تئوری‌های همراه با نگرانی در مورد داستان و بازیگران، مخصوصا این‌که هیچ خبری از لارنس فیشبرن بازیگر نقش مورفئوس در فیلم نبود و هرگونه همکاری را تکذیب کرده بود. در هرحال تایید شده که شخصیت مورفئوس بازخواهد گشت و نقش او توسط یحیی عبدالمتین دوم بازیگر جدید این فرانچایز بازی می‌شود

  • موشکافی تریلر ماتریکس رستاخیز‌ها؛ ۳۹ رمز و نکته‌ی پنهان
  • ماتریکس ۴؛ تاریخ انتشار، بازیگران و هر آنچه تا الان می‌دانیم
  • نظریه‌ای درباره‌ی ماتریکس ۴؛ ترینیتی فرد برگزیده است نه نئو

مورفئوس که اولین حضور او در ماتریکس به سال ۱۹۹۹ بازمی‌گردد یکی از معدود افرادی بود که از دنیای غیرواقعی خبر داشت. او نسل انسان‌ را در واقعیت و مجاز بیدار کرد تا از دنیای شبیه‌سازی شده فرار و به سمت شهر زایون که آخرین شهر سالم زمین است بروند. او نماد مقاومت بود کسی که به شخصیت نئو با بازی کیانو ریوز کمک کرد تا از ظرفیت واقعی قدرتش استفاده کند و به مقام یگانه تبدیل شود، کسی که انسانیت را نجات خواهد داد. مورفئوس در سه سری ماتریکس و دیگر آثار چندرسانه‌ای مانند بازی‌های ویدئویی و انیمیشن‌های کوتاه حضور داشت و با بالا گرفتن جنگ علیه اربابان مکانیکی آن‌ها تبدیل به انقلابی در این صنعت شد.

در پایان قسمت سوم این سری با نام انقلاب‌های ماتریکس مورفئوس زنده ماند و سرگذشت او هیچ‌وقت به یک نتیجه‌ی منطقی‌ نرسید، با تایید ساخت قسمت چهارم به‌نظر می‌رسد او برای ادای وظیفه‌ی در این جنگ به نقش خود بازخواهد گشت. با این‌که شایعاتی مبنی بر حضور به گوش می‌رسید اما تا قبل از پخش اولین تریلر از ماتریکس ۴ هیچ اشاره‌ای به این شخصیت نشده بود. حال که حضور وی در سری رستاخیز تایید شده، نحوه‌ی به‌تصویر کشیدن او در قالب فردی جوان‌تر توسط یحیی عبدالمتین تبدیل به سوالی برای مخاطبان شده است

حضور مورفئوس جوان در ماتریکس

مورفئوس

از اعلام ساخت ماتریکس چهار خیلی نمی‌گذشت که شایعاتی در مورد ایفای نقش مروفئوس توسط شخصی دیگر، نحوه‌ی حضور و نقش او در وقایع فیلم شکل گرفت. در صحبت‌های اعضای پروژه بازگشت کیانو ریوز و کری‌ آن‌ماس در نقش نئو و ترینیتی تایید و حضور لارنس فیشبرن تکذیب شده بود. فیشبرن در شکل دادن به شخصیت مورفئوس نقشی اساسی داشت اما چرا این بازیگر برای ایفای یکی از مهم‌ترین نقش‌هایش بازنگشت؟ علت غیبت او شایعه‌ای بود که به واقعیت پیوست، اگر مورفئوس بخواهد در فیلم ظاهر شود نقش او را شخصی دیگر بازی خواهد کرد، این شخص یحیی عبدالمتین است.

برخی حدس و گمان‌ها حاکی از این‌ است که یحیی عبدالمتین دوم نقش مورفئوس در ماتریکس ۴ را برعهده دارد و این موضوع با تریلری منتشرشده از سوی خود بازیگر تایید شده است. با توجه به فاصله‌ی سنی این دو نفر موضوع تنها جایگزینی بازیگران نیست و مشکلات دیگری چون ناسازگاری با برنامه‌ریزی‌ها، پایین آمدن ارزش نقش و مسائل دیگر نیز در این بین وجود دارد. در فیلم ماتریکس ۴ عبدالمتین با شخصیت مورفئوس به‌نحوی نقش اول را بازی می‌کند که یکی از برترین نقش‌های این فرانچایز است. از آن‌جا که وی جوان‌تر است تجربیات و آمادگی کم‌تری نیز خواهد داشت.

با بازگشت به گذشته و فاصله‌گیری از وقایع داستان اصلی احتمالا زمینه‌ی درگیری بین دو قدرت انسان و هوش‌مصنوعی را فراهم خواهد کرد. مخاطبان شاهد مورفئوس جوان به عنوان رزمنده‌ی نیروی مقاومت و نقش او در کمک به رشد شهر زایون خواهند بود. دیدن نفوذ و اعتبار بالای شخصیت او در ماتریکس به عنوان یک تهدید امنیتی و تروریستی قطعا تماشایی است. ارتباطات عاطفی او با شخصیت نایوبی (Jada Pinkett-Smith) می‌تواند هرچه بیشتر باعث ایجاد عناصر انسانی در این شخصیت باشد.

حضور مورفئوس جوان در بطن داستان

مورفئوس

مورفئوس نقش مهمی در ساختار فیلم دارد و ممکن است تاثیرات فراوانی بر داستان آن بگذارد. او می‌تواند برای حضور خود در فیلم ماتریکس ۴ به آسانی راهی پیدا کند. این فیلم در حوزه‌ی علمی تخیلی است پس هیچ امکانی در آن کنار گذاشته نمی‌شود، به‌خصوص این‌که فیلم برای روایت داستان خود به‌شدت متکی به واقعیت و شبیه‌سازی است. با این‌که تریلر بازی عبدالمتین در نقش مورفئوس را نشان می‌دهد اما در مورد داستان و بازه‌ی زمانی آن چیز خاصی را ارائه نمی‌کند، موضوعاتی چون سفر در زمان، دست‌کاری محیط و حافظه‌ی افراد تا قبل از تاییدشان توسط خالقان این سری چندان قابل تایید نیستند.

تمامی این نکات اشاره شده ممکن است در داستان فیلم لحاظ شوند. شاید قهرمانان ماتریکس مجبور شوند بخاطر شخصی یا چیزی به گذشته سفر کنند، شخصی مانند مورفئوس. اگر گزینه‌ی فیلم مورفئوس نباشد احتمالا خود ماتریکس این شخص را به‌وجود می‌آورد و ظاهر او را به قبل وقایع بیداری شبیه‌ می‌کند اما این امکان وجود دارد که نحوه‌ی روایت و زمینه‌ی ایجاد چنین وقایعی باعث پایین آمدن یا شکست کلی این پروژه شود. همچنین اگر نئو مانند ترینیتی زنده به ماتریکس برسد داستان بار بیشتری نیز خواهد گرفت.

با توجه به داستان نحوه‌ی روایت اتفاقات فیلم هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد اما حضور مورفئوس در بطن ماجرا‌های فیلم ماتریکس اجتناب‌ناپذیر است. این فرانچایز او را به دلایلی مبدل به شخصیتی اصلی با هواداران متعصب کرده است، فارغ از این‌که او در چه بازه‌ی زمانی از عمر خود است. بازی لارنس فیشبرن در فیلم کمک شایانی به ایجاد مخاطبان کرده است پس قطعا در ماتریکس حساسیت‌های بسیاری در مورد جایگزینی شخصیت‌ها وجود خواهد داشت. ماتریکس ۴ در پایان سال ۲۰۲۱ اکران می‌شود و تا آن موقع قطعا اطلاعات بیشتری از داستان فیلم منتشر خواهد شد.

منبع: screenrant

نوشته چگونه مورفئوس جوان در ماتریکس ۴ حضور خواهد داشت؟ اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala