شرکت دیزنی، مالک استودیوی فیلم‌سازی Marvel Studios، می‌دانست که ساخت فیلم جدید اسپایدرمن، هیچ درآمدی برای آن‌ها نخواهد داشت، ولی با این حال به استودیوی مارول اجازه داد تا فیلم «اسپایدرمن: بازگشت به خانه» (Spider-Man: Homecoming) را برای سونی پیکچرز بسازد. سال‌ها بود که طرفداران اسپایدرمن، از سونی درخواست می‌کردند که حقوق ساخت فیلم از روی این شخصیت را به مارول برگرداند و این اتفاق تا حدودی بالاخره سال گذشته با فیلم «کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی» روی داد.

 هزینه‌ی ساخت، تبلیغ و توزیع فیلم Spider-Man: Homecoming را سونی تامین کرده است.

دو سه سال پیش بود که سونی طی یک قرارداد جدید، به مارول اجازه داد تا از شخصیت اسپایدرمن در فیلم‌های خود استفاده کند؛ در نتیجه اسپایدرمن می‌توانست در فیلم‌های دنیای مارول حضور پیدا کند. بخشی از قرارداد بین سونی و مارول، به یک موضوع دیگر هم اشاره کرده بود: اگر مارول بخواهد یک فیلم جداگانه مختص اسپایدرمن بسازد، آن فیلم متعلق به دیزنی نخواهد بود و تمام حقوق آن، برای سونی است.

البته کاملا هم حق با سونی بوده، چون هزینه‌ی ساخت، تبلیغ و توزیع فیلم Spider-Man: Homecoming را سونی تامین کرده است، نه مارول و دیزنی. در نتیجه اساسا تمام فروش فیلم و درآمد آن هم باید به سونی برسد.

با این حال، «کوین فیج»، تهیه کننده‌ی فیلم‌های مارول و از مدیران Marvel Studios، اخیرا گفته که راضی کردن رییس‌هایش در شرکت والت دیزنی، اصلا راحت نبوده.

در سال ۲۰۱۱،‌ شرکت دیزنی توانست حقوق ساخت و عرضه‌ی محصولات مختلف از شخصیت اسپایدرمن را متعلق به خودش کند، ولی حقوق ساخت فیلم‌های اسپایدرمن، باز هم به دست سونی باقی ماند. از آن سال، درآمد فروش اسباب بازی، بازی ویدیویی یا هر چیز دیگری از روی شخصیت اسپایدرمن، به جیب دیزنی رفته است.

طبق گزارش جدید وال استریت ژورنال، دیزنی حاضر شده تمام درآمد حاصل از فیلم Spider-Man: Homecoming به سونی برسد، چون می‌دانسته که می‌تواند از فروش اسباب بازی‌های اسپایدرمن در کنار فیلم، درآمد خوبی داشته باشد.

دیزنی و مارول نه تنها می‌توانند از فروش اسباب بازی‌های اسپایدرمن درآمد داشته باشند، بلکه می‌توانند این شخصیت را به فیلم‌های دیگر مارول مثل «کاپیتان امریکا» یا «اونجرز» بیاورند و سونی هیچ سهمی در درآمد آن‌ها ندارد.

البته درآمد سونی از فیلم Spider-Man: Homecoming هم بسیار بالا خواهد بود و این فیلم، همین حالا هم فروشی شگفت‌انگیز داشته است.

با تمام این اوصاف، می‌توانیم بگوییم که قرارداد بین دیزنی و سونی برای استفاده از شخصیت اسپایدرمن، برای هر دو طرف نتایج بسیار خوبی را در پی داشته و هر دو سمت قرارداد، برنده شده‌اند.

منبع: Screen Rant

منبع متن: digikala