به‌ صورت خلاصه شخصیت غیرجدی شرک در انیمیشنی مربوط با دنیای افسانه‌ای پریان، این انیمیشن دریم وورکس را به عنوانی ضدفرهنگ انیمیشن سازی دیزنی در هزاره‌ی جدید مبدل ساخت و توجه تماشاگران را به خود جلب کرد. در افتتاحیه اسکار شرک غول سبز و دوستانش موفق به کسب جایزه‌ی بهترین انیمیشن بلند شد که دلیلی بر ساخت سری‌های جدید آن بود. این جایزه به سرعت باعث شکل‌گیری دریم وورکس در قالب یک استودیو شد. علی‌رغم مسائل فرهنگی، شرک ساحت انیمیشن سازی را تغییر داد و پرتره‌ای کامل از استودیوی انیمیشن در حال رشد آن زمان را ترسیم کرد. اما اگر شرک زبان کمدی را در استودیوی دریم وورکس اختراع کرد، ماداگاسکار ۲۰۰۵ آن را بهبود بخشید.

  • شرک ۵؛ هر آنچه درباره‌ی انیمیشن جدید می‌دانیم
  • ۵ دلیل که شرک بهترین شخصیت کارتونی دریم‌ورکز است (و ۵ ویژگی بد او)
  • ۴۰ انیمیشن جذاب دریم‌ورکس از بدترین تا بهترین

پس از یک دهه دنباله و اسپین‌آف، محبوبیت نام شرک در سال ۲۰۱۰ کاهش یافت. علاوه بر استقبال بی‌نظیر تماشاگران از فیلم های شرک ۳ و شرک برای همیشه، برند فیلم های طنز افسانه‌ای با تقلید بیش از حد در فیلم‌های خانوادگی مانند انیمیشن پایان خوش ناخوش تازگی خود را از دست داده بود. در ادامه شنل‌قرمزی و حتی انیمیشن پارودی دیزنی با نام افسون شده در این دسته بودند. در عین حال ماداگاسکار تبدیل به دومین فرانچایز دریم وورکس شده که داستان سفر حیوانات یک باغ وحش را در حال بازگشت به پارک مرکزی نیویورک روایت می‌کند. در خلال فیلم‌ها و اسپین‌‌آف‌های مختلف، حیوانات وحشی باغ وحش درگیر ماجراهایی که خوی وحشی آن‌ها را به نمایش می‌گذارد شده و دوستی آن‌ها تحت محک قرار می‌گیرد. سه گانه ماداگاسکار فیلم‌های شرک را آن‌جا پشت سر می‌گذارد که با لحن کمدی یک داستان جامع و منسجم را بدون طعنه زدن بر مسائل ضد فرهنگی و با تمرکز بیشتر بر روابط و واکنش های شخصیت‌های آن روایت می‌کند.

کمدی در انیمیشن شرک به تمسخر یک ژانر فرهنگی وابسته بود، اما ماداگاسکار طنز خود را از موقعیت‌ها و نحوه واکنش شخصیت های دست‌وپاچلفتی خود در آن موقعیت می‌گیرد که این درک آن را برای عموم مردم راحت‌تر می‌کند. شخصیت‌های الکس، مارتی، گلوریا و ملمان نیویورکی‌ هایی را به نمایش درآورده‌اند که هر فیلم آن‌ها را از آرامش حضور در طبیعت شهری آمریکایی خارج و وارد شلوغی‌های جزایر، هواپیما‌های ساوانای آفریقا و حتی خیابان های اروپا می‌کند. تفاوت های فرهنگی شخصیت های جدی آمریکایی که در حال زندگی در سرزمینی دیگر هستند، یادآور کمدی‌هایی مانند فیلم‌ های خماری ۲ یا تعطیلات اروپایی نشنال لمپون است، بار طنز ماداگاسکار بر این موضوع استوار است که طوری حیوانات وحشی رام شده را خارج از اسارت به تصویر می‌کشد، گویی گردشگرانی درمانده هستند. الکس یک شیر است که تا به حال شکار نکرده و ملمان زرافه‌ای است که نمی‌تواند بدون دارو های غربی زندگی کند. آن‌ها گرچه حیواناتی‌اند که مادر طبیعت برای زنده ماندن‌شان در طبیعت تکامل داده، اما آن‌قدر که باید برای زندگی در طبیعت آماده نیستند.

ماداگاسکار

فیلم‌های شرک مسیر تدریجی یک دیو برای تشکیل خانواده را دنبال می‌کند، اما مجموعه‌ی ماداگاسکار در هر قسمت به دنبال راهی برای نمایش یک پایان کامل و جامع در داستان استفاده می‌نماید. فارغ از وضعیت روابط شرک و فیونا به عنوان یک زوج و خانواده‌ی سلطنتی، رویدادهای هر قسمت از شرک، به ویژه شرک ۳ و شرک برای همیشه، تاثیر چندانی بر یکدیگر ندارند زیرا این سریال بیشتر براساس وقایع زندگی و موقعیت زمانی شرک و خانواده‌اش ساخته شده است. ماداگاسکار به عنوان یک مجموعه روایت بهتری دارد زیرا هر فیلم دقیقا جایی شروع می‌شود که وقایع قبلی در داستان به پایان رسیده است. بازگشت به نیویورک هدف مهمی است که در بطن داستان هر فیلم و تلاش شخصیت‌ها برای رسیدن به آن وجود دارد. فیلم اول با قرار دادن آن‌ها در جزیره‌ای دورافتاده اختلافات بین آن‌ها را نشان می‌دهد، فیلم دوم شکوفایی شخصیت‌ها در طبیعت وحشی آفریقا و فیلم سوم با بازگشت آن ها به باغ وحش پازل را تکمیل می‌کند و تمام تلاشی که آن‌ها برای رسیدن به این تجربه‌ها کرده بودند را از بین می‌برد. فیلم های شرک تا حد زیادی روایت‌هایی ایزوله‌ دارد، اما مجموعه‌ی ماداگاسکار از همان ابتدای راه تا پایان داستان سعی می‌کند روایت خود را بسازد.

ماداگاسکار بیشتر کمدی خود را در خلال انیمیشن خود می‌سازد. شرک طراحی، فیزیک و انیمیشن شخصیت های خود را به صورت باورپذیرتر پایه‌گذاری کرده تا ماهیت کمدی دیالوگ محور خود را تقویت کند. ماداگاسکار یک کارتون انیمیشنی است. این شخصیت‌ها کاریکاتور هایی از حیوانات با طراحی آناتومی هندسی هستند، تا لحن اغراق‌آمیز و کمدی فیزیکی کارتونی تقویت شود. پیش از انیمیشن‌های هتل ترانسیلوانیا یا ابری با احتمال بارش کوفته قلقلی، فیلم‌های ماداگاسکار گرافیک کامپیوتری بسیار خوبی با طراحی های کلاسیک دستی داشتند که حالات غیرطبیعی چهره به خوبی در آن‌ها اجرا شده بود. سرعت تغییر شخصیت‌ها و حالات چهره‌ها باعث می‌شود دیدن خود انیمیشن به اندازه به‌کار بردن دیالوگ‌ها خنده‌ی مخاطب را به ارمغان آورد. اگر شرک کمدی عمومی باشد، ماداگاسکار یک کمدی فرا عمومی است.

دریم وورکس با خارج شدن جفری کاتزنبرگ از گروه بنیان گذاران کمپانی والت دیزنی در سال ۱۹۹۴ پایه‌گذاری شد. این موضوع با طعنه‌های صریح انیمیشن شرک به دیزنی، دنیای شخصیت میکی موس همراه شد و تا حد زیادی قدرت بالای شخصیت شرک به عنوان راوی افسانه‌ی غیر سنتی را مشخص کرد. ماداگاسکار در تبیین هویت ضد دیزنی نبودن استودیو نیز کمک شایانی کرد. فیلم های ماداگاسکار پیشگام و نمونه‌ی بهتری از پویانمایی داستانی معاصر استودیوی‌ دریم وورکس در مقایسه با شرک،برنده جایزه‌ی اسکار بود. ماداگاسکار همراه با شخصیت های خود در هر قسمت رشد کرد و کمدی‌ای ارائه داد که از نظر بصری برای عموم مردم جذاب و سرگرم کننده است.

منبع: collider

نوشته دلیل برتری فرانچایز ماداگاسکار بر مجموعه شرک چیست؟ اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala