منتقدان مسحور و مبهوت بازی رامی مالک در نقش فردی مرکوری در فیلم حماسه کولی (بوهمین راپسودی) شده‌اند. فیلمی که ستاره اقبالش با بازی رامی مالک درخشیدن گرفت و شانس رامی مالک هم گفت و با این فیلم توانست اولین نامزدی اسکارش را به دست بیاورد.

در بازی‌ مالک اغراق زیادی وجود دارد. اگر اجراهای فردی مرکوری واقعی را ببینید از شکل دندان‌هایش گرفته تا اکت‌هایش طبیعی‌تر است اما در واکنش‌های کاراکتری، در نشان دادن آن تفاوت و تنهایی رامی مالک بازی خوبی از خودش نشان داده است. شاید چون خودش هم مثل مرکوری از خانواده‌ای می‌آمد که ریشه‌های غربی نداشتند و برای ثابت کردن خودش درست مثل فردی زحمت زیادی کشید.

بازی در نقش‌های بیوگرافیک همیشه برای بازیگران خوش‌شانسی می‌‌آورد. داوران مشتاق‌اند تا چالش بازیگران را برای بازی در نقش آدم‌های واقعی ببینند. امسال کریستین بیل مثلا نقش دیک چنی را در فیلم «معاون رییس‌جمهور» آدام مک‌کی ایفا کرد و نامزد اسکار شد. ماهرشالا علی و ویگو مورتنسن برای بازی در نقش دکتر دان شرلی و تونی واللونگا نامزد اسکار شده‌اند و رامی مالک هم که مهم‌ترین نامزد امسال است.

پذیرفتن بازی در نقش فردی مرکوری ریسک بزرگی است. به هر حال خواننده گروه کویین هنوز هم طرفداران پر و پا قرصی دارد. با آن صدای حیرت‌انگیز جادویی که داشت و شخصیت خاص‌اش. هر چند همین خاص بودن منجر به این شد که یکی از اولین قربانیان بیماری ایدز باشد. به هر حال رامی مالک در ایفای نقش فردی مرکوری سنگ تمام گذاشت. بازیگری که تا پیش از این کسی او را نمی‌شناخت تبدیل به ستاره‌ای شد که منتقدان متفق‌القول در تحسین بازی‌اش هم‌نظر بودند.

رامی سعید مالک ۱۲ می ۱۹۸۱ در لس‌آنجلس متولد شد. اصلیتش مصری است. پدر و مادرش سال ۱۹۷۸ قاهره را ترک کردند بعد از اینکه پدرش که تور لیدر بود توسط گردشگران غربی مسحور آمریکا شد. آنها به لس‌آنجلس سفر کردند اما کمتر به هالیوود سر می‌زدند. پدر مالک در آمریکا به کار فروختن بیمه مشغول شد و مادرش حسابدار بود. رامی مالک با اعتقادات مسیحی و زبان عربی مصری بزرگ شد.

خانواده مالک همیشه اصرار داشتند که فرزندان‌شان رگ و ریشه مصری‌شان را حفظ کنند و به یاد داشته باشند. شاید به همین دلیل مالک توانسته آن سکانس‌هایی از فیلم «حماسه کولی» را که تقابل فردی مرکوری (فرخ بولسارا) با خانواده هندی-پارسی‌اش را نشان می‌دهد، باورپذیر از کار دربیاورد.

رامی مالک درواقع اولین نسل از خانواده مالک بود که در آمریکا متولد شد درنتیجه تفاوت‌های فرهنگی باعث شده بود نتواند کاملا با بچه‌های دیگر ارتباط بگیرد. تقریبا نیمی از عمرش نامش را هم اشتباه تلفظ می‌کردند. به گفته خودش تازه در دبیرستان بود که این اعتماد به نفس را پیدا کرد وقتی نامش را دیگران می‌گویند آنها را تصحیح کند.

یکی از معلمانش در دبیرستان استعداد فوق‌العاده او را در درام و نمایش کشف کرد و به او پیشنهاد داد در یک مسابقه نمایشنامه تک نفره‌ای را اجرا کند. وقتی پدر و مادرش علیرغم اینکه دوست داشتند او وکیل بشود نسبت به نمایش‌اش واکنش مثبتی نشان دادند رامی حس کرد که باید بازیگری را به عنوان حرفه‌ و آینده‌اش انتخاب کند.

در دانشگاه ایوانسویل تئاتر خواند و از دانشگاه یک نشان افتخاری هم گرفت که به دانشجویانی داده می‌شد که به موفقیت شخصی برسند و به جامعه‌شان و دانشگاه خدمتی کرده باشند.

از سال ۲۰۰۴ کارنامه بازیگری‌اش آغاز می‌شود. بعد از دانشگاه حلقه دوستانش بیشتر نویسندگان و کارگردانان بودند. آنها با هم نمایش‌های ارزان‌قیمت در نیویورک اجرا می‌کردند. وقتی مالک برای دیدن خانواده‌اش به لس‌آنجلس رفت، مالی فین که بازیگردان بود او را قانع کرد که همان جا بماند و دنبال کار بگردد. مالک به آپارتمان خانواده‌اش برگشت و به عنوان پیک پیتزا کار می‌کرد و گاهی هم فلافل و شاورما درست می‌کرد و می‌فروخت.

بعد از یک سال و نیم دوندگی و فرستادن رزومه‌اش به دفاتر تهیه‌کنندگان بالاخره یک نفر به نام مارا کیسی که مسئول انتخاب بازیگر یک پروژه بود با او تماس گرفت و خواست که با مدیر برنامه‌هایش صحبت کند و وقتی مالک به او اعتراف کرد که مدیر برنامه ندارد اولین توصیه‌ را دریافت کرد: اول یک مدیر برنامه استخدام کند. درنهایت آنها ملاقات کردند و مالک برای بازی در سیت‌کام «دختران گیلمور» استخدام شد. سال بعد در دو اپیزود از یک درام جنگی بازی کرد و توانست کارت اتحادیه بازیگران را بگیرد.

سال ۲۰۰۶ اولین حضورش در سینما با یک نقش فرعی کوتاه در فیلم «شبی در موزه» شان لوی رقم خورد. اما همچنان حضورش در سریال‌ها و تلویزیون پررنگ‌تر بود. از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ در نقش‌های فرعی نه چندان مهم حضور پیدا کرد. مثلا نقش یک بمب‌گذار مراکشی در سریال محبوب «۲۴» از شبکه فاکس. تعداد این مدل نقش‌هایی که به او پیشنهاد می‌شد روز به روز افزایش پیدا کرد و در نتیجه لقب «تروریست باورپذیر» را به او دادند. او به مدیر برنامه‌هایش دستور داد نقش‌هایی که اعراب یا افراد خاورمیانه را منفی نشان می‌دهد نپذیرد.

سال ۲۰۱۱ برای اولین‌بار با بازی در سریال «The Pacific» دیده شد. سریالی که برنده جایزه امی شد و منتقدان بازی مالک را تحسین کردند. بعد از فیلمبرداری پرفشار این سریال تصمیم گرفت مدتی به آرژانتین برود و آنجا زندگی کند. بعد از پخش سریال «The Pacific» تام هنکس، بازیگر بزرگ به رامی مالک نامه نوشت و بازی او را تحسین کرد. هنکس بعدتر از او دعوت کرد تا در فیلم «لری کراون» نقش یک دانشجوی کالج را بازی کند.

آقای روبات

رامی مالک در سریال آقای روبات در نقش یک هکر

اما اتفاق خوب زندگی مالک سال ۲۰۱۵ افتاد. سام اسماعیل خالق سریال «آقای روبات» با بیش از صد بازیگر برای بازی در نقش اصلی مذاکره کرده بود. الیوت کاراکتر اصلی سریال هکری بود که ذهن غیرمتعادلی داشت. بعد از اینکه اسماعیل بازی مالک را دیدکل نقش را بازنویسی کرد. او می‌گوید: «مالک ذهن مرا باز کرد که الیوت واقعا باید چطور باشد.»

درام روانشناسانه «آقای روبات» با بازی مالک در نقش اصلی پخش شد و تحسین منتقدان را برانگیخت و اولین جوایز را نصیب او کرد. اینترتینمنت ویکلی بازی او را «به کلی خارق‌العاده» خواند و دلیل محکمی برای اینکه سریال را باید دید. مالک برای اینکه بتواند این نقش را درست از کار دربیاورد با روانشناسان و تراپیست‌های متعددی ملاقات کرد.

جایزه اتحادیه بازیگران، گلدن گلوب، امی و اتحادیه منتقدان همه با سریال «آقای روبات» نصیب رامی مالک شد. فصل چهارم و آخر سریال قرار است امسال پخش شود.

سال ۲۰۱۷ در بازسازی فیلم «پاپیون» نقش لویی دگا را بازی کرد. نقشی که در فیلم دوست‌داشتنی شافنر داستین هافمن به خوبی ایفا کرده بود. فیلم آنقدر ضعیف بود که نه بازی مالک دیده شد و نه اصلا درباره فیلم سر و صدایی به پا شد.

نتیجه بازی درخشانش در «آقای روبات» بود که نقش چالش برانگیز فردی مرکوری را در «حماسه کولی» برایش به ارمغان آورد. نقشی که قرار است برایش اسکار ببرد. نقشی که به خاطر بازی در آن گلدن گلوب و جوایز مهم سینمایی سال را نصیب خودش کرد. اگر «آقای روبات» شروع مسیر موفقیتش در تلویزیون بود حالا با «حماسه کولی» فاتح سینماها شده است.

حماسه کولی

رامی مالک در فیلم بوهمین راپسودی در نقش فردی مرکوری

البته که در بازی‌اش اغراق زیادی وجود دارد. اگر اجراهای فردی مرکوری واقعی را ببینید از شکل دندان‌هایش گرفته تا اکت‌هایش طبیعی‌تر است اما در واکنش‌های کاراکتری، در نشان دادن آن تفاوت و تنهایی رامی مالک بازی خوبی از خودش نشان داده است. شاید چون خودش هم مثل مرکوری از خانواده‌ای می‌آمد که ریشه‌های غربی نداشتند و برای ثابت کردن خودش درست مثل فردی زحمت زیادی کشید.

The post پرتره یک بازیگر؛ بخت درخشان رامی مالک appeared first on دیجی‌کالا مگ.

منبع متن: digikala