در جریان نمایشگاه TGC امسال، موسسه آماری دایرک حضور پیدا کرده و اطلاعاتی درمورد میزان مصرف بازی‌ها در بین گیمر‌های ایرانی به اشتراک گذاشته است.

دایرک یک موسسه آماری است که در حوزه بازی‌های ویدیویی در ایران تحقیقات می‌کند. این شرکت در مراسم بازی تهران امسال با گزارشی به اسم Digital Games In Motion حاضر شده و اطلاعاتی در مورد میزان مصرف بازی‌های ویدیویی در ایران و مقایسه آن با دیگر کشورها مطرح کرده است. به‌طور کلی، از کشورهایی که در ارائه میزان آمار خود مشارکت داشته‌اند می‌توانیم به کشور‌های آمریکا و کانادا از قاره آمریکای شمالی، استرالیا و نیوزیلند از قاره اقیانوسیه، اسپانیا، آلمان، فرانسه و انگلیس هم از قاره اروپا اشاره کنیم. یکی از نکات مهم این گزارش این است که جامعه آماری بالای ۱۸ سال لحاظ شده است.

با جمع‌آوری آمار این شرکت از میزان مصرف بازی در ایران و مقایسه این اطلاعات با آمار دیگر کشورها نتایج مختلفی به دست آمده؛ مثلا در بخشی از این نتایج که روی پلتفرم‌های مختلف مطالعه شده، کاربران ایرانی علاقه کم‌تری به بازی‌های کنسولی و پی‌سی دارند، اما در این میان، تمایل به مراتب بیشتری نسبت به بازی‌های موبایلی دیده می‌شود. به همین ترتیب، گوشی‌ها پلتفرم محبوب ایرانی‌ها شناخته می‌شوند و در همین راستا تمرکز گزارش دایرک بیشتر روی همین موضوع منعطف شده است.

از عواملی که به بالابردن محبوبیت بازی‌های موبایلی نقش زیادی داشته‌ می‌توان به کوتاه‌تر بودن فرآیند و هزینه نسبت پایین‌تر برای تولید بازی‌های موبایلی اشاره کرد.  هم‌چنین به علت حذف ناشر در این حوزه، بازی‌ساز می‌تواند به‌طور مستقیم بازی خود را منتشر کند. دسترسی بیشتر و آسان‌تر به تلفن‌های همراه هوشمند نیز دلیل مهمی شمرده می‌شود که در پررنگ‌ کردن محبوبیت بازی‌های موبایل نقش زیادی را بازی کرده است.

منبع متن: digikala