جزیره زیبای قشم در جنوب ایران و در استان هرمزگان واقع شده است . این جزیره بکر و شگفت انگیز در میان آبهای خلیج فارس جا گرفته و بزرگ ترین جزیره تنگه هرمز محسوب می گردد . قشم از سمت شمال با شهر بندرعباس ، از شرق با جزیره لارک، از جنوب با جزیره هنگام و از جنوب غربی با جزایر  ابوموسی و تنب بزرگ و تنب کوچک همسایه است .

قشم تمدن خود را از دوران ساسانی به یادگار دارد و از همان زمان به سکونت گاه دائمی تبدیل گردید . در آن دوران به این جزیره ابرکاروان می گفته اند . با گسترش اسلام به سرزمین ایران ، قشم تحت اشغال مسلمانان درآمد و رفته رفته شکل آن تغییر نمود و به چیزی که امروز شاهد آن هستید نزدیک شد . اینگونه بود که کم کم همه چیز رنگ و شکل دیگری به خود گرفت. کم کم حکومت های مختلفی بر این با گذشت زمان ، پای اروپایی ها نیز به این منطقه باز شد و برای مدتها تحت اشغال پرتغالی ها قرار گرفت . و هنوز هم در گوشه و کنار قشم ردپایی از اشغال و سلطه آنان به چشم می خورد . با روی کار آمدن قاجارها این منطقه استقلال خود را باز یافت و دوباره به قلمرو ایران پیوست .

 به گزارش سفر باتو جزیره قشم دارای آب و هوایی گرم و مرطوب است و بهترین فصول برای سفر به آن از اوایل پاییز شروع و تا اوایل بهار خواهد بود  . شرایط آب و هوایی در اوایل تیر تا اواسط شهریور بسیار سخت و غیر قابل تحمل است و در این برهه از زمان مسافران قشم به حداقل می رسند . بهترین زمان برای سفر به قشم ماه های دی و بهمن است که بیشینه دما چهل و شش و کمینه آن به شانزده درجه سانتی گراد می رسد.

در سالهای اخیر ، صنعت گردشگری و توریسم در این جزیره رشد چشمگیری داشته و در همین راستا شاهد پدید آمدن امکانات رفاهی و تفریحی متعددی در جزیره قشم بوده ایم . که تنها نمونه ای از آن ، هتل ها و اقامتگاههای منحصر بفردی است که برای اقامت و پذیرایی از مهمان جزیره شکل گرفتند و با دریافت مبالغی نه چندان زیاد ، خدمات بسیاری را به مسافران ارائه می دهند.

ژئوپارک قشم

ژئو پارک قشم منطقه ای شگفت انگیز در تور قشم است که پدیده های نادر زمین شناسی و زیستی را در خود جای داده است .  ژئو پارک قشم تنها نمونه در خاورمیانه است که به ثبت جهانی رسیده و در آن مناطق حیرت انگیزی همچون غار نمکدان ، دره ستاره ها ، بام قشم و دهها مورد شگفت انگیز دیگر را شاهد هستیم  .  

تنگه چاهکوه

تنگه چاهکوه منطقه ای راز آلود و تماشایی است که از دو دره متقاطع با صخره های حفره دار تشکیل شده است . در اینجا صخره ها تحت تاثیر فرسایش شدید به اشکال مختلفی در آمده اند و گذر از میان آنها سخت و گاهی غیر ممکن است . هنگام بازدید از این منطقه معمولا یک راهنمای راه بلد و با تجربه همراه شما خواهد بود و شما را از میان این صخره های باریک عبور می دهد در میان راه ، به جایی می رسید که حتی قادر به دیدن آسمان بالای سر خود نخواهید بود.

جزایر ناز

جزایر ناز در نزدیکی جزیره قشم قرار دارند و از طریق یک راه باریک به قشم متصل می گردند . با بالا آمدن آب دریا و به هنگام جزر ، باریکه‌ای از خشکی از دل آب بیرون می آید و شما به دنبال کردن این راه به جزایر ناز می رسید و از آن جا شاهد مناظر شگفت انگیز دریا و برخورد موجها با صخره ها خواهید بود. در این مدت میتوان منظره تنگه هرمز ، جزیره لارک را نیز تماشای نمود .

جزیره هنگام

جزیره زیبای هنگام ، جزیره ای کوچک اما بسیار دیدنی است که آبهای اطراف آن محل زندگی دلفین ها است . جزیره هنگام تنها دو کیلومتر با قشم فاصله دارد و قایق های کوچک مسافربری که در امتداد ساحل قشم پهلو گرفته اند آماده اند تا شما را در اندک زمان و با دریافت مبلغی نه چندان زیاد به هنگام برسانند. هنگام رسیدن ب هنگام ، منظره شن های طلائی و براق که در زیر نور آفتاب می درخشند نظر گردشگران را به خود جلب می کند.  و آب های آبی و زلال این منطقه محل بازی دلفین هاست و اگر خوش شانس باشید شاهد تماشای دسته دلفین ها خواهید بود. 

دره ستاره ها

دره ستاره ها جایی است که با دیدن آن لرزه بر اندامتان خواهد افتاد . این منطقه توسط صخره هایی مرتفع و با اشکال وهم انگیز پدید آمده و از این رو ،  آن را بخشی از عجایب هفتگانه قشم می نامند. وزش باد در این دره سبب ایجاد صداهایی عجیب می شود . مردم محلی بر این باورند که این منطقه با سقوط ستاره ها بر زمین پدید آمده و ب همین خاطر آن را ، دره ستاره ها می نامند .