تعداد کمی از فیلم‌ها در سال‌های اخیر توانسته‌اند به موفقیتی نزدیک به منطقه ۹ بلومکمپ برسند. فیلمی که در سال ۲۰۰۹ با موفقیت در گیشه و تحسین قابل‌توجهی مواجه شد. منطقه ۹ با الهام از نظام آپارتاید آفریقای جنوبی که بر پایه‌ی جدا نگهداری نژادها و نابرابری آن‌ها استوار است، در اردوگاه ژوهانسبورگ برای استقرار بیگانگانی که در دهه ۱۹۸۰ به زمین آمده‌اند، ساخته‌ شده است. تازگی اولین برخورد فرازمینی بشریت از آن زمان به بعد از بین رفته و اکنون افراد زیادی بازدیدکنندگان زمین را به‌ عنوان مصرف‌کنندگان ناخوشایند منابع می‌بینند.

  • ۱۴ فیلم مارول که پس از سریال لوکی منتشر می‌شوند (و زمان انتشار آن‌ها)
  • ۵ مکان در بازی تاج و تخت که دوست داریم از نزدیک ببینیم (و ۵ مکان که باید از آن‌ها دور بمانیم)
  • از رکوردشکنی بیوه سیاه تا انیمیشن‌های متفاوت؛ بهترین‌های هنر و سینما

داستان با ویکوس که نقش آن را شارلتو کوپلی بازی می‌کند جلو می‌رود، کسی که مجبور می‌شود پیش‌داوری‌های خود را درباره «میگوها» پس از این‌که به‌ طور تصادفی خودش به یکی از آن‌ها تبدیل می‌شود، دوباره ارزیابی کند. او با بیگانه‌ای به نام کریستوفر که به دنبال فرار از زمین و برقراری ارتباط با همنوعان خود هست، همدست می‌شود. کریستوفر با موفقیت زمین را ترک می‌کند و قول می‌دهد با دارویی برای درمان دوست جدیدش بازگردد.

نه تنها موفقیت اولیه‌ی ناحیه ۹ ادامه داشتن آن را تضمین می‌کرد، بلكه پایان آن ابهام كافی برای ساختن یک دنباله را به‌ جا گذاشت. دوازده سال بعد، منطقه ۱۰ هنوز ساخته نشده است، اما پایدار بودن علاقه طرفداران در این دوره بر محبوبیت زیاد فیلم اصلی دلالت دارد. نیل بلومکمپ به‌ سختی می‌تواند از درب خانه خود بیرون بیاید بدون این‌که کسی درباره ساخت منطقه ۱۰ از او سوال کند، اما واقعا تا به این‌جا درباره منطقه ۱۰ چه می‌دانیم؟

آیا نیل بلومکمپ منطقه ۱۰ را می‌سازد؟

District 10

در یک کلام، بله. نداشتن اشتیاق کارگردان و نویسنده ناحیه ۹ یکی از موضوعاتی نیست که ساخت منطقه ۱۰ را عقب انداخته است و حتی قبل از اکران اولین فیلم، بلومکمپ با صحبت‌های مثبتش در رابطه با توسعه اولین فیلم علمی تخیلی خود توجهات زیادی را به خود جلب کرد. این نگرش در دوازده سال گذشته بدون تغییر باقی مانده است و مانع اصلی، پروژه‌های دیگر بلومکمپ مانند چپی (Chappie)، بیگانه ۵ (Alien 5) و تبعیض (Elysium) بودند. در فوریه ۲۰۲۱، بلومکمپ سرانجام تائید کرد که منطقه ۱۰ به‌ طور رسمی در حال ساخت است، مگر این‌که مشکل وحشتناکی پیش بیاید.

تاریخ اکران منطقه ۱۰

District 10

متاسفانه اعلام قطعی برای انتشار این فیلم دشوار است. بلومکمپ در توییت خود در اوایل سال جاری، اعلام کرد که منطقه ۱۰ فعلا در مرحله نگارش اولیه است و در به‌ روزرسانی جدیدترش در ژوئیه ادعا کرد که این روند همچنان ادامه دارد. به‌ این‌ ترتیب، منطقه ۱۰، پس از پیش‌نویس‌ها، بازیگران، فیلم‌برداری و کار­های پس از تولید، هنوز راه بسیار درازی را پیش رو دارد. برای هر فیلم دیگری، می‌توان اکران سال ۲۰۲۴ را پیش‌بینی کرد، اما با توجه به این‌که منطقه ۱۰ این مقدار طول کشید تا به این مرحله اولیه برسد، واقعا زمان‌بندی موثقی برایش وجود ندارد. طرفداران فقط می‌توانند امیدوار باشند که ظاهرا منطقه ۱۰ در حال حاضر اولویت بلومکپ است.

گروه بازیگران منطقه ۱۰: آیا بازیگران منطقه ۹ باز می‌گردند؟

District 10

نیل بلومکمپ در اعلامیه‌ی فوریه خود اعلام کرد که فیلم‌نامه منطقه ۱۰ بار دیگر با همکاری تری تچل نوشته خواهد شد. اما این بار، شارلتو کوپلی خود در نوشتن فیلم‌نامه مشارکت خواهد داشت. درواقع، نظر ستاره منطقه ۹ به‌ اندازه بلومکمپ برای بازگشت به نقش موفقیت‌آمیز خود مثبت بوده است، بنابراین می‌توان تصور کرد که ویکوس در منطقه ۱۰ حضور خواهد داشت. با در نظر گرفتن پایان منطقه ۹، انتظار بازگشت جیسون کوپ (کریستوفر) و ونسا هِیوود (تانیا، همسر ویکوس) منطقی است، اگرچه در حال حاضر هیچ چیزی تائید نشده است. با این‌حال، بلومکمپ یک طرح عمدتا جدید را برای منطقه ۱۰ به‌ جای یک ادامه معمولی در نظر دارد و این می‌تواند میزان چهره‌های آشنا را محدود کند.

جزئیات داستان منطقه ۱۰: چطور داستان منطقه ۹ را ادامه خواهد داد؟

District 10

دو سوال اصلی از منطقه ۹ باقی مانده است که منطقه ۱۰ نمی‌تواند آن‌ها را بی‌جواب بگذارد. اولا بعد از فرار کریستوفر چه اتفاقی برای زمین افتاد؟ آیا میگوها اکنون گونه غالب روی زمین هستند؟ آیا تلاشی برای تهاجم وجود داشته؟ یا بشر به‌ سادگی بقیه هم نوعان کریستوفر را نیز تحت سلطه خود درآورده است؟ ثانیا آیا بیگانه به قول خود برای درمان ویکوس عمل کرد یا شخصیت شارلتو کوپلی تبدیل‌ شده است؟

با این‌حال، همان‌ طور که در بالا ذکر شد، منطقه ۱۰ لزوما دنباله‌ی مستقیم منطقه ۹ نیست. بلومکمپ می‌گوید داستان منطقه ۱۰ او، از یک دوره نامشخص در تاریخ آمریکا الهام گرفته‌ شده است. بنابراین تقابل قبلی بین بیگانه و انسان به‌ جای تکرار روایت مردی که بر محله‌های فقیرنشین پر از بیگانگان فرمانروایی می‌کند، می‌تواند بسیار متفاوت باشد. هیچ صحبتی در مورد این‌که بلومکمپ برای منطقه ۱۰ به کدام دوران تاریخی چشم دارد، وجود ندارد، اما به‌ راحتی می‌توان تصور کرد که چگونه رفتار بومیان آمریکایی بین قرن ۱۷ و ۱۹ می‌تواند با روایت موجود مطابقت داشته باشد.

منبع: Screenrant

نوشته همه‌ی جزییاتی که از فیلم علمی-تخیلی منطقه ۱۰ می‌دانیم اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala