انتظار داشتیم فیلم ابرقهرمانی جدید مارول طی ۱۰ روز اول نمایشش در آمریکا فروشی نزدیک به ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون دلار را تجربه کند، اما این‌طور که پیداست سینمادوستان آمریکایی داستان‌های رزمی و شرقی استودیوی مارول را بیشتر از پیش‌بینی‌ها دوست داشته‌اند و شانگ چی و افسانه ده حلقه در ۱۰ روز نخست اکرانش ۱۴۴.۵ میلیون دلار فروخته تا نشان دهد از پاییز امسال و با اکران چند فیلم بزرگ و مورد انتظار می‌توانیم شاهد رونق گرفتن دوباره‌ی سالن‌های سینما باشیم.

  • چرا فیلم شانگ چی جلوه‌های ویژه‌ی کامپیوتری خیلی بدی دارد؟

باکس آفیس موجو فروش بین‌المللی فیلم شانگ-چی و افسانه ده حلقه در آخر هفته‌ی گذشته را ۵۱.۸ میلیون دلار اعلام کرده تا مجموع درآمد این فیلم در سراسر جهان به ۲۵۶.۵ میلیون دلار برسد.

قهرمان شرقی مارول توانسته به‌طور کلی رضایت منتقدان را به دست آورد. تا به امروز برای فیلم شانگ-چی و افسانه ده حلقه در متاکریتیک بر اساس ۴۹ بررسی امتیاز قابل قبول ۷۱ از ۱۰۰ به ثبت رسیده است. سی‌ونه منتقد نگاهی مثبت به این فیلم داشته‌اند و تنها دو منتقد ماجراجویی‌های شانگ چی را ضعیف ارزیابی کرده است. در پایگاه راتن‌تومیتوز هم بر اساس ۲۴۳ بررسی این فیلم امتیاز ۹۲ از ۱۰۰ را کسب کرده است.

کیت اربلند از ایندی‌وایر در بخشی از نقد خود برای فیلم شانگ-چی و افسانه ده حلقه آورده است: «شانگ-چی بر اساس متر و معیارهای آشنای مارول ساخته شده است، اما در دقایقی فرصت می‌یابد فیلم خودش باشد. اثر جدید دستین دنیل کرتون در مقایسه با فیلم‌های ابرقهرمانی قبلی بسیار متفاوت و بهتر است. این فیلم مسیرهای زیادی برای ادامه دادن و ساخت نسخه‌های جدید ایجاد می‌کند، مطابق اصول ابرقهرمانان مارول پیش می‌رود، اما با تمام این تفاسیر جادو و شخصیت‌های خودش را دارد.»

شانگ-چی و افسانه ده حلقه بیست‌و‌پنجمین فیلم در دنیای سینمایی مارول (MCU) بوده و وظیفه‌ی نویسندگی آن را دیوید کالاهام برعهده داشته است و از میان بازیگران اصلی‌اش می‌توان به سیمو لیو در نقش شانگ چی، تونی لیانگ در نقش ماندارین و آکوافینا برای نقشی نامشخص اشاره کرد. ماجراجویی‌های شانگ-چی نخستین تلاش کمپانی‌های بزرگ برای ساخت یک اثر سینمایی یا تلویزیونی ابرقهرمانی بر اساس ورزش‌های رزمی در چند سال اخیر نیست، مثلا نتفلیکس در سال ۲۰۱۷ با «آیرون فیست» تلاش کرد توجه علاقه‌مندان به فنون مبارزات شرقی را جلب کند، اما این مجموعه به دلیل مشکلات عدیده‌ای از جمله مبارزات ضعیف و ناقص، کش‌دار شدن داستان و حتی قهرمانی بیش از اندازه مثبت و روایتی کلیشه‌ای نتوانست به توفیق چندانی دست پیدا کند، اما به نظر استودیو مارول با تکیه بر تجربیات موفق خود در دنیای آثار ابرقهرمانی فیلم جالب توجه‌ای را تحویل سینمادوستان داده است. این سبک از مبارزات و داستانِ رستگاری قهرمانان شرقی در سراسر جهان همیشه از محبوبیت بالایی برخوردار بوده‌اند.

فیلم مرد آزاد با با نمایش در ۳۶۶۵ سالن در آمریکا ۵.۵ میلیون دلار فروخته و با یک پله صعود در قیاس با هفته‌ی گذشته در رده‌ی دوم جدول باکس آفیس این هفته قرار گرفته است. باکس آفیس موجو رقم درآمد بین‌المللی این فیلم تا به امروز را ۱۷۴.۷ میلیون دلار اعلام کرده تا با احتساب فروش ۱۰۱.۵ میلیون دلاری مرد آزاد در آمریکا، مجموع فروش اثر جدید والت دیزنی بعد از ۳۱ روز اکران از ۲۷۶.۲ میلیون دلار گذر کند.

داستان مرد آزاد، در دنیایی واقعی و درون یک بازی ویدیویی رقم می‌خورد. در بازی ویدیویی شهر آزاد، گای (با بازی رایان رینولدز) جوان شاد و دوست‌داشتنی‌ است که زندگی معمولی و سالمی دارد. او صبح‌ها قهوه می‌نوشد، گوینده بانک است و با بهترین خود در شهر قدم می‌زنند. اما یک روز، هنگام عبور از کنار دختر مولوتوف (با بازی جودی کامر)، در نگاه اول عاشقش می‌شود و اینجا سرآغاز اتفاقات هیجان‌انگیز داستان است و ناگهان گای شروع به بازنویسی برنامه‌‌ی شخصیت خود می‌کند و در بازی به مرد یاغی و سرکشی تبدیل می‌شود.

برای فیلم مرد آزاد در IMDb، راتن‌تومیتوز و متاکریتیک به ترتیب امتیاز ۷۷ از ۱۰۰، ۸۲ از ۱۰۰ و ۶۲ از ۱۰۰ به ثبت رسیده که نشان می‌دهد با فیلم اکشن-کمدی معمولی مواجه هستیم که احتمالا به‌خاطر جو سرخوشانه‌اش و وضعیت دنیا در ماه‌های اخیر با استقبال خوبی از جانب سینمادوستان در گیشه مواجه شده است.

بدخیم و فیلم شانگ چی و افسانه ده حلقه

فیلم تازه‌وارد «بدخیم» (Malignant) به کارگردانی جیمز وان با نمایش در ۳۴۸۵ سالن ۵.۴ میلیون دلار فروخته و به جایگاه سوم رضایت داده است. بدخیم در بازارهای جهانی عملکرد بهتری داشته و طی آخر هفته‌ی گذشته توانسته ۹.۳ میلیون دلار بفروشد تا مجموع درآمد آن به ۱۴.۷ میلیون دلار برسد.

داستان فیلم درباره‌ی زن جوانی به نام مدیسون است که در ناخودآگاهش صحنه‌هایی شوکه‌کننده از قتل‌هایی فجیح را می‌بیند. عذاب او هنگامی وحشتناک‌تر می‌شود که درمی‌یابد این کابوس‌های قتل که شب‌ها او را از خواب بیدار می‌کنند، همگی حقیقت دارند. از میان بازیگران بدخیم می‌توان به آنابل والیس، جیک ایبل، مادی مدی هسن، میچول برایانا وایت، جورج یانگ، مکینا گریس و ژاکلین مک‌کنزی اشاره کرد.

برای فیلم جدید جیمز وان در متاکریتیک، راتن‌تومیتوز و IMDb به ترتیب امتیاز ۵۱ از ۱۰۰، ۷۶ از ۱۰۰ و ۶۳ از ۱۰۰ به ثبت رسیده که نشان می‌دهند با فیلم ترسناک چندان قابل توجه‌ای مواجه نیستیم، اما تماشای آن برای علاقه‌مندان به وان احتمالاً خالی از لطف نخواهد بود. هانا فلینت، منتقد امپایر در بخشی از یادداشت خود برای بدخیم آورده است: «طیف وسیعی از ایده‌ها در این فیلم به چشم می‌خورد، اما همه‌ی آن‌ها خوب نیستند و پرداخت مناسبی ندارند. با این وجود ادای احترام وان به فیلم‌های ترسناک دهه‌ی ۱۹۸۰ میلادی و بازی آنابل والیس دوست‌داشتنی هستند.»

فروش فیلم «کندی‌من» (Candyman)، نسبت به هفته‌ی گذشته ۵۳ درصد کاهش پیدا کرده و این فیلم ترسناک با کسب ۴.۷ میلیون دلار از گیشه به جایگاه چهارم جدول بسنده است. کندی‌من طی ۱۷ روز نمایش در بازارهای بین‌المللی ۱۳.۵ میلیون دلار فروخته و باکس آفیس موجو مجموع درآمد آن در سراسر جهان را ۶۱.۴ میلیون دلار اعلام کرده که اندکی پایین‌تر از انتظارات است. جردن پیل، کارگردان فیلم‌های «برو بیرون» و «آن» به‌همراه وین روزنفلد و نیا داکستا فیلم‌نامه‌ی کندی‌من جدید به کارگردانی نیا داکستا را نوشته‌اند و از میان بازیگران آن می‌توان به یحیی عبدالمتین دوم، تیونا پریس، ناتان استیورات-جارت و کولمن دومینگو اشاره کرد.

در متاکریتیک، راتن‌تومیتوز و IMDb به ترتیب امتیاز ۷۲ از ۱۰۰، ۸۵ از ۱۰۰ و ۶۴ از ۱۰۰ برای این فیلم به ثبت رسیده است. اوون گلیبرمن منتقد ورایتی در بخشی از یادداشت خود برای فیلم کندی‌من آورده است: «کندی‌من جدید از طرح داستانی فیلم اصلی به‌عنوان یک طرح خیالی و شیطنت عروسک‌های شیطانی یاد می‌کند تا به مخاطب خود بگوید ساخته‌ی داکستا یک اثر واقعی‌ است، در حالی که فیلم قبلی، افسانه‌ای بوده است. رگه‌های درام کندی‌من ۲۰۲۱ بیشتر از اتفاقات اسلشر آن است و علاوه‌ بر این‌ها، فیلم‌ساز به خوبی چند دغدغه‌ی اجتماعی را هم در اثر جای داده است.»

فیلم «گشت‌و‌گذار در جنگل» (Jungle Cruise) با بازی دواین جانسون و امیلی بلانت در هفتمین هفته‌ی اکرانش ۲.۳ میلیون دلار فروخته و به جایگاه پنجم جدول رسیده است. این فیلم بلاکباستری با بودجه‌ی ساخت ۲۰۰ میلیون دلاری تا به امروز از گیشه آمریکا و بازارهای بین‌المللی به ترتیب ۱۰۹.۷ و ۸۶.۹ میلیون دلار کسب کرده و بر اساس این آمار و ارقام، هنوز موفق به بازگشت سرمایه نشده است!

گشت و گذار در جنگل و فیلم شانگ چی و افسانه ده حلقه

فیلم گشت‌و‌گذار در جنگل بر اساس جذابیت‌های پارک‌های دیزنی ساخته شده است. در این فیلم دواین جانسون نقش کاپیتانِ یک قایق به نام فرانک را بازی می‌کند. داستان گشت‌و‌گذار در جنگل از این قرار است که فرانک به همراه لیلی و برادرش مک‌گرگور مأموریت می‌یابند تا یک درخت جادویی را که قدرت‌های شفابخشی دارد، پیدا کنند. اما این کار چندان ساده نیست و در این مسیر آن‌ها می‌بایست با حیوانات وحشی و رقیب آلمانی‌اشان بجنگند.

در IMDb، متاکریتیک و راتن‌تومیتوز برای این فیلم به ترتیب امتیاز ۶۶ از ۱۰۰، ۵۰ از ۱۰۰ و ۶۳ از ۱۰۰ به ثبت رسیده که نشان می‌دهد عموم منتقدان و سینمادوستان نگاه متوسطی به گشت‌و‌گذار در جنگل داشته‌اند. تیم برایتون منتقد Alternate Ending در بخشی از یادداشت خود برای این فیلم آورده: «فیلم گشت‌و‌گذار در جنگل از مفاهیم قابل توجه‌ای صحبت نمی‌کند، اما بخش‌های زیادی از نیمه‌ی ابتدایی آن مفرح و سرگرم کننده‌اند.» در یکی دیگر از نقدهای به ثبت رسیده برای گشت‌و‌گذار در جنگل، آل اسکندر از The Patriot Ledger فیلم را این‌گونه ارزیابی کرده است: «مزخرفی که به‌طرز شگفت‌انگیزی زمان کمی از آن هرز رفته است. این فیلم با بازی جانسون و بلانت دقیقا همان چیزی‌ است که تماشاگر انتظار دارد.»

انیمیشن «گشت پنجه‌ای: فیلم سینمایی» طی هفته‌ی گذشته ۲.۳ میلیون دلار فروخته و با یک پله تنزل در قیاس با هفته‌ی گذشته، جایگاه ششم جدول را تصاحب کرده است. محبوبیت بالای شخصیت‌های این انیمیشن در میان نوجوانان و عدم نمایش انیمیشن جالب توجه دیگری در سینماهای آمریکا مهم‌ترین دلایل توفیق گشت پنجه‌ای در گیشه هستند. باکس آفیس موجو رقم درآمد این انیمیشن از بازارهای بین‌المللی را پس از ۲۴ روز نمایش ۵۷.۹ میلیون دلار اعلام کرده تا مجموع فروش «گشت پنجه‌ای: فیلم سینمایی» در سراسر جهان به ۹۲.۶ میلیون دلار برسد.

در «گشت پنجه‌ای: فیلم سینمایی» رایدر و توله سگ‌ها به شهر ماجراجویی فراخوانده می‌شوند تا از هرج‌ومرج جلوگیری کنند. برای این پویانمایی در IMDb، راتن‌تومیتوز و متاکریتیک به ترتیب امتیاز ۶۵ از ۱۰۰، ۷۹ از ۱۰۰ و ۵۰ از ۱۰۰ ثبت شده است.

«نفس نکش ۲» (Don’t Breathe 2) در پنجمین هفته‌ی اکرانش در جایگاه هفتم جدول باکس آفیس قرار گرفته است. این فیلم ترسناک و هیجان‌انگیز هفته‌ی گذشته در ۱۷۰۸ سالن در آمریکا روی پرده رفت و ۱.۱ میلیون دلار فرخت تا مجموع درآمدش در سراسر جهان را به ۴۴.۸ میلیون دلار برساند.

اتفاقات فیلم نفس نکش ۲ حدود هفت سال پس از فیلم اول رقم می‌خورد و حالا پیرمرد یک دختر جوان یتیم را که از آتش‌سوزی خانه‌اشان نجات یافته زیر پر و بال خود گرفته است. آن‌ها زندگی آرامی باهم دارند تا اینکه چند جوان خلافکار دختر را می‌ربایند. حال مرد نابینا باید برای نجات دخترخوانده‌اش به خانه‌ی آدم‌ربایان برود و این سرآغاز اتفاقات هیجان‌انگیز داستان است. کارگردانی این فیلم را رودو سایگس بر عهده دارد. سایگس در فیلم قبلی در نوشتن فیلم‌نامه با فده آلوارز همکاری کرده بود و حالا در نخستین تجربه‌ی کارگردانی‌اش سکان ساخت نسخه‌ی دوم نفس نکش را در دست گرفته است.

در راتن‌تومیتوز و متاکریتیک به‌ترتیب بر اساس ۱۷ و ۳۵ بررسی امتیاز ۴۸ از ۱۰۰ و ۵۱ از ۱۰۰ برای این فیلم به ثبت رسیده که نشان می‌دهد از نظر منتقدان نفس نکش ۲ در قیاس با فیلم نخست، اثر ضعیف‌تری است. اوون گلیبرمن منتقد باسابقه‌ی ورایتی در بخشی از یادداشت خود برای این فیلم آورده: «با وجود تمام لحظات ترسناکِ اُپرایی و غالبا بی‌ثمرِ نیمه‌ی دوم فیلم، نفس نکش ۲ به اندازه‌ی فیلم نخست جذاب نیست. اگرچه نفس نکش ۲ در مجموع راضی کننده است، اما ردی از نبوغ و نوآوری در آن به چشم نمی‌خورد.»

شمارنده کارت و فیلم شانگ چی و افسانه ده حلقه

فیلم جنایی «شمارنده کارت» (The Card Counter) اثر جدید پل شریدر که چند روز قبل در جشنواره‌ی ونیز نمایش داده شد، در نخستین هفته‌ی اکرانش با ۱.۰۳ میلیون دلار فروش در جایگاه هشتم جدول پرفروش‌ترین فیلم‌های آمریکا قرار گرفته است. شمارنده کارت درباره‌ی مردی به نام ویلیام تل است که سرباز بازنشسته‌ی توانمند و قماربازی حرفه‌ای با بازی اسکار آیزاک است که قصد دارد یکی از هم‌قطاران قدیمی‌اش در نیروی دریایی را که از مشکلات روانی رنج می‌برد، از کشتن دشمن مشترک‌شان (با بازی ویلم دفو در نقش سرگرد جان گوردو) منصرف کند، اما اوضاع به گونه‌ای متفاوت پیش می‌رود و خود تل نیز درگیر این ماجرا می‌شود.

برای این فیلم تا به این ساعت در راتن‌تومیتوز، متاکریتیک و IMDb به ترتیب امتیاز ۸۵ از ۱۰۰، ۸۰ از ۱۰۰ و ۶۸ از ۱۰۰ به ثبت رسیده است. استفانل زاکارک منتقد مجله‌ی تایم در بخشی از یادداشت خود برای شمارنده کارت آورده: «حتی یک فیلم نه‌چندان بزرگ از شریدر، جذاب‌تر از بیشتر فیلم‌های ساخته شده توسط کارگردانان جوان امروزی است. شمارنده‌ی کارت، احساسی و حیاتی، بسیار رضایت‌بخش و عالی است.»

فیلم مستندِ مسیحی «پدر را به من نشان بده» (Show Me The Father) با بازی شرمن اسمیت و تونی ایوانز به کارگردانی ریک آلتایزر در اولین هفته‌ی نمایشش با کسب ۷۰۰ هزار دلار از گیشه‌ی آمریکا در جایگاه نهم جدول پرفروش‌ترین فیلم‌ها قرار گرفته است. این فیلم مستند با نگاهی مذهبی در چند بخش داستان زندگی چند پدر متفاوت را به تصویر می‌کشد؛ از مردانی درستکار تا مردی متجاوز در پدر را به من نشان بده حضور دارند.

یلم درام-بیوگرافی «بزرگداشت» (Respect) با عملکردی بسیار بهتر از انتظارات این هفته نیز در میان ۱۰ فیلم پرفروش آمریکا باقی مانده و توانسته طی آخر هفته‌ی گذشته ۵۱۱ هزار دلار بفروشد و در رتبه‌ی دهم باکس آفیس بایستد. این فیلم به کارگردانی لیزل تامی و فیلم‌نامه‌ای از تریسی اسکات ویلسون بر اساس زندگی خواننده‌ی آمریکایی به نام آرتا فرانکلین ساخته شده است و از میان بازیگران آن می‌توان به جنیفر هادسون (نقش اصلی)، فارست ویتاکر، مارلون ویانز، کارن کلارک شرد، آودرا مک دونالد، مارک مارون، تیتوس برگس، سایکون سنگبلو و هیلی کیلگور اشاره کرد.

آریتا فرانکلین به ملکه‌ی روح شهرت داشت و در مدت بیش از نیم قرن فعالیت هنری‌اش ۱۸ جایزه‌ی گرمی برد. فرانکلین در سال ۲۰۱۰ به سرطان لوزالمعده مبتلا شد و در نهایت، سال ۲۰۱۷ به‌خاطر این بیماری درگذشت. وی به جز عرصه‌ی هنر، در جنبش‌های حقوق مدنی هم فعال بود.

با وجود عملکرد رضایت بخش فیلم جدید یونایتد آرتیستس و یونیورسال پیچکرز در زمینه‌ی فروش، اما منتقدان و سینما دوستان خیلی بزرگداشت را دوست نداشته‌اند. در هر دو پایگاه راتن‌تومیتوز و متاکریتیک به ترتیب بر اساس ۱۰۴ و ۳۴ بررسی امتیاز ۶۳ از ۱۰۰ برای این فیلم به ثبت رسیده است. البته در این بین برخی منتقدان برخورد بزرگداشت با موسیقی را جالب توجه ارزیابی کرده‌اند و به‌عنوان نمونه جاناتان دبلیو هیکمن در بخشی از یادداشت خود آورده است: «بزرگداشت به موسیقی احترام می‌‌گذارد. هر اجرای تکی، ممتاز و جذاب است و به داستانِ ملودرامِ محکم فیلم روح می‌بخشد.»

نام فیلم هفته اکران فروش آخر هفته فروش کلی
شانگ-چی و افسانه ده حلقه
Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings
۲ ۳۴.۷ ۱۴۴.۵
مرد آزاد
Free Guy
۵ ۵.۵ ۱۰۱.۵
بدخیم
Malignant
۱ ۵.۴ ۵.۴
کندی‌من
Candyman
۳ ۴.۷ ۴۷.۹
گشت‌وگذار در جنگل
Jungle Cruise
۷ ۲.۳ ۱۰۹.۷
گشت پنجه‌ای: فیلم سینمایی
PAW Patrol: The Movie
۴ ۲.۳ ۳۴.۷
Don’t Breathe 2
نفس نکش ۲
۵ ۱.۱ ۳۰.۲
شمارنده کارت
The Card Counter
۱ ۱.۰۳ ۱.۰۳
پدر را به من نشان بده
Show Me the Father
۱ ۰.۷ ۰.۷
بزرگداشت
Respect
۵ ۰.۵ ۲۳.۱

* رقم فروش بر اساس میلیون دلار است.

منبع: BoxOfficeMojo

نوشته شانگ چی و افسانه ده حلقه همچنان می‌تازد (باکس آفیس هفته) اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala