روز دوشنبه ۱۵ بهمن‌ماه در ششمین روز برگزاری سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر انیمیشن «بنیامین» و فیلم‌های سینمایی «یلدا»، «جمشیدیه» و «مردی بدون سایه» در پردیس سینمایی ملت برای اهالی رسانه به نمایش درآمدند و شاهد برگزاری نشست‌های خبری این آثار نیز بودیم.

عنایتی: الگومان والت دیزنی است

جشنواره فیلم فجر

منبع: سوره سینما

نشست خبری انیمیشن «بنیامین» با حضور محسن عنایتی (نویسنده و کارگردان)، مصطفی حسن آبادی (تهیه‌کننده)، حامد فرهادی (کارگردان هنری)، بهزاد عبدی (آهنگساز)، امیر زند (مدیر دوبلاژ)، فرشید جلیلی‌نژاد (صداگذار)، علیرضا زارع (سرپرست متحرک‌سازی)، میلاد مزرعتی (کامبوزیت)، ابوالفضل مزرعتی (جلوه‌های ویژه)، مسعود مزرعتی (جانشین تولید) و علی‌اکبر مزرعتی (شبیه‌سازی مو و لباس) برگزار شد.

عنایتی کارگردان اثر درباره مشکلات بر سر راه ساخت انیمیشن سینمایی عنوان کرد: سختی از مرحله پیش تولید شروع می‌شود. ما الان با یک بحران به اسم فیلمنامه انیمیشن روبه رو هستیم و حتی در تعریف‌ها هم مشکل داریم. وقتی می‌گویند انیمیشن سینمایی از حالت رسمی خارجش می‌کنند. در حالی که ما اعتقاد داریم فیلم، اول باید فیلم باشد و بعد در ژانر انیمیشن یا کودک تعریف شود. در پروسه تولید دیگر مشکلات بسیار زیاد است.

مصطفی حسن آبادی تهیه کننده بنیامین از مسئولین جشنواره در قالب چند نکته گلایه کرد. وی گفت: در همین ابتدا چند نکته بگویم. ما در جشنواره امسال شرکت کردیم ولی شاید خیلی از دوستانی که اینجا هستند بار اولی است که متوجه می‌شوند انیمیشن در این جشنواره بود. چند گله از مسوولین امر داریم. مسوولین نسبت به پارسال چند امتیاز به ما دادند، جایزه برای انیمیشن گذاشتند و سعی کردند از نگاه خودشان اهمیتی به انیمیشن بدهند که شاید از دید مسوولین یک منت بزرگ به حساب بیاید ولی ما خودمان را در این جشنواره یک مهمان ناخوانده می‌دانیم. متاسفانه فیلم خیلی جاها دیده نمی‌شود. دوستان بزرگواری که کار کردند کارشان دیده نمی‌شود. آقای عبدی که موسیقی را کار کردند دو کار دیگر در این جشنواره دارند. آن دو کار دیده می‌شود و در بخش سودای سیمرغ به داوری گذاشته می‌شود. این یک امتیاز منفی برای انیمیشن است. حتما جناب آقای عبدی، آقای جلیلی و یا آقای زند وقتی در مهمترین جشنواره سینمایی کشور کارشان دیده نمی‌شود، قطعا انگیزه‌شان برای کارهای بعدی کمتر می‌شود. اگر قرار شود انیمیشن که کمبودهایی دارد و نقدهایی به آن وارد است سطحش بالاتر رود باید به آن بهای بیشتری داده شود.

محسن عنایتی درباره تیم جوانی که در این پروژه همکاری کرده‌اند توضیح داد: ما حتی بچه‌های جوان‌تر هم داریم و پنج، شش سالی هست که در کاشان فعالیت می‌کنیم. از اقتضائات انیمیشن این است که جوان‌ها بیشتر به آن علاقه دارند. ما گفتیم الگوهای والت دیزنی را سعی می‌کنیم داشته باشیم. اصلا دنبال ضدپیرنگ و این‌ها نیستیم. مسیری که استودیوهای والت دیزنی رفتند را به این شکل دنبال‌شان می‌رویم اما اینکه به آنها برسیم خیلی فاصله است. ما با همین الگو الان مشکل داریم. ساختار سه پرده‌ای، قصه‌گویی اصلا در سینمای ما وجود ندارد.

