هنگامی که صحبت از مسابقات فرمول یک می‌شود، اصطلاح گرندپری را زیاد می‌شنویم. اصطلاحی پرکاربرد و مهم که معنای واقعی مسابقات بعضی از رشته‌های ورزشی اتومبیل‌رانی مثل فرمول یک  در بند آن است.

گرندپری چیست؟

گرندپری (Grand Prix) جمع چند رویداد اتومبیل‌رانی یا موتورسواری است که تمرین، زمان‌گیری و برگزاری مسابقه اصلی را در هر مرحله شامل می‌شود. گرندپری به معنی جایزه بزرگ است و ریشه آن به مسابقات اتومبیل‌رانی سال ۱۸۹۴ فرانسه بازمی‌گردد. مسابقات فرمول یک تنها سالی یک‌بار و آن هم در قالب یک فصل برگزار می‌شود.

تعداد این مراحل در هرسال فرق دارد اما معمولا هر فصل شامل ۲۰ مرحله است. هر مرحله هم در پیست‌ کشورهای مختلف برگزار می‌شود. تیم‌ها برای شرکت در هر مرحله رقابتی باید چند رویداد مختلف را پشت سربگذارند. رویدادهای هر مرحله فرمول یک، ۳ روز تمرین، ۱ روز تعیین خط و ۱ روز مسابقه اصلی را تشکیل می‌دهد.

تمرین

مرحله اول، تمرین (Practice) نام دارد که در ورزش فرمول یک، در سه روز مختلف برگزار می‌شود. این سه روز با اختصار P2، P1 و P3 هم نشان داده می‌شود. شرکت‌کننده‌ها پیش از برگزاری مسابقه، در این سه روز در پیست مشخص شده حاضر می‌شوند. همان‌طور که از نام این رویداد پیداست، این حضور بیشتر نقش تمرین را برای راننده ایفا می‌کند تا با بهتر شناختن مسیر پیست و هماهنگ شدن با تیم پشتیبانی، برای مسابقه اصلی آماده شوند.

تعیین خط

نام مرحله دوم Qualifying یا همان تعیین خط است. مرحله تعیین خط، بین تمرین و برگزاری مسابقه اصلی قرار دارد که نقش مهمی را هم در گرندپری، بازی می‌کند؛ چراکه این مرحله باعث می‌شود تا موقعیت قرارگیری خودروها در مسابقه اصلی مشخص شود. طبعا راننده‌ای که بهترین زمان‌گیری را ثبت کند، در موقعیت اول مسابقه می‌ایستد و رانندگان دیگر با توجه به نتایج به دست آمده، به ترتیب در موقعیت‌های بعدی قرار می‌کنند.

مسابقه اصلی

ماحصل مراحل گفته شده، حضور راننده و تیم شرکت کننده در مسابقه اصلی (Race) است. این مرحله مهم‌ترین بخش مسابقه است که نتیجه سرنوشت ساز را برای تیم رقم می‌زند. جذابیت مسابقات فرمول یک در همین رویداد است که بسیاری از هوادارن برای دیدن مسابقه از نزدیک بلیط پیست را تهیه می‌کنند و علاقمندان دیگر هم از شبکه و رسانه‌ها، بازی را دنبال می‌کنند.

رانندگان در روزهای تمرین توانسته‌اند با مسیر پیست آشنا و با تیم پشتیبانی خود هماهنگ شوند. در بخش تعیین خط هم، رانندگان نتایج متفاوتی را کسب کرده‌اند تا بر اساس آن، در روز مسابقه اصلی در موقعیت مشخص شده خود حاضر شوند و با احتزاز پرچم داور، مسابقه را شروع کنند. در این مرحله، رقابت سنگینی میان تیم‌ها شکل می‌گیرد تا تمام تلاش خود را به کار گیرند و به نتیجه مطلوب تیم خود برسند.

پیست‌های گرندپری

قدمت ورزش فرمول به سال ۱۹۵۰ میلادی برمی‌گردد که در طول این مدت، مسابقات زیادی در پیست‌های مختلفی برگزار شده است. بعضی از این پیست‌ها دیگر میزبان مسابقات فرمول یک نیستند. با این حال نگاهی کوتاه به گرندپری پیست‌ شهرهای مختلف و تاریخ برگزاری مسابقات آن‌ها در فصل ۲۰۱۷ داشته باشیم:

1-گرندپری استرالیا (ملبورن)-۶ فروردین ۹۶

2-گرندپری چین (شانگهای)-۲۰ فروردین ۹۶

3-گرندپری بحرین (بحرین)-۲۷ فروردین ۹۶

4-گرندپری روسیه (سوچی)-۱۰ اردیبهشت ۹۶

5-گرندپری اسپانیا (بارسلونا)-۲۴ اردیبهشت ۹۶

6-گرندپری موناکو (مونت‌کارلو)-۷ خرداد ۹۶

7-گرندپری کانادا (مونترال)-۲۱ خرداد ۹۶

8-گرندپری آذربایجان (باکو)-۴ تیر ۹۶

9-گرندپری اتریش (اشپیل‌برگ)-۱۸ تیر ۹۶

10-گرندپری انگستان (سیلورستون)-۲۵ تیر ۹۶

11-گرندپری مجارستان (بوداپِست)-۸ مرداد ۹۶

12-گرندپری بلژیک (اسپا فرانکورشان)-۵ شهریور ۹۶

13-گرندپری ایتالیا (مونزا)-۱۲ شهریور ۹۶

14-گرندپری سنگاپور (سنگاپور)-۲۶ شهریور ۹۶

15-گرندپری مالزی (اسپنگ)-۹ مهر ۹۶

16-گرندپری ژاپن (سوزوکا)-۱۶ مهر ۹۶

17-گرندپری آمریکا (آستین)-۳۰ مهر ۹۶

18-گرندپری مکزیک (مکزیک)-۷ آبان ۹۶

19-گرندپری برزیل (سائو پائولو)-۲۱ آبان ۹۶

20-گرندپری ابوظبی (امارات متحده عربی)-۵ آذر ۹۶

منبع متن: digikala