مودم و روترها اولین قدم برای ورود به هر شبکه‌ای به حساب می‌آیند. به همین دلیل این محصولات به شکلی ساخته می‌شوند امنیت بالایی داشته باشند تا کسی نتواند با راحتی و بدون دسترسی لازم وارد آن‌ها شود. در واقع اگر بتوانید به روتر کسی دسترسی پیدا کنید می‌توانید کنترل یک شبکه را در اختیار بگیرید.

براساس اطلاعاتی که در سایت ویکی‌لیکس منتشر شده سازمان CIA به راحتی می‌توانسته انواع مودم‌‌ها و روترها را هک کند. با توجه به جدیدترین مدارک منتشر شده پروژه سازمان CIA برای هک مودم‌ها و روترهای مختلف (Cherry Blossom) یا «شکوفه گیلاس» نام دارد. در این روش فرم‌ویری شخصی‌سازی شده به جای فرم‌ویر اصلی مودم یا روتر روی دستگاه نصب می‌شده و به این صورت CIA به راحتی می‌توانسته به اطلاعاتی که در شبکه‌های مختلف در جریان است را زیر نظر بگیرد. با این کار می‌شود به راحتی تمام رمزهای عبور در سایت‌های مختلف را هم به دست آورد.

در چند ماه گذشته هم مشخص شد که CIA گوشی‌های اندرویدی، iOS  و ویندوزفونی را جاسوسی می‌کرد. حتی به تلویزیون‌های هوشمند سامسونگ هم دسترسی داشت و می‌توانست با فعال کردن میکروفن آن‌ها به صحبت کاربران گوش کند.

در گزارش سایت ویکی‌لیکس مشخص شده که مودم‌ها و روترهای شرکت‌های ایسوس، بلکین، بوفالو، دل، دی‌لینک، لینک‌سیس، موتورولا، نت‌گیر، سنائو و یو‌اس روبوتیکس از طرف سازمان CIA هک می‌شدند.

منبع: The Verge
E3-2017-Ad

 

 

مطلب CIA به راحتی روترها و مودم‌ها را هک می‌کند برای نخستین بار در دیجی‌کالا مگ منتشر شده است.

منبع متن: digikala