فیلم شوالیه سبز با سبک فانتزی دیوید لاوری (۲۰۲۱)، دارای یک پایان مبهم است که در آن به‌طورقطع مشخص نمی‌شود که قهرمان داستان زنده می‌ماند یا می‌میرد. طبق قوانین چالشی که گاوین با آن توافق کرده، باید به شوالیه سبز اجازه دهد سرش را ببرد. با این‌حال، فیلم قبل از اجرای اعدام تمام می‌شود و این نشان می‌دهد که ممکن است گاوین زنده مانده باشد.

  • منتقدان درباره‌ی فیلم شوالیه‌ی سبز چه می‌گویند؟
  • نقد فیلم شوالیه‌ی سبز؛ نقطه‌ی عطفی برای سینمای فانتزی که البته مناسب همه نیست
  • غول‌های فیلم شوالیه سبز؛ چیستی، اسطوره‌شناسی و معنی

بر اساس شعری از قرن چهاردهم میلادی، در شوالیه سبز می‌بیند که گاوین در روز کریسمس یک چالش غیرمعمول را قبول می‌کند: این‌که هر زخمی به شوالیه مرموز وارد کند و یک سال بعد همان آسیب به او بازگردانده شود. وقتی گاوین مغرورانه بر سر شوالیه سبز ضربه می‌زند و سر او را قطع می‌کند، از دیدن چهره‌ای که سر خود را برداشته و می‌رود وحشت می‌کند. یک سال بعد، گاوین باید دوباره به جست‌وجوی یافتن شوالیه بپردازد، او می‌داند که اگر به توافق خود احترام بگذارد، این کار به معنای از دست دادن جانش است.

شوالیه سبز فیلمی در سبک فانتزی با نگرشی بازبینانه است که در عین واقعی بودن، عناصر احساسی اصلی جوانمردی را به شیوه‌هایی عجیب‌وغریب از داستان قرون‌وسطایی برای مخاطبان مدرن تغییر می‌دهد. سرنوشت نهایی گاوین در فیلم مبهم‌تر از شعر اصلی است و یک سکانس رو به ‌جلو به میزان این سردرگمی اضافه می‌کند. دیوید لاوری کارگردان فیلم اظهار داشت که در پایان اولیه فیلم برای گاوین، او به‌ وضوح کشته خواهد شد. با این‌حال، پایان نهایی موضوعات داستان را بهتر منعکس می‌کند.

در انتهای فیلم، شوالیه سبز سرنوشت گاوین را مبهم می‌گذارد. گاوین سرانجام شوالیه سبز را در کلیسایی کوچک در جنگل پیدا می‌کند. در راه، او در یک قلعه عجیب با یک زن مواجه می‌شود، که نابهنگام در میان مکان‌های دقیق انتخاب‌ شده توسط شوالیه سبز قرار می‌گیرد. آن زن به او یک کمربند می‌دهد که معتقد است از او در برابر مرگ محافظت می‌کند، نمادی که در نتیجه‌گیری فیلم اهمیت زیادی پیدا می‌کند. شوالیه سبز حق سه ضربه دارد که با آن سر گاوین را جدا می‌کند. در ضربات اول و دوم او عمدا تسلیم می‌شود. آن‌چه بعد اتفاق می‌افتد منشا ابهام فیلم است.

قبل از ضربه سوم، به گاوین الهامی می‌شود که در آن فرار می‌کند و به قلعه کاملوت باز می‌گردد. در آن‌جا، او آینده‌ای را می‌بیند که در آن پادشاه می‌شود، اما ناراضی است، شاهد مرگ پسرش در جنگ است و مردمش علیه او قیام می‌کنند. این الهامات با جدا شدن کمربند از شکمش که آن خانم به او داده بود، به پایان می‌رسد و سرش از بدنش جدا می‌شود که شبیه مجازاتی است که شوالیه سبز به او قول داده است. هنگامی‌که گاوین از خیال خود بیدار می‌شود، شوالیه سبز شجاعت او را ستایش می‌کند و می‌گوید: «خب پس. سرت را جدا می‌کنم.»

این فیلم به ‌جای درگیری بین گاوین و شوالیه سبز، با نوعی تصوف پایان می‌یابد، جایی که گاوین متوجه حماقت، جاه‌طلبی‌ها و رفتار خود می‌شود. با این‌حال مشخص نیست که آیا شوالیه سبز واقعا به وعده خود مبنی بر سربریدن گاوین عمل می‌کند یا خیر. در حالی‌که «سرت را جدا می‌کنم» می‌تواند به معنای واقعی کلمه مقصود وی باشد، اما می‌تواند به مرگ نفس «گاوین» اشاره کند، «سر»ی که او را به دردسر انداخته است. متن اصلی داستان این تفسیر را تایید می‌کند.

آیا شوالیه سبز گاوین را در افسانه شاه آرتور می‌کشد؟

شوالیه سبز

شعر قرون‌وسطایی که فیلم شوالیه سبز بر اساس آن ساخته‌ شده است یعنی «سر گاوین و شوالیه سبز»، عمدتا دارای مضمونی مشابه با همان طرح فیلم است. فیلم چیزهایی به داستان اضافه می‌کند، اما تا حد زیادی به موضوعات قرون‌ وسطایی خود وفادار است. با این‌حال، بزرگ‌ترین تغییر شوالیه سبز در افسانه شاه آرتور در پایان آن است، که در نسخه اصلی بسیار روشن‌تر است.

در شعر «سر گاوین و شوالیه سبز»، گاوین عمدا دو ضربه اول خود را مانند فیلم از دست می‌دهد. در سومین ضربه، او زخمی بر سر گاوین می‌زند، که نشان‌دهنده گناه او درگرفتن کمربند است. به‌ عبارت ‌دیگر، شوالیه درباره گاوین قضاوت می‌کند و با وجود برخی از عیب‌ها او را بیشتر سزاوار سرزنش می‌داند. او باید کمربند را به‌ عنوان نشانه شرمندگی در خانه بپوشد. مشخص نیست که آیا می‌توان همین موضوع را در مورد گاوین در فیلم لاوری بیان کرد، که به‌ وضوح بلندپروازانه‌تر است و مایل است در شهوات خود فراتر از اصل قرون‌وسطایی برود، پس چرا کارگردان در ابتدا پایان متفاوتی را در نظر گرفت.

شوالیه سبز می‌توانست گاوین را بکشد

شوالیه سبز

در مصاحبه‌ای با مجله ونتی فر، لوری تصمیم خود را برای پایان فیلم توضیح می‌دهد. تصمیم اصلی او تغییر پایان داستان اصلی شوالیه سبز با قتل واضح گاوین بود. همان‌طور که لوری توضیح می‌دهد، هدف از نمایش الهامات آینده گاوین این بود که نشان دهد چگونه بریده شدن سرش می‌تواند پایان خوشی برای او باشد و یا حداقل جایگزینی بهتر از آن‌چه در صورت زنده ماندن در انتظار او بود.

لوری تا جایی پیش رفت که بریده شدن سر گاوین را به تصویر کشید. با این‌حال او تصمیم گرفت تا نکته‌ای زیرکانه برای فیلم قرار دهد و بهتر است تا سرنوشت گاوین را برای مخاطبان باز بگذارد و احتمال نجاتش را از بین نبرد. با توجه به همین نکته، در دقایق پایانی فیلم شوالیه سبز هم نشان داده شد که سر گاوین جدا می‌شود (در طول نمایش تصورات گاوین) و هم نشان داده شد که گاوین در امان است. با این‌حال، این پایان متناوب به این معنا نیست که گاوین قطعا پس از پایان تیتراژ فیلم کشته‌ شده است.

مقصود واقعی فیلم شوالیه سبز چیزی فراتر از مرگ و یا عدم کشته شدن گاوین است

هم در افسانه قرون‌وسطایی و هم در اقتباس مدرن این داستان، روایت گاوین حاوی انتقال پیامی است. این نکته با ادبیات قرون‌وسطایی مطابقت دارد، که عموما به‌ جای تشویق سرمایه‌گذاری احساسی بر روی شخصیت‌ها، بیشتر هدف آموزشی داشت. داستان اصلی به‌ منظور تاکید بر اهمیت عفاف به‌ عنوان یک فضیلت جوانمردانه با نشان دادن مبارزه یک شخصیت قهرمان برای حفظ آن است، اگرچه شیوه عجیب‌وغریبی که در روایت پیش می‌رود، متن را برای قرن‌ها مورد بحث قرار داده است.

در فیلم شوالیه سبز، داستان درباره این موضوع است که چگونه جاه‌طلبی و بی‌پروایی گاوین نسبت به دیگران زندگی او را مسموم می‌کند. حتی قبل از برخورد با شوالیه سبز، گاوین نسبت به معشوقه‌اش بی‌تعهد است. به‌ موجب همین خطاهای اوست که باعث می‌شود مادرش، در وهله اول شوالیه سبز را احضار کند. وقتی گاوین چالش شوالیه را می‌پذیرد، این نشان از غرور و تمایل او برای تحت تاثیر قرار دادن آرتور است و اعتقاد به این دارد که اقدامات وی عواقبی نخواهند داشت.

گاوین در طول سفر به سمت شوالیه سبز، مجبور می‌شود بر روی توانایی‌های خود در برابر غول‌ها و مقاومت در برابر آن زن حساب کند. با نشان دادن کمربند به شوالیه،  نشان می‌دهد که اکنون از مشکلات خود آگاه است و به تواضع رسیده است.

منبع: screenrant

نوشته آیا شخصیت گاوین در پایان فیلم شوالیه سبز می‌میرد؟ اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala