برای اولین بار در سه دهه‌ی گذشته، شرکت سونی خبر از تولید دوباره‌ی صفحه‌های موسیقی داده است. تولید صفحه‌های موسیقی قرار است از ماه اسفند سال جاری در یکی از کارخانه‌های سونی در شیزوکا ژاپن دوباره شروع شود.

سونی گفته است چون تقاضا برای این صفحه‌ها زیاد است، بسیاری از آلبوم‌ها در تعداد محدود تولید و عرضه خواهند شد.

پس از ساخت و عرضه‌ی فرمت جدیدی به اسم «دیسک فشرده» یا همان «سی‌دی» (CD) در سال ۱۹۸۲ توسط سونی، این شرکت ژاپنی در سال ۱۹۸۹ تولید صفحه‌های موسیقی را متوقف کرد. سونی در بهمن ماه سال گذشته، یکی از استودیوهای ضبط موسیقی خود را در توکیو مجهز به دستگاه‌هایی برای برش صفحه کرد؛ طوری که قرار است صفحه‌های اصلی در استودیوی توکیو سونی تولید شوند و سونی سپس از روی آن‌ها، صفحه‌ها را کپی کند. برش صفحه، حرکتی بسیار ظریف است و کیفیت خوب یک صفحه، به عمق و زاویه‌ی برش‌های روی آن بازمی‌گردد. سونی گفته است که می‌خواهد از مهندسان موسیقی قدیمی برای ساخت دوباره‌ی صفحه‌ها کمک بگیرد.

قرار است آلبوم های موسیقی قدیمی معروف، البته بیشتر موسیقی‌های ژاپنی، همگی توسط این برنامه‌ی جدید سونی، روی صفحه عرضه شوند. عرضه‌ی صفحه‌های آلبوم‌های پرفروش روز دنیا هم در برنامه‌ی کار سونی قرار دارد.

سونی گفته است چون تقاضا برای این صفحه‌ها زیاد است و فقط هم یک شرکت فعال در ساخت صفحه‌های موسیقی در ژاپن باقی مانده، بسیاری از آلبوم‌ها در تعداد محدود تولید و عرضه خواهند شد.

فروش صفحه‌های موسیقی از سال ۲۰۱۰ تا سال ۲۰۱۶ نزدیک به هشت برابر در ژاپن بیشتر شده است. سونی و پاناسونیک هم سال گذشته پخش‌کننده‌های صفحه‌ی جدیدی وارد بازار کردند. حتی خارج از ژاپن هم فروش صفحه‌ها بسیار خوب است. در طول یکی از ماه‌های سال گذشته، فروش صفحه‌های موسیقی در انگلستان، از فروش موسیقی دیجیتال بیشتر شد. طبق آمار منتشر شده، بیشتر از ۷۰ درصد کسانی که سال گذشته صفحه خریده بودند، کمتر از ۳۵ سال سن داشتند.

منبع: Nikkei

منبع متن: digikala