بنابه گزارش صنعت‌نویس، جدیدترین آمار ارائه شده از سوی وزارت صنعت،معدن و تجارت از توقف تولید پراید دوگانه سوز خبر می‌دهد.

پیشرانه‌های خودروهای دوگانه سودز برای استفاده از دو نوع سوخت طراحی شده‌اند تا صدمه نبینند. سوخت اصلی خودروها، گازوییل یا بنزین و سوخت جایگزین، گاز طبیعی فشرده (سی‌ان‌جی)، گاز مایع (ال‌پی‌جی) یا هیدروزن است. این دو نوع سوخت در باک‌های جداگانه‌ای نگهداری می‌شوند تا در صورت نیاز بتوان به‌طور خودکار یا دستی، نوع منبع انرژی مصرفی را میان این دو تغییر داد.

آمار نشان می دهد سایپا در بهار امسال در هیچ یک از سایت‌های خود پراید دوگانه سوز تولید نکرده است. این در حالی است که سایپا و پارس خودرو طی بهار سال گذشته در مجموع بیش از پنج هزار و ۵۰۰ دستگاه پراید دوگانه سوز را به تولید رسانده بودند.

در ابتدا از خودروهای دوگانه‌سوز استقبال خوبی به عمل آمد. از دلایل آن هم می‌توانیم به کاهش آلاینده‌ها، کاهش مصرف بنزین و قیمت کم‌تر سوخت جایگزین اشاره کرد. با این حال اگر پای صحبت بعضی از مالکان خودروهای دوگانه‌سوز بنشینیم،ممکن است از استهلاک شدید قطعات موتوری، خام‌سوزی سوخت، توان و شتاب کم و درنتیجه اذیت و نگهداری سخت‌تر گلایه کنند.

به نظر می‌رسد در دنیایی که بازار خودروی جهانی به سمت اتومبیل‌های سبز (هیبرید و الکتریکی) پیش‌ می‌رود، استفاده از خودروهای بنزینی روز به روز کم‌تر می‌شود اما این موضوع توجیه نمی‌کند که خودروهای دوگانه‌سوز را راه‌حلی مناسب برای کمک به محیط زیست، کاهش مصرف سوخت و آلایندگی بدانیم. احتمالا نارضایتی بعضی از مشتریان و استقبال کم آن‌ها باعث شده تا امروز شاهد توقف تولید نسخه دوگانه سوز از خودروی پرتیراژ داخلی یعنی پراید باشیم.

منبع: صنعت‌نویس

منبع متن: digikala