اسم این پروژه TEB بود اما شاید بهترین نام برای آن همان ابر اتوبوس باشد. سال گذشته اخبار زیادی در خصوص ساخت یک اتوبوس بزرگ منتشر شد که در صدد تحول حمل و نقل چین بود. اتوبوسی بزرگی که روی ریل حرکت می‌کرد و عرض آن هم‌اندازه عرض خیابان‌ها بود.

در زیر این اتوبوس فضای خالی وجود داشت و اتومبیل‌های شهر به‌راحتی می‌توانستند به راه خود ادامه بدهند. نکته جالب این بود که هنگام حرکت این اتوبوس، سرنشینان اتومبیل‌های خیابان خود را در یک تونلی می‌دیدند که متحرک بوده و آن‌ها را پوشانده است!

تمام افعال به کار رفته در پاراگراف پیشین، ماضی بود؛ چراکه این پروژه شکست خورد. تیزرهایی از کانسپت این طرح منتشر شد و حتی در فضایی کوچک آن را شبیه‌سازی کردند اما هر ایده قشنگی لزوما به معنی اجرای موفقیت‌آمیز نیست.

این اتوبوس فضای ۳۰۰ سرنشین را داشت و گفته شد که مشکلی در ترافیک و چراغ‌های قرمز شهر نداشت؛ چراکه مانع یا خطری برای حرکت این وسیله نقلیه عمومی وجود نداشت. اما حالا گزارش‌ها از وجود اختلال هنگام رفت‌وآمد این وسیله خبر می‌دهند. بدین معنی که این ابر اتوبوس نه تنها باعث رفع مشکل ترافیک نشد، بلکه در فاز اجرای اولیه باعث ایجاد ترافیک و مشکلاتی شد!

از مشکلات دیگری که در مورد این ابر اتوبوس اعلام شد، فضای خالی زیر آن بود. زیر این اتوبوس به ارتفاع ۲٫۱ متر فضای خالی وجود داشت، در حالی که در فضای شهری باید ارتفاعی معادل ۴٫۲ متری برای رفت و آمد وسایل درنظر گرفته شود. این‌ها بخشی از معضلاتی بود که رسانه‌ای شد. به همین دلیل مشکلات دیگری هم برای توقف این پروژه احتمالا وجود دارد. ایده این پروژه روی کاغذ بسیار هیجان‌انگیز و کاربردی به نظر می‌رسید اما در واقعیت چنین نبود. در ادامه تصاویری از این ابر اتوبوس را با هم ببینیم:

منبع: Motor1

منبع متن: digikala