رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان از امکان استرداد اضافه پرداختی ثبت نام کنندگان خودروی پژو ۲۰۰۸ خبر داد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، سید محمود نوابی با اشاره حاشیه‌های ایجاد شده در مورد پیش فروش پژو ۲۰۰۸ و دریافت مبلغ ۶۰ میلیون تومانی از متقاضیان گفت : “برای این خودرو قیمت تعیین نشده و این ۶۰ میلیون تومان به عنوان ۵۰ درصد قیمت خودرو نبوده است”.

پژو ۲۰۰۸ در روز پنج‌شنبه اول تیرماه ۹۶ برای کدهای ملی زوج و شنبه سوم تیرماه ۹۶ برای کدهای ملی فرد پیش فروش شد. مشتریان باید هنگام پیش‌پرداخت این خودرو، مبلغ ۶۰ میلیون تومانی را پرداخت می‌کردند. از آنجایی که سیاست کلی ایران‌خودرو بر این اساس است که مبلغ حدودی ۵۰ درصد از بهای کلی محصولاتش را هنگام پیش‌پرداخت از مشتریان دریافت می‌کند، شایعاتی مبنی بر قیمت ۱۲۰ میلیون تومانی پژو ۲۰۰۸ شنیده شد.

در ابتدا صحبت از قیمت حدودی ۸۰ میلیون تومان پژو ۲۰۰۸ بود. بعدها اعلام شد که این خودرو بین ۹۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شود. این ابهام ادامه پیدا کرد تا در اوج حاشیه‌های ایجاد شده از پیش‌فروش پژو ۲۰۰۸، خبر از قیمت‌ ۱۱۵ یا ۱۲۰ میلیون تومانی این کراس‌اوور به گوش رسید!

سرانجام در رسانه رسمی ایران‌خودرو یعنی ایکوپرس،خبری درخصوص قیمت پژو ۲۰۰۸ منتشر شد. در این خبر آمد که هاشم یکه‌زارع، مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو قیمت قطعی پژو ۲۰۰۸ را ۹۸ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان اعلام کرد و گفت: “در صورتی که عوامل موثر بر قیمت تمام شده به ویژه نرخ ارز نسبت به شرایط کنونی ثابت ماند و تغییر نکند، در آغاز تحویل، پژو ۲۰۰۸ با ۹۸ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان به دست مصرف کننده می‌رسد.”

هاشم یکه‌زارع، مدیرعامل فعلی ایران‌خودرو

بنابراین می‌توان دریافت که قیمت این خودرو می‌تواند با تغییر شرایط اقتصادی تغییر کند. در همین راستا، سید محمود نوابی هم بیان کرد: ” به هرحال در پیش فروش های یکساله ، نوسانات نرخ ارز ، حامل های انرژی و مولفه های دیگر در قیمت نهایی موثر هستند”.

معاون وزیر صنعت گفت : البته مدیر عامل ایران خودرو اعلام کرده که ثبت نام کنندگانی که در مراحل ابتدایی خودروی خود را دریافت میکنند قطعا قیمت خودرو برایشان زیر ۱۰۰ میلیون تومان خواهد بود و میزان اضافه ای که در پیش فروش پرداخت کرده اند در سود مشارکت آنها محاسبه خواهد شد.

نوابی اضافه کرد : “تدبیر ویژه ای اندیشیده شده که ممکن است اعلام شود و اگر مصرف کنندگانی که دوست ندارند رقم اضافه پولشان نزد ایران خودرو بماند ، می توانند ۱۰ یا ۱۵ میلیون تومانی را که اضافه پرداخت شده است ، پس بگیرند و در زمان تحویل خودرو ، بقیه قیمت را پرداخت کنند”.

رئیس سازمان حمایت تصریح کرد، خلاف قانون جدی اتفاق نیفتاده است اما می شد رقم پیش فروش را کاهش دهند و ۴۰ میلیون تومان از مشتری گرفته شود و بقیه را در هنگام تحویل خودرو دریافت کنند.

او هم‌چنین در ادامه گفت : در نهایت مردم باید همه قیمت خودرو را پرداخت کنند و نمی شود گفت که سر مردم در این موضوع کلاه رفته است.

نوابی در پاسخ به این سوال که چرا خودروسازان قانون را به درستی اجرا نکرده اند ؛گفت :”خودروسازان با مشورت وزارت صنعت معدن و تجارت حرکت کرده اند و قیمت پژو ۲۰۰۸ را کسی نمی داند و خودروساز برای تعیین قیمت باید بر اساس ضوابط عمومی قیمت گذاری عمل کند و قیمت خودرو هم باید اقتصادی باشد”.

منبع: تسنیم

منبع متن: digikala