روز چهارشنبه هفته گذشته سهام شرکت نت‌فلیکس از خود رشد نشان داد و با رسیدن قیمت هر سهم به بالاترین میزان خود در تاریخ این شرکت ارزش بازار آن را به ۱۸۷.۳ میلیارد دلار رساند. رقمی که بالاتر از ارزش ۱۸۶.۶ میلیارد دلاری دیزنی بود و همین موضوع در رسانه‌ها خبرساز شد.

اما صدرنشینی موقت نت‌فلیکس تنها به دلیل رشد سهام شرکت نبود بلکه از سوی دیگر کاهش ارزش سهام دیزنی این امکان را در اختیار این شبکه قرار داد. در واقع تعطیلی سالن‌های سینما و همچنین پارک‌های تفریحی آسیبی جدی به دیزنی زده و از طرف دیگر بسیاری از فعالین اقتصادی گمان می‌کنند شیوع کرونا می‌تواند مخاطبان نت‌فلیکس را بیش از پیش افزایش دهد.

دیزنی پیش از این اعلام کرده بود همه‌گیری ویروس کرونا بخش‌های مختلفی از کسب‌وکار شرکت را تحت تاثیر قرار داده است و این موضوع پیش‌بینی عملکرد آینده شرکت را بیش از گذشته چالش‌برانگیز کرده است. شرکت دیزنی مجبور شده همه پارک‌های تفریحی‌اش را در سراسر جهان تعطیل کند، اکران بخش قابل توجهی از آثار بزرگ و سودآوری را که در استودیوهایش تولید کرده در آمریکا و سراسر جهان به تاخیر بیاندازد و در کل با بحرانی جدی در زنجیره تامین مواجه شده است.

با این حال سبقت نت‌فلیکس از دیزنی که غول بسیار بزرگی در صنعت سرگرمی ایالات متحده و جهان به حساب می‌آید آنقدرها پایدار نماند و روز جمعه هفته گذشته سهام دیزنی از خود رشد نشان داد و به رقمی رسید که ظرف بیش از یک ماه گذشته سابقه نداشت. رشد سهام دیزنی در پرتوی اخبار جدید مبنی بر بازگشایی سالن‌های سینما و پارک‌های تفریحی طبق یک جدول زمانی تحت پروتکل‌های ویژه رخ داد.

این افزایش سهام ارزش بازار دیزنی را به رقمی بالاتر از ۱۹۲ میلیارد دلار رساند در حالی که سهام نت‌فلیکس با کاهش مواجه شد و در محدوده ۱۸۵ میلیارد دلاری باقی ‌مانده است. این تحول از آن جا رخ داد که تحلیل‌گران ابراز کردند به نظر می‌رسد اشتیاق نسبت به سهام نت‌فلیکس و پیش‌بینی‌های مثبت درباره آن زیاد از حد بوده است. به هر حال واضح است که شیوع بیماری کرونا و تبعات آن رقابت بسیار داغی را میان این دو شرکت فعال در حوزه سرگرمی پدید آورده است.

اما گذشته از رقابت تنگاتنگ فعلی به نظر می‌رسد تاثیر شیوع بیماری کرونا در مجموع روی نت‌فلیکس مثبت خواهد بود. این شرکت که به زودی قرار است گزارش‌های مالی مربوط به فصل اول سال ۲۰۲۰ را منتشر کند قبلا پیش‌بینی کرده بود که در این بازه زمانی افزایش ۷ میلیون نفری مشترکانش را گزارش کند. حال بعضی از شرکت‌های تحقیقاتی معتقدند احتمال دارد رقم قبلی تحت تاثیر وقایع اخیر فراتر رفته و به حدود ۸.۵ میلیون مخاطب جدید برسد.

به شکل کلی استریمینگ در دوران قرنطینه با رشد بسیار چشمگیری روبرو شده است. در ایالات متحده آمریکا در طول ماه مارس تماشای اینترنتی محتوا در تلویزیون نسبت به ماه مشابه سال گذشته حدود ۱۰۹ درصد بالاتر رفته است. همین مساله باعث شد که در برخی کشورها از شبکه‌ها درخواست شود کیفیت محتواها را کاهش دهند تا فشار کمتری بر شبکه اینترنت کشور وارد شود و کسانی که قرار است از منزل به دورکاری بپردازند با مشکل روبرو نشوند.

The post رقابت دیزنی و نت‌فلیکس زیر سایه کرونا appeared first on دیجی‌کالا مگ.

منبع متن: digikala