زیپلاین ایروان

انسان بیش از ۴ قرن آرزو داشت که پرواز کند. ما در این نسل بسیار خوش شانس هستیم که در دوره ی  پاراگلایدرها، هلکوپتر ها، هواپیما ها و چتربازی ها  قرار داریم و هر زمان که بخواهیم می توانیم از آن ها استفاده کنیم. یکی دیگر از راه هایی که ما به آسانی به آن دسترسی داریم و می توانیم با آن اشتیاق درون خود را آرام کنیم، استفاده از زیپلاینیگ است. این تفریح یکی از جدید ترین تفریحات دنیاست که درصنعت گردشگری ارمنستان هم به کار آمده است.  می توانید در زیپلاینینگ، خود را رها و آزاد احساس کنید. تصور کنید، قرار است کوه های فوق العاده ارمنستان، منطقه سرسبز تاوش، را ببینید و قرار است در ارتفاع ۲۰۰ تا ۳۰۰ متری از سطح زمین زیپلاین کنید.

 

 به گزارش سفر باتو پلی سیتی ارمنستان یا همان شهر بازی های متنوع یکی از مراکز تفریحی ارمنستان با محبوبیت ویژه بین مردم کشور و گردشگران تور ارمنستان در هر رده سنی  می باشد. مجموعه وسیع  تفریحی پلی سیتی که  در سال 2002 افتتاح گردیده است با هدف سرگرمی و تفریح برای همه ی مردم همواره سعی بر این شده است که هرکه قدم در مجموعه تفریحی پلی سیتی ارمنستان گذاشت دیگر پای رفتن نداشته باشد و ساعاتی را در این مجموعه با خوشی و خنده بگذراند! مجموعه پلی سیتی  برای تحقق بخشیدن به این هدف خود دارای  بخش های مختلفی از جمله: پیست کارتینگ، پیست باگی،پیست ماشین کوبنده، زمین گلف، پینت بال، بولینگ، بیلیارد، باشگاه تیر اندازی، سینمای 7بعدی، بازی های کامپیوتری، زمین های بازی کودکان متناسب با هر گروه سنی و تئاتر های مخصوص کودکان، برگزاری جشن های مناسبتی و غیره می باشد. از امکانات عمومی مجموعه تفریحی پلی سیتی ارمنستان هم به پارکینگ، کافی شاپ و رستوران های این مجموعه می توان اشاره کرد.

حمام رومان

حمام رومان محل استقرار شاه بوده و امروزه به وسیله ساختمانی مدرن پوشیده شده است. در قرن هفتم میلادی، کلیسایی نیز کنار آن ساخته شد. حمام رومان را از پانزده نوع سنگ طبیعی رنگارنگ ساخته اند. در خرابه های نزدیک معبد، ویشاپ که تصویری است حجاری شده از یک اژدها، بر روی یک سنگ قرار گرفته است. این سنگ، علامتی برای وجود آب در محل می باشد. بعضی از نوشته های میان سنگ، نوشته هایی از شاه آرگیشتی در قرن هشت قبل از میلاد است. معنی آن چه نوشته این است: «آرگیشتی، پسر مِنوآ، انسانها و احشام را از گارنی به ارِبونی آورد تا بتواند جامعه ی جدیدی را بسازد.»

کلیسای جامع زوارتنوتس

این کلیسا، حدود ١۴٠٠ سال قبل ساخته شد. ماکتی از این کلیسا در موزه ی تاریخ ارمنستان در ایروان قرار دارد. در سال ٩٣٠ میلادی، زلزله باعث تخریب این بنا شد. ستون های باقی مانده، نشان از تأثیر فرهنگ یونان و روم دارد و این تأثیر در بیشتر ویرانه های کلیساها، حتی در زمان شوروی سابق، به چشم می خورد. استخری که در وسط ساختمان قرار دارد، برای غسل تعمید ساخته شده است.

دریاچه سوان که  در تور ارمنستان بزرگترین دریاچه قفقاز و از بزرگترین دریاچه های کوهستانی آب شیرین جهان می باشد در ارتفاع 1916 متری از سطح دریا و در 60 کیلومتری شمال شرقی ایروان در استان گغارکونیک قرار دارد. سوان به معنی سرزمین دریاچه هاست. به این دریاچه حدود 36 رود جاری می شود و فقط رودخانه ای که از این دریاچه سرچشمه می گیرد رود هرازدان میباشد. این دریاچه کوهستانی حدود 5درصد از مساحت کل ارمنستان را در برمی‌گیرد و صومعه شبه جزیره یکی از مکان‌های دیدنی بسیار معروف و نزدیک‌ به آن برای بازدید به شمار می‌رود. از مکانهای دیدنی دیگر این دریاچه چشمه های آب معدنی دلیجان و شهرستانی با همین نام است.

گاسگاد (هزار پله)

الکساندر تامانیان پس از استقلال یافتن ارمنستان طرح جامعی را برای شهر ایروان ارائه داد که مهمترین آن گاسگاد بود که در سال 1970 تکمیل شده است. گاسگاد پایین‌ترین نقطه شهر را از نظر ارتفاع به بالاترین نقطه شهر یا به عبارتی مرکز شهر را به شمال شهر و پارک پیروزی وصل کرده است. گاسگاد ارمنستان دارای 750 پله می‌باشد که به دلیل زیاد بودن آن به هزار پله معروف شده است. در شمالی‌ترین نقطه گاسگاد به مناسبت پنجاهمین سالگرد پیروزی روس‌ها علیه آلمان‌های نازی در جنگ جهانی دوم، بنایی ساخته شده که در مرکز آن یک برجک قرار دارد که بر روی آن نشان جاودانگی حک شده است. علاوه بر این در طبقات مختلف این پله ها مجسمه های بسیاری ازآثار هنرمندان معاصر و همچنین مجسمه های شیشه ای ساخت کشور چک و نقاشی های برجسته دیگر به چشم می خورد. در اصل گاسگاد به معنی آبشار می باشد از این رو در کنار این پله ها علاوه بر مجسمه های زیبا فواره ها و آبنماهایی با باغچه های خیره کننده قرار گرفته است. در کنار این پله‌ها برای کسانی که توانایی بالا رفتن از پله‌ها را ندارند پله برقی قرار گرفته است. لازم به ذکر است در بالای این مجموعه شما می‌توانید نمای زیبایی از شهر ایروان و سالن اپرا را داشته باشید. به تازگی در ساختمان این مجموعه، موزه جدیدی افتتاح شده که شامل آبگینه‌های زیبایی است.