مدیران جشنواره‌ی برلین ۲۰۲۱ قصد دارند این رویداد سینمایی را به صورت حضوری برگزار کنند و از این پس در این جشنواره شاهد تفکیک جایزه‌ی بهترین بازیگر زن و مرد نخواهیم بود.

مسئولان برگزاری جشنواره‌ی برلین، کارلو چتریان و ماریت ریسنبیک، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده‌اند در جشنواره‌ی برلین ۲۰۲۱ شاهد تفکیک جنسیتی جوایز بخش بازیگری نخواهیم بود قرار است به جای جوایز بهترین بازیگر زن و بهترین بازیگر مرد، تنها شاهد جایزه‌ی خرس نقره‌ای برای بهترین بازیگر (فارق از جنسیت) باشیم. از سال ۱۹۵۶ جشنواره‌ی برلین جوایز بهترین بازیگر خود را در دو بخش زنانه و مردانه اهدا می‌کرد و سال گذشته جوایز این دو شاخه به پائولا بیر و الیو جرمانو به ترتیب به خاطر بازی در فیلم‌های «اوندینه» و «مخفیگاه» رسید.

در بخشی از بیانیه‌ی مدیران فعلی جشنواره‌ی برلین در این خصوص آمده است: «ما معتقدیم عدم جداسازی جوایز در بخش بهترین بازیگر، نشانه‌ای از افزایش آگاهی جنسیتی در صنعت فیلم‌سازی است.»

  • خرس طلای جشنواره‌ی برلین ۲۰۲۰ به ایران رسید

علاوه‌بر این موضوع، اعلام شد این رویداد سینمایی سال آینده به صورت حضوری برگزار خواهد شد و همه‌گیری کرونا سبب لغو یا برگزاری آنلاین آن نمی‌شود. جشنواره‌ی برلین ۲۰۲۱ از تاریخ ۲۲ بهمن تا ۲ اسفند سال جاری برگزار خواهد شد. هیئت داوران این دوره در ۷ شاخه‌ی زیر جوایز را به برگزیدگان اهدا می‌کنند.

  • جایزه‌ی خرس طلایی بهترین فیلم
  • جایزه‌ی خرس نقره‌ای ویژه هیئت داوران
  • جایزه‌ی خرس نقره‌ای بهترین کارگردان
  • جایزه‌ی خرس نقره‌ای بهترین بازیگر نقش اول
  • جایزه‌ی خرس نقره‌ای بهترین بازی نقش مکمل
  • جایزه‌ی خرس نقره‌ای بهترین فیلمنامه
  • جایزه‌ی خرس نقره‌ای بهترین همکاری هنری

تصمیم عدم تقسیم جنسیتی جوایز جشنواره‌ی برلین در حالی اتخاذ شده است که سایر جشنواره‌های مهم سالیه‌ی جهان همچون ونیز و کن همچنان جوایز بخش بازیگری خود را بر اساس تفکیک جنسیتی اهدا می‌کنند. در هفته‌ی آینده شاهد آغاز جشنواره‌ی ونیز ۲۰۲۰ خواهیم بود و بسیاری از سینمادوستان امیدوارند پس از لغو جشنواره‌ی کن به دنبال شیوع کروناویروس و برگزاری بی‌رمق جشنواره‌ی برلین ۲۰۲۰، شاهد یک رویداد سینمایی جذاب و مهیج باشیم.

این امر البته محتمل است که تصمیم دست‌اندرکاران جشنواره‌ی برلین منجر به هرج و مرج شود چون اگر یک سال فقط به بازیگرانی از یک جنسیت جایزه بدهند شاهد اعتراض مخالفان خواهیم بود.

منبع: IndieWire

The post جایزه‌ی بهترین بازیگر جشنواره‌ی فیلم برلین از سال ۲۰۲۱ دیگر زن و مرد ندارد appeared first on دیجی‌کالا مگ.

منبع متن: digikala