دموناکو که فیلم‌نامه هر پنج فیلم را نوشت بود، سریالی تلویزیونی در دو فصل نیز با اقتباس از خود فیلم ساخت. او کارگردان سه فیلم اول بود. داستان فیلم‌ها در آینده ای نه‌چندان دور اتفاق می‌افتد که هرساله قانونی به نام پاک‌سازی در آن اجرا می‌شود و تمام جنایت‌ها به مدت ۱۲ ساعت در آن شب آزاد است.

  • ۱۰ فیلم که ایده‌های شاهکارشان را در فیلمنامه هدر دادند
  • بهترین فیلم‌های ترسناک ۲۰۲۱ که نباید از دست بدهید
  • ۲۰ فیلم مهم که تابستان ۲۰۲۱ روی پرده‌ی سینماهای جهان می‌روند

قسمت سوم فیلم به نام پاک‌سازی: سال انتخابات، روایت داستان انتخاب سناتور چارلی روان بود که در روند حذف قانون پاک‌سازی نقشی اساسی داشت. پنجمین فیلم به نام پاک‌سازی برای همیشه که ۲۸ سپتامبر از شبکه‌ی نمایش خانگی پخش می‌شود، خواهیم دید که قانون پاک‌سازی مجدد احیا می‌شود و گروه بزرگی از آمریکایی‌ها خودسرانه قانون ۱۲ ساعته را زیر پا می‌گذارند. فیلم با فرار گروهی از بازماندگان به مکزیک و پشت سر گذاشتن ایالات‌متحده‌ی جنگ زده پایان می‌یابد.

پاک‌سازی

با این‌که خبر ساخت قسمت ششم به‌ صورت رسمی تایید نشده، فرانک گریلو اخیرا در مورد مشارکت خود در پروژه‌ی جدید صحبت کرده است. او در دو فیلم پاک‌سازی: هرج و مرج (The Purge: Anarchy) و پاک‌سازی: سال انتخابات (The Purge: Election Year) نقش لئو بارنز را ایفا می‌کند. صحبت‌های جیمز دموناکو در مورد کامل بودن فیلم‌نامه در گفت‌گویی با سایت کامیک‌بوک‌دات‌کام، میزان شایعات را دو چندان کرده است. این فیلم ده تا پانزده سال بعد از وقایع پاکسازی برای همیشه را دنبال می‌کند و نمایی به‌ شدت زیرورو شده‌ از آمریکا را نشان می‌دهد. صحبت های دموناکو را در زیر بخوانید:

«نمی‌توانم چیز زیادی بگویم اما شما قطعا حق دارید به فرار از نیویورک اشاره کنید. آمریکایی که ما در پاک‌سازی ۶ می‌بینیم، این آمریکایی که اکنون در آن زندگی می‌کنیم نیست. می‌توانم بگویم به ‌صورت منحصربه‌ فردی بازسازی شده و ما وارد این سطح زیرورو شده‌ی آمریکا می‌شویم. نکته‌ی دیگری که می‌توانم بگویم این است که شاهد بازگشت شخصیت لئو فرانک گریلو هستیم. این موضوع  بسیار سرگرم کننده خواهد بود. اما قطعا آمریکایی جدید شکل گرفته و روند وقایع آن حدود ۱۰ تا ۱۵ سال بعد از پاک‌سازی تا همیشه می‌گذرد.»

منطقی است که دموناکو به فیلم فرار از نیویورک ساخته‌ی جان کارپنتر که در آن جزیره‌ی منهتن به زندانی برای جنایتکاران بزرگ آمریکایی تبدیل شده است اشاره کند. فیلم‌ های علمی تخیلی مدت‌هاست که در حدود مرز های سیاسی ایالات متحده اتفاق می‌افتد، کشورهایی تقسیم شده که در رمان کرت وانه‌گات به نام قوانین کشتارگاه تا سرگذشت ندیمه نشان دهنده‌ی تبدیل شدن مناطق سواحل شرقی به کشوری بنیادگرا و منزوی به نام گیلیاد است. دید جان کارپنتر از آمریکا بسیار شلوغ است و لحنی کاملا منطبق با فضای فیلم پاک‌سازی دارد.

صحبت‌های جیمز دموناکو حاکی از آن است که پاکسازی ۶ در حال ساخت است. مطمئنا وقایع قسمت بعدی بسیار جالب توجه خواهد بود زیرا نسبت به قسمت‌های قبلی عناصر علمی تخیلی بیشتری در فیلم دخیل خواهند بود. مشخص نیست که آیا گذر سالیان متمادی از وقایع فیلم پاک‌سازی برای همیشه بر عرق‌ ملی دیوانه‌وار دخیل در فیلم تاثیری داشته یا نه، اما با توجه به مسیر روایی این فرانچایز اوضاع چندان مساعد به‌ نظر نمی‌رسد.

منبع: screenrant

نوشته پایان فیلم‌نامه‌ی پاک‌سازی ۶؛ آمریکا دست‌خوش تغییرات می‌شود؟ اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala