بی‌شک خلق یک شرور بزرگ و جذاب کار بسیار سختی است اما خوشبختانه در دهه‌ی گذشته فیلم‌سازان خلاقی از پس این وظیفه برآمدند و آدم بدهایی را خلق کردند که در تاریخ سینما برای همیشه ماندگار شدند. در این مطلب بهترین شرورهای سینمایی دهه‌ی گذشته را بررسی می‌کنیم و سفری هیجان‌انگیز به ژانرهای علمی- تخیلی، تاریخی، درام، جنایی خواهیم داشت.

* توجه: همه‌ی فیلم‌های این فهرست مربوط به بازه‌ی زمانی ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۹ هستند. همچنین در ادامه مطلب خطر لو رفتن داستان فیلم‌ها وجود دارد.

۱۲- لوکی (Loki)

لوکی

  • نام فیلم: مجموعه آثار مارول
  • بازیگر: تام هیدلستون
  • سال‌های انتشار: ۲۰۱۱ تاکنون

لوکی پیش‌تر در بسیاری از انیمیشن‌های مارول حضور تاثیرگذاری داشت اما وقتی پای این شخصیت به MCU باز شد، همه‌چیز دگرگون و کم‌کم به یکی از بهترین ابر شرورهای دنیا تبدیل شد.

لوکی به اندازه‌ی تانوس قوی و وحشی نیست اما با سبک منحصربه‌فرد و دغل‌بازی‌هایش، خرابکاری‌های جبران‌ناپذیری را در دنیای سینمایی مارول به بار آورده است. او ابتدا به عنوان برادرخوانده‌ی ثور (کریس همسورث) وارد داستان شد. لوکی اصالتی آزگاردی دارد و برای انجام اعمال شرورانه از هیچ جادو جمبل و دغل‌کاری دریغ نمی‌کند.

شاید در آغاز حضورش در MCU فقط به عنوان دشمن ثور شناخته می‌شد و تهدید جدی برای سایر ابرقهرمان‌ها به حساب نمی‌آمد اما کم‌کم سر و کله‌اش در فیلم‌های انتقام جویان هم پیدا و اتفاقا به شرور عجیب و غریبی تبدیل شد که خواب راحت را از بسیاری از ابرقهرمان‌های پرمدعای مارول ربود.

محبوبیت لوکی تا جایی بالا رفت که مارول تصمیم گرفت از این شخصیت فقط در دنیای سینمایی‌اش استفاده نکند و سریال ویژه‌ای را در دیزنی پلاس به او اختصاص داد. فصل نخست سریال «لوکی» (Loki‎) چند ماه قبل به نمایش درآمد و طرفداران مارول از تماشای دوباره‌ی خدای شرارت حسابی خوشحال شدند. ماجراهای سریال در ادامه‌ی سایر فیلم‌های MCU است و به نوعی بخشی از فاز چهارم آن و از نظر خط داستانی دنباله‌ی «انتقام جویان: پایان بازی» (Avengers: Endgame) به حساب می‌آید.

لوکی علیرغم شیطان‌صفتی‌اش یکی از دوست‌داشتنی‌ترین شخصیت‌های مارول هم به حساب است و بدون شک بازی منحصربه‌فرد تام هیدلستون و البته ظاهر متفاوت لوکی در این مورد بی تاثیر نیست. بسیاری از طرفداران حاضرند از خیر بدترین گناهان او بگذرند چون تصویری که هیدلستون ارائه می‌کند را به شدت دوست دارند.

طبیعت تفرقه‌اندازش لوکی دقیقا همان چیزی است که او را به یک ابر شرور تمام‌عیار تبدیل می‌کند و از آنجایی که حتی هنگام اجرای نقشه‌های پلیدش برای ثور و سایر ابرقهرمان‌ها باز هم همدلی برانگیز است، به یکی از جذاب‌ترین شخصیت‌های دنیای سینمایی مارول تبدیل شده است.

  • ۲۹ ابرشرور فیلم‌های سینمایی مارول از بدترین تا بهترین

۱۱- هلا (Hela)

هلا

  • نام فیلم: ثور: رگناروک (Thor: Ragnarok)
  • بازیگر: کیت بلانشت
  • کارگردان: تایکا وایتیتی
  • سال انتشار: ۲۰۱۷
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۹ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۹۳ از ۱۰۰

فرنچایز ثور بر خلاف پیش‌بینی‌ها با استقبال بالای منتقدان مواجه نشد اما تایکا وایتیتی تصمیم گرفت با اضافه کردن یک ابر شرور درجه یک، جان تازه‌ای به قسمت آخر این سه‌گانه ببخشد که از قضا بسیار هم موفق عمل کرد. به این منظور کیت بلانشت برنده‌ی دو جایزه‌ی اسکار به دنیای سینمایی مارول اضافه شد و ایفای نقش هلا، یکی از جذاب‌ترین ابر شرورهای زن چند سال اخیر را بر عهده گرفت.

هلا در کمیک‌های مارول خواهر لوکی است و همان‌طور که حدس می‌زنید با همکاری هم مصیبت‌های زیادی را به بار می‌آورند اما وایتیتی تصمیم گرفت این شخصیت جذاب با تغییراتی وارد MCU شود؛ بنابراین در فیلم «ثور: رگناروک» (Thor: Ragnarok) هلا دختر اودین و خواهر بزرگ‌تر ثور و لوکی است.

هلا الهه‌ی مرگ و زن بسیار قدرتمندی است که به عنوان دست راست اودین ۹ قلمروی آزگارد را متحد کرد اما جنون قدرت از او موجودی شرور و خطرناک ساخت اودین برای جلوگیری از اقدامات خبیثانه‌اش هلا را زندانی کرد. او پس از مرگ پدر از بند آزاد شده و به دنبال انتقام و خون‌ریزی است.

ثور در این قسمت علاوه بر رویارویی با برادر دیوانه‌اش لوکی و دوست غیرقابل کنترلش هالک باید با دردسرهایی که خواهرش برایش ایجاد می‌کند هم کنار بیاید؛ دردسرهای مرگباری که از تماشای آن‌ها لذت می‌بریم.

کیت بلانشت نقش هلا را با ظرافت تمام اجرا کرد؛ زن زیبا و اغواگری که برخلاف ظاهرش به شدت شرور و وحشی است و علاوه بر ثور تهدید جدی برای نابودی دنیا به حساب می‌آید. با این اوصاف احتمالا بسیاری از مخاطبان بعد از شکست هلا نفس راحتی می‌کشند اما حذف او از MCU ناراحت‌کننده است و هنوز هم دوست داریم در قسمت‌های بعدی از نقشه‌های رذیلانه‌اش بهره ببریم.

۱۰- آرس (Ares)

آرس

  • نام فیلم: زن شگفت‌انگیز (Wonder Woman)
  • بازیگر: دیوید تیولیس
  • کارگردان: پتی جنکینز
  • سال انتشار: ۲۰۱۷
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۴ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۹۳ از ۱۰۰

گاهی اوقات شرور اصلی از دید قهرمان داستان و صد البته مخاطبان تا لحظه‌ی آخر پنهان می‌ماند و طبیعتا وقتی هویت واقعی‌اش را فاش می‌کند، جنگ تمام‌عیاری شروع می‌شود که ارزش انتظار را دارد. هرچقدر شرور هوشمندانه و مرموزتر رفتار کند، حدس زدن هویت واقعی‌اش سخت‌تر و در نتیجه فرآیند افشاگری هیجان‌انگیزتر می‌شود. این اتفاق در فیلم «زن شگفت‌انگیز» (Wonder Woman) به وقوع پیوست و دی سی یکی از مرموزترین ابر شرورهایش یعنی آرس را به عنوان برگ برنده رو کرد.

زن شگفت‌انگیز (گل گدوت) و استیو ترور (کریس پاین) در بیش‌تر لحظات فیلم به دنبال اریش لودن‌دورف و ایزابل مارو بودند تا از نابودی بشر به وسیله‌ی نوع جهش‌یافته‌ای از گاز خردل جلوگیری کنند. فارغ از اینکه نازی‌ها دشمن اصلی آن‌ها نیستند و آرس (دیوید تیولیس) به عنوان ابر شرور واقعی دقیقا در کنارشان قرار دارد و خیلی زیرپوستی و در جایگاه مدافع صلحی به نام پاتریک مورگان نقشه‌های پلیدش را پیاده می‌کند.

آرس در دنیای دی سی خدای جنگ است و ریشه‌ای اسطوره‌ای دارد که او را به مارس، خدای جنگ رومی پیوند می‌دهد. او برادر ناتنی زن شگفت‌انگیز است و از هیچ تلاشی برای نابودی دنیا دریغ نمی‌کند. رویارویی نهایی آرس و دایانا به اندازه‌ای جذاب است که به تنهایی جایگاه فیلم در دنیای سینمایی دی سی را دستخوش تغییر و آن را به یکی از بهترین آثار ابرقهرمانی چند سال اخیر تبدیل کرد.

در هر صورت به یاد داشته باشیم اگر آرس ابر شرور درجه یکی نبود، امکان نداشت زن شگفت‌انگیز میان ابرقهرمان‌های پرمدعای دی سی تا این اندازه دیده شود و به جایگاه امروزی‌اش برسد.

۹- رز (Rose)

رز

  • نام فیلم: برو بیرون (Get Out)
  • بازیگر: الیسون ویلیامز
  • کارگردان: جوردن پیل
  • سال انتشار: ۲۰۱۷
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۷ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۹۸ از ۱۰۰

برو بیرون به عنوان اولین فیلم جوردن پیل، یکی از متفاوت‌ترین آثار ترسناک چند سال اخیر هم به حساب می‌آید. ترس و دلهره‌ی مستتر در تک‌تک لحظات فیلم از جنس هیولاهای عظیم‌الجثه و خون‌ریز نیست، بلکه از دل سکون و آرامش بیرون می‌آید و همین مورد هم برو بیرون را به اثری دلهر آورتر از چیزی که فکرش را بکنید، تبدیل کرده است.

ماجرا درباره‌ی پسر جوان سیاه‌پوستی به نام کریس واشنگتن (دنیل کالویا) است که به همراه معشوقه‌ی سفید پوستش رز آرمیتیج (الیسون ویلیامز) تعطیلات آخر هفته‌ی آرامی را در کنار خانواده‌ی رز می‌گذراند. خانواده‌ای که کمی عجیب و غریب به نظر می‌رسند اما ظاهرا با حضور او در کنار دخترشان مشکل خاصی ندارند.

کریس به عنوان یک سیاه‌پوست در این خانواده‌ی تماما سفیدپوست، مضطرب است اما رز که ظاهرا تنها عضو معقول خانواده است، سعی می‌کند اوضاع را کنترل کند. در یک پیچش داستانی عجیب و نفس‌گیر ناگهان مخاطب متوجه می‌شود رز یک شیطان تمام‌عیار در پوسته‌ی دختری آرام و دوست‌داشتنی است.

شخصیت رز هم دقیقا از فرمولی که پیش‌تر درباره‌ی آرس توضیح دادیم، پیروی می‌کند؛ شروری که از ابتدای داستان هویتش را پنهان می‌کند و در یک لحظه‌ی نفس‌گیر قاعده‌ی بازی را به هم می‌ریزد. الیسون ویلیامز که پیش‌تر به خاطر ایفای نقش در سریال «دختران» (Girls) شبکه‌ی HBO شناخته می‌شد، در برو بیرون اجرای ظریف و بی‌نقصی را ارائه و شروری را خلق می‌کند که کاملا ترسناک است.

پیشنهاد می‌کنیم این بار که به تماشای این فیلم نشستید، به ویلیامز با دقت بیش‌تری نگاه کنید و از جزئیات بازی‌اش در نقش یکی از ترسناک‌ترین شرورهای سینمایی لذت ببرید.

  • ۱۵ نقش‌آفرینی برتر در فیلم‌های ترسناک دهه‌ی گذشته

۸- ایمی (Amy)

ایمی

  • نام فیلم: دختر گمشده (Gone Girl)
  • بازیگر: رزاماند پایک
  • کارگردان: دیوید فینچر
  • سال انتشار: ۲۰۱۴
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۸.۱ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۸۷ از ۱۰۰

دختر گمشده نه تنها یکی از تماشایی‌ترین آثار جنایی تمام دوران است بلکه از بهترین فیلم‌های دیوید فینچر هم به حساب می‌آید. فیلم از آثار گیلین فلین اقتباس شده و فینچر با شیوه روایی خاصش داستان هولناکی از زندگی در حال فروپاشی یک زوج جوان را به تصویر می‌کشد.

ایمی (رزاماند پایک) زن جوانی است که در آستانه‌ی پنجمین سالگرد ازدواجش گم می‌شود. همسر او نیک (بن افلک) به عنوان مظنون اصلی پرونده دستگیر و پلیس به رابطه‌ی نا به سامان آن‌ها پی می‌برد. فینچر از این جای داستان به بعد در فلش بک‌های مختلف سیر فروپاشی رابطه‌ی عاشقانه و رویایی این زوج را به تصویر می‌کشد و مخاطب کم‌کم باور می‌کند این زن بی‌گناه قربانی همسر دیوصفت شده.

اما در یک غافلگیری بزرگ متوجه می‌شویم شیطان اصلی کسی نیست جز ایمی. زنی که به بهانه‌ی انتقام‌جویی از شوهر خائنش این نقشه‌ی بی‌نقص را طراحی کرده و برای رسیدن به هدفش از هیچ کاری فروگذار نمی‌کند؛ حتی اگر پای قتل معشوقه‌ی کودکی‌اش دسی (نیل پاتریک هریس) در میان باشد. ایمی در یکی از هولناک‌ترین سکانس‌های دختر گمشده، دسی را به قتل می‌رساند.

ایمی نمونه‌ی کاملی از یک شرور سینمایی تمام‌عیار است؛ او خوب نقشه می‌کشد، بی‌نقص اجرایش می‌کند، به اندازه‌ی کافی بی‌رحم است و از همه مهم‌تر در پایان به هر چیزی که می‌خواهد می‌رسد و به زندگی در کنار مردی که دوستش دارد ادامه می‌دهد!

۷- ترنس فلچر (Terence Fletcher)

ترنس فلچر

  • نام فیلم: شلاق (Whiplash‎)
  • بازیگر: جی. کی. سیمونز
  • کارگردان: دیمین شزل
  • سال انتشار: ۲۰۱۴
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۸.۵ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۹۴ از ۱۰۰

شرورهای سینمایی بزرگ لزوما برای خرابکاری‌هایشان از ابرقدرت‌ها استفاده نمی‌کنند یا حملات گسترده‌ای را علیه تمام مردم جهان ترتیب نمی‌دهند، گاهی آدم‌های به ظاهر عادی هستند که می‌توانند یک تنه زندگی یک نفر را به مرز فروپاشی برسانند. ترنس فلچرِ فیلم شلاق نمونه‌ی دقیقی از این دسته شرورهاست.

ماجرا از جایی شروع می‌شود که اندرو (مایلز تلر) نوازنده‌ی درام جوان و بااستعداد به امید ارتقا در حرفه‌ای که دوستش دارد، برای ادامه تحصیل به هنرستان شیفر می‌رود. اندرو سخت تلاش می‌کند تا خودش را به ترنس فلچر بهترین معلم موسیقی هنرستان ثابت کند. فلچر علیرغم واکنش سرد اولیه‌اش اندرو را به شاگردی قبول می‌کند اما این تازه آغاز ماجراست.

آقای معلم در حقیقت موجود عجیب و ترسناکی است که اعتقاد دارد شاگردانش نباید هیچ دغدغه‌ی ذهنی دیگری به غیر از موسیقی داشته باشند و برای پرورش آن‌ها از هیچ تحقیر و توهینی فروگذار نمی‌کند. فلچر فکر می‌کند شاگردان ضعیف و بی‌استعداد با این تکنیک حذف می‌شود و افرادی که از پس آزمون‌های سخت او برآیند به رستگاری می‌رسند، فارغ از این که شاگردانش در اثر آسیب‌های روحی هیچ وقت زندگی نرمالی نخواهند داشت.

جی. کی. سیمونز به خاطر ایفای نقش فلچر برنده‌ی جایزه‌ی اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شد و انصافا نقش مهمی در باورپذیر شدن این شخصیت عجیب و دیوانه داشت. راستش را بخواهید هنگام تماشای فیلم به ما به ازای بیرونی فلچر فکر می‌کردم و اینکه چند نفر از ما در زندگی واقعی‌مان اساتید و معلم‌هایی داشتیم که معتقد بودند علم و هنر را باید به زور به خوردمان داد و روح و روان هم هیچ اهمیتی ندارد؟

احتمالا همه‌ی ما حداقل یک بار در جایگاه اندرو قرار داشتیم و تلاش کردیم در ناامیدانه ترین حالت ممکن خودمان را به یک فرد مستبد اثبات کنیم و روزها و شب‌هایمان را با ترس و دلهره گذراندیم، روزهایی که شاید حالا خیلی دور به نظر می‌رسند اما آسیب‌هایشان هنوز هم روح و روانمان را رها نمی‌کنند.

در نهایت ترنس فلچر با هیچ متر و معیاری یک ابر شرور محسوب نمی‌شود اما بدون شک یک هیولای تمام‌عیار است که یک تنه زندگی‌های زیادی را نابود کرده.

۶- فنیکس بوچانان (Phoenix Buchanan)

فنیکس بوچانان

  • نام فیلم: پدینگتون ۲ (Paddington 2‎)
  • بازیگر: هیو گرانت
  • کارگردان: پل کینگ
  • سال انتشار: ۲۰۱۷
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۷ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۹۹ از ۱۰۰

مجموعه فیلم‌های پدینگتون از کتاب‌های مخصوص کودکان اقتباس شد و با استقبال فوق‌العاده‌ی مخاطبان و البته منتقدان مواجه شد. فیلم درباره‌ی ماجراهای خرس سخنگویی است که با خانواده‌ی براون زندگی جذاب و پردردسری را آغاز می‌کند. در قسمت اول نیکول کیدمن ایفاگر نقش تاکسیدرمیستی به نام میلیسنت بود و این نقش را به اندازه‌ای درجه یک بازی کرد که کم‌تر کسی تصور می‌کرد شرور دیگری بتواند جای او را بگیرد اما این اتفاق در قسمت دوم پدینگتون به وقوع پیوست و هیو گرانت ثابت کرد هنوز هم دود از کنده بلند می‌شود و به اندازه‌ی دوران اوجش خلاق و منحصربه‌فرد است.

هیو گرانت در پدینگتون ۲ ایفاگر نقش بازیگر شکست‌خورده‌ای است که برای در چشم بودن هر کاری انجام می‌دهد. او برای به دست آوردن کتاب مصور پدینگتون هر اقدام شرورانه‌ای را انجام می‌دهد و هر بار با یک شکل متفاوت مقابل خرس بانمک داستان ظاهر می‌شود.

شاید پدینگتون بیش از حد کودکانه به نظر برسد و شرورهایش هم قاعدتا باید بی‌بخار باشند اما فینکس بوچانان همه‌ی این قواعد کلیشه‌ای را بر هم می‌زند و نشان می‌دهد در فیلم کودکان هم می‌توان یک شرور درجه یک بود. جالب است بدانید خود گرانت هم پدینگتون را بهترین فیلمی می‌داند که در تمام عمرش بازی کرده است.

  • ۱۰ فیلم کودک و نوجوان برتر دهه‌ی گذشته

۵- کلوین کندی (Calvin Candie)

کلوین کندی

  • نام فیلم: جنگوی زنجیر گسسته (Django Unchained)
  • بازیگر: لئوناردو دی کاپریو
  • کارگردان: کوئنتین تارانتینو
  • سال انتشار: ۲۰۱۲
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۸.۴ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۸۷ از ۱۰۰

لئوناردو دی کاپریو در دهه‌ی گذشته دو بار با کوئنتین تارانتینو همکاری داشته که نتیجه‌ی هر دو هم با استقبال خوب منتقدان و مخاطبان همراه بود. در سال ۲۰۱۹ ایفاگر نقش یک ستاره سینمای در حال افول را در فیلم «روزی روزگاری در هالیوود» (Once Upon a Time in Hollywood) بود و به همراه برد پیت زوج سینمایی بسیار جذابی را به وجود آوردند.

اما در این قسمت قصد داریم سری به اولین همکاری دی کاپریو و تارانتینو یعنی «جنگوی زنجیر گسسته» (Django Unchained) بزنیم، فیلمی که یک از جذاب‌ترین شرورهای چند سال اخیر را معرفی و وجوه تازه‌ای از توانایی‌های این بازیگر را نمایان کرد.

ماجرای فیلم درباره‌ی برده‌ی سیاه‌پوستی به نام جنگو (جیمی فاکس) است که توسط جایزه‌بگیری به نام دکتر شولتز (کریستوف والتس) خریداری می‌شود تا به او در گرفتن سه مجرم فراری کمک کند. پس از این که ماموریت با موفقیت انجام می‌شود، شولتز جنگو را آزاد می‌کند و با او برای پیدا کردن همسرش که در چنگال برده‌دار بی‌رحمی به نام کلوین کندی (لئوناردو دی کاپریو) اسیر است، همراه می‌شود.

کلوین کندی شرور سادیستیکی است که در برخورد اول بسیار مودب و باشخصیت به نظر می‌رسد اما این فقط ویترینی است که برای خودش ساخته؛ او در حقیقت مرد وحشی و بی‌رحمی است که با زیردستانش که عمدتا سیاه‌پوست هستند، بسیار بد برخورد می‌کند و حاضر است برای تفریح و به دست آوردن پول بیش‌تر، برده‌هایش را بدون در نظر گرفتن وجوه انسانی مثل حیوان به جان هم بیندازد.

کندی بسیار باهوش است  این ویژگی او را به یکی از ترسناک‌ترین شرورهای سینمایی تبدیل می‌کند. او بسیار حساب شده عمل می‌کند و مخاطب تا لحظه‌ی آخر نمی‌فهمد چه نقشه‌ای در سر دارد. اوج بازی دی کاپریو در جنگوی زنجیر گسسته سکانس افشاگری است. او در این سکانس فوق‌العاده ظاهر شده و تمام جنبه‌های سادیستیک شخصیت کندی را در زمان کوتاهی به مخاطب نشان می‌دهد. بدون شک صحنه‌ی شکستن لیوان که در واقعیت هم باعث زخمی شدن دی کاپریو شد نه تنها از بهترین لحظات فیلم بلکه از بهترین‌های سینما است.

۴- ایمورتان جو (Immortan Joe)

ایمورتان جو

  • نام فیلم: مکس دیوانه: جاده‌ی خشم (Mad Max: Fury Road)
  • بازیگر: هیو کیز- برن
  • کارگردان: جرج میلر
  • سال انتشار: ۲۰۱۵
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۸.۱ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۹۷ از ۱۰۰

مکس دیوانه: جاده‌ی خشم چهارمین قسمت از این فرنچایز محبوب است و با نقش‌آفرینی تماشایی تام هاردی و شارلیز ترون به یکی از هیجان‌انگیزترین فیلم‌های اکشن چند سال اخیر تبدیل شد. مد مکس در مجموعه در ۱۰ رشته نامزد اسکار شد و در نهایت ۶ جایزه ا از آن خود کرد.

ماجرا درباره‌ی مکس (تام هاردی) است که در یک ماموریت تعقیب و گریز با نیروهای امپراطور فیوریوسا (شارلیز ترون) همراه می‌شود تا همسران مرد دیوانه‌ای به نام ایمورتان جو را نجات دهند. اما این شرور دیوانه تسلیم نمی‌شود و با نیروهای دیوانه‌تر از خودش در جاده‌های بیابانی و بی‌آب و علف با ماشین‌های عجیبش به دنبال مکس و فیوریوسا می‌افتد.

داستان مکس دیوانه: جاده‌ی خشم به طور کلی نفس‌گیر است؛ فیلمی با قهرمان‌های جذاب و تعقیب و گریزهایی دلهره‌آور اما در این میان یک شرور تمام‌عیار دارد که جرقه‌ای برای وقوع همه‌ی ماجراهای آخرالزمانی است. ایمورتان جان رهبر یک فرقه‌ی عجیب و دیوانه است که از افراد عادی، شرورهایی بی‌مغز و خون‌ریز می‌سازد که با آغوش باز به استقبال مرگ می‌روند.

او یک راننده‌ی درجه یک هم هست و با ناوگان خودرویی عجیبش صحنه‌های چشم‌گیری را خلق می‌کند. سایه‌ی ایمورتان جان در تک‌تک لحظات فیلم احساس می‌شود، حتی اگر حضور فیزیکی نداشته باشد و مخاطب هم پای قهرمان‌های فیلم هر لحظه در انتظار حمله‌های برق‌آسا و وحشتناک او است.

۳- کایلو رن (Kylo Ren)

کایلو رن

  • نام فیلم: جنگ ستارگان: نیرو برمی‌خیزد (Star Wars: The Force Awakens)
  • بازیگر: آدام درایور
  • کارگردان: جی. جی. آبرامز
  • سال انتشار: ۲۰۱۵
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۸ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۹۳ از ۱۰۰

غیرممکن به نظر می‌رسید که در دنیای جنگ ستارگان کسی پیدا شود و شروری بدیع‌تر از دارث ویدر خلق کند. در حالی که سایه این ابر شرور بر سر این فرنچایز برای همیشه احساس می‌شود، جی. جی. آبرامز با معرفی کایلو رن گونه‌ی جدیدی از شرورها را به دنیای جنگ ستارگان معرفی کرد.

اولین حضور کایلو رن در فیلم «جنگ ستارگان: نیرو برمی‌خیزد» (Star Wars: The Force Awakens) است و در سه‌گانه‌ی دنباله حضور دارد. کایلو ابتدا به عنوان یک شرور تمام‌عیار معرفی شد اما کم‌کم هویت واقعی‌اش فاش می‌شود؛ او فرزند هان سولو و لیا اورگانا و است و زیر نظر لوک اسکای واکر آموزش می‌بیند اما همان‌طور که قابل حدس است وسوسه شده و به نیروهای تاریکی می‌پیوندد. شاید همین گذشته‌ی عجیب و تا اندازه‌ای دردناک کایلو را به شرور هم‌دلی برانگیز تبدیل می‌کند.

کایلو رن با عملکرد هوشمندانه‌ی آدام درایور یک شرور چند لایه و پیچیده است. او پدرش را می‌کشد و دستور قتل‌عام جدای‌ها را صادر می‌کند. با این همه گذشته‌اش کورسوی امیدی است که مخاطب را تا لحظه‌ی آخر به رستگاری‌اش امیدوار نگه می‌دارد، به ویژه وقتی در «جنگ ستارگان: آخرین جدای» (Star Wars: The Last Jedi) با ری (دیزی ریدلی) ارتباط برقرار می‌کند.

تندخویی ویژگی است که کایلو رن را به شروری ترسناک تبدیل می‌کند؛ او رهبر قدرتمندی است اما ممکن است در یک لحظه تسلیم خشم و عصبانیت شود و اقدامات غیرقابل‌پیش‌بینی و کودکانه‌ای بروز دهد و در کسری از ثانیه همه چیز را به هم بریزد.

  • ۱۰ نقش‌آفرینی برتر آدام درایور؛ از جنگ ستارگان تا داستان ازدواج

۲- کلیمونگر (Killmonger)

کلیمونگر

  • نام فیلم: پلنگ سیاه (Black Panther‎)
  • بازیگر: مایکل بی. جوردن
  • کارگردان: رایان کوگلر
  • سال انتشار: ۲۰۱۸
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۳ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۹۶ از ۱۰۰

پلنگ سیاه به دلیل استفاده از یک قهرمان سیاه‌پوست جذاب، داستان جذاب، کارگردانی خوب رایان کوگلر و استفاده از بازیگران مستعد از بهترین فیلم‌های دنیای سینمایی مارول به حساب می‌آید. از بازی خلاقانه و درست چادویک بوزمن فقید در نقش تی چالا به عنوان اولین ابرقهرمان سیاه‌پوست مارول نمی‌توان چشم‌پوشی کرد اما فیلم یک برگ برنده‌ی دیگر دارد و آن هم کسی نیست جز شروری به نام کلیمونگر با نقش‌آفرینی درخشان مایکل بی. جردن.

بدون شک کلیمونگر یکی از جذاب‌ترین شخصیت‌های MCU است که بر خلاف سایر ابر شرورهای این دنیای پرزرق‌وبرق انگیزه‌های ملموسی برای انتقام‌جویی دارد و مخاطب گاهی به او حق می‌دهد که تا این اندازه بد باشد. کلیمونگر کهنه سرباز شجاعی است که به اندازه همه‌ی آدم‌هایی که کشته زخم خورده. او می‌خواهد انتقام پدرش که توسط عمویش کشته شده را بگیرد و طبیعتا پسرش تی چالا را هدف قرار می‌دهد.

هدف کلیمونگر در ابتدا بسیار منطقی به نظر می‌رسد. او می‌خواهد از منابع واکاندا برای رهایی همه‌ی سیاه‌پوستان از ظلم و ستم استفاده کند اما با اعتقاد به شعار هدف وسیله را توجیه می‌کند، برای رسیدن به آن از انجام هیچ کار پلیدی دریغ نمی‌کند. کلیمونگر به لطف بازی دقیق مایکل بی. جردن و شخصیت‌پردازی حساب شده به یکی از جذاب‌ترین شخصیت‌های مارول تبدیل شد و بسیاری از مخاطبان معتقدند با مرگ ناگهانی چادویک بوزمن گزینه‌ی مناسبی برای پادشاهی واکاندا است.

۱- تانوس (Thanos)

تانوس

  • نام فیلم: مجموعه آثار مارول
  • بازیگر: جاش برولین
  • سال‌های انتشار: ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹

به هیچ عنوان نمی‌توان فهرستی از بزرگ‌ترین شرورهای سینمایی نوشت و تانوس را از قلم انداخت. تانوس بدترین و قدرتمندترین شرور دنیای سینمایی مارول است. تا به حال چند بازیگر ایفای نقش تانوس را در دنیای سینمایی مارول بر عهده داشتند اما جاش برولین از سال ۲۰۱۴ با فیلم «نگهبانان کهکشان» (Guardians of the Galaxy) ایفای این نقش پیچیده را بر عهده گفت و جان تازه‌ای به آن بخشید.

تانوس تمام عمرش را صرف پیدا کردن شش سنگ ابدیت کرد تا با گذاشتن آن‌ها در دستکشش مردم جهان را نابود کند و سرانجام در « انتقام جویان: جنگ ابدیت» (Avengers: Infinity War) به این هدف رسید. البته تانوس برای هدف شومش توجیه منطقی هم دارد؛ به نظر او جمعیت کره‌ی زمین بیش از اندازه است و وظیفه دارد جمعیت را به نصف کاهش دهد و البته باز هم با استفاده از شعار هدف وسیله را توجیه می‌کند، به وحشیانه‌ترین شکل ممکن این کار راانجام می‌دهد.

هرچند تانوس در نهایت در فیلم «انتقام جویان: پایان بازی» شکست می‌خورد اما باز هم دلیلی نمی‌شود به عنوان یکی از ترسناک‌ترین ابر شرورهای دنیای سینمایی مارول و البته تاریخ سینما شناخته نشود.

لیست پیشنهادی ما با تانوس به پایان رسید. شما دوست دارید کدام شرور یک دهه‌ی گذشته را به فهرست اضافه کنید؟

منبع: looper

نوشته بهترین شخصیت‌های شرور فیلم‌های سینمایی در دهه‌ی گذشته اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala