شهر وان یکی از شهرهای مرزی در کشور ترکیه است که با دارا بودن امکانات رفاهی و تفریحی متنوع به خصوص در دهه های اخیر به قطب گردشگری تبدیل شده است . وان در شرق ترکیه قرار دارد و هم مرز با ایران است . طبیعت دل انگیز آن از دریاچه شگفت انگیز وان و کوههای آرارات نشات گرفته و بواسطه همین طبیعت زیبا  مورد توجه گردشگران واقع شده است .

این شهر تاریخی پر فراز و نشیب را از سر گذرانده و قدمت آن به پنج هزار سال پیش باز می‌گردد . در هر گوشه ای از این شهر آثار زندگی انسان های اولیه را میتوان دید و مکان های تاریخی و موزه این شهر به یکی از جاذبه های گردشگری پر طرفدار تبدیل شده است.

همانوطر که گفتیم وان ، تاریخی طولانی داشته و تمدن‌ها و امپرتوری های مختلفی را در خود دید است . اورارتینی ‌ها ، رومیان ، سلجوقیان و عثمانیان نمونه ای از این قدرت ها هستند که در سرنوشت این سرزمین تاثیرگذار بوده اند.

در ادامه برخی از جاذبه های دیدنی و پرطرفدار در این شهر توریستی را به شما معرفی می کنیم . پس با ما همراه باشید :

دژ وان ، بزرگ‌ترین قلعه سنگی در این کشور

 به گزارش سفر باتو بازدید از این منطقه به خصوص برای تاریخ دوستان بسیار جالب و سرگرم کننده خواهد بود. این دژ باستانی ، بر بالای تپه‌ ای قرار دارد که در زیر دست آن شهر ویران شده  اورارتو ، با سه هزار سال قدمت به چشم می خورد . دژ وان قلعه‌ای بزرگ است که از سنگهای بازالتی و آجرهای گلی بنا شده است . در اطراف این دژ ، برج معروف ساردور به چشم می خورد که به واسطه  وجود کتیبه ‌های باستانی به شهرت رسیده است . قدمت این منطقه با دوران پادشاهی اورارتو باز می گردد و کتیبه های موجود در آن ، به دست خشایار شاه کبیر و در قرن پنجم پیش از میلاد نوشته شده‌ است ، و به طرز معجزه آسایی از گزند حوادث جان سالم به در برده است . 

 

جزیره آختامار

جزیره زیبا و شگفت انگیز آختامار در تور وان ، در دریاچه وان قرار دارد و دارای مناظری بسیار زیباست . اغلب گردشگران برای دوری از هیاهوی شهری حداقل یک روز خود را به بازدید از این جزیره و طبیعت اطراف دریاچه وان اختصاص می دهند . همچنین کلیسای صلیب مقدس که قدمت آن به سال ۹۱۵ باز می‌گردد ، یکی دیگر از جاذبه های تاریخی در این جزیره است . این بنا دارای معماری بسیار زیبایی است و بر روی دیوارهای بیرونی آن برخی از داستان های کتاب انجیل نقاشی شده که دیدن آن بسیار جذاب و سرگرم کننده خواهد بود. 

موزه وان

همانطور که گفتیم این شهر تاریخی پر فراز و نشیب را از سر گذرانده و در ادوار مختلف توسط حکومت های بزرگی اداره می شد . و همین موضوع در پدید آمدن آثار تاریخی ارزشمند این شهر تاثیر گذار بوده و موزه این شهر به یکی از دیدنی ترین مکان ها تاریخی و فرهنگی کشور ترکیه تبدیل شده است . در این موزه با آثار و اشیاء باستانی مختلفی روبرو می شوید که برخی از آنها به پیش از میلاد مسیح تعلق دارد . 

آبشار مرادیه

آبشار مرادیه با طبیعتی زیبا و شگفت انگیز به پاتوق طبیعت دوستان و گردشگران تبدیل شده است . این منطقه سرسبز و زیبا در فاصله هشتاد کیلومتری از مرکز شهر وان قرار دارد و محل مناسبی برای گذران تعطیلات و دور از هیاهوی شهری است . روبروی این آبشار یک پل معلق برای تماشای مناظر اطراف احداث شده که گردشگران با ایستادن بر روی آن از طبیعت اطراف لذت می برند . گفته می شود  یکی از پادشاهان عثمانی به نام سلطان مراد ششم ، هنگام لشکرکشی به بغداد برای چند روز در این منطقه اطراق نمود و به همین خاطر از آن روز به بعد این منطقه ، مرادیه نام گرفت .

در اطراف این آبشار جاذبه های دیدنی مختلفی برای رفاه حال گردشگران تعبیه شده که از میان آن میتوان به وجود رستوران ، چایخانه سنتی و فروشگاههای تهیه سوغاتی اشاره نمود.

مسجد بزرگ وان

مسجد باشکوه و تاریخی وان یادگاری از دوران سلجوقیان است که در طول تاریخ بارها مورد آسیب و باز سازی قرار گرفته است . این بنا یکبار به هنگام وقوع زلزله سال ۱۸۴۴ میلادی و بعد از آن در طی جنگ جهانی اول آسیب جدی دید اما در دهه های گذشته و به لطف باستان شناسان مرمت و بازسازی گردید .

توشپا ، یک شهر تاریخی

شهر باستانی توشپا یکی دیگر از جاذبه های دیدنی در این شهر است که در اطراف دژ وان قرار دارد و باقی مانده تمدن هزاران ساله اورارتو هاست . شهر باستانی توشپا در حقیقت همان بستر شهر قدیمی وان است که روزگاری در اطراف دریاچه وان برپا شده بود . باستان شناسان بر این باورند که سکونت انسان در این منطقه قدمتی بیش از پنج هزار سال دارد .