یک‌بار دیگر فیلمی از استودیوی دیزنی به باکس آفیس آخر هفته انرژی تزریق کرد. در شش هفته‌ی گذشته فیلم شیر شاه تنها فیلمی بود که توانست به فروشی برابر با افتتاحیه‌های تابستان گذشته دست پیدا کند. فیلم «شیر شاه» با فروش ۱۸۵ میلیون دلاری در سه روز اول توانست از مجموع فروش فیلم صدرنشین جدول در سال گذشته همین موقع بیشتر بفروشد.

موفقیت امسال دیزنی به همین جا ختم نمی‌شود. فیلم «انتقام‌جویان: پایان بازی» هم از «آواتار» جلو زد و تبدیل به پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینما شد.

فروش ۱۸۵ میلیون دلاری انیمیشن «شیر شاه» رکورد پرفروش‌ترین افتتاحیه را در ماه جولای شکست. رکورد قبلی این ماه در اختیار فیلم «هری پاتر و یادگاران مرگ قسمت دوم» بود که ۱۶۹.۱ میلیون دلار فروخت. این دومین افتتاحیه‌ی پرفروش امسال است و سومین افتتاحیه‌ی پرفروش کل تاریخ سینما لقب گرفته.

فیلم در ۴۷۲۵ سالن سینما اکران شد که از این نظر هم رکورددار محسوب می‌شود و هیچ فیلمی با ارزشیابی PG در این همه سالن سینما تا امروز اکران نشده بود.

اگر بخواهیم بیشتر در فیلم دقیق بشویم و فروش‌اش را بررسی کنیم، باید به طبقه‌بندی آن بپردازیم: آیا فیلم انیمیشن است یا نه؟ آیا باید فیلمی را که در آن از گرافیک کامپیوتری انیمیشنی استفاده شده جزو دسته‌ی انیمیشن‌ها دسته‌بندی کرد؟ اگر این‌طوری حساب کنیم می‌شود گفت که از لحاظ فنی این بزرگترین افتتاحیه برای یک فیلم انیمیشن است. رتبه‌ای که تا امروز در اختیار «شگفت‌انگیزان ۲» با فروش ۱۸۲.۶ میلیون دلاری بود. اما از طرف دیگر موجو آن را جزو بازسازی‌های زنده‌ی سینمایی دیزنی آورده است. به نظر می‌رسد که قرار است بیشتر از انیمیشن، آن را به عنوان فیلم زنده‌ی سینمایی در نظر بگیریم.

در حالی که منتقدان نسبت به فیلم اشتیاق چندانی نشان ندادند، تماشاگران در روز افتتاحیه به فیلم امتیاز A را در سینمااسکور دادند. ۵۳ درصد از تماشاگران روزهای افتتاحیه زنان بوده‌اند و ۵۰ درصد آن‌ها بالای ۲۵ سال داشته‌اند که می‌شود به این نتیجه رسید بیشترشان دیدن کارتون «شیر شاه» را هم تجربه کرده بودند.

اگر تجربه‌ی این فیلم را با «ملفیسنت (شریر)» سال ۲۰۱۶ مقایسه کنیم به نظر می‌رسد که در گیشه‌ی سینماهای آمریکا فروشی نزدیک به ۶۰۰ میلیون دلار را تجربه خواهد کرد. به این هم توجه کنید که نسخه‌ی سینمایی فیلم «علاءالدین» توانسته هنوز هم جای خودش را در میان ده فیلم پرفروش حفظ کند. اگر بخواهیم «شیر شاه» را با «علاء‌الدین» مقایسه کنیم باید روی فروش بیش از ۶۸۰ میلیون دلاری آن حساب کرد.

در بازارهای بین‌المللی «شیر شاه» ۳۴۶ میلیون دلار فروش کرد. با احتساب این که فیلم هفته‌ی گذشته در چین افتتاح شد می‌شود این هفته را دومین هفته‌ی اکرانش در بازارهای بین‌المللی به حساب آورد. فیلم در هفته‌ی اول اکرانش در چین ۹۷.۵ میلیون دلار فروخت. بقیه‌ی بازارهای پرفروش برای «شیر شاه» به ترتیب عبارت بودند از: انگلستان با ۱۹.۹ میلیون دلار فروش، فرانسه با ۱۹.۶ میلیون دلار، مکزیک ۱۸.۷ میلیون دلار و برزیل ۱۷.۹ میلیون دلار. فیلم هفته‌ی آینده در هنگ‌کنگ و ژاپن و ایتالیا هم اکران می‌شود.

«شیر شاه» داستان بچه شیری به نام سیمباست که بعد از مرگ پدرش، از قلمرویی که به او ارث می‌رسیده توسط عمویش رانده می‌شود و به گوشه‌ی دورافتاده‌ای می‌رود و آن‌جا به کمک دوستانی که پیدا می‌کند معنای مسئولیت و شجاعت را یاد می‌گیرد.

فیلم را جان فاورو کارگردانی کرده که پیش‌تر بازسازی موفق یکی دیگر از انیمیشن‌های دیزنی یعنی «پسر جنگل» را در کارنامه‌اش داشت اما این‌جا نتوانست آن موفقیت را تکرار کند.

منتقدان به فیلم امتیاز ۵۵ از ۱۰۰ را داده‌اند. منتقد تایم‌اوت نوشته است: «فیلمی که برایش تلاش زیادی شده اما متاسفانه از تاثیرگذاری باز می‌ماند. «شیر شاه» می‌تواند جانشین مجازی برای رفتن به باغ‌وحش باشد (امیدوارم سریال «آینه‌ی سیاه» از این ایده استفاده نکند). اما بیایید امیدوار باشیم که هیچ‌وقت جای آن کارتون محصول سال ۱۹۹۴ را نگیرد که مرتبه‌ی بسیار بالاتری داشت.»

