اخبار دروغ، نفرت‌پراکنی و مضامین دیگر باعث شده که فشار روی شبکه‌های اجتماعی مثل توییتر، فیسبوک و سایر سایت‌ها زیاد شود. بسیاری از کشورها خواهان حذف چنین مطالبی از فضای مجازی هستند. عملیات‌های تروریستی مختلفی هم که در سرتاسر دنیا رخ می‌دهند باعث شده که دولت‌ها کنترل بیشتری روی فیسبوک و سایر شبکه‌های اجتماعی داشته باشند و حتی از بسیاری رسانه‌ها خواسته شده که هر ویدیویی را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک نگذارند. اکثر این ویدیوها و مضامین هم شامل سخنان نفرت‌‌پراکنی می‌شود. نفرت پراکنی با Hate Speech نوعی گفتار به حساب می‌آید که فرد یا گروهی را براساس ویژگی‌های مثل نژاد، جنسیت و دین مورد حمله قرار می‌دهد.

 

آلمان فشار روی شبکه‌های اجتماعی را بیشتر می‌کند و حتی می‌خواهد با قانون جدید آن‌ها را تا ۵۰ میلیون یورو جریمه کند.

حالا کشور آلمان در حال تصویب قانونی است که به واسطه آن می‌شود شرکت‌های فعال در حوزه تکنولوژی را در صورت حذف نکردن مطالب نفرت‌پراکنی تا ۵۰ میلیون یورو یا ۵۵٫۸ میلیون دلار جریمه کرد. در این قانون شرکت‌ها وظیفه دارند محتوای مورد نظر را در مدت ۲۴ ساعت حذف کنند.

البته دولت آلمان قبلا در سال ۲۰۱۵ قانونی برای حذف مطالب نفرت‌پراکنی تصویب کرده بود و شرکت‌هایی مثل گوگل، فیسبوک و توییتر هم موافقت کرده بودند که مضامین نفرت‌پراکنی را در مدت ۲۴ ساعت حذف کنند. در گزارش جدید گفته شده که این شبکه‌های اجتماعی همچنان نمی‌توانند این عمل را به خوبی انجام دهند و به همین دلیل قرار است جریمه سنگینی برای انجام ندادن آن صورت بگیرد.

منبع: theverge

منبع متن: digikala