پس از استراحتی دو ساله، بزرگ‌ترین مجموعه‌ی فعلی شرکت بازی‌سازی یوبی‌سافت، قرار است امسال قدرتمند بازگردد. یوبی‌سافت صحبت‌های زیادی درباره‌ی تغییرات بزرگ «فرقه اساسین: ریشه‌ها» (Assassin’s Creed: Origins) کرده؛ طوری که به نظر می‌رسد Origins قرار است یک بازنگری برای این مجموعه باشد. ظاهرا بازی‌کننده‌ها در نقش «بایک» و در مصر باستان، باید تمام و کمال اساسین شدن را از ابتدا یا بگیرند.

یا حداقل این چیزی است که یوبی‌سافت به خورد بازی‌کننده‌ها داده است. اگر کمی بیشتر به بازی نگاه کنیم، می‌توانیم به راحتی بگوییم که با یک Assassin’s Creed دیگر طرف هستیم. چند دقیقه که پای بازی بنشینید، دوباره مثل گذشته از در و دیوار بالا می‌روید و انگار نه انگار که چیزی تغییر کرده باشد، دشمنان را از بالا به قتل می‌رسانید.

با تمام این اوصاف، یوبی‌سافت برخی از بخش‌های بازی را تغییر داده است؛ بخش‌هایی که شاید از همان ابتدای کار، در Assassin’s Creed وجود داشته‌اند. در ادامه، پنج تغییر و قابلیتی که قرار است برای این مجموعه عجیب و جدید به نظر برسد را برای‌تان جمع‌آوری کرده‌ایم.

 

دید عقاب

با اینکه نسخه‌های مختلفی از Eagle Vision در شماره‌های مختلف مجموعه وجود داشته‌اند، اما به سادگی می‌توانیم بگوییم که تمام آن‌ها، با یک هدف ساخته شده بودند: اینکه به شما در پیدا کردن چیزهایی که می‌توانید با آن‌ها تعامل کنید، کمک کند.

بایک، شخصیت اصلی Assassin’s Creed: Origins، همان قابلیت Eagle Vision قدیمی را ندارد. به جای این قابلیت، بایک از عقاب خودش کمک می‌خواهد. این عقاب که «سنو» (Senu) نام دارد،‌ محیط اطراف را به دنبال آیتم‌ها یا بخش‌های مهم، بررسی می‌کند. سنو چیزی شبیه به جغد Far Cry: Primal است؛ او می‌تواند دشمنان را پیدا و تگ کند، هدف‌های مرحله را بررسی کند و حتی آیتم‌ها و گنج‌ها را از بالا ببیند. به نظر نمی‌رسد که سنو به بایک متصل باشد و محدودیتی برای او در نظر گرفته شده باشد. ظاهرا می‌توان با سنو بخش بزرگی از محیط را گشت.

با اینکه سنو نمی‌تواند مثل جغد فار کرای به دشمنان حمله کند، اما او می‌تواند بدون حرکت، وسط آسمان بایستد؛ یعنی می‌توان در آسمان ایستاد و همه چیز دور و اطراف را بررسی کرد. واقعا نمی‌دانیم این پرنده چگونه در هوا می‌ایستد و درجا بال می‌زند، اما تصور می‌کنیم که یکی از باگ‌های انیموس باشد.

 

سیستم مبارزه‌ی جدید

یوبی‌سافت ظاهرا به این نتیجه رسیده است که ضربه زدن و جاخالی دادن، آن هم بی‌نهایت بار، چندان سیستم مبارزه‌ی جالبی نیست؛ طوری که دیگر قرار نیست در Assassin’s Creed: Origins یک ارتش چند صد نفری را پشت سر هم با ضربه زدن و جاخالی دادن، از پای در بیاورید. یوبی‌سافت می‌خواهد که درست مثل اولین قسمت از مجموعه بازی‌های فرقه اساسین، هر مبارزه اذیت‌تان کند.

در سیستم جدید مبارزه‌ی Origins، بیشتر حرکات به کلیدهای پشت دسته، یعنی ماشه‌ها، منتقل شده‌اند. کلید R1 یا RB ضربه‌ای سریع و ضعیف و کلید R2 یا RT یا هم ضربه‌ای سنگین و قوی می‌زند. با فشردن کلید L2 یا LT می‌توانید تیر و کمان خودتان را به بیرون بکشید و کلید L1 یا LB هم برای بالا آوردن سپر و هم‌چنین قفل کردن نشانه روی دشمن است. با فشردن کلید مربع، می‌توانید در هر زمانی جاخلی بدهید؛ یعنی محدودیتی مثل بازی‌های دارک سولز یا بلادبورن برای جاخالی دادن وجود ندارد و شخصیت‌تان خسته نمی‌شود.

خیلی جدی به این کلید جاخالی دادن نیاز پیدا می‌کنید. مبارزه در Origins مثل شماره‌های قبلی این مجموعه نیست. دیگر دشمنان به نوبت به سمت شما حمله نمی‌کنند. دشمنان با همدیگر حمله می‌کنند. ممکن است مشغول حمله به دشمن جلوی‌تان باشید و از پشت، چاقو بخورید. شاید از پای درآوردن یک دشمن، کار سختی نباشد، ولی اگر دو سه نفر جلوی‌تان قرار گرفتند، بهتر است که عقب بکشید و بین خودتان و آن‌ها، فاصله‌ای بیاندازید. باید به سلاحی که دست دشمنان است هم توجه کنید. سربازی که یک شمشیر دارد، از نزدیک و سریع به شما حمله می‌کند و سربازی که تبر بزرگ به دست دارد، می‌تواند سپر شما را پرتاب کند.

برای از بین بردن دشمنان مختلف، بهتر است که سلاح‌تان را عوض کنید. در Assassin’s Creed: Origins می‌توانید با استفاده از کلید «چپ» روی دسته، در لحظه سلاح‌تان را عوض کنید. برای مثال، اگر یک فرمانده‌ی بزرگ که سپر دارد، مقابل‌تان قرار گرفته، بهتر است تا با استفاده از یک چماق، سپر او را از دستش بیاندازید، سپس سریع یک شمشیر به دست بگیرید و او را بکشید. یوبی‌سافت می‌گوید که خنجرهای کوچک مصری، شمشیرها، خنجر دوتایی، نیزه‌ها و سلاح‌های مختلف دیگری در بازی وجود دارند. به غیر از این‌ها، کمان‌های مختلفی هم در بازی پیدا می‌کنید. کمان شکارچی به شما اجازه می‌دهد تا آرام و از فاصله‌ی دور، دشمنان را نابود کنید و توسط کمان جنگجو هم می‌توانید از نزدیک چند تیر به دشمن بزنید.

 

قایق‌سواری

در قسمت چهارم مجموعه بازی‌های فرقه اساسین یعنی Black Flag، می‌توانستید هم شنا کنید و هم در قسمت‌های مشخص شده‌ی اقیانوس، به زیر آب بروید. شخصیت اصلی Origins یعنی بایک، اولین اساسین این مجموعه خواهد بود که می‌تواند به صورت آزادانه شنا کند و زیر آب برود. در عمق دریاها و رودخانه‌های Origins، دنیای دیگری پیدا می‌کنید؛ دنیایی که پر از آیتم‌های مخفی و حتی حیوانات خطرناک است. زیر آب شنا کردن هم‌چنین به بایک اجازه می‌دهد تا خیلی بی سر و صدا، به قایق‌ها نزدیک شود؛ یعنی بازی‌کننده‌ها می‌توانند به عنوان یک ابزار مخفی‌کاری هم به شنا کردن نگاه کنند.

حیوانات خطرناکی که در آب هستند، شامل اسب‌های آبی و کروکودیل‌ها می‌شوند؛ حیواناتی که ظاهرا هم از انسان و هم از قایق بدشان می‌آید و در لحظه‌ای که این دو مورد را ببینند، وحشی می‌شوند و حمله می‌کنند. اسب‌های آبی می‌توانند با حمله‌شان، قایق‌ها را کاملا نابود کنند. فقط هم قایق شما نیست؛ این حیوانات آن‌قدر عصبانی هستند که حتی اگر شما هم از دست آن‌ها فرار کنید، سراغ یک قایق دیگر می‌روند و آن را تکه تکه می‌کنند.

اگر قایق خودتان نابود شد، می‌توانید به قایق دیگری حمله کنید، افراد سوار بر آن را بکشید و کنترل قایق را به دست بگیرید.

 

عناصر نقش‌آفرینی

مثل Unity و Syndicate، این قسمت از مجموعه بازی‌های فرقه اساسین هم پر از عناصر نقش‌آفرینی است. هر بار که دشمنی را در بازی می‌کشید یا مرحله‌ای را تمام می‌کنید،‌ امتیاز تجربه می‌گیرید. با گرفتن امتیاز تجربه، ترازتان بالاتر می‌رود و می‌توانید قابلیت‌ها و توانایی‌های جدیدی را برای بایک آزاد کنید؛ توانایی‌های مثل قتل از بالای سر دشمنان، فرار با انداختن بمب دود یا امکان انتخاب کردن یک سلاح دوم.