منتقد ای.وی.کلاب هم معتقد است که فقط ست روگن و بیلی ایکنر در نقش پومبا و تیمون تاثیرگذار ظاهر می‌شوند. شوخی‌های بامزه‌ی آن‌ها و دست ‌انداختن‌هایشان هم تر و تازه است و هم به روح کاراکترها نزدیک است. فقط نباید به طراحی شخصیت‌هایشان سخت بگیرید.

باز هم فیلم دیگری از سونی در رده‌ی دوم فیلم‌های جدول قرار دارد. «اسپایدرمن: دور از خانه» در سومین هفته‌ی متوالی اکران توانسته در جایگاه دوم جدول فروش قرار بگیرد. فیلم را جان واتس ساخته و امتیاز نسبتا خوب ۶۹ از ۱۰۰ را هم از منتقدان دریافت کرده است.

«داستان اسباب بازی ۴» در پنجمین هفته‌ی اکرانش همچنان به فروش‌اش ادامه می‌دهد و در رتبه‌ی سوم قرار دارد.

خزیدن

تهیه کننده فیلم خزیدن سام ریمی است.

از فیلم‌هایی که تازه در هفته‌ی دوم اکران‌شان هستند می‌شود به فیلم «خزیدن» (Crawl) به کارگردانی الکساندر آژا اشاره کرد. این اکشن ماجراجویانه با بازی بازیگرانی که چندان شناخته شده نیستند توانستند تا حدی دل منتقدان را به دست بیاورد و امتیاز ۶۱ از ۱۰۰ را به آن داده‌اند. فیلم داستان زن جوانی است که در حال تلاش برای نجات پدرش از طوفان، خودش در یک خانه پیدا می‌کند که سیل آن را ویران کرده و باید از زندگی خودش در مقابل سوسمارها دفاع کند.

نکته‌ی مهم دیگر فیلم تهیه‌کننده‌ی آن یعنی سام ریمی است. منتقدان نوشته‌اند که فیلم «خزیدن» سرگرم‌کننده و البته نمونه‌ی آشنای فیلم‌های انسان‌ها مقابل دیوها و موجودات خطرناک است. از آن فیلم‌هایی که امتیازش را از صحنه‌آرایی‌اش می‌گیرد و ترس آدم‌هایی که نگران‌اند مبادا خورده شوند.

فیلم «دیروز» با سوژه‌ی جالبش درباره‌ی مردی که بعد از خاموشی جهان تنها کسی است که آهنگ‌های بیتلز را به یاد دارد، توانسته در چهارمین هفته‌ی اکرانش باز هم خودش را در جمع پنج فیلم پرفروش جدول قرار بدهد. دنی بویل اسکاری فیلم را کارگردانی کرده و ریچارد کرتیس آن را ساخته که فیلمنامه‌نویس کمدی‌-رمانتیک‌های درجه یک انگلیسی است.

استوبر

فیلم استوبر در دومین هفته‌ی اکران توانسته میان ده فیلم پرفروش قرار بگیرد.

در میان ده فیلم باکس آفیس یک فیلم جدید دیگری هم داریم:‌ «استوبر» ( Stuber) به کارگردانی مایکل داوسی یک اکشن کمدی-جنایی است. ستاره‌ی فیلم کمیل نانجیانی، استندآپ کمدین پاکستانی‌الاصل است که او را با فیلم «بیماری بزرگ» می‌شناسیم.

فیلم داستان یک کارآگاه است که از راننده‌ی اوبرش استفاده می‌کند تا یک شب ماجراجویانه را بگذرانند. فیلم از نظر منتقدان کار ضعیفی است و امتیاز ۴۲ از ۱۰۰ را کسب کرده است.

منتقد مووی‌نیشن نوشته که این فیلم به طرز احمقانه‌ای خشن است و نانجیانی فقط هر کسی را که دم دستش می‌رسد در فیلم می‌کشد.

منتقد لس‌آنجلس تایمز هم نوشته است: «چیزی که بیشتر از همه عذاب‌تان می‌دهد کار ضعیف فیلمساز نیست بلکه دورویی است که در فیلم وجود دارد.»

نام فیلم هفته اکران فروش آخر هفته فروش کلی
شیر شاه ۱ ۱۹۱.۸ ۱۹۱.۸
مرد عنکبوتی: دور از خانه ۳ ۲۱.۲ ۳۱۹.۹
داستان اسباب بازی ۴ ۵ ۱۵.۶ ۳۷۶.۵
خزیدن ۲ ۶.۱ ۲۳.۹
دیروز ۴ ۵ ۵۷.۵
استوبر ۲ ۴.۱ ۱۶.۲
علاءالدین ۹ ۴.۱ ۳۴۰.۳
آنابل به خانه می‌آید ۴ ۲.۶ ۶۶.۵
میدسومر ۳ ۱.۶ ۲۲.۵
زندگی اسرارآمیز حیوانات خانگی ۲ ۷ ۱.۵ ۱۵۱.۶

بیشتر بخوانید:‌ مرد عنکبوتی جان تازه‌ای به باکس آفیس بخشید

The post باکس آفیس هفته؛ شیر شاه اتفاق بزرگ گیشه‌ی سینماها در ماه جولای appeared first on دیجی‌کالا مگ.

منبع متن: digikala