در حال حاضر محصولات واقعیت مجازی قیمت گرانی دارند؛ مخصوصا اگر بخواهید هدست‌هایی مثل HTC Vive، Oculus Rift یا PlayStation VR را بخرید. البته می‌توانید از هدست‌ّهای ارزان‌تری که برای گوشی‌های هوشمند ساخته شده‌اند هم استفاده کنید. با این حالت واقعیت افزوده هم کم‌کم راه خودش را باز کرده و مضامین خاص خودش را دارد. در طول چند سال گذشته گوگل در قالب پروژه تانگو محصولاتی را معرفی کرد که می‌توانستند با استفاده از تکنولوژی واقعیت افزوده کار نقشه برداری سه‌بعدی از محیط انجام دهند. شرکت اپل هم با معرفی iOS 11 نشان داد که روی موضوع واقعیت مجازی و واقعیت افزوده سرمایه‌گذاری کرده و می‌خواهد گوشی‌های بعدی خودش را با این استاندارد راهی بازار کند. حتی این شرکت کیت توسعه‌ای به اسم ARKit را هم در اختیار توسعه دهندگان قرار داد.

روند روبه رشد بازار واقعیت مجازی و واقعیت افزوده به این زودی‌ها افت نمی‌کند. براساس گزارشی که سازمان IDC منتشر کرده، تا سال ۲۰۲۱ بیش از ۱۰۰ میلیون دستگاه واقعیت مجازی و واقعیت افزوده راهی بازار خواهد شد.

سال گذشته تنها ۱۰ میلیون دستگاه واقعیت مجازی و واقعیت افزوده راهی بازار شد؛ اما از آنجایی که شرکت‌ّهایی مثل اپل و مایکروسافت توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته‌اند، انتظار می‌رود که تا سال‌ ۲۰۱۲ این محصولات با افزایش تولید بسیار زیادی روبه‌رو شوند. انتظار می‌رود که گوشی‌ها و تبلت‌های مختلفی راهی بازار شوند که با این مضامین سازگار هستند.

شایعه شده که اپل هم در حال ساخت هدست واقعیت مجازی خاص خودش است. شاید این هدست همزمان با معرفی آیفون جدید نشان داده شود.

 

منبع: macrumors

منبع متن: digikala