در بدترین حالت، این سری تکراری است و سبک را بر ماهیت ترجیح می‌دهد و دارای شخصیت‌هایی سطحی است که یک طعنه‌های سیاسی را نمایش می‌دهند. در بهترین حالت، پاکسازی، روانشناختی و درباره افزایش شدید قدرت مقاومت و بررسی خطرات تشویق به تفرقه‌افکنی خشونت آمیز به خاطر منافع سیاسی است.

  • فیلم‌نامه‌ی پاک‌سازی ۶ آمریکایی جدید را به تصویر می‌کشد
  • ۱۰ سریال برتر شبیه «بازی مرکب» درباره‌ی بقا و نجات از مرگ
  • ۱۰ فیلم که ایده‌های شاهکارشان را در فیلمنامه هدر دادند

برای آشنایی بیشتر با این مجموعه، باید بدانید که تاکنون ۵ فیلم و ۲ فصل سریال تلویزیونی از آن منتشر شده‌اند و اگر دوست دارید بدانید که کدام قسمت‌ها ضروری هستند و از کدام قسمت‌ها می‌توان گذشت، بهتر است به صورت خلاصه‌ آن‌ها را بررسی کنید.

۷. پاکسازی‌: فصل ۲ (The Purge: Season 2)

پاکسازی

  • خالق: جیمز دیموناکو
  • بازیگران: گابریل چاواریا، لیلی سیمونز، جسیکا گارزا
  • سال انتشار: ۲۰۱۸
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۴۲ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۶.۵ از ۱۰

سریال تلویزیونی پاکسازی بسیار قوی شروع شد و این پتانسیل را داشت که مانند داستان ترسناک آمریکایی باشد و هر فصل از آن، جنبه‌ای منحصر به فرد از شر انسانی، استثمار سیاسی و شورش جهانی را مورد مطالعه قرار دهد. با این حال، فصل ۲ این مجموعه به شدت سطحی بود و بدون تعجب، باعث لغو سریال شد. این فصل نگاهی کوتاه اما قابل توجه به خشونت پلیس داشت. داستان آن وحشتناک نبود اما دارای شخصیت‌هایی معمولی بود که مخاطبان را جذب نمی‌کردند.

بهترین بخش فصل ۲، قسمت آخر آن است که اوج کار بود و تماشاگران را با شجاعت، فداکاری و اهمیت افشای حقیقت برای همه بدون توجه به عواقب آن، روبه‌رو کرد. با این حال، خیلی دیر شده بود و در نهایت، زمانی برای پرورش ایده‌های جدید وجود نداشت. این مجموعه تلویزیونی برای تداوم خود، باید به ارائه شخصیت‌های الهام‌بخش و مرتبط با عمق داستان و مطالبی که جنبه جدیدی از جهان پاکسازی را مورد بررسی قرار می‌دادند، ادامه می‌داد. این فصل از آن جنبه‌ها خالی بود و به یکی از کم‌ارزش‌ترین داستان‌های پاکسازی تبدیل شد. 

۶. پاکسازی ابدی (The Forever Purge)

پاکسازی

  • کارگردان: ادواردو والریو گوت
  • بازیگران: آنا دلا رگوئرا، لون رامبین، جاش لوکاس
  • تاریخ انتشار: ۲۰۲۱
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۵۰ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۵.۴ از ۱۰

در پاکسازی ابدی، پاکسازان، سرمست از قدرت و خونخواهی، پس از ۱۲ ساعت پاکسازی، احساس سیری نمی‌کنند و در یک نقطه به این نتیجه می‌رسند که آن‌ها این حق را دارند که برای همیشه به پاکسازی ادامه دهند. این فیلم فرمول سری را کنار می‌گذارد، زیرا در این اثر، شهروندان سرکش می‌توانند در هر زمانی بی‌رحمانه به باقی افراد حمله کنند. ایده جذابی در دل این تشویش وجود دارد. در این فیلم، نتیجه سال‌ها تلاش بنیان‌گذاران جدید این مراسم را می‌بینیم که سعی دارند دیگران را به نفع خودشان محکوم کنند.

آن‌ها یک هیولا ساختند، یک عروسک خیمه‌شب‌بازی که دیگر تحت کنترل خودشان نیست و نظم و قانون آمریکا را از بین می‌برد. متاسفانه فیلم نمی‌تواند این مفهوم را به شیوه‌ای رضایت بخش نمایش دهد. سایر فیلم‌های این مجموعه، شرارت‌هایی را به ما نشان داده‌اند که بنیانگذاران جدید به نام ماموریت و وظیفه خود مرتکب شده‌اند اما در این فیلم که در آن، هیولای فرانکنشتاین واقعا از کنترل خود خارج شده است، اثری از شخصیت دکتر نیست. اگر بنیانگذاران جدید با مخلوقان خود روبه‌رو می‌شدند، داستان بسیار جذاب‌تر می‌شد. در طی فیلم، اشاره ای به تاوان دادن این افراد می‌شود اما چیز بیشتری نمی‌بینیم.

خوشبختانه فیلم دو شخصیت اصلی دوست داشتنی به نام‌های ادلا (آنا دلا رگوئرا) و خوان (تنوک هوئرتا) دارد. ادلا و خوان دارای عمقی واقعی هستند، زیرا مفهوم رویای آمریکایی و نیاز به حفظ فرهنگ را به خوبی نشان می‌دهند که با مضامین اجتماعی سیاسی سریال مطابقت دارد. هر دوی آن‌ها شخصیت‌هایی قوی هستند که وجود آن‌ها هضم این داستان ناقص را آسان‌تر می‌کند. متاسفانه آن‌ها نمی‌توانند فیلم را کاملا نجات دهند. پاکسازی ابدی در نهایت مانند یک فرصت تلف شده و یک بازخوانی سطحی از ایده‌هایی که به طور موثرتری در جای دیگر مجموعه بررسی می‌شوند، به نظر می‌رسد. 

۵. پاکسازی: هرج و مرج (The Purge: Anarchy)

پاکسازی

  • کارگردان: جیمز دیموناکو
  • بازیگران: فرانک گریلو، زک گیلفورد، مایکل ویلیامز
  • تاریخ انتشار: ۲۰۱۴
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۵۷ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۶.۴ از ۱۰

پاکسازی: هرج و مرج، ظرافت فیلم اصلی را به دلیل نمایش دیدگاهی مشخص و واضح‌تر از مفهوم واقعی پاکسازی (بهانه‌ای برای طعمه قرار دادن فقرا) نادیده می‌گیرد. فقط ثروتمندان هستند که می‌توانند سیستم‌های امنیتی درجه یک را خریداری کنند تا از کسانی که انسانیت خود را فراموش‌ کرده‌اند و از درون مرده‌اند ایمن و دور بمانند. در عین حال، می‌بینیم که ثروتمندان، افراد بیمار، در حال مرگ و فقیر را می‌خرند تا آن‌ها را در خانه‌های خود پاکسازی کنند و در اصل، آن‌ها را به عنوان تفریح می‌کشند و در این روند، احساس میهن پرستی و مدنی خاصی دارند.

قهرمانان فیلم مشکلات زیادی را در زندگی خود پشت سر گذاشته‌اند اما توانسته‌اند برای این کار، قوی بمانند و حس عمیقی از ارزشمندی به خود القا کنند و ملزم به مبارزه شوند. حتی در این جهانی که پر از قاتلان است، آن‌ها به عنوان بخشی خاص از بشریت، از گمراهی امتناع می‌ورزند. در اواخر فیلم، داستان به ضرب و شتم‌های معمولی فیلم‌های اکشن، کشتار بیش از حد و صحنه‌های تعقیب و گریز محدود می‌شود. فیلم از برخی از شخصیت‌ها و مفاهیم تازه و منحصر به فرد خود که در ابتدا ایجاد کرده بود، دور می‌شود اما در نهایت، باز هم یک اثر ارزشمند در این فرانچایز است. 

۴. پاکسازی: سال انتخابات (The Purge: Election Year)

پاکسازی

  • کارگردان: جیمز دیموناکو
  • بازیگران: فرانک گریلو، الیزابت میچل، مایکتی ویلیامسون
  • تاریخ انتشار: ۲۰۱۶
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۵۶ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۶ از ۱۰

پاکسازی: سال انتخابات زمینه را برای فیلم اولین پاکسازی فراهم می‌کند و نگاهی به کسانی که نمی‌خواهند در پاکسازی شرکت کنند می‌اندازد که سعی می‌کنند پناهگاهی به دور از اعمال وحشتناک، در دنیایی ایجاد کنند که به شدت و عمیقا مسموم شده است. این فیلم بیشتر سعی دارد صدای طبقه کارگر مبارز را که پاکسازی برای از بین بردن آن‌ها طراحی شده است، به گوش مخاطبان برساند. این اثر مانند بسیاری از بهترین فیلم‌های پاکسازی، شخصیت‌هایی انعطاف پذیر و خوش‌قلب را به ما معرفی می‌کند و مخاطب را بیشتر به سمت داستان خود می‌کشاند.

برخی از شخصیت‌ها بدبین هستند و برخی دیگر از امیدشان به تغییرات مثبت سخن می‌گویند اما به هرحال، همه آن‌ها به یکدیگر وفادار هستند و پیوندی مستحکم با هم دارند. آن‌ها در رکاب سناتور چارلی روان (الیزابت میچل)، کاندیدای ریاست جمهوری که برای پایان دادن به پاکسازی و در راستای عدالت برای کسانی که مورد هدف قرار گرفت‌ اند، در تلاش است، مبارزه می‌کنند. بنیانگذاران جدید از محبوبیت او می‌ترسند و به روش‌های معمول خود متوسل می‌شوند و روند و کارهای کثیف خود را ادامه می‌دهند و برای اولین بار اجازه کشتن مقامات دولتی را صادر می‌کنند.

این فیلم از نزدیک نشان دهنده فضای سیاسی اخیر در آمریکا، از غارت و اعتصابات گرفته تا جدایی شدید ایدئولوژیکی و طبقاتی در این کشور است. پاکسازی: سال انتخابات، حرص و طمع و منافع شخصی انسان‌ها را برجسته می‌کند و در عین حال، اصرار دارد که تغییر برای جهان بهتر، هنوز ممکن است. علاوه بر این، فیلم چرخه خشونت را مورد بررسی قرار می‌دهد و به نوعی بیان دارد که خشونت موجه می‌تواند بیشتر از فایده، باعث آسیب شود. طرح داستان کمی ناهنجاری دارد اما آن‌قدر عمیق است که می‌توانیم از عناصر ضعیف‌تر آن بگذریم. 

۳. پاکسازی (The Purge)

پاکسازی

  • کارگردان: جیمز دیموناکو
  • بازیگران: اتان هاوک، لنا هیدی، ادلاید کین
  • تاریخ انتشار: ۲۰۱۳
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۳۹ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۵.۷ از ۱۰

این فیلم، آن بررسی لایه‌ای موضوعات مقاومتی که می‌تواند به بزرگ‌ترین نقطه قوت فرنچایز تبدیل شود را ندارد اما داستان تهاجمات خانگی شدیدی را روایت می‌کند که در مرکز آن یک سوال اخلاقی جذاب وجود دارد. این بخش مقدماتی، ترسناک‌ترین فیلم این مجموعه است و قاتلان نقاب‌دار آن، بیشتر وحشتناک و تهدید آمیز هستند تا حیله‌گر و دیوانه. علاوه بر این، فیلم نقد روشنی درباره آزادی مجرمان سفیدپوستان برای قتل و کشتار و نحوه برخورد افراد ثروتمند و قدرتمند با افراد حاشیه‌ای ارائه می‌دهد. این نقد بیش از آن که مانند برخی از فصل‌های دیگر مجموعه، بدیهی و واضح باشد، با داستان فیلم گره خورده است.

بازیگران ستاره این فیلم‌ از جمله اتان هاوک، لنا هیدی، ادلاید کین و مکس برک هولدر (بازیگر تازه‌کار آینده‌دار) مطمئنا بر کارآیی و باورپذیری مبارزه جانسوز این شخصیت‌ها تا حد مرگ، می‌افزایند. این خانواده تا مدتی از وحشت پاکسازی مصون بوده‌اند و در واقع با فروش سیستم‌های امنیتی خانه به سایر خانواده‌های ثروتمند، از آن سود برده‌اند اما ناگهان مجبور می‌شوند با این شرایط روبه‌رو شوند.

این فیلم، خطر مشارکت در سیستم‌هایی را که روند آن‌ها اشتباه و نادرست است، نشان می‌دهد و این پیام را منتقل می‌کند که همه باید تصمیم بگیرند صرف نظر از این که یک بی‌عدالتی قانونی است یا خیر، با آن مبارزه کنند. پاکسازی، ساده اما موثر و از ابتدا تا انتها هیجان انگیز، با گام بالا و پر از آدرنالین است. به وضوح چیزی در این فیلم وجود داشت که تماشاگران به آن پایبند بودند، زیرا هنوز ده سال بعد از اکران آن، دنباله‌های آن در حال ساخت هستند. 

۲. پاکسازی: فصل اول (The Purge: Season 1)

پاکسازی

  • خالق: جیمز دیموناکو
  • بازیگران: کابریل چاواریتا، هانا امیلی اندرسون
  • سال انتشار: ۲۰۱۸
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۴۲ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۶.۵ از ۱۰

فصل اول سریال تلویزیونی پاکسازی، بصیرت‌انگیز‌ترین و توسعه یافته‌ترین مطالب کل جهان پاکسازی را ارائه می‌دهد. این فصل داستان سه مجموعه شخصیت را دنبال می‌کند که در نهایت برای مبارزه با شروری که سنت پاکسازی را در همسایگان خود برانگیخته است، با هم متحد می‌شوند.

