تهران تا چند روز دیگر میزبان بزرگ‌ترین رویداد مربوط به بازی‌های رایانه‌ای  کشور و خاورمیانه خواهد بود. رویداد Tehran Game Convention در تاریخ ۱۵ و ۱۶ تیر ماه در مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار خواهد شد که شاهد دور هم جمع شدن بزرگان صنعت بازی دنیا خواهد بود. امروز نشست خبری از سوی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای برگزار شد و در آن حسن کریمی قدوسی مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای درباره این رویداد صحبت کرد. او در ابتدای صحبت‌هایش به این موضوع اشاره کرد که:« هدف ما از برگزاری این رویداد، اتصال بازی‌سازان ایرانی به بازار جهانی است.»

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در نشست خبری امروز ۱۱ تیر ماه به این موضوع اشاره کرد که:« هدف قطعی ما از برگزاری TGC، صادرات بازارهای ایرانی است و در این راه ۹۹ درصد شرکت‌های خارجی در این رویداد، خریدار محصول و ناشر هستند. برای نخستین بار، به جای آن که به طور فرمایشی هیاتی از طرف یک دولت خارجی به ایران بیاید، بیش از ۱۰۰ نفر از فعالان صنعت گیم از بخش خصوصی واقعی کشورهای مختلف جهان به ایران می‌آیند و امیداوریم حضور این افراد در رشد و توسعه صنعت بازی‌های ویدئویی ایران موثر باشد.»

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با بیان این که تجربه به ما نشان داده است ناشران بین‌المللی در مقابل بازی‌های ایرانی گارد دارند گفت:« حل این مشکل صرفا با حضور در نمایشگاه‌های خارجی شکسته نمی‌شود و شرکت‌های خارجی با حضور در کشور و مشاهده فضای امنی که برای سرمایه‌گذاری وجود دارد، به همکاری با بازی‌سازان ایرانی تشویق شده و اعتماد لازم به وجود می‌آید. بازار ۸۰ میلیون نفری ایران، برای توسعه صنعت بازی، بازار کوچکی محسوب می‌شود و باید برای اتصال بازی‌سازان ایرانی به بازارهای خارجی بیش از پیش بکوشیم.»

 

در ادامه این نشست خبری مهرداد آشتیانی مدیر پروژه رویداد Tehran Game Convention نیز در این نشست خبری گفت:« هدف از برگزاری این رویداد افزایش تعاملات بین‌المللی برای بازی‌سازان داخلی و ارتقای تجربه و دانش آنهاست. در نخستین رویداد TGC قرار است ۶۰ سخنرانی با محوریت مسائل اصلی صنعت بازی شامل طراحی بازی، فنی، هنری، مدیریت پروژه و توسعه کسب و کار برگزار شود که نیمی از این سخنرانان، اساتید باتجربه و تراز اول بین‌المللی هستند.»

آشتیانی به این موضوع اشاره کرد که:« به موازات سخنرانی‌ها ۶ کلاس تخصصی یک روزه نیز در TGC برگزار می‌شود و اساتید خارجی و داخلی تجربیات و دانش خود را به صورت فشرده در موضوعات تخصصی در اختیار شرکت‌کنندگان قرار می‌دهند. همچنین موضوعات مرتبط با حوزه گیم در سه پنل تخصصی در این رویداد به بحث گذاشته خواهند شد.»

وی درباره جزییات برپایی نمایشگاه TGC نیز توضیح داد:« ۱۱۰۰ متر مربع فضای نمایشگاهی در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما وجود دارد که از این میزان ۷۵۰ متر مربع در اختیار شرکت‌های تجاری و ۳۵۰ متر مربع در اختیار بازی‌سازان مستقل قرار گرفته است.۱۲۰ شرکت در این رویداد حاضر خواهند شد که ۳۰ درصد آن‌ها خارجی هستند. بخشی از این شرکت‌های خارجی نیز به دعوت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و با توجه به اهداف TGC به این رویداد می‌آیند.»

مدیر پروژه TGC تاکید کرد: هرچند در دوره نخست TGC بیشتر نگاه ما به حمایت از بازی‌سازان داخلی معطوف بوده است، اما شعار محوری این رویداد، ایجاد پل ارتباطی بین صنعت بازی‌سازی در خاورمیانه و فضای بین‌الملل است و برای دوره‌های بعد تلاش خواهیم کرد با حضور بیشتر بازی‌سازان از کشورهای خاورمیانه، یک گام به جلو برداریم.

وی افزود: «برنامه کاری رویداد در روز اول از ساعت ۸:۳۰ صبح آغاز می‌شود و تا ۱۸:۳۰ خواهد بود و روز دوم نیز مراسم اختتامیه‌ای برای اهدای جوایز مسابقه جایزه توسعه‌دهندگان تا ساعت ۲۰:۰۰ برگزار خواهد شد.»

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در نشستی خبری، برنامه‌های سال ۱۳۹۶ این نهاد را اعلام کرد و گفت:« برنامه‌های بنیاد در سه بخش اصلی حمایت، نظارت و جریان‌سازی طبقه‌بندی شده است. در بخش حمایت چندین برنامه پیش‌بینی شده است. از جمله این که از سال گذشته مقدمات لازم را برای تدوین هرم حمایت در بنیاد شروع کردیم تا حمایت‌هایی که از شرکت‌های بازی‌سازی انجام می‌دهیم، کاملا شفاف شود. با تدوین و انتشار این هرم حمایتی تا شهریورماه، میزان و نحوه حمایت بنیاد از گروه‌های مختلف کاملا روشن می‌شود و از پایین‌ترین لایه یعنی دانشجویان تا بالاترین لایه یعنی شرکت‌های بزرگ بازی‌سازی، تحت پوشش قرار خواهند گرفت.»

وی ادامه داد:« در انستیتو ملی بازی‌سازی صد کلاس در سطح یک و دو برگزار می‌شود. همچنین از میان ۶۰ متقاضی، ۲۴ نفر برای حضور در دوره‌های Power Up انتخاب شده‌اند تا در دوره‌های کاملا تخصصی و سطح بالا شرکت کرده و برای حضور در کنفرانس‌های بین‌المللی تخصصی حمایت شوند. انتظار ما این است که پس از یک سال، ۲۴ نفر نیروی بازی‌ساز کاملا فعال و حرفه‌ای در کشور داشته باشیم.»

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای برگزاری ۲۰ کلاس آنلاین، ۲۴ کارگاه ملی بازی‌سازی و همچنین دوره‌های بازی‌سازی دانش تا مهارت در دانشگاه‌ها را از دیگر برنامه‌های حمایتی بنیاد دانست و گفت:« یکی از دغدغه‌ها همواره این بوده که انستیتو ملی بازی‌سازی و امکانات آن تنها در تهران مستقر است. امسال قصد داریم به ۵ استان برتر در حوزه بازی‌سازی نیز نمایندگی بدهیم تا این مشکل تا حدود زیادی برطرف شود. یکی دیگر از دغدغه‌های ما و بازی‌سازان، نبود زیرساخت مناسبی برای تحلیل داده‌های مرتبط با بازی‌های آنلاین بود. در این راه به حمایت از یک شرکت خصوصی پرداخته‌ایم تا زیرساخت قوی برای تحلیل داده‌های مصرف کاربران بازی‌‌ها ایجاد کرده و نتایح را در اختیار شرکت‌های بازی‌سازی قرار دهد.»

وی درباره حضور بازی سازان ایرانی در نمایشگاه‌های خارجی هم توضیح داد:« از ۲۳ تقاضای رسیده، با حضور ۹ تیم در نمایشگاه گیمزکام آلمان موافقت شده و آخر مردادماه این افراد با حمایت بنیاد در این نمایشگاه شرکت می‌کنند. غرفه ایران در نمایشگاه گیم کانکشن فرانسه نیز در پاییز برپا می‌شود که به‌زودی فراخوان آن نیز منتشر خواهد شد. در صورتی که فعالان صنعت گیم ایران در یک کنفرانس خارجی برای سخنرانی ثبت‌نام کرده و سخنرانی آنها مورد تایید قرار گیرد، هزینه‌های سفر سخنرانان با هدف گسترش علم و دانش در کشور پرداخت خواهد شد.»

کریمی قدوسی با اعلام حمایت از ۲۰ بازی موبایل و ۵ بازی کامپیوتر بهمرتبط با ارزش‌های فرهنگی ایران به مبلغ ۹۰۰ میلیون تومان گفت: «از چهار بازی صادرات محور نیز که در مسابقه Development Awards رویداد TGC معرفی خواهند شد، ۱۵۰ میلیون تومان حمایت صورت خواهد گرفت.»

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای درباره برنامه‌های این نهاد در بحث جریان‌سازی توضیح داد:« برگزاری کنفرانس تحقیقات بازی‌های دیجیتال در دانشگاه علم و صنعت، راه‌اندازی پورتال مرکز پژوهش با هدف انتشار مقالات و پژو‌هش‌های حوزه بازی، انتشار نشریه دریچه برای توزیع در دانشگاه‌ها، حمایت از ۶ پایان‌نامه و رونمایی از ۶ بازی جدید، از جمله برنامه‌های ما در حوزه جریان‌سازی است.»

کریمی قدوسی با بیان این که پیمایش انجام شده در سال ۹۴، اطلاعات ارزشمندی درباره صنعت بازی در ایران به ما داد گفت:« آن پیمایش نشان داد ۲۳ میلیون نفر روزانه ۷۸ دقیقه در کشور بازی می‌کنند که این عدد از سرانه مصرف بسیاری از محصولات فرهنگی بالاتر بود. برای سال جاری نیز انجام ۵ پیمایش را در دستور کار داریم تا این آمارها را به روز رسانی کنیم.»

وی با بیان این که هفتمین دوره جشنواره بازی‌های رایانه‌ای امسال برگزار خواهد شد گفت:« با سازمان صدا و سیما در حال مذاکره هستیم تا یک برنامه مختص بازی‌های رایانه‌ای در مدت زمان ۴۰ دقیقه از ابتدای پاییز در تلویزیون داشته باشیم. استفتائات مختلفی از مراجع در موضوعات مختلف صنعت گیم کسب شده و احکام فقهی بازی‌های رایانه‌ای به زودی منتشر می‌شود. امیدواریم با انتشار این کتاب، برخی شبهات در حوزه بازی از جمله خرید درون برنامه‌ای برطرف شود.»

کریمی قدوسی با بیان این که در حال ایجاد برند سواد بازی برای افزایش آگاهی خانواده‌ها، مسوولان و بازی‌سازان هستیم گفت: «سایت نظام ردی بندی سنی بازی (ESRA) ظرف دو هفته آینده رونمایی می‌شود و خانواده‌ها از طریق این سایت، پیش از خرید هر بازی می‌توانند از عکس‌ها، توضیحات و رده‌بندی سنی آن بازی مطلع شده تا خرید هوشمندانه‌ای داشته باشند.»

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای درباره برنامه‌های بنیاد در بخش نظارت نیز گفت: «امسال رده‌بندی ۳۰۰۰ بازی موبایل و ۵۰۰ بازی رایانه‌ای و کنسولی را در برنامه داریم.»

وی با بیان این که برای تعیین تکلیف وضعیت بازی‌های موبایلی، از بهمن ماه با اکثر بازی‌سازان ایرانی جلسه داشته‌ایم گفت: «هم بخش خصوصی و هم ما مخالف جلوگیری از ورود بازی‌های خارجی هستیم چرا که نمی‌خواهیم صنعت بازی ایران مانند برخی صنایع، تنها با خود رقابت کرده و از لزوم افزایش کیفیت غافل شوند. با این حال ورود بازی‌های خارجی در یکی دو سال گذشته بی‌رویه بوده و حجم بزرگی از بازار را ازآن خود کرده‌اند. به این منظور بحث اعطای مجوز به بازی های خارجی در نظر گرفته شده است. همچنین ما رایزنی‌های خود را از همین الان با سازمان برنامه آغاز کرده‌ایم تا بحث دریافت عوارض از بازی‌های خارجی را در بودجه ۱۳۹۷ بگنجانند.»

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای گفت:« در حالی که به دنبال ایجاد عوارض برای بازی‌های موبایلی هستیم که به دنبال رایزنی برای کاهش عوارض واردات کنسول‌ها و بازی‌های اورجینال خارجی نیز هستیم. چرا که این بازی‌ها مشابه داخل یندارند اما عوارض ۴۰ درصدی سبب قاچاق گسترده این محصولات شده است.»

کریمی قدوسی با اعلام راه‌اندازی سامانه ملی بازی‌های رایانه‌ای در آینده نزدیک گفت: « تمام خدمات بنیاد، از اعطای مجوز‌ها تا فرآیند اعطای انواع حمایت‌ها، از طریق این سامانه و به صورت الکترونیکی انجام خواهد شد. علاوه بر این داشبورد مدیریتی در اختیار مرکز ملی فضای مجازی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر نهادها در صورت نیاز قرار خواهد گرفت تا به صورت لحظه‌ای امکان رصد اتفاقات این حوزه را داشته باشند. قصد داریم با این کار تمام ساز و کارهایی که در صنعت می‌افتد را الکترونیکی کنیم تا در نهایت کاغذ را حذف کنیم. کار این سامانه دو سال است که شروع شده و به‌زودی شاهد بهره‌برداری از آن خواهیم بود.»

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای بازنویسی شرح وظایف و چارت سازمانی را از دیگر برنامه‌های بنیاد عنوان کرد و گفت: تا شهریورماه این بازنویسی تکمیل شده و تغییرات تا پایان سال اجرایی خواهند شد.

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای درباره وضعیت اجرای یکی از مصوبات شورای عالی فضای مجازی مبنی بر لزوم ارایه تخفیف صدا و سیما و شهرداری‌ها برای تبلیغ بازی‌های رایانه‌ای گفت: «با وجود مکاتبات فراوان، تاکنون موفق نشده‌ایم از این دو نهاد تخفیفی بگیریم. در نتیجه برای اجرای این مصوبه از مرکز ملی فضای مجازی کمک خواسته‌ایم و امیدواریم با دخالت آن‌ها، این دو نهاد تخفیف‌های لازم را اعمال کنند.»

منبع متن: digikala