بخشی: تم فیلم بخشش است

جشنواره فیلم فجر

منبع: سوره سینما

در ششمین روز برگزاری جشنواره فیلم فجر نشست خبری فیلم یلدا با حضور مسعود بخشی (کارگردان)، علی مصفا (تهیه کننده)، بابک کریمی، بهناز جعفری، فرشته صدرعرفایی، فرشته حسینی، فروغ قجابگلو، رامونا شاه، زکیه بهبهانی و صدف عسگری (بازیگر)، ژاک بی دو و مازیان دومولن (تهیه کننده مشترک)، آرش نعیمیان (دستیار کارگردان و مترجم)، لیلا نقدی بری (طراح صحنه) و محمود بخشی (مدیر هنری) برگزار شد.

بخشی درباره شباهت این فیلم به برنامه ماه عسل گفت: قالب برنامه تلویزیونی، قالبی است که من به آن فکر می‌کردم تا بتوانم به وسیله آن درباره برنامه‌ای تلویزیونی فیلم بسازم بدون آنکه فیلم تلویزیونی باشد. حال اگر این طور نبوده حتما نقص فیلم است.

علی مصفا درباره حضورش به عنوان تهیه‌کننده اثر عنوان کرد: آقای بخشی مرحله پیش تولید را از ۴ یا ۵ سال پیش آغاز کرده بودند و با تهیه‌کنندگان خارجی هم مذاکره کرده بودند. من هم در واقع از اول این پروژه حضور نداشتم و تهیه‌کنندگان فرانسوی تهیه کننده‌های اصلی این فیلم هستند. من فقط تهیه‌کننده بخش ایران فیلم هستم.

بخشی در مورد تم فیلم یلدا نیز چنین توضیح داد: تم فیلم بخشش است. در فیلم فقط سه بار از کلمه قصاص استفاده می‌شود اما بیش از شصت بار حرف از بخشش و عفو در فیلم می‌شود. اگر بخشش و عفو در جهان وجود داشت ما امروز به چنین حالتی ‌دچار نمی‌شدیم. ما سعی کردیم این حالت را در فیلم نشان دهیم. امیدوارم که موفق شده باشیم.

او همچنین درباره اینکه فیلم در بخش‌هایی درون‌مایه کمدی داشته گفت: من هم در همین سالن سینما فیلم را دیدم و اثری از کمدی ندیدم و فیلم کاملا تراژیک است.

جبلی: «جمشیدیه» شعاری نیست

جشنواره فیلم فجر

منبع: سوره سینما

نشست خبری فیلم «جمشیدیه» با حضور یلدا جبلی (کارگردان)، ستاره پسیانی، پانته‌آ پناهی‌ها، سارا بهرامی، حامد کمیلی، شادی کرم وردی، ندا جبرائیلی، محمد ولی زادگان (بازیگران)، محمد صادق آذین (تهیه کننده)، فردین خلعتبری (تهیه کننده و آهنگساز)، آرش قاسمی (صداگذار)، حبیب مجیدی (عکاس) و عظیم فراین (گریمور) برگزار شد.

جبلی کارگردان اثر درباره ضد انسانی‌بودن و شعاری‌بودن فیلمش گفت: من این طور فکر نمی‌کنم. یک قاضی مشاور پروژه ما بوده است. خیلی برایم عجیب است که می‌گویید این فیلم شعاری است. عجیب این است ما در شرایطی زندگی می‌کنیم که نوع دیگری حرف‌زدن را بارها از دوستان خودمان می‌شنویم و این موضوع برایمان عجیب است.

او درباره حضور کیومرث پوراحمد در فیلم «جمشیدیه» به عنوان بازیگر گفت: فکر کردیم آقای پوراحمد برای نقش پدر خوب است. در نمایش‌های مردمی بازی او را دوست داشتند و زمانی که پوراحمد را انتخاب کردیم و او لطف کرد با ما همکاری کرد، فکر کردیم این بهترین انتخاب است.

