داستان تل‌ماسه در آینده‌ای دور اتفاق می‌افتد، جایی که طایفه‌های متخاصم برای منابعی ارزشمند با هم رقابت می‌کنند. پل جوان (تیموتی شالامی) در آستانه تبدیل شدن به رهبر خاندان آتریدیس است. پدرش دوک لتو آتریدس (اسکار آیزاک) رهبری این خاندان نجیب را در نبردی در سیاره بیابانی آراکیس که توسط قبیله‌های متخاصم فرمن و هارکنن تسخیر شده است، بر عهده دارد. پل دارای قدرتی عرفانی است که از مادرش لیدی جسیکا (ربکا فرگوسن) به ارث برده است.

  • هر آنچه باید پیش از دیدن فیلم تلماسه بدانید
  • راهنمای ادیان عجیب و غریب فیلم تل‌ماسه
  • ۷ رمان علمی-تخیلی خواندنی که فیلمشان در راه است

تل‌ماسه ترکیبی از فتنه سیاسی بازی تاج و تخت، فیلم‌های علمی تخیلی و فانتزی جنگ ستارگان و عظمت بی‌نظیر ارباب حلقه‌ها است. پس اگر فیلم تل‌ماسه را دوست داشتید احتمالا از ۱۲ اثر مشابه آن هم خوشتان بیاید. البته بد نیست پیش از آشنایی با این آثار، یک مستند درباره تل‌ماسه را هم به طور خلاصه بررسی نمایید.

۱۳. تل‌ماسه خودوروفسکی (Jodorowsky’s Dune)

تل‌ماسه

  • کارگردان: فرانک پاویچ
  • تاریخ انتشار: ۲۰۱۴
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۹۸ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۸.۱ از ۱۰

طرفداران علاقه‌مند به فهمیدن تاریخچه داستان تل‌ماسه مطمئنا دوست دارند این مستند بصیرت انگیز متعلق به سال ۲۰۱۴ را تماشا کنند. تل‌ماسه خودوروفسکی تلاش ناموفق الخاندرو خودوروفسکی برای زنده نگه داشتن کتاب هربرت را بررسی می‌کند. این مستند به کارگردانی فرانک پاویچ، جزئیات و ابزار و برنامه‌ریزی دقیق فیلمی را که متاسفانه هرگز ساخته نشد ارائه می‌دهد. خود خودوروفسکی نیز به شکل جذابی در این مستند حضور دارد و شاید اگر نسخه او منتشر می‌شد، تاریخ این داستان علمی تخیلی به شکل دیگری پیش می‌رفت. خودوروفسکی اظهارات جالب و طنزآمیزی بیان می‌کند و برای مثال در جایی از مستند می‌گوید اگر لینچ موفق به ساخت یک فیلم خوب از داستان تل‌ماسه نشده است، پس هیچکس نمی‌تواند فیلم خوبی بر اساس آن بسازد.

خودوروفسکی به خاطر فیلم‌های عجیب و غریبش معروف است که در آن‌ها آثار آشنا را انتخاب و به ماجراهای وحشتناک سورئالیستی تبدیل می‌کند. فیلم‌های اولیه او، ال توپو و کوهستان مقدس در طول دهه ۷۰ میلادی در بین تماشاگران سینما محبوبیت یافتند و او طرفداران زیادی مانند جان لنون به دست آورد. خودوروفسکی در سال ۱۹۷۴ به توسعه یک داستان علمی تخیلی علاقه‌مند شد و داستان تل‌ماسه را که متعلق به شرکت تولید کننده آپیاک اینترنشنال بود انتخاب کرد.

تل‌ماسه خودوروفسکی تا مرحله برنامه‌ریزی تولید هم پیش رفت. قرار شد برونتیس، پسر خودوروسکی در نقش پل آتریدس بازی کند و دن اوبانون، همکار جان کارپنتر، طراحی جلوه‌های بصری گسترده فیلم را آغاز کرده بود. اورسن ولز، مایک جگر و گلوریا سوانسون از جمله بازیگران نامبرده این پروژه بودند. با این حال، جاه طلبی خودوروفسکی برای فیلم ۱۴ ساعته خود که از این لحاظ بی‌سابقه بود، آن‌قدر افرایش یافت تا این که به هیچ جا نرسید و پروژه پس از تقریبا سه سال توسعه، کنار گذاشته شد. 

۱۲. پیشتازان فضا ۶: کشور کشف‌نشده (Star Trek VI: The Undiscovered Country)

تل‌ماسه

  • کارگردان: نیکولاس میر
  • بازیگران: ویلیام شاتنر، لئونارد نیموی، دفارست کلی
  • تاریخ انتشار: ۱۹۹۱
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۸۲ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۲ از ۱۰

تل‌ماسه علاوه بر این که یک حماسه علمی تخیلی گسترده است، یک فیلم مهیج سیاسی محسوب می‌شود که در فضا اتفاق می‌افتد. پل مجبور می‌شود با بوروکرات‌های متخاصمی که برای منافع خاندان آتریدیس رقابت می‌کنند، مبارزه کند. لتو به او یادآوری می‌کند که بدون توجه به تصمیماتی که پسرش در دوران نقش‌آفرینی سیاسی خود می‌گیرد، او را دوست خواهد داشت. در ادامه، پل به خوبی مسئولیت نمایندگی کل جامعه را در سنی پایین به دوش می‌کشد.

پیشتازان فضا همیشه یک فرانچایز سیاسی بوده است، زیرا مجموعه اصلی منعکس کننده چشم اندازی از آینده بود که در دهه ۶۰ میلادی مانند یک پیشگویی محسوب می‌شد. جین رودنبری جامعه‌ای را تصور می‌کرد که در آن، همه اقوام، فرهنگ‌ها و مذاهب می‌توانند به طور مسالمت آمیز زندگی کنند اما ایجاد تعادل بین همه این سیستم‌های سیاسی متمایز بدون شک یک کار چالش برانگیز است. فیلم‌های پیشتازان فضا بارها درگیری‌های مشابهی را که پل مجبور است با آن‌ها کنار بیاید به نمایش می‌گذارند و فیلم پیشتازان فضا ۶: کشور کشف‌نشده در سال ۱۹۹۱، به صراحت سیاسی‌ترین اثر سینمایی این مجموعه است.

هنگام اکران فیلم، مذاکرات صلحی بین ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی در راس کار بود و در خود فیلم نیز، فدراسیون، مذاکرات آتش بس را با امپراتوری کلینگون آغاز می‌کند و به درگیری‌های چندین نسل پایان می‌دهد. تنش‌ها زمانی افزایش می‌یابد که رهبر نظامی کلینگون، چانگ (کریستوفر پلامر)، صدراعظم کلینگون را ترور می‌کند و کرک (ویلیام شاتنر) را به عنوان باعث و بانی این جنایت معرفی می‌نماید. 

۱۱. یادآوری کامل (Total Recall)

تل‌ماسه

  • کارگردان: پل ورهوفن
  • بازیگران: آرنولد شوراتزنگر، شارون استون، ریچل تیکوتین
  • تاریخ انتشار: ۱۹۹۰
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۸۲ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۵ از ۱۰

یکی از کشمکش‌های درونی مکرر پل در تل‌ماسه، مجموعه چشم اندازها و توهمات دلخراش او از آینده خود است. پل توانایی و مهارت تقویت ذهن را از مادرش به ارث برده است اما در مقاطعی از زمان نمی‌تواند به واقعیت خود اعتماد کند. او نمی‌داند چگونه این بینش‌ها را تفسیر کند یا این که آن‌ها چه پیامدهایی در پی خواهند داشت.

شاهکار علمی تخیلی پل ورهوفن در سال ۱۹۹۰، یادآوری کامل، مفهومی مشابه از واقعیت مخدوش را بررسی می‌کند. داگلاس کوئید (آرنولد شوارتزنگر) یک کارگر ساختمانی ساده طبقه کارگر در یک جامعه در آینده زمین است. در این بازه زمانی، چشم انداز زندگی در مریخ تنها یک رویای واقعی است. با این حال، داگلاس تصویر یک زن مرموز را می‌بیند که او را به سیاره سرخ می‌برد. او در خواب، یک مامور مخفی به نام کارل هاوزر است که در توطئه یک شرکت به نام ریکال گرفتار شده است. این شرکت کنترل همه نیرو‌های خود را در دست دارد.

کوئید بار‌ها از خود می‌پرسد کدام نسخه از رویدادها درست است و این ماجراجویی بین کهکشانی مانند تل‌ماسه دارای سکانس‌های اکشن بسیار خوبی است. شوارتزنگر یکی از بهترین اجراهای خود را ارائه می‌دهد و با موفقیت در نقش کوئید که اخلاقی ملایم و اعتماد به نفسی بالا دارد بازی می‌کند. 

۱۰. مکس دیوانه ۲: جنگجوی جاده (Mad Max 2: The Road Warrior)

تل‌ماسه

  • کارگردان: جورج میلر
  • بازیگران: مل گیبسون، بروس اسپنس، ویرجینیا هی
  • تاریخ انتشار: ۱۹۸۱
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۹۴ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۶ از ۱۰

طبیعت ظالمانه صحرا، موضوعی تکراری در تل‌ماسه است. نمایندگان فرمن به لتو و رهبران آتریدیس هشدار می‌دهند و می‌گویند که اگرچه شاید آن‌ها تجربه درگیری بین کهکشانی را داشته باشند اما هیچ چیز نمی‌تواند این قبیله را برای مقابله با یک فضای متروک طبیعی آماده کند. نیمه دوم فیلم عمدتا بر خطراتی که پل در صحرای خصمانه آراکیس تجربه می‌کند متمرکز است. او نه تنها با یک نزاع سیاسی پیچیده، دست و پنجه نرم می‌کند، بلکه باید برای منابع اساسی مورد نیاز بقا نیز بجنگد.

هیچ اثری بهتر از فرانچایز مکس دیوانه جورج میلر، یک داستان علمی تخیلی محدود به بیابان را به تصویر نمی‌کشد. نسخه اصلی مکس دیوانه میلر در سال ۱۹۷۹ تجزیه بشریت در هرج و مرج را بررسی کرد اما داستان دنباله مکس دیوانه ۲: جنگجوی جاده در سال ۱۹۸۱ به طور کامل در زمین‌های بایر پسا آخرالزمانی استرالیا روایت می‌شود. شخصیت اصلی، مل گیبسون، پلیس سابقی که دارای گذشته‌ای غم‌انگیز است، تقریبا برای کل مدت زمان فیلم کلامی به زبان نمی‌آورد. در این فیلم، مانند تل‌ماسه، منابع کمیاب هستند و مکس با شرورانی مانند توکاتر برای آب و منابع مبارزه می‌کند. مکس یک شخصیت سرسخت است اما فرال چایلد جوان که مکس او راهنمایی می‌کند، مانند پل دارای معصومیت جوانی خاصی است و در ادامه مجبور می‌شود به محض مواجهه با شرایط خشونت آمیز، خیلی سریع مسئولیت‌هایی بزرگسالانه‌ را بپذیرد.

۹. جنگاوران اخترناو (Starship Troopers)

تل‌ماسه

  • کارگردان: پل ورهوفن
  • بازیگران: کسپر ون داین، دنیس ریچاردز، دینا میر
  • تاریخ انتشار: ۱۹۹۷
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۶۶ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۲ از ۱۰

تل‌ماسه واقعیت جنگ را با جزئیات پیچیده‌تری نسبت به اکثر فیلم‌های علمی تخیلی کاوش می‌کند. این امر به سادگی یک درگیری معمولی بین قهرمانان و شروران نیست، بلکه فیلم‌، تلاش‌های لازم برای بسیج شدن کل یک تمدن در یک کشمکش و درگیری پیچیده را به نمایش می‌گذارد. پل و طایفه آتریدیس مجبور هستند به مسائل اخلاقی که جنگ در پی دارد بپردازند. آن‌ها باید عواقب همسویی با فرمن را در نظر بگیرند و بدانند که تلفات ارتش آن‌ها در پی یک حمله وسیع به چه میزان خواهد بود.

فیلم پل ورهوفن در سال ۱۹۹۷، جنگاوران اخترناو یک فیلم مهیج اکشن نظامی آینده‌نگر سنتی است. ورهوفن فرض و طرح ساده رمان رابرت هینلین در سال ۱۹۵۹ را به کار بست و از آن برای تقبیح نظامی‌گری و جنگ و نشان دادن این که جنگ چگونه از همه ما یک فاشیست می‌سازد، استفاده کرد. داستان آن در آینده‌ای اتفاق می‌افتد که فدراسیون شهروندان متحد، سیستم دولتی بین کهکشانی، حقوقی شهروندی را برای همه افراد نظامی تضمین می‌کند. در این داستان، یک فارغ التحصیل دبیرستانی به نام جانی ریکو (کسپر ون داین) برای خدمت به سرویس ثبت نام می‌کند و پس از مدتی به نقش رهبری می‌رسد. در ادامه، فدراسیون علیه مهاجمان حشره مانندی که سطح زمین را ویران می‌کنند اعلام جنگ می‌کند و جانی با درگیری در این نبرد، آرام‌آرام، انسانیت خود را از یاد می‌برد.

جنگاوران اخترناو هشداری تلخ درباره از دست دادن آرمان‌گرایی است و مضمونی مشابه با دوران جنگ ویتنام دارد اما در کمال تعجب، هدف و مضمون طعنه آمیز فیلم در زمان اکران اولیه، مورد توجه برخی از تماشاگران قرار نگرفت. 

۸. حیات والا (High Life)

تل‌ماسه

  • کارگردان: کلیر دنیس
  • بازیگران: رابرت پتینسون، ژولیت بینوش، میا گوث
  • تاریخ انتشار: ۲۰۱۸
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۸۲ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۵.۸ از ۱۰

یکی از جذاب‌ترین عناصر تل‌ماسه، پیچیدگی جهان آن است. فیلم جزئیات خاصی از ظاهر سفرهای فضایی ارائه می‌دهد و زمان خود را صرف کاوش در فضای داخلی سفینه‌های مختلف می‌کند. ویلنوو این طرح‌ها را به زیبایی به تصویر می‌کشد و در طول فیلم، پل، چندین فضاپیما را هدایت می‌کند و در طی ماجراجویی خود، خیلی سریع از توانایی‌ها و خصوصیات مختلف آن‌ها آگاه می‌شود.

فیلم هنری کلیر دنیس در سال ۲۰۱۹، حیات والا نشان می‌دهد که زندگی روزمره در فضا چگونه به نظر می‌رسد و نحوه عملکرد فناوری در این فضا را با جزئیات توضیح می‌دهد. داستان فیلم درباره گروهی از جنایتکاران است که در سفینه‌ای ایزوله به اعماق فضا اعزام می‌شوند و به مقصدی اسرارآمیز در مرکز سیاه چاله می‌روند. این گروه از شخصیت‌های غیرقابل اعتماد، انگیزه‌های یک‌دیگر را زیر سوال می‌برند و به نزاع می‌پردازند اما آن‌ها باید آرامش‌ خود را حفظ کنند تا هوا و اکسیژن کافی برایشان باقی بماند.

داستان به صورت غیر خطی و با خصوصیات سوررئالیستی که از ویژگی‌های فیلمسازی دنیس است روایت می‌شود و بر مونته (رابرت پتینسون) و تلاش‌های او برای تربیت دختر جوانی به نام ویلو (جسی راس) تمرکز دارد. نگرانی‌های مونته درباره تجارب این دختر در میان محیطی خصمانه مانند رابطه لتو و جسیکا در تل‌ماسه است. 

۷. طلوع سیاره میمون‌ها (Dawn of the Planet of the Apes)

تل‌ماسه

  • کارگردان: مت ریوز
  • بازیگران: اندی سرکیس، جیسون کلارک، کری راسل
  • تاریخ انتشار: ۲۰۱۴
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۹۰ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۶ از ۱۰

صلحی متزلزل در سراسر تل‌ماسه وجود دارد. اعضای خاندان آتریدیس می‌دانند که دعوت امپراتور برای جایگزینی خاندان هارکنن یک تله است و اگر آن‌ها بخواهند با قبیله فرمن متحد شوند، ممکن است درگیری بزرگی پیش آید. افراد فرمن قابل اعتماد نیستند و در ملاقات اولیه خاندان آتریدیس با آن‌ها، رهبر قبیله‌شان، استیلگار (خاویر باردم) مشکوک به نظر می‌رسد. پل برای مذاکره و معامله با تمدنی ذاتا جنگنده، نگران است.

فرانچایز سیاره میمون‌ها بارها نشان داده است که این مذاکرات چقدر حساس هستند و بارها جوامع جدا‌شده انسان‌ها و میمون‌ها در طول این مجموعه به جنگ با یکدیگر می‌پردازند. داستان طلوع سیاره میمون‌ها در سال ۲۰۱۴ چندین سال پس از تسخیر بشریت توسط یک ویروس روایت می‌شود و یک کولونی از انسان‌ها با قبیله میمون‌ها به رهبری سزار (اندی سرکیس) در تماس هستند. سزار قصد دارد مشکلات را به صورت مسالمت آمیز حل کند اما میمون جنگجوی با نفوذ، کوبا (توبی کبل) تهدید می‌کند که با طرح انتقام خود مذاکرات را مختل می‌کند. کوبا در دوران اسارت، شکنجه و تبدیل به یک برده شده بود و تمام بشریت را دشمن خود می‌داند.

طلوع سیاره میمون‌ها افراط‌گرایی هر دو طرف را نشان می‌دهد. مالکوم (جیسون کلارک) سزار را یک متحد بالقوه می‌داند و به او پیشنهاد می‌کند که هر دو گروه با یک‌دیگر سدی بسازند تا منابع لازم برای هر دو نژاد فراهم شود. با این حال، رقیب او، دریفوس (گری اولدمن) از تجربه نظامی وی خسته شده است و مانند کوبا در صدد وقوع یک درگیری است. 

۶. سیاره شگفت‌انگیز (Fantastic Planet)

تل‌ماسه

  • کارگردان: رنه لالوکس
  • صداپیشگان: جنیفر دریک، اریک باگین، ژان توپار
  • تاریخ انتشار: ۱۹۷۳
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۹۱ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۸ از ۱۰

طرفداران وفادار تل‌ماسه می‌خواهند خواسته های ویلنوو را برآورده نمایند و فیلم را در سینما تماشا کنند، زیرا این اثر دارای تصاویر بصری خیره کننده‌ای است که در یک صفحه نمایش بزرگ، بسیار جذاب‌تر جلوه می‌کنند. حتی کسانی که داستان اساطیری فیلم و شخصیت‌های آن را جذاب نمی‌دانند، به سختی می‌توانند از تماشای تصاویر دیدنی و نفس‌گیر گریگ فریزر، فیلمبردار فیلم چشم پوشی کنند. تل‌ماسه نه تنها یک ماجراجویی هیجان انگیز، بلکه یک دستاورد هنری است.

انیمیشن سوررئالیستی سیاره شگفت‌انگیز در سال ۱۹۷۳، یکی از برجسته‌ترین آثار هنری علمی تخیلی است که تاکنون خلق شده است. این انیمیشن که بر اساس رمان اومس‌ ان سری از استفن وول (۱۹۵۷) ساخته شده است، تفاوت چشم‌گیری با تل‌ماسه دارد. دیالوگ‌های کمی دارد، دارای لحنی غیریکنواخت و مدت زمانی کوتاه و ۷۱ دقیقه‌ای است. با این حال، طرفداران مضامین علمی تخیلی که این ژانر را به دلیل زیبایی منحصر به فردش دوست دارند، احتمالا درک می‌کنند که هر دو فیلم تجسم جذابی از افراد بین کهکشانی را ارائه می‌دهند. سیاره شگفت‌انگیز درست مثل تل‌ماسه، موضوعاتی مانند تاب آوری، ارتباطات و همزیستی را به نمایش می‌گذارد. 

۵. خاطره‌پردازی (Reminiscence)

تل‌ماسه

  • کارگردان: لیزا جوی
  • بازیگران: هیو جکمن، ربکا فرگوسن، ثندیو نیوتون
  • تاریخ انتشار: ۲۰۲۱
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۳۷ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۵.۹ از ۱۰

تل‌ماسه علاوه بر جهانی دقیق، یک معمای جذاب در مرکز خود دارد. خاندان آتریدیس باید برنامه‌های امپراتور را بررسی کند و پل در بین مسائل جنگی والدینش گرفتار شده است. او از انتظارات موروثی آگاه است اما میراث مادرش به عنوان عضوی از گروه عرفانی بن گسریت به او دلیلی می‌دهد تا وفاداری خود را نسبت به این مسئولیت کنار بگذارد. او در هاله‌ای از تعلیق دائمی قرار دارد و خواب‌های مرموزی با حضور یک دختر فرمنی به نام چانی (زندایا) می‌بیند.

فیلم مهیج علمی تخیلی خاطره‌پردازی در سال ۲۰۲۱ ترکیبی از ژانر علمی تخیلی و معمایی است. این فیلم به نوعی ادای احترامی به کلاسیک‌های علمی تخیلی نئونوآر مانند بلید رانر است که ویلنوو نیز در آن مشارکت داشته است. داستان فیلم در آینده‌ای نزدیک در میامی اتفاق می‌افتد، جایی که تغییرات آب و هوایی چشمگیر، انسان‌ها را مجبور کرده است در تاریکی دائمی زندگی کنند و وضعیت و شرایط سختگیرانه دولت نیز کار را سخت‌تر کرده است. نیک بنیستر (هیو جکمن) و همکار توسعه دهنده‌اش، واتس سندرز (ثندی نیوتون) فناوری جدیدی ایجاد می‌کنند که به شرکت‌کنندگان اجازه می‌دهد خاطرات خود را زنده کنند و مشتریان آن‌ها به مرور زمان به این دستگاه نوستالژی‌ساز وابسته می‌شوند.

نیک تنها، با افتادن در دام عشق می (ربکا فرگوسن، بازیگر نقش بانو جسیکا در تل‌ماسه) نقطه‌ای روشن نادری در زندگی خود پیدا می‌کند اما نمی‌داند که خود می نیز درگیر یک توطئه مالی اسرارآمیز است. تل‌ماسه به واسطه رابطه پل و چانی، دارای مضامین عاشقانه زیادی است و در خاطره‌پردازی نیز شاهد هماهنگی و همدلی فوق‌العاده‌ای بین جکمن و فرگوسن هستیم. اگرچه آن‌ها فقط در ابتدای فیلم و در چند لحظه کوتاه با هم هستند اما به هر حال، اصرار و علاقه بنیستر قابل توجه است. 

۴. حاشیه اقیانوس آرام (Pacific Rim)

تل‌ماسه

  • کارگردان: گیرمو دل تورو
  • بازیگران: رینکو کیموچی، چارلی هونام، چارلی دی
  • تاریخ انتشار: ۲۰۱۳
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۷۲ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۶.۹ از ۱۰

تعداد کمی از فیلمسازانی که امروزه کار می‌کنند می‌توانند به طور موثر و بدون قربانی کردن داستان‌ها و شخصیت‌های خود، از جلوه‌های ویژه گرافیکی و کامپیوتری استفاده کنند که دنیس ویلنوو یکی از آن‌هاست. ویلنوو به دلیل ساختارهای خلاقانه و پیچش‌های داستانی، مشهور است و در کنار این‌ها، او یک نابغه بصری است که می‌تواند تصاویری همه‌جانبه خلق کند. بلید رانر ۲۰۴۹ و ورود، هر دو از نظر بصری، خیره کننده بودند اما تل‌ماسه بزرگ‌ترین اثر او از این نظر است. این فیلم‌ها توانایی ویلنوو در ساخت سکانس‌های حماسی و اکشن را نشان می‌دهند. فرار خاندان آتریدیس از کرم ماسه‌ای و نبرد با نیروهای مخفی امپراتور سارداوکار، سکانس‌هایی فوق‌العاده بودند.

گیرمو دل تورو هم مانند ویلنوو تسلط بصری بالایی دارد و پیش از ساختن فیلم‌های پرفروش عظیم، سال‌ها مشغول کار بر روی پروژه‌هایی با مقیاس کوچک‌تر بود. مهار‌ های فیلمسازی اکشن او در فیلم ابرقهرمانی تیغه ۲ و فرانچایز پسر جهنمی مشهود بود اما در  فیلم هیولایی حاشیه اقیانوس آرام در سال ۲۰۱۳ بود که او سکانس‌های نبردی در سطح تل‌ماسه ایجاد کرد.

موجودات کایجو که در زیر زمین قرار دارند در آینده‌ای نزدیک، بیدار شده و تمدن را ویران می‌کنند و بشریت مجبور می‌شود تا برای مقابله با این تهدید بی‌سابقه، سلاح‌هایی فوق‌العاده ایجاد کند. آن‌ها روبات عظیمی به نام یگر و به بزرگی کایجوها می‌سازند و دوئل‌های این روبات با کایجو به اندازه جنگ طوفان شن تل‌ماسه، هیجان انگیز است. 

۳. سیاره ممنوعه (Forbidden Planet)

تل‌ماسه

  • کارگردان: فرد ویلکاکس
  • بازیگران: آنی فرانسیس، لزلی نیلسن، وارن استیونز
  • تاریخ انتشار: ۱۹۵۶
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۹۶ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۶ از ۱۰

دیدگاه هربرت در تل‌ماسه درباره اکتشافات فضایی به عنوان یکی از فرضیات احتمالی علمی تخیلی تلقی می‌شود و به این مسئله می‌پردازد که سفرهای بین کهکشانی در قرن‌های آینده چگونه خواهد بود. آثار علمی تخیلی اغلب روشنگرانه هستند. مفهوم سفر به فضا از همان مراحل اولیه این ژانر وجود داشته است و مدت‌ها قبل از ماموریت آپولو ۱۱، سفرهای فضایی تنها در داستان‌های علمی تخیلی یافت می‌شدند. تماشای فیلم‌های علمی تخیلی اولیه برای درک پیشرفت‌های علمی واقعی، بسیار جذاب است و بسیاری از آثار کلاسیک این ژانر در دهه ۵۰ میلادی به نمایش درآمدند.

برخی از آن فیلم‌ها در حال حاضر احمقانه به نظر می‌رسند اما آثار کلاسیکی که دارای مفاهیمی فلسفی بودند و با آزمون زمان مواجه شدند، هنوز جذابیت خاص خود را دارند. طرفداران ژانر علمی تخیلی حتما باید فیلم سیاره ممنوعه در سال ۱۹۵۵ را ببینند. این فیلم با الهام از نمایشنامه طوفان ویلیام شکسپیر، داستان دکتر کاشفی به نام ادوارد موربیوس (والتر پیجون) را دنبال می‌کند که رهبری یک ماموریت نجات برای کشف سفینه‌ای گمشده در قرن ۲۳ را بر عهده دارد. سیاره ممنوعه نقاط عطف بسیاری دارد. این فیلم طبق اعلام موزه ملی هوا و فضا در میان اولین فیلم‌هایی بود که سفرهای فضایی با سرعت نور را به تصویر کشید. روباتی به نام رابی، مدت‌ها قبل از این که ماشین‌های متفکر فیلم تل‌ماسه ظاهر شوند، یکی از اولین شخصیت‌های روبات قابل تشخیص در سینما بود. 

۲. کونان بربر (Conan the Barbarian)

تل‌ماسه

  • کارگردان: جان میلوش
  • بازیگران: آرنولد شوراتزنگر، جیمز ارل جونز، ساندال برگمن
  • تاریخ انتشار: ۱۹۸۲
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۶۴ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۶.۹ از ۱۰

درام خانوادگی در میانه وضعیت جنگی، یکی از مضامین کلیدی تل‌ماسه است. پل می‌ترسد که وظایف رهبری را از پدرش به ارث ببرد و نتواند انتظارات را برآورده کند اما می‌داند که باید این کار را انجام دهد تا به میراث والدینش احترام بگذارد. پل با پیشرفت داستان متوجه می‌شود که باید انتقام جنایاتی را که علیه خانواده‌اش صورت گرفته است بگیرد. اگرچه این فیلم، علمی تخیلی است اما به تصویر کشیدن سیستم‌های سیاسی، یادآور دوران قرون وسطی است.

فیلم‌های با مضامین شمشیر و جادو، به مفاهیم مشابهی از سرنوشت و افتخار خانواده می‌پردازند و کونان بربر در سال ۱۹۷۲ نیز یکی از این آثار حماسی فانتزی است. آرنولد شوارتزنگر یکی از نقش‌های اصلی خود را به عنوان قهرمان داستان این فیلم بازی کرد که یک جنگجوی خشن است و می‌خواهد انتقام مرگ والدینش را بگیرد. این ماجراجویی، او را در مقابل جنگجوی ترسناکی به نام تولسا دوم (جیمز ارل جونز) قرار می‌دهد که دشمنی وحشتناک مانند بارون ولادیمیر هارکنن (استلان اسکارگارد) در تل‌ماسه است. 

۱. تل‌ماسه ۱۹۸۴ (Dune 1984)

تل‌ماسه

  • کارگردان: دیوید لینچ
  • بازیگران: کایل مک‌لاچلان، فرانچسکا انیس، پاتریک استوارت
  • تاریخ انتشار: ۱۹۸۴
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۴۵ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۶.۴ از ۱۰

شک و تردید طرفداران درباره نسخه جدید تل‌ماسه عمدتا ناشی از روند پرآشوب پشت اولین تلاش برای اقتباس از رمان هربرت است. بسیاری از فیلمسازان برای به دست آوردن حقوق مطالب منبع تلاش کردند اما در نهایت، دیوید لینچ بود که این پروژه را به عنوان نویسنده و کارگردان به دست گرفت. لینچ انتخابی غیرمعمول برای هدایت یک حماسه علمی تخیلی عظیم بود، زیرا او در درجه اول به عنوان یک نابغه آثار تجربی مانند کله‌پاک‌کن شناخته می‌شد.

او فصل جوایزی موفق را برای فیلم بیوگرافیک احساسی‌اش، مرد فیلی پشت سر گذاشته بود و استودیوهای بزرگی خواهان امضای قرارداد با او بودند. لینچ حتی پیش از امضای قرارداد برای پروژه تل‌ماسه، به پیشنهاد کارگردانی بازگشت جدای نیز پاسخ منفی داد. متاسفانه لینچ، کنترل کمی بر روی جهت ساخت فیلم داشت و مجبور شد دیدگاه اصلی خود را به میزان قابل توجهی نادیده بگیرد. لینچ به خاطر شیوه فیلمسازی منحصر به فردش شناخته می‌شود که اغلب دارای تصاویری گمراه کننده و سکانس‌هایی رویایی است اما در فیلم تل‌ماسه ۱۹۸۴ شاهد چنین ویژگی‌هایی نیستیم.

این فیلم به عنوان جنگ ستارگان بعدی به بازار عرضه شد اما با نقدهای تند روبه‌رو شد و از نظر مالی شکست خورد و چشم اندازهای ساخت دنباله را در هم شکست. تل‌ماسه ۱۹۸۴ به هیچ وجه بی‌نقص نیست اما باز هم جذاب به نظر می‌رسد. لینچ با بازی دادن ستاره فوق‌العاده‌ای به نام کایل مک‌لاچان در نقش پل آتریدس، عملکرد بی‌نظیری از خود به نمایش گذاشت و این دو به همکارانی همیشگی تبدیل شدند. تصاویر عجیب و موسیقی متن فوق‌العاده توتو، تل‌ماسه ۱۹۸۴ را به اثری لذت‌بخش تبدیل‌ کرده است.

منبع: slashfilm

نوشته اگر تل‌ماسه را دوست داشتید این ۱۳ فیلم‌ را هم تماشا کنید اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala