قانون‌گذاران آلمان، بالاخره قانونی که قرار بود دامن توییتر و فیس‌بوک و دیگر شبکه‌های اجتماعی را بگیرد، تصویب کردند؛ طوری که از این پس اگر هر کدام از این شبکه‌های اجتماعی، پست‌های توهین‌آمیز کاربران را پاک نکنند، ۵۰ میلیون یورو جریمه خواهند شد. این قانون که به اسم «قانون فیس‌بوک» در رسانه‌ها شناخته می‌شود، دیروز در مجلس آلمان تصویب شد و از ماه مهر، اجرایی خواهد شد.

به غیر از فیس‌بوک، سایر شرکت‌های حوزه‌ی تکنولوژی، هنوز هیچ عکس‌العملی در مقابل این قانون آلمان انجام نداده‌اند.

بر اساس این قانون، شرکت‌های صاحب شبکه‌های اجتماعی، بیست و چهار ساعت زمان دارند تا هر گونه پست توهین‌آمیز را حذف کنند. این پست‌های توهین‌آمیز شامل بددهنی، تخریب افراد، تشویق به خشونت یا خیلی چیزهای دیگر می‌شود. جریمه در ابتدا ۵ میلیون یورو است و اگر در مدت زمان مشخص شده، پست پاک نشود، به ۵۰ میلیون یورو هم خواهد رسید. برای بررسی پست‌هایی که محتوای آن‌ها مبهم و قابل بحث است، یک هفته زمان داده خواهد شد.

به غیر از فیس‌بوک، سایر شرکت‌های حوزه‌ی تکنولوژی، هنوز هیچ عکس‌العملی در مقابل این قانون آلمان انجام نداده‌اند. فیس‌بوک طی بیانیه‌ای گفته است که این قانون، هیچ کمی به بهبود این مشکل بزرگ در جامعه نمی‌کند و خودش دولت‌ها، جامعه و صنعت تکنولوژی باید با همکاری یکدیگر، آن را حل کنند.

با این حال، فیس‌بوک یا گوگل هر کدام کمپین‌هایی راه اندازی کرده‌اند تا کاربران خود را از پست محتوای توهین‌آمیز بازدارند. فیس‌بوک هم ماه گذشته گفت که ۳۰۰۰ نفر را استخدام کرده است تا مشخصا پست‌های گزارش شده را بررسی کنند. با این حال، فیس‌بوک اخیرا گفته بود که تشخیص این که چه پستی دقیقا، توهین‌آمیز محسوب می‌شود، کار ساده‌ای نیست.

منبع: The Verge

منبع متن: digikala