سازمان TOP500 از ۲۴ سال پیش تا این لحظه قوی‌ترین کامپیوترهای دنیا را رده بندی می‌کند. در تمام این سال‌ها هم به جز ۱ بار کشور آمریکا همیشه در جایگاه اول قرار داشته است؛ اما با توجه به جدیدترین آماری که سازمان TOP500 منتشر کرده، آمریکا یک‌بار دیگر جایگاه کشوری که قوی‌ترین کامپیوتر دنیا را دارد، از دست داده است. حتی این کشور در رده سوم هم قرار نگرفته  و شرایط بدتری دارد.

در لیست منتشر شده دو ابرکامپیوتر بسیار قدرتمند دنیا در کشور چین است و سومی هم در کشور سوئیس قرار دارد. در لیست قبلی کشور آمریکا قوی‌ترین ابرکامپیوتر دنیا را داشت. آمریکا قبلا هم در سال ۱۹۹۶ جایی در جدول سه ابرکامپیوتر قدرتمند دنیا نداشت. در آن سال کشور ژاپن توانسته بود جایگاه‌ اول تا سوم را به دست بیاورد. در گزارش سازمان TOP500 گفته شده که آمریکا در حال از دست دادن قدرت خودش در حوزه ابرکامپیوترها است.

البته باید به این موضوع اشاره کنیم که در لیست ۱۰ ابرکامپیوتر دنیا کشور آمریکا همچنان ۵ رده مختلف را به خودش اختصاص داده است؛ اما دیگر در جایگاه اول تا سوم قرار ندارد. همچنین در لیست ۵۰۰ ابر کامپیوتر دنیا آمریکا دارای ۱۶۹ ابرکامپیوتر و کشور چین هم دارای ۱۶۰ ابر کامپیوتر است.

چند وقت پیش گفته شد که آمریکا می‌خواهد زودتر از کشورهای چین و ژاپن قوی‌ترین ابر کامپیوتر دنیا را تا سال ۲۰۲۰ بسازد.

منبع: top500

منبع متن: digikala