کارگردان جمشیدیه در پاسخ به این سوال که «نظرش درباره فیلم‌های دورهمی چیست» گفت: به نظر شما جمشیدیه یک فیلم دورهمی در آپارتمان ساده است؟ این طور نیست. قصه‌های آپارتمانی قصه مورد علاقه من است اما بنا بر شرایط سینما ترجیح دادم به دنبال آن نروم. گاهی اوقات جبر و فضاها، فارغ از اینکه فیلمسازان آن را دوست دارند، آنها را به سمتی می‌برد که  فیلم‌های آپارتمانی بسازند. بسیاری از فیلمسازان دوست دارند هر آنچه که تخیل‌شان حکم می‌کند روی کاغذ بنویسند اما برای ۲۰ درصد از فیلم‌سازان این امکان نیست.

رئیسیان: هشدار میدهم فیلم‌های مستقل رو به نابودی هستند

جشنواره فیلم فجر

منبع: سوره سینما

نشست خبری فیلم «مردی بدون سایه» با حضور علیرضا رئیسیان (کارگردان و تهیه کننده)، به‌آفرید غفاریان، لیلا حاتمی، پانته‌آ سیروس، نسیم ادبی، نادر فلاح، علی مصفا، عاطفه الهی، شادی کرم رودی (بازیگران)، ستار اورکی (آهنگساز)، محمدرضا دلپاک (طراحی و ترکیب صدا)، مجید کریمی (مجری طرح) و علیرضا نیکو لعل (مدیر فنی) در ششمین روز جشنواره فیلم فجر برگزار شد.

رئیسیان کارگردان فیلم در پاسخ به پرسشی درباره گنگ بودن فیلمش گفت: پایان فیلم روشن است و گنگ نیست.

علی مصفا نیز در پاسخ به سوالی درباره حضور گسترده در جشنواره امسال و ارایه بازی‌های یکنواخت گفت: خوشحالم که آخرین باری است که در این دوره جشنواره هستم و خوشحالم در این سانس قرار نیست جواب سوال ممیزان مالیاتی را بدهم و جواب بازیگری‌ام را می‌دهم. شاید چون همه نقش‌ها شبیه هم هستند به نظر می‌رسد این طور باید باشد و این کارگردان است که باید به من بگوید چگونه بازی کنم.

رئیسیان درباره پایان‌بندی فیلمش چنین توضیح داد: فیلسوف بزرگی گفته است هر اثر هنری در ذهن مخاطب کامل می‌شود. به تعداد آدم‌هایی که می‌بینند می‌توانند برداشت‌های متفاوتی داشته باشند ولی این مدلی نیست که گنگ باشد.

کارگردان «مردی بدون سایه» درباره سرمایه‌گذار فیلم نیز عنوان کرد: فارابی چهار بار اعلام کرد که از فیلم ما حمایت کرده است. ما هم خواستیم شفاف‌سازی کنیم که بدانند چه کسانی در فیلم ما سهم داشته‌اند. بیشترین سهم فیلم متعلق به من است.

او درباره شرایط دشوار ساخت فیلم‌های مستقل نیز چنین گفت: باید همه جدی باشیم که این سینما اگر حضورش مهم است، ادامه پیدا کند. شرایط برای فیلم‌هایی که کمی بخواهند استقلال‌شان را در بیان صنعتی و هنری سینما حفظ کنند، سخت است. نسل اول سینما در حال محو شدن هستند. فیلم‌سازی برای نسل دهه ۶۰ بسیار سخت است. شاید یکی از کمک‌های رسانه‌ها به سینمای ایران در این شرایط شکل بگیرد و کمک کنند که درام اجتماعی در این سینما از بین نرود. من این هشدار را به شما می‌دهم که فیلم‌های اجتماعی و عاطفی مثبت و مستقل رو به نابودی هستند. دلیلش هر چه که هست به نظرم ما باید مراقبت کنیم.

 

The post مروری بر نشست‌های خبری ششمین روز جشنواره فیلم فجر appeared first on دیجی‌کالا مگ.

منبع متن: digikala