معمولا شش ماه اول سال اوضاع سینمای جهان کساد است تا شهریور و سپتامبر که نوبت به اکران فصل جوایز برسد و فیلم‌های مهمی که شانس حضور در جشنواره‌های مختلف را دارند. در حقیقت فیلم‌های خوب از سپتامبر با جشنواره‌های ونیز و تورنتو به نمایش درمی‌آیند و معمولا اکران تابستانی که مربوط به فیلم‌های ژوئن، جولای و آگوست است مربوط به انیمیشن‌ها و فیلم‌های پرفروش می‌شود. اگر چه احتمالا اکران «انتقام‌جویان: پایان بازی» که از آوریل آغاز شده به اکران تابستانی هم خواهد کشید و باعث بالا رفتن فروش تابستانی می‌شود اما به جز آن اکران تابستان طبق معمول ترکیبی از فیلم‌هایی که قطب هالیوود محسوب می‌شوند، آثاری که مورد علاقه جشنواره ساندنس قرار می‌گیرند و فیلم‌هایی که پتانسیل موفقیت دارند. ایندی‌وایر تقویم سینمایی را نگاه کرده و چند اثری را پیدا کرده که فیلم‌های تابستان ۲۰۱۹ هستند و ارزش دیدن دارند.

غیر داستانی/ NON-FICTION

کارگردان: الیویه آسایاس
بازیگران: ژولیت بینوش، گیوم کانه

الیویه آسایاس بعد از فیلم‌ موفق «ابرهای سیلس ماریا» یک‌بار دیگر با ژولیت بینوش یک تیم تشکیل داده‌اند و این‌بار کمدی ساخته درباره یک نویسنده که وقتی از رابطه عاشقانه‌اش با یک بازیگر (بینوش) به عنوان مواد اصلی رمانش استفاده می‌کند، واقعیت و خیال در ذهن‌اش مرزشان را از دست می‌دهند. روابط پیچیده می‌شوند و همه چیز شکل عجیبی پیدا می‌کند. آسایاس، کارگردان فرانسوی در نشان دادن روابط بین انسان‌ها و پیچیدگی‌های روحی و شخصیتی آنها تبحر خاصی دارد. او برای فیلم قبلی‌اش، «خریدار شخصی» برنده بهترین کارگردانی از جشنواره کن شد. «غیرداستانی» از آن جواهرات کوچکی است که امکان دارد در هیاهوی فیلم‌های دیگر گم شود.

بزرگترین مزرعه کوچک/ THE BIGGEST LITTLE FARM

کارگردان: جان چستر

جان چستر مستندساز و همسرش مالی به همراه سگ‌شان دست به یک سفر اودیسه‌وار می‌زنند. این فیلم مستند بیانیه‌ای بر پیچیدگی‌های طبیعت است. در حالی که چستر و همسرش می‌خواهند زندگی‌شان با طبیعت به یک‌جور هارمونی برسد. آنها از آپارتمان کوچک‌شان در لس‌آنجلس به زمینی ۲۰۰ هکتاری می‌روند. نتیجه این مهاجرت مستندی محیط زیستی شده که هم عمیقا انسانی است و هم به طرز تاثیرگذاری سینمایی است. این مستند در جشنواره فیلم تورنتوی سال گذشته توانست جایزه بهترین مستند از نگاه مردم را کسب کند. همان موقع منتقدان نوشتند که روایت شخصی چیزی است که باعث می‌شود دیدن «بزرگترین مزرعه کوچک» حسی شبیه هوای تازه برای روح داشته باشد.»

یادگاری/ THE SOUVENIR

کارگردان: جوانا هاگ
بازیگران: نیل یانگ، تیلدا سویینتون

فیلم «یادگاری» جوانا هاگ در فستیوال ساندنس تحسین منتقدان را به دست آورد و در آن جشنواره توانست جایزه بزرگ هیات داوران جهان سینمای دراماتیک را از آن خودش کند. تیلدا سویینتون بازی برجسته و چشمگیری در فیلم دارد. او نقش فیلمساز پرشور و مشتاقی را بازی می‌کند که عاشق یک آدم غیرقابل پیش‌بینی معتاد می‌شود. فیلم در اوایل دهه هشتاد اتفاق می‌افتد. از آن فیلم‌های تاریکی است که زمان می‌برد تا مخاطب متوجه شود چقدر زیباست. از آن فیلم‌هایی است که در تمام ابعادش هنری است. پیچیده و به شدت سینمایی و احساس‌برانگیز. فیلمی طعنه‌آمیز که تا حدی می‌تواند سلف پرتره خود کارگردان محسوب شود.

خوره کتاب/ BOOKSMART

خوره کتاب

کارگردان: الیویا وایلد
بازیگران: کایتلین دیور، بیلی لورد

الیویا وایلد بازیگر آمریکایی اولین فیلمش را کارگردانی کرده است. یک کمدی بامزه که موقع دیدنش به صدای بلند خواهید خندید. داستان دو دختر که تازه از دبیرستان فارغ‌التحصیل شده‌اند و می‌خواهند حالا دیگر قوانین را بشکنند. می‌خواهند کمتر کار کنند و بیشتر تفریح و بازی کنند. انگار که بخواهند همه آن چهار سال تحصیل را جبران کنند در عرض یک شب می‌خواهند فقط دست به خوشی و سرگرمی بزنند. منتقدان گفته بودند که این یکی از کامل‌ترین کمدی‌ها درباره بلوغ و پا گذاشتن به جامعه است. الیویا وایلد بازیگر فیلم‌های تجاری است اما فیلمی ساخته که مورد توجه منتقدان هم قرار گرفته. فیلمی هوشمندانه و در عین حال دوست‌داشتنی.

ما/ MA

ما

کارگردان: تیت تیلور
بازیگران: اکتاویا اسپنسر، لوک ایوانز

تیت تیلور سال ۲۰۱۱ با ساختن فیلم «خدمتکار» (The Help) که به فصل جوایز و درنهایت اسکار راه پیدا کرد مشهور شد. اتفاقا در آن فیلم هم با اکتاویا اسپنسر همکاری کرده بود. اسپنسر برای همکاری‌اش با تیلور در آن فیلم توانست جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن را به خانه ببرد. عجیب نیست که حالا «ما» جزو فیلم‌های کنجکاوی‌برانگیز اکران تابستانی است. اینجا اسپنسر نقشی کاملا منفی دارد. او یک زن تنهاست که با گروهی از نوجوانان دوست می‌شود و تصمیم می‌گیرد که به آنها اجازه بدهد در خانه‌اش مهمانی برپا کنند. درست وقتی که بچه‌ها فکر می‌کنند شانس به آنها روی آورده اتفاقاتی پیش می‌آید که به نیت میزبان‌شان شک کنند.

راکت‌من/ ROCKETMAN

راکت‌من/ ROCKETMAN

کارگردان: دسکتر فلچر
بازیگران: ریچارد مدن، تارون ایگرتون

دکستر فلچر خودش بازیگری است که کارنامه مفصلی دارد اما از هفت سال پیش شروع به فیلمسازی هم کرده و «راکت‌من» چهارمین فیلم بلند سینمایی‌اش محسوب می‌شود. فیلمی که البته به خاطر موضوعش از همین حالا کنجکاوی‌برانگیز است. «راکت‌من» یک فیلم موزیکال فانتزی درباره التون جان، خواننده و موزیسین مشهور انگلیسی است. برای تقریبا چیزی حدود دو دهه کارگردانان و استودیوهای فیلمسازی و آدم‌های مختلفی درگیر ساخت فیلمی بیوگرافیک درباره التون جان بودند تا بالاخره این یکی پروژه به نتیجه رسید. فیلم از زمان تحصیل التون جان در آکادمی موسیقی رویال آغاز می‌شود. و بعد به شراکت او با برنی تاپین هم می‌پردازد و چالش‌هایی که التون جان در طول سال‌ها پشت سر گذاشته از جمله اعتیاد. به نظر می‌رسد فیلم فلچر تلفیقی از دو فیلم «بوهمین راپسودی» درباره گروه کویین و «از این سو به آن سوی جهان» (Across the universe) درباره گروه بیتلز باشد.

آخر شب/ LATE NIGHT

آخر شب/ LATE NIGHT

کارگردان: نیشا گاناترا
بازیگران: اما تامپسون، میندی کالینگ

کمپانی آمازون در جشنواره ساندنس پول زیادی صرف فیلم «آخر شب» کرد و احتمالا فکر می‌کنند که این فیلم کمدی یکی از موفقیت‌های اکران تابستانی شود. میندی کالینگ در فیلم نقش یک نویسنده کمدی پرشور و مشتاق را بازی می‌کند که تبدیل به اولین زن می‌شود که به تیم اتاق نویسندگان شوی آخر شب دعوت می‌شود. شویی که یک مجری افسانه‌ای دارد که نقش‌اش را اما تامپسون بازی می‌کند. مجری که حالا نگران است مبادا برنامه‌اش را بعد از سال‌ها از او بگیرند. فیلمی که هوشمندانه ساخته شده در دوره‌ای که کاملا نیاز به چنین فیلمی حس می‌شد و البته گروه بازیگران در تصویر کردن داستان فیلم خارق‌العاده عمل می‌کنند.

ققنوس تاریک/ DARK PHOENIX

ققنوس تاریک/ DARK PHOENIX

کارگردان:‌ سایمون کینبرگ
بازیگران: سوفی ترنر، جسیکا چستین، جیمز مک‌آووی

آیا «ققنوس تاریک» آخرین فیلم از سری فیلم‌های «ایکس من» با این گروه از بازیگران خواهد بود؟ به نظر می‌آید که این فیلم آواز قو و خداحافظی مایکل فاسبندر، جیمز مک‌آووی و سوفی ترنر با سری فیلم‌های «مردان ایکس» باشد. ژان گری شروع به توسعه قدرت‌های غیرقابل باورش می‌کند. قدرت‌هایی که او را تبدیل به دارک فونیکس می‌کند. حالا گروه ایکس من باید تصمیم بگیرند که آیا زندگی یکی از اعضای تیم ارزش‌اش از زندگی همه مردمانی که در جهان زندگی می‌کنند بیشتر است یا نه. این دوازدهمین فیلم از سری فیلم‌های «ایکس من» است و دنباله‌ای برای فیلم «ایکس من: آخرالزمان». داستان این فیلم جدید ده سال بعد از اتفاقات «ایکس من: آخرالزمان» رخ می‌دهد.

آخرین مرد سیاه در سانفرانسیسکو/ The Last Black Man in San Francisco

آخرین مرد سیاه در سانفرانسیسکو

کارگردان: جو تالبوت
بازیگران: جیمی فیلز، دنی گلاور

«آخرین مرد سیاه در سانفرانسیسکو» اولین فیلم جو تالبوت است و در جشنواره ساندنس سال گذشته جایزه بهترین کارگردان تازه‌وارد را گرفت. فیلمی که نقدهای خیلی خوبی رویش نوشته شده است. تالبوت کارگردان و فیلز بازیگر با یکدیگر در سانفرانسیسکو بزرگ شدند و از همان زمان نوجوانی یکی از حرف‌های همیشگی‌شان ساخت فیلم بود. این فیلم داستان مرد جوانی است که در شهری که تغییر کرده دنبال یک خانه می‌گردد. شهری که او پشت سرش جا گذاشته بود. به گفته منتقدان این فیلمی باشکوه و زیبا و درنهایت پرانرژی است و تاد مک‌کارتی هم گفته که یکی از بهترین فیلم‌های بر پایه روایت است که او دیده و هر صحنه‌اش تازه و غیرقابل پیش‌بینی است.

مرده‌ها نمی‌میرند/ THE DEAD DON’T DIE

مرده‌ها نمی‌میرند

کارگردان: جیم جارموش
بازیگران: بیل موری، آدام درایور

جیم جارموش با یک کمدی زامبی‌طور عجیب و غریب برگشته. فیلمی که جشنواره کن ۲۰۱۹ با آن افتتاح شد. داستان فیلم در یک شهر کوچک آرام اتفاق می‌افتد که ناگهان زامبی‌ها از گورشان بلند می‌شوند و شهروندان دچار رعب و وحشت می‌شوند. سه افسر پلیس و یک متصدی کفن و دفن اسکاتلندی عجیب و غریب که عاشق شمشیربازی است باید با هم متحد شوند و تلاش کنند تا زنده بمانند. البته که مسیر نجات ممکن است بن‌بست باشد. منتقدان بعد از تماشای فیلم در کن به دو دسته موافقان و مخالفان تقسیم شدند. پیتر بردشاو جزو منتقدان میانه بود که کمدی جارموش را اثری حزن‌انگیز می‌داند که با وجود دیالوگ‌های شوخ‌طبعانه و بازی‌های خوب از تعداد زیادی بازیگر خارق‌العاده، نتیجه آن‌طور که باید از کار در نیامده است.

داستان اسباب‌بازی ۴/ TOY STORY 4

داستان اسباب‌بازی ۴

کارگردان: جاش کولی
صداپیشگان: کیانو ریوز، پاتریشیا آرکت

دیزنی و پیکسار برای چهارمین بار وودی و باز را به پرده سینماها بازگردانده‌اند. این چهارمین فیلم از سری بسیار موفق انیمیشن‌های «داستان اسباب بازی» است. چند سال بعد از اینکه اندی اسباب‌بازی‌هایش را به بانی می‌دهد، وودی، باز و سایر عروسک‌ها وقتی بانی اسباب‌بازی جدیدی با کاردستی می‌سازد دچار مشکل می‌شوند. اسم این اسباب‌بازی جدید فورکی است. فورکی از بحران‌های اگزیستانسیالیستی و هستی‌شناسانه رنج می‌برد. مشکلش اینجاست که چرا باید هسته وجودی او به عنوان یک اسباب‌بازی باشد. بقیه سعی می‌کنند به او یاد بدهند که چطور خودش را به عنوان یک اسباب‌بازی ببیند و قبول کند. وقتی بانی و خانواده‌اش به یک سفر جاده‌ای می‌روند، فورکی فرار می‌کند و وودی سعی دارد که او را نجات بدهد. در ادامه داستان‌های ظریف و عمیق «داستان اسباب‌بازی» به نظر می‌رسد که «داستان اسباب‌بازی ۴» هم از آن انیمیشن‌هایی است که می‌تواند نظر بزرگترها و منتقدان را هم علاوه بر بچه‌ها جلب کند.

دیروز/ YESTERDAY

دیروز

کارگردان: دنی بویل
بازیگران: لی‌لی جیمز، کیت مک‌کینون

دنی بویل با ریچارد کورتیس، فیلمنامه‌نویس دوست‌داشتنی «Love Actually» برای این درام رومانتیک با هم تشکیل تیم دادند. فیلم آنها درباره مردی است که یک روز از خواب بلند می‌شود و کشف می‌کند تنها آدم روی زمین است که گروه بیتلز و آهنگ‌های مشهورشان را به خاطر دارد. درنتیجه تصمیم می‌گیرد با اجرای ترانه‌های آنها مشهور شود. دنی بویل خیلی دوست داشت که اعضای گروه بیتلز و همسران‌شان درباره فیلم نظر بدهند و درنهایت رینگو استار از میان آنها گفت که فیلم دوست‌داشتنی از کار درآمده است. فیلم ادای احترام آبرومندانه‌ای به گروه بیتلز و میراث موسیقایی‌شان است. فیلمی که البته از جایی به بعد مسیرش را گم می‌کند اما دیدنش سرگرم‌کننده است.

مرد عنکبوتی: دور از خانه/ SPIDER MAN: FAR FROM HOME

دیروز

کارگردان: جان واتس
بازیگران: تام هالند، جیک جیلنهال

هیچ‌کس نمی‌داند که دنیای سینمایی مارول بعد از فیلم «انتقام‌جویان: پایان بازی» به کدام مسیر خواهد رفت. «مرد عنکبوتی: دور از خانه» اولین فیلم بعد از آن خواهد بود که همچنان در جهان سینمایی مارول اتفاق می‌افتد و تماشاگران ذائقه جدید مارول را با آن می‌سنجند. ریسک خطرناک و هیجان‌انگیزی برای سازندگان فیلم است. داستان این فیلم بعد از اتفاقات «انتقام‌جویان: پایان بازی» رخ می‌دهد. اسپایدرمن باید تمهیدات تازه‌ای بیاندیشد تا تهدیدات جدید را در جهانی که برای همیشه تغییر کرده خنثی کند. قسمت قبلی اسپایدرمن یعنی «مرد عنکبوتی: بازگشت به خانه» هم ساخته جان واتس بود که توانست علاوه بر نظر تماشاگران نظر منتقدان حرفه‌ای را هم جلب کند.

هنر دفاع شخصی/ THE ART OF SELF-DEFENSE

هنر دفاع شخصی

کارگردان: رایلی استیرنز
بازیگران: جسی آیزنبرگ، ایموجن پوتس

کمدی سیاهی که قهرمانش جوانی به نام کیسی است که در خیابان به صورت اتفاقی مورد حمله قرار می‌گیرد. کیسی تصمیم می‌گیرد که سراغ هنرهای رزمی برود و در یک باشگاه ثبت‌نام می‌کند. باشگاه یک استاد کاریزماتیک و اسرارآمیز دارد که تلاش می‌کند به او یاد بدهد چطور باید از خودش دفاع کند. می‌گویند این بهترین بازی جسی آیزنبرگ است و با توجه به اینکه آیزنبرگ بازی در فیلمی مثل «شبکه اجتماعی» دیوید فینچر را در کارنامه‌اش دارد می‌شود حدس زد که چه اجرای قابل توجهی در این فیلم داشته است. فیلمی که در جهانی عجیب و غریب اتفاق می‌افتد. و به لطف کارگردانی و تیم تولیدش به همان اندازه که بامزه است غیرقابل پیش‌بینی هم می‌شود.

شیرشاه/ THE LION KING

شیرشاه

کارگردان: جان فاورو
بازیگران: ست روگن، دونالد گراور و چیوتل اجیفور

اقتباسی از یکی از مشهورترین انیمیشن‌های دیزنی که سال ۱۹۹۴ به بازار آمد. جان فاورو برای این بلاک‌باستر از فوتورئالیست و جلوه‌های ویژه بهره برده است تا شخصیت‌های حیوانات تا حد امکان شبیه زندگی واقعی به نظر برسند. انتظار می‌رود که فیلم جزو پرفروش‌ترین‌های تابستان باشد. داستان فیلم درست شبیه انیمیشن دیزنی است. سیمبا پسر موفاسا و شاهزاده پرایدلند امیدوار است بتواند پا جای پای پدرش بگذارد. اسکار برادر موفاسا نقشه می‌ریزد و به او خیانت می‌کند و خودش بر تخت می‌نشیند. او سیمبا را تبعید می‌کند. سیمبا در تبعید دوستان جدیدی پیدا می‌کند و حالا باید با سرنوشتش رودررو شود. سرنوشتی که می‌خواهد او پادشاه باشد.

روزی روزگاری در هالیوود/ ONCE UPON A TIME IN HOLLYWOOD

روزی روزگاری در هالیوود

کارگردان: کوئنتین تارانتینو
بازیگران: برد پیت، لئوناردو دی‌کاپریو

فقط به اسم‌ها نگاه کنید: کوئنتین تارانتینو، برد پیت، لئوناردو دی‌کاپریو و مارگو رابی. همین برای تماشای یک فیلم کافی نیست؟ وقتی نوبت به فیلم‌های استودیویی می‌رسد که تابستان امسال برای بزرگترها روی پرده می‌روند هیچ فیلمی بالاتر از «روزی روزگاری در هالیوود» تارانتینو نمی‌ایستد. فیلم در هالیوود دهه شصت و به صورت دقیق سال ۱۹۶۹ می‌گذرد. فیلم بر محور دو بازیگر می‌گذرد. یکی از آنها بازیگر اصلی است و دیگری نقش بدلش را دارد و قصه آنها به نوعی به ماجرای شارون تیت، همسر رومن پولانسکی و خانواده منسون گره می‌خورد. این دو بازیگر فقط می‌خواهند در هالیوود بیشتر دیده شوند اما اتفاقات زیادی برایشان می‌افتد.

بلبل/ THE NIGHTINGALE

بلبل

کارگردان: جنیفر کنت
بازیگران: سم کلافین، دیمون هریمن

همه منتظر بودند تا ببینند جنیفر کنت بعد از فیلم موفق «بابادوک» با چه اثری به سینما می‌آید. او یک درام ماجراجویانه به نام «بلبل» ساخته که قهرمانش زن جوانی است که سال ۱۸۲۵ در تاسمانیا زندگی می‌کند. زن جوان در تعقیب یک افسر انگلیسی در طبیعت وحشی و خشن تاسمانیاست تا از او انتقام بگیرد. افسر خانواده زن را به طرز فجیعی شکنجه کرده. هر چه فیلم جلوتر می‌رود جنیفر کنت یقه مخاطبش را محکم‌تر می‌چسبد جوری که اواخر فیلم حس خفگی به مخاطب دست می‌دهد. عنصر انتقام تبدیل به تم تکرارشونده فیلم‌های کنت شده است. البته فیلم شاید با تدوین سفت و سخت‌تر تبدیل به فیلم بهتری هم می‌شد.

کجا می‌روی برنادت؟/ WHERE’D YOU GO, BERNADETTE

کجا می‌روی برنادت؟

کارگردان: ریچارد لینکلیتر
بازیگران: کیت بلانشت، کریستن ویگ

کارگردان سه‌گانه محبوب «پیش از طلوع»، «پیش از غروب» و «پیش از نیمه‌شب» و فیلم تحسین‌شده «پسربچگی» با اقتباسی از رمان ماریا سمپل که سال ۲۰۱۲ منتشر شده به سینماها می‌آید. این فیلم داستان یک مادر دوست‌داشتنی است که آرشیتکت بوده و حالا طی ماجراهایی مجبور می‌شود تا با شور خلاقانه‌ گذشته‌اش بعد از سال‌ها دوباره مواجه شود. همه این سال‌ها زن خودش را وقف خانواده‌اش کرده. او ناپدید می‌شود و حالا وظیفه دخترش است که او را پیدا کند و بفهمد که چرا و کجا رفته است. لینکلیتر و بلانشت روی کاغذ تیم رویایی به نظر می‌رسند و همین باعث می‌شود که این فیلم جزو امیدهای اکران تابستان باشد. فیلمی از کارگردان و بازیگری که منتقدان دوست‌شان دارند.

بیشتر بخوانید: ۴۰ فیلمی که در سال ۲۰۱۹ نباید از دست بدهید

The post فیلم‌هایی که تابستان ۲۰۱۹ منتظر دیدن‌شان هستیم appeared first on دیجی‌کالا مگ.

منبع متن: digikala