در سکوت خبری فیلم آشغال‌های دوست‌داشتنی آخرین ساخته محسن امیریوسفی امروز به نمایش درآمد. محسن امیریوسفی این فیلم را سال ۱۳۹۱ ساخت و از آن زمان فیلم بدون هیچ دلیل مشخصی توقیف بود. البته که می‌گفتند فیلم به ماجراهای انتخابات ۸۸ می‌پردازد.

فیلم در حال حاضر در سینماهای تهران و چند سینمای مشهد اکران شده است. اما پردیس آزادی از نمایش فیلم اجتناب می‌کند و بقیه سالن‌های حوزه هنری و حتی سالن‌های شهرستان‌های مربوط به حوزه هنری فیلم را تحریم کرده‌اند.

هر جشنواره فیلم فجر محسن امیریوسفی فیلمش را به دبیرخانه جشنواره ارائه می‌کرد و حتی برای اعضای هیات انتخاب به نمایش درنمی‌آمد. محسن امیریوسفی سر مشکلات اکران فیلم «آشغال‌های دوست‌داشتنی» حتی تا مرز سکته هم پیش رفت.

فیلم محسن امیریوسفی درباره مادری با بازی شیرین یزدانبخش است که سال ۸۸ چند نفر به خانه‌اش می‌روند و از روی قاب‌ عکس‌های مادر اسرار خانواده‌اش برملا می‌شود. حبیب رضایی، هدیه تهرانی، نگار جواهریان، صابر ابر و شهاب حسینی از دیگر بازیگران فیلم هستند.

مهرماه سال ۱۳۹۳، کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با ارسال نامه‌ای به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، خواستار عدم صدور مجوز اکران این فیلم و ۷ فیلم دیگر شد.

دی ماه سال ۱۳۹۴، شهاب حسینی، از جمله بازیگران این فیلم، با اعلام اینکه «موضع‌گیری محمد حیدری دبیر جشنواره سی‌وچهارم فیلم فجر در قبال فیلم «آشغال‌های دوست داشتنی» و اطلاق اصطلاح «معضل» به این اثر که با مجوز قانونی وزارت محترم ارشاد ساخته شده و طی چند دوره گذشته در محاق بدبینی و سیاه‌نگری قرار گرفته و به دلیل آنچه «نبود نگاهی نو و اندیشه‌ای تازه» در جشنواره فیلم فجر عنوان کرد، از سمت خود به‌عنوان مشاور این جشنواره استعفا داد.

امسال هم پیش از شروع جشنواره محسن امیریوسفی در نشست مطبوعاتی شرکت کرد و به ابراهیم داروغه‌زاده دبیر جشنواره گفت که چرا فیلمش به هیات انتخاب ارائه نمی‌شود و تا چه زمانی باید منتظر اکران آن بماند.

همان جا ابراهیم داروغه‌زاده ابراز امیدواری کرد که فیلم «آشغال‌های دوست‌داشتنی» بدون مشکل به نمایش دربیاید.

از دو روز پیش بلیت‌فروشی برای فیلم محسن امیریوسفی در سایت سینماتیکت آغاز شده و امروز بعد از شش سال بالاخره فیلم در اولین سانس سینما ارگ تجریش به نمایش درآمد. محسن امیریوسفی در اولین اکران فیلمش حاضر شد و به حضار گفت: «برای من لحظه عجیب و غریبی است چون این فیلمی است که مثل همه فیلم‌های ایران باید بعد از ساخته شدن سریعا اکران و دیده می‌شد. ولی شش سال فاصله‌ افتاد که امیدوارم این اتفاق برای هیچ فیلمساز و فیلم دیگری نیفتد. اما خواهشم این است که بیایید فکر کنیم این فیلم همین هفته گذشته ساخته شده و اینکه شش سال توقیف شده را کامل فراموش کنیم. همه اتفاقات بد فراموش شود و مهم این است که فیلمی باشد که با تماشاگر ارتباط برقرار کند. خوشبختانه با توجه به موضوع و داستان و زحماتی که عوامل فیلم کشیدند فیلم به روزی است ولی شما لازم نیست به آن زحمات و شش سال توقیف فکر کنید یا درباره‌اش صحبت کنید. باز هم می‌خواهم فکر کنید که فیلم همین هفته گذشته ساخته شده است.»

فیلم در حال حاضر در سینماهای تهران و چند سینمای مشهد اکران شده است. اما پردیس آزادی از نمایش فیلم اجتناب می‌کند و بقیه سالن‌های حوزه هنری و حتی سالن‌های شهرستان‌های مربوط به حوزه هنری فیلم را تحریم کرده‌اند.

فیلم آشغال های دوست داشتنی

The post اولین روز اکران فیلم آشغال‌های دوست‌داشتنی بعد از شش سال توقیف appeared first on دیجی‌کالا مگ.

منبع متن: digikala