عناصر نقش‌آفرینی در Origins کمی عمیق‌تر هم می‌شوند. برای پیدا کردن آیتم‌های تازه، می‌توانید بیشتر دشمنان بازی را بگردید. حتی اسلحه‌ی دشمنان هم قابل استفاده هستند. ممکن است در طول مراحل، سربازی را بکشید و ببینید که کمان او، از چیزی که خودتان دارید، بهتر است. کمان او را بر می‌دارید و با همان، دوستانش را می‌کشید.

دشمنان هم تراز دارند. البته این قابلیت در Syndicate هم وجود داشت. می‌توانید با عقاب‌تان دشمنان را بررسی کنید و تراز آن‌ها را ببینید؛ در نتیجه می‌فهمید که آیا با توانایی‌های فعلی‌تان، امکان مبارزه با او را دارید یا نه. اگر تراز ۲۰ باشید و به دشمنی که ترازش ۲۵ است حمله کنید، احتمالا پیروز از مبارزه بیرون نمی‌آیید. فرمانده‌ها هم در بازی معمولا تراز بالایی دارند و مبارزه با آن‌ها، سخت است.

 

تعامل با محیط

مثل دو قسمت قبلی این مجموعه بازی‌ها، در Assassin’s Creed: Origins هم با یکی از بهترین کیفیت‌های گرافیکی که تا به حال دیده‌اید، روبرو می‌شوید. فرقی نمی‌کند روی یک برج بلند باشید، در آب گشت و گذار کنید یا در شهرها و مزرعه‌ها راه بروید؛ همه چیز این بازی از نظر گرافیکی شگفت‌انگیز است. چیزی که بیشتر از همه توجه‌تان را جلب می‌کند، توانایی بازی در رندر فاصله‌های دور است.

با توجه به چیزی که دیده‌ایم، می‌توانیم بگوییم که این بازی دنیایی بسیار زنده دارد. موجودات بازی فقط هم آن اسب‌های آبی و کروکدیل‌ها محدود نمی‌شود؛ ماهی‌ها، گربه‌ها و حیوانات دیگری هم در بازی پیدا می‌شوند؛ حیواناتی که فقط به دلیل زنده کردن محیط بازی وجود دارند و قرار نیست در روند بازی نقشی داشته باشند. انسان‌های این دنیای بزرگ هم زندگی خودشان را دارند؛ آن‌ها در مزرعه کار می‌کنند، به بازار می‌روند و شب‌ها هم می‌خوابند. حتی ممکن است دنبال یکی از دشمنان بروید و ببینید که در میان پست‌اش، ناگهان تصمیم به دستشویی رفتن می‌گیرد. کشتن دشمنان، روی رفتار بقیه‌ی آن‌ها تاثیر می‌گذارد؛ ممکن است آن‌ها جسدها را پیدا کنند و بخواهند آن‌ها را جا به جا کنند.

مراحل و کوئست‌هایی هم که در بازی می‌گیرید، بیشتر به بازی‌های نقش‌آفرینی شبیه است. یعنی همانطور که با بایک مشغول گشت و گذار هستید، ناگهان به فردی برخورد می‌کنید، یک میان‌پرده آغاز می‌شود و مرحله‌ای دریافت می‌کنید. درست مثل بازی‌های نقش‌آفرینی، می‌توانید هر کوئست یا مرحله‌ای را به دلخواه انجام دهید و حتی میان کار، آن را رها کنید و بعدا به سراغ‌اش بیایید.

در دنیای بازی، اتفاقات رندوم و جالبی می‌افتد و همین موضوع کاری می‌کند تا از گشت و گذار خسته نشوید. برای مثال، ممکن است بایک در شب‌های زیبای بازی، لحظه‌ای بایستد و آسمان را نگاه کند؛ آسمانی که شاید تا به حال به ستاره‌های آن توجه نکرده باشید.

 

جدیدترین شماره‌ی فرقه اساسین، همین حالا هم عالی به نظرمان می‌رسد. خوشحالیم که یوبی‌سافت تصمیم گرفت تا زمان بیشتری به سازنده‌های این بازی بدهد و نتیجه‌ی نهایی، ظاهرا بسیار خوب از آب در خواهد آمد. فقط همین را به شما بگوییم که تیم سازنده‌ی Assassin’s Creed: Origins پیش از این ساخت Black Flag را بر عهده داشته.

قرار است Assassin’s Creed: Origins در روز ۲۷ اکتبر روی سه پلتفرم ایکس‌باکس وان، پلی‌استیشن۴ و رایانه‌های شخصی عرضه شود.

 

E3-2017-Ad

مطلب ۵ تغییر خوب Assassin’s Creed Origins برای نخستین بار در دیجی‌کالا مگ منتشر شده است.

منبع متن: digikala