کمی بعدتر از آن کارتون‌های نوستالژیک دهه شصت نوبت به کارتون میتی کومان رسید که اوایل دهه هفتاد از تلویزیون پخش شد و آنقدر طرفدار داشت که به مدت یک دهه پخش آن ادامه پیدا کرد و بعد هم تک قسمت‌هایی از آن عموما در تعطیلات عزاداری از تلویزیون پخش می‌شد. اتفاقی که هیچ‌وقت دلیلش را نفهمیدیم که چرا با حذف موسیقی تیتراژ تشخیص داده‌اند که کارتون «میتی کومان» به درد روزهای عزاداری می‌خورد.

تاریخ ساخت خالقان کشور سازنده
۱۹۸۱-۱۹۸۲ میلادی کازایوکوی اوکاساکو ژاپن

میتی کومان کاراکتری است که برمبنای زندگی یک شخصیت حقیقی به تصویر درآمده. البته این یک اقتباس آزاد از روی این کاراکتر است. کارتون «میتی کومان» داستان یک گروه پنج نفره متشکل از یک پیرمرد که در حقیقت پیر فرزانه ماجراست، دو شاگرد جنگجویش، نوه‌اش که یک پسربچه است و یک دختر جوان. سگ پسربچه به نام زومبه (در زبان اصلی دومبی) هم همراه آنهاست.

تصویری به جا مانده از میتی کومان واقعی.

چیزهایی که درباره‌ کارتون میتی کومان نمی‌دانید

  • شخصیت میتی کومان برگرفته از کاراکتر توکو گاوا میتسوکانی است که متخلص به میتی کومان است. او یکی از اربابان بزرگ و از حاکمان فئودال ژاپن بوده که تاثیر زیادی هم در مسائل سیاسی داشته است. سریالی تاریخی از روی زندگی او در ۱۲۲۷ اپیزود بین سال‌های ‍۱۹۶۹ تا ۱۹۷۵ در شبکه ABC و از ۱۹۷۵ تا ۲۰۱۱ در شبکه MBS ساخته شده است. انیمیشن «میتی کومان» در حقیقت بازسازی آن سریال بود.
  • هر اپیزود این کارتون یک طرح داستانی مشابه دارد: گروه پنج نفره وارد یک دهکده می‌شوند. حاکم بزرگ (که در ژاپنی به شوگان مشهور است یعنی همان آقای میتی کومان) هویتش را پنهان می‌کند. و در حالی که مشغول استراحت هستند شاهد کارهای نادرست و غیرقانونی توسط مقامات محلی می‌شوند. اتفاقی که گروه را وادار به بازرسی و در اغلب موارد درگیری برای رسیدن به عدالت می‌کند.
  • سوکه (در دوبله فارسی تسوکه) و کاکو (در دوبله فارسی داداش کایکو) هر کدام توانایی‌های خاص خودشان را دارند. اولی شمشیرزن قهاری است و دومی دستمال سفیدی دارد که با بستن آن حریف صد مرد جنگی می‌شود. درنهایت تسوکه علامت مخصوص میتی کومان را نشان می‌دهد و اشخاص شریر وادار به تسلیم می‌شوند.
  • این انیمیشن در ۴۶ قسمت ساخته شد.
  • دوبله این انیمیشن جزو نقاط درخشان آن است. غلامعلی افشاریه سرپرست گویندگان بوده و جواد پزشکیان به جای میتی کومان، محمد عبادی به جای تسوکه، حسین باغی و ناصر نظامی در نقش داداش کایکو و شوکت حجت در نقش سگارو (نوه میتی کومان) صحبت می‌کنند.
  • کارتون «میتی کومان» یکی از محبوب‌ترین مانگاهای ژاپنی است. مانگاها کمیک‌بوک‌ها یا انیمیشن‌های ژاپنی هستند با تصاویر اغراق‌شده.
دانلود کارتون میتی کومان-تیتراژ

The post کارتون نوستالژیک؛ به میتی کومان احترام بگذارید! appeared first on دیجی‌کالا مگ.

منبع متن: digikala