ایده

  • ۱۰ فیلم باب اسفنجی شلوار مکعبی از بدترین تا بهترین

۱. ایده این سریال توسط یک زیست‌شناس دریایی واقعی مطرح شد

استفان هیلنبرگ مدرک مدیریت منابع طبیعی داشت و متخصص منابع دریایی بود و قبلا در موسسه دریایی اورنج کانتی به تدریس زیست‌شناسی دریایی مشغول بود. هیلنبرگ همچنین دوست داشت نقاشی بکشد و یک کتاب کامیک به نام «پهنه‌ی جزر و مدی» برای موسسه خلق کرد که در آن نسخه اولیه باب اسفنجی شکل گرفت. زمانی که او به ‌عنوان کارگردان خلاق سریال انیمیشنی کمپانی نیکلودئون با نام «زندگی مدرن رکو» (Rocko’s Modern Life) شروع به کار ‌کرد، انیماتورهای دیگر متوجه جذابیت بالقوه باب اسفنجی شدند و همین موضوع شروعی برای خلق این سریال پرطرفدار شد.

۲. نام اصلی باب اسفنجی پسر اسفنجی بود

نام

عنوان سریال در ابتدا «سلام باب اسفنجی» (SpongeBoy Ahoy) بود. با این حال، پسر اسفنجی یک نام انحصاری برای این کاراکتر بود، اما هیلنبرگ مطمئن شد که «اسفنج» را در نام قهرمان داستانش نگه می‌دارد زیرا نگران بود که بچه‌ها او را با یک تکه پنیر اشتباه بگیرند.

۳. شخصیت باب اسفنجی تحت تاثیر جری لوئیس، هرمان و استن لورل قرار گرفت.

شخصیت

درک درایمون، کارگردان خلاق باب اسفنجی، هیلنبرگ را به یاد آورد که می‌خواست شخصیتی با ماهیت «جوان و پسرانه» خلق کند و به طور خاص لوییس، هرمان و لورل را در ذهن داشت. تام کنی، صداپیشه باب اسفنجی، گفت که هیلنبرگ در ابتدا این اسفنج سخنگو را به عنوان «نیمه کودک نیمه بزرگسال، به نوعی فسقلی» توصیف کرد و سپس به همان سه افسانه کمدی اشاره کرد.

خالق باب اسفنجی همچنین به کنی گفت که سعی کند صدایی بسازد که به مستر شو شبیه باشد. کاراکتری پس زمینه‌ای در انیمیشن «زندگی مدرن راکو» که مدت‌هاست به فراموشی سپرده شده است. کنی شخصیت بی‌نامی را که او حتی به یاد نمی‌آورد را با صدای جیغ‌مانند و هلیومی توصیف کرد.

۴. پاتریک در ابتدا به عنوان یک متصدی خشمگین کافه در نظر گرفته شده بود

پاتریک

در حالی که هیلنبرگ و درایمون مشغول استوری‌بورد کردن طرح خود بودند، ابتدا یک شخصیت ستاره دریایی وارد تصویر شد. اما قبل از اینکه پاتریک در قالب یک ستاره دریایی دوست داشتنی پا به دنیای بیکینی باتم بگذارد، ستاره دریایی در داستان اول او یک کافه کنار جاده داشت و یک «قلدر» بود.

بیل فیجرباک، که بیشتر با نام دوبر در نقش مربی و/یا پدر مارشال در سریال «ملاقات با مادر» (How I Met Your Mother) شناخته می‌شود، صدای پاتریک را با صدای زیر و به شکلی که انگار صدا از ته گلویش بیرون می‌آید درآرود.

۵. اختاپوس در واقع یک ماهی مرکب نیست

اختاپوس

اختاپوس هشت‌پا در طول پخش سریال هم به عنوان ماهی مرکب و هم به عنوان اختاپوس شناخته می‌شود، اما او تنها شش پا دارد. انیماتورها تصمیم گرفتند عدد مناسب که هشت پا باشد را به سرپای بدبین ندهند زیرا بیش از شش پا او را از نظر بصری بسیار سنگین می‌کند.

۶. نام واقعی شخصیت «پای من!»، فِرِد است

نام

نام فِرِد در قسمت «پتی هایپ» فاش شد. او در اپیزودهای مختلف، فصول و سال‌ها، به خاطر گریه کردن در شرایط سخت و تحت فشار و گفتن مداوم «پای من!» به همین نام شناخته می‌شد.

۷. یک پارودی بسیار پرطرفدار از این سریال وجود دارد که هرگز از تلویزیون پخش نشد

پارودی

استودیوی انیمیشن کمپ چائوس یک سریال دو فصلی در VH1 و MTV2 به نام «ایل_آستریتد» (ILL-ustrated) در سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ تولید کرد. یکی از قسمت‌های کوتاه انیمیشنی که برای این سریال ساخته شد، «باب اسفنجی شلوار بنگی» (SpongeBong HempPants) یک تصور نه چندان ظریف از باب اسفنجی شلوار مکعبی بود.

  • باب اسفنجی متولد چه ماهی است؟ (تخمین ماه تولد ۱۲ شخصیت کارتونی نیکلودئون)

شخصیت‌ها شبیه ماری جوانا یا وسایل لازم برای مصرف مواد مخدر بودند. این فیلم کوتاه «به دلیل نگرانی شبکه نیکلودئون» هرگز در تلویزیون پخش نشد. با این حال، این قسمت‌ها در یوتیوب به نمایش درآمد، جایی که بیش از ۶.۳ میلیون بار بازدید شده است.

شهرت و محبوبیت این بخش از سریال همچنان به قوت خودش مانده است و باعث شد تا این پارودی در اپیزود قسمت بیستم فصل چهارم با عنوان «بهترین روز برای همیشه» نامگذاری شود.

۸. ویل فرل، تینا فی، رابین ویلیامز، و دیگر مشاهیر بزرگ در این سریال همکاری داشتند (البته برخلاف خواسته‌های اولیه خالق)

ویل فرل

هیلنبرگ به دلیل ترس از مقایسه با سیمپسون‌ها، مخالف این بود که افراد مشهور به عنوان مهمان در آثار او صداپیشگی کنند. دو استثنا از قاعده در طول سه فصل اول سریال، تیم کانوی و ارنست بورگنین بودند که نقش ابرقهرمانان مورد علاقه باب اسفنجی، مرد دریا و پسر صدفی را بازی کردند.

پس از استعفای هیلنبرگ به عنوان مجری برنامه، بیکینی باتم از افرادی مانند فرل، فی، ویلیامز، امی پولر، جانی دپ، ویکتوریا بکهام، لبرون جیمز، پینک، پاتون اسوالت و دیگر ستارگان شناخته شده استقبال کرد تا بزرگسالان را به تماشای سریال ترغیب کند.

۹. از جاستین تیمبرلیک برای خواندن درباره باب اسفنجی استقبال نشد

جاستین

برای موسیقی متن فیلم، آوریل لوین نسخه پانک-پاپ کانادایی این آهنگ را خواند، در حالی که جف تویدی آهنگ اصلی گروه ویلکو با نام « Just a Kid» را نوشت. فلیمینگ لیپس آهنگ « SpongeBob and Patrick Confront the Psychic Wall of Energy» را ساختند، که وین کوین، خواننده اصلی، در ابتدا آن را به عنوان یک دوئت با جاستین تیمبرلیک تصور کرد، اما استیون هیلنبرگ با این ایده مخالف بود. هیلنبرگ ظاهرا به کوین گفته بود: «من نمی‌خواهم هیچ ‌یک از آن دسته آدم‌های اهل تجارت در فیلمم باشند، من شما، ویلکو و وین را دوست دارم.»

وین آهنگ خود را به نام «Ocean Man» برای موسیقی متن تهیه کرد که در ابتدا از آلبوم « The Molusk » محصول سال ۱۹۹۷ برداشته شده بود. قطعات افتخاری موزیکال که توسط برایان ویلسون، تامی رامون، و جیمز برتون گیتاریست الویس پریسلی ساخته و اجرا شدند، آلبوم تلفیقی «باب اسفنجی شلوار مکعبی: بهترین روز برای همیشه» را برجسته کردند و دیوی جونز از گروه مانکیز و دیوید بویی در این مجموعه تلویزیونی همکاری داشتند.

۱۰. یک قارچ تازه کشف شده به نام باب اسفنجی نامگذاری شد

قارچ باب اسفنجی

محققان دانشگاه ایالتی سانفرانسیسکو در سال ۲۰۱۱ گونه جدیدی از قارچ را به دلیل شباهت آن به اسفنج دریایی محبوب به نام «اسپانجیفورما اسکوئرپنتسی» نامگذاری کردند. هنگامی که محققان همچنین متوجه شدند که ناحیه تولید اسپور قارچ کشف شده در جنگل‌های بورنئو شبیه کف دریا است که از اسفنج‌های لوله‌ای فرش شده است، از انتخابشان مطمئن شدند. جالب است که این قارچ بوی «میوه‌ای یا نم گرفته» دارد.

۱۱. نویسندگان باب اسفنجی تحت تاثیر ری بردبری بودند

نویسندگان باب اسفنجی

مریوتر ویلیامز ویراستار تازه استخدام شده سریال که به داستان‌های تازه برای فصل دوم نیاز داشت، وظیفه داشت به کارکنان نویسندگی در ارائه ایده‌ها کمک کند. او نسخه‌هایی از مجموعه مقالات ری بردبری با نام «ذن و هنر نوشتن» را به آن‌ها داد. یک تمرین نوشتاری خاص که ایده‌های زیادی برای کارکنان باب اسفنجی ایجاد کرد، «بازی اسم» نام داشت.

ویلیامز از همه خواست که سه تا شش اسم را روی کاغذهای کوچک بنویسند و در کلاه بگذارند. آن‌ها یکی را بیرون می‌کشیدند، سپس یک دقیقه را صرف نوشتن یک داستان بدون محدودیت بر اساس آن اسم می‌کردند.

۱۲. یک گروه محافظه کار برچسب «تبلیغات همجنسگرایانه» به سریال باب اسفنجی زدند

گرایش جنسی باب اسفنجی

ویدئویی که در سال ۲۰۰۵ به منظور ترویج تساهل و تنوع در بین دانش‌آموزان جوان با باب اسفنجی و پاتریک ساخته شده بود، توسط گروه «تمرکز بر خانواده» (Focus on the Family) و دیگر گروه‌های محافظه‌کار به عنوان ابزاری برای تبلیغات همجنس‌گرایان مورد توجه قرار گرفت.

آن حادثه و تعابیر بینندگان مبنی بر اینکه باب اسفنجی همجنسگرا است، منجر به انکار کارکنان برنامه شده است که باب اسفنجی هیچ تمایلات جنسی ندارد. هیلنبرگ در مصاحبه‌ای در وال استریت ژورنال در سال ۲۰۰۲ گفت که اگرچه تمام شخصیت‌هایش را «غیر جنسی» می‌داند، اما معتقد است که نگرش باب اسفنجی «آزاد و بدون جهت» است.

۱۳. دیوید هسلهاف ماکت ۳.۵ متری خودش را که برای فیلم ساخته شده بود نگه داشت

ماکت دیوید در انیمیشن باب اسفنجی

با اختصاص ۱۰۰۰۰۰ دلار از بودجه فیلم برای ساخت یک ماکت، نسخه ۳۴۰ کیلو گرمی هاف توسط سازندگان سریال به او هدیه شد. هسلهاف در نقش خودش در پایان فیلم لایو اکشن باب اسفنجی ظاهر می‌شود، صحنه‌ای که قبل از اینکه ستاره سابق فیلم «گارد ساحلی» (Baywatch) حتی برای بازی در این نقش موافقت کند نوشته شده بود. این مانکن غول پیکر در اوایل سال ۲۰۱۶ در حراجی فروخته شد.

۱۴. باب اسفنجی شلوار مکعبی طولانی‌ترین سریال نیکلدئون است که تا کنون ساخته و پخش شده است

باب اسفنجی

باب اسفنجی با پشت سر گذاشتن رکورد قبلی «راگرتز» (Rugrats) با ۱۷۲ قسمت، ۲۴۸ اپیزود خود را در طول ۲۳ سال پخش کرد. علاوه بر سریال، این اسفنج محبوب تعدادی فیلم‌ بلند با عنوان «فیلم باب اسفنجی شلوار مکعبی» (The SpongeBob SquarePants Movie) محصول ۲۰۰۴، «باب اسفنجی: اسفنج بیرون از آب» (The SpongeBob Movie: Sponge Out of Water) محصول ۲۰۱۵ و «باب اسفنجی: اسفنج در حال فرار» (The SpongeBob Movie : Sponge on the Run) محصول ۲۰۲۰ دارد.

  • چرا باب اسفنجی در آناناس زندگی می‌کند؟

نوشته ۱۴ حقیقت جالب درباره‌ی باب اسفنجی که نمی‌دانستید اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala