فیلم سینمایی «مرد عنکبوتی: بازگشت به خانه» (Spider-Man: Homecoming) از مجموعه فیلم‌های مرد عنکبوتی از آخر هفته قبل اکران خود را آغاز کرد (فروش جمعه در حدود ۵۱ میلیون دلار بوده است) و طبق پیش‌بینی کارشناسان، قادر است اولین آخر هفته خود را با رقمی نزدیک ۱۲۰ میلیون دلار به پایان برساند. بدون در نظر گرفتن نرخ تورم، باید گفت اسپایدرمن جدید احتمالا دومین فیلم پرفروش مجموعه فیلم‌های اسپایدرمن در اولین آخر هفته است. در عین حال با توجه به فروش جمعه، احتمال بسیار زیادی وجود دارد که اسپایدرمن به دومین فیلم پرفروش در اولین آخر هفته در میان کل فیلم‌های شرکت سونی تبدیل شود. به هر حال تا فردا و پس از جمع‌‌آوری همه آمار و ارقام می‌توانیم در این زمینه دقیق‌تر اظهارنظر کنیم.

اسپایدرمن جدید چطور ساخته شد؟

در سال ۲۰۱۵ و پس از هماهنگی شرکت‌های سونی و مارول درباره حقوق شخصیت اسپایدرمن، تام هالند به عنوان بازیگر نقش اسپایدرمن و جان واتس به عنوان کارگردان این اثر انتخاب شدند. واتس، کارگردان ۳۶ ساله آمریکایی پیش از این عهده‌دار کارگردانی فیلم‌هایی چون (Clown (2014 و (Cop Car (2015 بوده است. Clown فیلم ترسناک و کم‌بودجه‌ای بود که فروش چندانی هم نداشت اما فیلم بعدی واتس با نام Cop Car که مانند فیلم قبل با هزینه محدود (۵ میلیون دلار) ساخته شده بود و یک فیلم دلهره‌آور جاده‌ای بود، توانست فروش خوب ۱۴۴ میلیون‌دلاری داشته باشد و واتس را به عنوان گزینه‌ای مناسب برای کارگردانی فیلم جدید اسپایدرمن معرفی کند.

تام هالند نقش اصلی فیلم مرد عنکبوتی: بازگشت به خانه هم یک بازیگر ۲۱ ساله انگلیسی است که کار خود را در سال ۲۰۱۲ و با بازی در فیلم The Impossible آغاز کرد اما ۴ سال بعد و با حضور در فیلم Captain America: Civil War که فیلم پرفروش و موفقی هم بود به شهرت رسید و حال نقش اصلی فیلم اسپایدرمن جدید را به عهده گرفته است. نقش هالند در اسپایدرمن جدید باعث شده از همین حالا او به عنوان بازیگر نقش اسپایدرمن در دو فیلم از فیلم‌های جدید اونجرز هم انتخاب شود.

اسپایدرمن دربرابر کرکس

قصه فیلم جدید مرد عنکبوتی از نظر روایی به چندین ماه پس از فیلم کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی بر می‌گردد. پیتر پارکر نوجوان با کمک مربی‌اش تونی استارک تلاش می‌کند بین زندگی عادی‌اش به عنوان دانش‌آموز مدرسه راهنمایی در شهر نیویورک و مبارزاتش به عنوان اسپایدرمن و یک ابرقهرمان توازن ایجاد کند. او که در تلاش است هویتش به عنوان اسپایدرمن را به اثبات برساند، فرصتی خاص دارد تا نشان دهد در مبارزه با دشمنان چقدر توانمند است؛ این فرصت به تهدید جدیدی مربوط است که به‌وجود آمده. کرکسی شوم و شیطانی که اسپایدرمن باید با او مبارزه کند.

مرد عنکبوتی زیر ذره‌بین نقد

نهایتا بد نیست نگاهی هم بیندازیم به نظرات منتقدان درباره اسپایدرمن.

منتقدان در مجموع رویکرد مثبتی به فیلم داشتند به شکلی که در میان ۵۱ نقد درج شده در سایت متاکریتیک، شاهد ۴۵ نقد مثبت و ۶ نقد میانه هستیم و فیلم هیچ نقد منفی‌ای ندارد. نمره متای فیلم ۷۳ است که نشان‌دهنده رضایت نسبی منتقدان از فیلم است.

در ادامه تعدادی از نقدهای موافق و مخالف فیلم را بررسی می‌کنیم تا با دید منتقدان به این فیلم بیشتر آشنا شوید.

سارا استوارت منتقد نیویورک پست

استوارت کاملا به فیلم علاقه‌مند است و نمره ۱۰۰ را به این فیلم داده. این منتقد اسپایدرمن جدید را فیلمی تازه و واقعا جدید می‌داند که باید آن را به نوعی برادر کوچکتر فیلم موفق «واندر وومن» دانست. به باور استوارت گروه بازیگران فیلم کاملا دقیق انتخاب شده‌اند و این انتخاب دقیق را به ویژه می‌توان در نقش‌های مهم اسپایدرمن و کرکس دید. از نظر استوارت حتی بازیگران نقش‌های فرعی که ممکن است صرفا ۵ دقیقه در فیلم به ایفای نقش پرداخته باشند هم کاملا عالی از عهده کار برآمده‌اند.

جو مورگن استرن منتقد وال‌استریت ژورنال

مورگن استرن به فیلم نمره ۸۰ داده و از طرفداران فیلم است. این منتقد هم بر تازه و نو بودن فیلم تاکید ویژه‌ای دارد. مورگن معتقد است اسپایدرمن به عنوان مجموعه‌ فیلمی که در کل به سمت ضعیف‌تر شدن حرکت می‌کرد به شکل غیرقابل پیش‌بینی‌ای از طریق این فیلم اوضاع بهتری پیدا کرده. در واقع این فیلم نوعی نفس تازه بوده که در این مجموعه دمیده شده است. این منتقد حضور هالند در نقش اصلی، فیلم‌نامه درخشان و کارگردانی خوب فیلم را از نقاط قوت اصلی فیلم ارزیابی کرده است.

دیوید ارلیچ منتقد ایندی‌وایر

ارلیچ به فیلم نمره ۷۵ داده و در مجموع از فیلم راضی بوده است. او هم مثل باقی منتقدان که فیلم را دوست داشتند معتقد است مارول توانسته راهی پیدا کند که جلوی تکراری و خسته‌کننده بودن فیلم جدید اسپایدرمن را بگیرد. او معتقد است کیفیت فیلم از آنجا ناشی شده که کارگردان توانسته دوسبک فیلم ابرقهرمانی و فیلم نوجوانانه با تم‌های خاص خود را با هم ترکیب کند تا فیلمی بسازد درباره نوجوانی که سعی می‌کند بین این دو دنیا توازن ایجاد کند.

اوون گلایبرمن منتقد ورایتی

گلایبرمن به فیلم نمره ۶۰ داده و باید گفت چندان طرفدار فیلم نیست. او به وضوح اشاره می‌کند که فیلم بد نیست اما چندان هم درخشان نیست. این منتقد نکات درخشان فیلم از جمله شرایط خاص ابرقهرمان نوجوانی که می‌خواهد بر قدرت‌هایش مسلط شود را تحسین می‌کند و در مجموع فیلم را نسبت به سایر فیلم‌های مشابه دارای تفاوت می‌داند اما معتقد است فیلم از نقاط قوتش به شکلی معمول و مکانیکی و نه چندان هوشمندانه استفاده کرده است. در واقع باید به همان جملات اول این منتقد بازگردیم تا نظرش را درک کنیم؛ فیلمی که بد نیست اما درخشان هم نیست.

جان دیفور منتقد هالیوود ریپورتر

دیفور نمره ۵۰ را برای این فیلم انتخاب کرده. این منتقد معتقد است فیلم به بدی فیلم‌های ابرقهرمانی که اخیرا ساخته می‌شوند نیست اما این فیلم هم قدمی خلاقانه اما اشتباه است. دیفور از برخی از اکشن‌های فیلم هم ایراد گرفته و معتقد است مجموعه نویسنده‌ها و سازنده‌های فیلم نتوانستند از بازیگر اصلی که اتفاقا بد هم نیست به شکل مناسب استفاده کنند.

رابی کالین منتقد تلگراف

نهایتا بد نیست نگاهی هم داشته باشیم به نقد رابی کالین منتقد تلگراف. یکی از منتقدانی که نگاهی منفی به فیلم داشته و به آن نمره ۴۰ داده است. کالین فیلم را بی‌روح و وارفته ارزیابی کرده و آن را اثری می‌داند که به تدریج و با پیشرفت فیلم تخریب می‌شود. او درباره تم کلی فیلم یعنی ایجاد توازن میان دو بخش زندگی ابرقهرمان هم اظهارنظر کرده و معتقد است این تم اصلی آنقدر بد ساخته شده که به نظر می‌رسد، داستان هر بخش را تیم نویسندگانی جدا نوشته‌اند که در نهایت فیلم به این بدی از آب درآمده است.

 

منبع متن: digikala