پنه لوپه (جسیکا گارزا) یکی از شخصیت‌های برجسته فصل اول این سریال است. او به همراه برادرش، میگوئل (گابریل چاواریتا)، جزو افسران پاکسازی هستند اما راهی برای مبارزه با شیاطین خود و استقامت در برابر فتنه‌ها پیدا می‌کنند. او در ابتدا بدون شک گمراه است و وفاداری خود را در مکانی اشتباه به کار می‌بندد اما آتش درون او درخشان است. یکی دیگر از افراد برجسته، جین (آماندا وارن)، زنی قوی و باهوش است که در محل کار، کم‌ارزش تلقی می‌شود و قربانی مداوم همان زن ستیزی است که پاکسازی هم آن را تشویق می‌کند.

سریال از طریق داستان جین، نگاهی هولناک به چشم بستن بر آسیب‌های فرهنگ تجاوز دارد. آخرین خط داستانی شامل یک زوج متاهل است که پس از یک جدایی پیچیده، به رابطه‌ عاشقانه خود باز‌می‌گردند و به این فکر می‌کنند که آیا درست است که از پول شیطانی برای اهداف خوب استفاده کنند یا خیر. پاکسازی نه تنها یک راه حل سیاسی مناسب در این جهان است، بلکه به وسیله‌ای تماشایی برای سودجویی و سرگرمی تبدیل می‌شود تا مشتریان با شرکت در آن بتوانند تخیلات پیچیده خود را زنده نگه دارند.

فصل اول همچنین نگاهی عمیق به فرقه‌های خشن دوران پاکسازی دارد. دیکتاتورها و قاتلان زنجیره‌ای به عنوان قهرمانانی در راه درست خشونت، مورد تشویق دولت قرار می‌گیرند و ستایش می‌شوند. از دیگر شخصیت‌های کلیدی، اعضای گروهی هستند که نیت آن‌ها خالصانه به نظر می‌رسد اما در واقع فقط یک تاکتیک دیگر هستند که توسط بنیانگذاران جدید و با دقتی بالا، اعمال شده‌اند. در این‌جا مانند بسیاری از بهترین بخش‌های پاکسازی، می‌بینیم که خشونت، نه فقط توسط پاکسازان خونخوار، بلکه توسط افراد حاشیه‌ای که خواستار تغییر در این دنیای فاسد هستند نیز اعمال می‌شود. 

۱. اولین پاکسازی (The First Purge)

پاکسازی

  • کارگردان: جرارد مک‌مورای
  • بازیگران: یلان نوئل، لکس اسکات دیویس، ماریسا تومی
  • تاریخ انتشار: ۲۰۱۸
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۵۶ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۵.۲ از ۱۰

این پیش‌درآمد جذاب‌ترین انگیزه‌ها و استدلال‌های پشت پاکسازی را ارائه می‌دهد. این فیلم نشان می‌دهد که در ابتدا نیاتی خوب و علمی پشت این موضوع بوده است. این مراسم اگر بدون فساد برگزار می‌شد، ممکن بود موفقیت‌آمیز باشد اما با فریب سیاسی و حرص و طمع، مخدوش شد. این فیلم همچنین به طور واضح، مفهوم واقعی پاکسازی را تبیین می‌کند. در واقع، پاکسازی‌ راهی نیست که در آن، افراد، خشونت و خشم خود را بروز دهند و سپس به اعضای سالم‌تر و مولد جامعه تبدیل شوند.

در حال حاضر، تنها هدف آن کاهش جمعیت مناطق کم درآمد، کاهش هزینه‌ها و شهرت بهتر برای بنیانگذاران جدید است. این فیلم دنیای پاد آرمانشهری روشنی را به نمایش می‌گذارد که چندان دور از دنیای ما نیست. اولین پاکسازی درست مانند صحنه‌های ابتدایی سریال سرگذشت ندیمه، نشان‌دهنده شیب لغزنده حقوق معمول مردم است که آن‌ها سعی دارند‌ با توهماتی مانند آزادی زندانیان و کسب درآمد آسان به آن دست پیدا کنند.

فیلم در میان ترس و نفرت مخرب ناشی از پاکسازی، نگاه زیبایی به تاب‌آوری روح انسان دارد. این فیلم دارای شخصیت‌هایی قوی از همه اقشار، از فعالان سیاسی گرفته تا شرکت کنندگان پاکسازی و افراد جنایتکار است که همه آن‌ها در نهایت متوجه می‌شوند که برای حفظ جامعه خود باید بجنگند. شخصیت‌های اصلی، ترکیبی شگفت انگیز از افراد آسیب‌پذیر، هوشمند و قوی هستند که موجب سرزندگی و شادابی این بخش از مجموعه پاکسازی شده‌اند. تمرکز فیلم بیشتر بر شخصیت‌های پیچیده‌ای است که با وقوع این نمایش ترسناک پاد آرمانشهری می‌جنگند. اولین پاکسازی، صحنه‌های اکشن کم‌تری نسبت به باقی آثار دارد.

منبع: Collider

نوشته ۷ فیلم و سریال‌‌ سری پاکسازی از بدترین تا بهترین اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala