فیلم‌سازی دیوانه‌وارترین کسب‌وکار کل دنیاست. در کدام تجارت می‌توانید صدها میلیون دلار روی کلمات سرمایه‌گذاری کنید؟ کلماتی که فیلم‌نامه و داستان را شکل می‌دهند و تا ساخته نشوند، نتیجه‌ی کارشان مشخص نیست. وقتی از این زاویه به مسأله نگاه می‌کنیم، می‌توانیم درک کنیم که چرا استودیوهای بزرگ هالیوودی ترجیح می‌دهند سراغ فرمول‌های جواب‌پس‌داده بروند و ریسک نکنند.

  • پرفروش‌ترین فیلم‌های سینمایی جهان
  • ۹ فیلم کم‌فروش دهه‌ی گذشته که لایق فرصت دوباره‌اند

هر عقل سلیمی باشد می‌گوید بهتر است دنباله‌ی پروژه‌ای را بسازید که هوادارانش از قبل مشخص شده‌اند و فروش تضمین‌شده‌ای دارد. اینجا بحث ایده‌آل‌گرایی و «هنر برای هنر» نیست. با کسب‌وکاری مولتی میلیون‌دلاری طرف هستیم که یک اشتباه کوچک در آن ممکن است منجر به از دست رفتن سرمایه‌های زیادی شود. با وجود تمام این برنامه‌ریزی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها، همیشه فیلم‌هایی وجود دارند که در گیشه شکست بدی می‌خورند و سرمایه‌ها را به باد می‌دهند.

سال آینده هم با بقیه‌ی سال‌ها تفاوتی نمی‌کند. راستش را بخواهید ۲۰۲۲ ممکن است سالی باشد که فرنچایزها و دنباله‌ها سرانجام به دیوار سفت بخورند و استودیوها متوجه شوند این مدل فیلم‌سازی دیگر جوابگوی نیاز مخاطب نیست.

ما هم مثل خیلی‌ها امیدواریم فیلم‌هایی که در ادامه می‌آیند، شکست تجاری نخورند. ولی شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه انتظارات را در گیشه برآورده نخواهند کرد. از طرفی هم باید بدانیم سینما و گیشه اصلا قابل پیش‌بینی نیست و ممکن است تمام این گمانه‌زنی‌ها غلط از آب در بیایند.

۱. آب عمیق (Deep Water)

تصویری از بن افلک

  • کارگردان: آدرین لین
  • بازیگران: بن افلک، آنا دی آرماس، لیل رل هاوری، جیکوب ایلوردی

عمده‌ترین دلیل شکست احتمالی این فیلم، بن افلک است. بن افلک با وجود مهارت‌های خیلی خوبش در بازیگری و کارگردانی،‌ مختصات یک ستاره‌ی بفروش را ندارد. پرسودترین فیلم‌هایی که بازی کرده هم آن‌چنان موفق نبوده‌اند و همیشه مشکلاتی داشته‌اند. فیلم‌هایی مثل بتمن در برابر سوپرمن و پرل هاربر. در سایر موارد، همه چیز خیلی نامشخص است. فیلم‌های بن افلک یا جواب می‌دهند یا نمی‌دهند، هیچ‌وقت نمی‌توان از نتیجه‌ی آن‌ها مطمئن بود.

در این فیلم بن افلک نقش مردی ثروتمند را بازی می‌کند که می‌خواهد همسرش (آنا دی آرماس) درگیر رابطه‌ای مخفیانه شود تا از این طریق بتواند خودش را از شر طلاق نجات دهد،‌ طلاقی که کلی از دارایی‌های او را به باد خواهد داد. اما وقتی یکی از معشوقه‌های همسرش ناپدید می‌شود، به خود مرد شک می‌کنند.

سازنده‌های فیلم احتمالا نیم‌نگاهی به «دختر گم‌شده‌» (Gone Girl) دیوید فینچر داشته‌اند و با خودشان فکر کرده‌اند اگر با همان فرمول پیش بروند، موفق خواهند شد. اما دختر گم‌شده حدود یک دهه قبل اکران شد و آن زمان هنوز پلتفرم‌های آنلاین به جایگاه عظیم امروزی‌اشان نرسیده بودند، و نکته‌ی دیگر اینکه آن فیلم بر پایه‌ی یک رمان پرفروش ساخته شده بود. آب عمیق آن ویژگی‌ها را ندارد و برای همین احتمال می‌دهیم شکست تجاری بدی بخورد.

۲. موربیوس (Morbius)

فیلم موربیوس

  • کارگردان: دنیل اسپینوزا
  • بازیگران: جرد لتو، مت اسمیت، مایکل کیتون

موربیوس از تولیدات مارول است و احتمالا خیلی‌ها از همین الان فروشش را تضمین‌شده می‌دانند، ولی حتی استودیو عریض و طویلی مثل مارول هم ممکن است اشتباهات فاحشی مرتکب شود. همین اواخر شاهد بودیم که «جاودانگان» (Eternals) نتوانست انتظارات را برآورده کند.

البته موربیوس بیشتر به جهان مرد عنکبوتی و استودیو سونی تعلق دارد تا مارول و به نظر می‌رسد اسپین آفی از «ونوم» (Venom) باشد. اما صرف نظر از این ماجراها، تا اینجای کار می‌دانیم که به لطف تأخیرهای پرشمار و تبلیغات بد، انتظارها برای این فیلم به‌شدت فروکش کرده و بدنه‌ی هواداران فیلم‌های ابرقهرمانی توجه چندانی به آن ندارند.

  • ۱۱ فیلم‌ ناموفق مارول و دلایل شکست آن‌ها

شاید بگویید «خب که چی؟ درباره‌ی ونوم هم از این حرف‌ها می‌زدند»، ولی توجه داشته باشید که ستاره‌ی فیلم موربیوس جرد لتو است، و جرد لتو در قد و قواره‌ی تام هاردی نیست. به‌ویژه وقتی به فیلم‌های ابرقهرمانی می‌رسیم. جرد لتو سابقه‌ی خرابی دارد و به خاطر بازی ناجورش در نقش جوکر، خاطره‌ی خوبی از خودش به جای نگذاشته. تام هاردی از سوی دیگر پیش از ونوم، در شوالیه‌ تاریکی برمی‌خیزد نقش Bane را بازی کرده بود.

از سوی دیگر، موربیوس یکی از شخصیت‌های شرور رده‌پایین دنیای مرد عنکبوتی است، در حالی که ونوم شخصیت شرور شناخته‌شده و محبوبی است و دهه‌ی ۹۰ میلادی برای خودش یکه‌تازی می‌کرده. شاید از خودتان بپرسید چنین فیلمی اصلا چرا ساخته شده؟ پاسخش را باید از مدیران سونی جویا شوید. سونی یکی در میان پروژه‌های شکست‌خورده می‌سازد و هیچ‌وقت مسیر منظم و مشخصی نداشته.

۳. آنچارتد (Uncharted)

تام هالند در فیلم آنچارتد

  • کارگردان: روبن فلیشر
  • بازیگران: تام هالند، مارک والبرگ، سوفیا تیلور، تاتی گابریل

فیلم‌هایی که بر اساس بازی‌های کامپیوتری ساخته می‌شوند، در اکثر موارد شکست می‌خورند و به نتیجه‌ی خوبی نمی‌رسند. با این وجود استودیوها دست از ساختن فیلم‌های لایو اشکن بر اساس بازی‌ها بر نمی‌دارند و تقریبا هر سال شاهد این هستیم که یک عده که هیچ ارتباط حسی و عاطفی با بازی‌های کامپیوتری ندارند، سراغ یک عنوان محبوب می‌آیند تا فیلم کم‌رمقی بر اساسش بسازند و پول گیمرها را بچاپند.

سری آنچارتد یکی از محبوب‌ترین و موفق‌ترین بازی‌های کامپیوتری دنیاست که تا به حال ۴ عنوان اصلی و یک اسپین آف از آن ساخته‌اند. اما آیا ساختن یک فیلم لایو اکشن بر اساس آن کار درستی است؟

گیمرهای بی‌شماری در سراسر دنیا از بازی کردن در نقش نیتن دریک، قهرمان دوست‌داشتنی سری آنچارتد، لذت می‌برند. ولی واقعا کسی در بین هواداران نیتن دریک وجود دارد که دلش بخواهد تام هالند را در نقش جوانی‌های او ببیند؟ یا مارک والبرگ را در نقش سالی؟ (واقعا گزینه‌ی دیگری برای سالی نبود؟  از فاجعه‌ی فیلم مکس پین درس نگرفته‌اید؟)

به هر دلیلی، سازندگان فیلم آنچارتد تصمیم گرفته‌اند سراغ گذشته‌ی نیتن دریک بروند. اما از همین الان می‌توان حدس زد که این فیلم در گیشه ضعیف عمل خواهد کرد. تام هالند به خودی خود توانایی جذب مخاطب ندارد، این مرد عنکبوتی است که مردم دنیا را سمت فیلم‌های مرد عنکبوتی می‌کشاند نه ستاره‌ی آن. کافی است نگاهی به فیلم‌هایی که تام هالند خارج از جهان سینمایی مارول بازی کرده بیندازید تا متوجه شوید این پسر جوان چه‌قدر در جذب مخاطب‌های گسترده ناتوان است. از لحاظ توانایی‌های بازیگری هم که حرفی نزنیم بهتر است.

آن‌طور که از اوضاع پیداست، احتمالا بار دیگر قرار است گیمرها عصبانی و ناراضی از سالن‌های سینما خارج شوند و از اینکه مدیران استودیو خاطره‌ی آن‌ها را از نیتن دریک خراب کرده‌اند، به زمین و زمان ناسزا بگویند.

۴. شهر گمشده (The Lost City)

تصویری از ساندرا بولاک

  • کارگردان: آرون نی، آدام نی
  • بازیگران: ساندرا بولاک، دنیل رادکلیف، چانینگ تاتوم، برد پیت

«شهر گمشده‌ی زد» (The Lost City of Z) کتابی پرفروش بود ولی فیلمی که بر اساسش ساختند شکست تجاری سنگینی خورد و با بودجه‌ای ۳۰ میلیون دلاری، تنها توانست ۱۷ میلیون دلار در گیشه‌های جهانی بفروشد. برای همین اگر اسم فیلم کمدی رمانتیک خودتان را بگذارید «شهر گمشده‌ی D» کار هوشمندانه‌ای نکرده‌اید. استودیو سازنده‌ی این فیلم تصمیم  درستی گرفت و D را از اسمش حذف کرد و روی همان شهر گمشده ماند.

سازندگان شهر گمشده احتمالا امیدوارند ساندرا بولاک بتواند مثل دوران اوجش، در کمدی رمانتیک خوش بدرخشد و فروش فیلم را تضمین کند. اما ساندرا بولاک هم بالا و پایین‌های زیادی داشته و نمی‌توان صد در صد روی موفقیت فیلم حساب باز کرد.

در شهر گمشده ساندرا بولاک نقش رمان‌نویسی تنها و گوشه‌گیر را بازی می‌کند که مدام داستان‌های عاشقانه می‌نویسد و طی اتفاق‌هایی درگیر یک ماجراجویی پرهیجان در جنگل می‌شود. حضور ساندرا بولاک در کنار چهره‌هایی چون چانینگ تاتوم و برد پیت به نظر امیدوارکننده می‌آید، ولی قصه و موقعیتش جوری است که باید به آن شک کنیم. از همین الان می‌توان حس کرد که قرار است با انبوهی کمدی موقعیت نسبتا لوس مواجه شویم که خیلی‌هایش تکراری به نظر می‌رسند.

۵. لیگ حیوانات ابرقهرمان دی‌سی (DC League of Super-Pets)

از شکست‌های احتمالی گیشه 2022

  • کارگردان: جرد استرن
  • بازیگران: کیانو ریوز، دواین جانسون، کوین هارت

بر خلاف مارول، فیلم‌هایی که در جهان سینمایی دی‌سی ساخته می‌شوند همیشه بگیر و نگیر دارند. از سوی دیگر انیمیشنی مثل «زندگی پنهان حیوانات خانگی» (The Secret Life of Pets) هم در گیشه ضعیف عمل کرده. پس وقتی این دو را با هم تلفیق می‌کنند، می‌توان حدس زد که نتیجه‌ی چندان خوبی نخواهند گرفت.

در این فیلم انیمیشنی، سوپرمن به تعطیلات می‌رود و محافظت از سیاره به دوش سگش کریپتو و گروهی از حیوانات خانگی ابرقهرمان‌ها می‌افتد (از جمله ایس، سگ بتمن).

صداپیشه‌‌های کریپتو و ایس به ترتیب دواین جانسون و کوین هارت هستند. دو ستاره‌ی این روزهای سینما که زوج کمدی خوبی با هم تشکیل داده‌اند و در فیلم‌های جومانجی جدید هم می‌توانید آن‌ها را ببینید. در کنار آن‌ها چهره‌های مشهور دیگری چون کیانو ریوز، کیت مک‌کینون و جان کرازینسکی هم حضور دارند. با وجود تمام این ویژگی‌ها، سوژه و ایده‌ی داستان شبیه یک سریال است و نه یک فیلم بلاک‌باستر که قرار است خوب بفروشد. اگر فیلمش خیلی خوب در آمده باشد، ممکن است به فروش خوبی برسد. ولی اگر معمولی باشد، در گیشه شکست خواهد خورد.

۶. سقوط ماه (Moonfall)

فیلم سقوط ماه

  • کارگردان: رولند امریش
  • بازیگران: پاتریک ویلسون، هالی بری، جان بردلی

رولند امریش هنوز هم بیخیال ساختن فیلم‌های این مدلی نشده، فیلم‌هایی درباره‌ی فجایع طبیعی آخرالزمانی که انسان‌ها در آن باید به هر دری بزنند تا جلوی نابودی زمین را بگیرند. بیش از یک دهه است که فیلم‌های سبک فاجعه‌ی رولند امریش در گیشه موفقیتی کسب نکرده‌اند و تجربه‌های اخیر او با شکست‌های زیادی مواجه بوده. طی این سال‌ها چند باری هم تلاش کرد فیلم‌های اکشن بسازد و همگی متوسط‌الحال از آب در آمدند. با این سابقه‌ی پر از شکست، نمی‌توان خیلی به فیلم جدید او امیدوار بود.

همان‌طور که از عنوان فیلم پیداست، سقوط ماه درباره‌ی ماه است. گویا ماه از مدارش خارج شده و حالا قرار است خیلی زود با زمین برخورد کند و فاجعه‌ای جهانی رقم بزند. در این فیلم هالی بری و پاتریک ویلسون بازی می‌کنند، دو بازیگری که به خودی خود قدرت جذب مخاطب‌های زیاد ندارند و معمولا به‌عنوان بازیگران نقش مکمل در فرنچایزهای بزرگ دیده می‌شوند (مثل جان ویک و آکوامن).

با توجه به ایده‌ی نه‌چندان جذاب و ویترینی که کشش لازم را برای آوردن حجم انبوهی از مخاطبان را ندارد، می‌توان پیش‌بینی کرد که سقوط ماه با شکست تجاری سنگینی روبه‌رو خواهد شد و ضرر خواهد داد. به‌ویژه که گفته شده بودجه‌ی آن ۱۵۰ میلیون دلار بوده. البته شاید سازندگان فیلم چشم امیدشان را به چین و بازار گسترده‌ی آن بسته‌اند و فکر می‌کنند می‌توانند با اکران در سینماهای چین به سود برسند. اما در مورد سینماهای آمریکا نمی‌توان اطمینان زیادی داشت.

۷. گربه‌ی چکمه‌پوش ۲‌ : آخرین آرزو (Puss in Boots 2: The Last Wish)

گربه چکمه‌پوش

  • کارگردان: جوئل کرافورد
  • بازیگران: آنتونیو باندراس، کریس میلر، کیلی آلیسا فلنگان

قسمت دوم شرک که حالا تقریبا ۲۰ سال از اکرانش می‌گذرد، هنوز هم یکی از ۱۵ انیمیشن پرفروش تاریخ سینماست و از لحاظ فروش در گیشه‌های داخل آمریکا هم بین ۵ انیمیشن برتر قرار دارد. یکی از دلایل اصلی این موفقیت، حضور کاراکتر جذاب و بامزه‌ی گربه‌ی چکمه‌پوش با صداپیشگی آنتونیو باندراس بود. گربه‌ی چکمه‌پوش آن‌قدر محبوب شد که اسپین‌آفی مخصوص خودش ساختند، فیلمی انیمیشنی که سال ۲۰۱۱ فروش خوبی داشت: با بودجه‌ای ۱۳۰ میلیون دلاری، ۱۴۹ میلیون دلار در گیشه‌های داخل آمریکا فروخت و ۵۵۴ میلیون دلار هم در جهان.

حالا ۱۱ سال از قسمت اول گربه‌ی چکمه‌پوش گذشته و از عدد طلایی فاصله‌ی بین دنباله‌ها خیلی گذشته‌ایم. معمولا دو تا چهار سال فاصله بین دنباله‌های یک فیلم، منطقی است. اگر زودتر از این زمان دنباله‌ای را اکران کنند، مردم اشباع می‌شوند، اگر خیلی دیرتر سراغش بیایند ریسک این وجود دارد که مردم کلا فراموشش کنند و اهمیتی به قسمت بعدی ندهند.

مورد دومی به‌ویژه در فیلم‌های انیمیشنی ریسک بالایی دارد، چرا که مخاطب هدفشان سال به سال بزرگ‌تر می‌شود و سنش بالاتر می‌رود. اگرچه دیزنی و پیکسار از این قضیه مصون هستند و بارها ثابت کرده‌اند که بین دنباله‌های فیلم‌های پرطرفدارشان هر چه ‌قدر هم فاصله بیفتد، باز هم در گیشه شگفتی می‌آفرینند و مخاطبان بزرگسال را هم شیفته‌ی خودشان می‌کنند. مثال بارزش سری فیلم‌های «داستان اسباب‌بازی» (Toy Story) است که با گذر دهه‌ها، نه‌تنها مخاطب اولیه‌ی خودش را از دست نداده بلکه هر بار نسل تازه‌ای از مردم را با خودش همراه کرده است.

اما به نظر نمی‌رسد گربه‌ی چکمه‌پوش انیمیشنی باشد که مخاطبان بخواهند با آن تجدید دیدار کنند. فیلم‌های پیکسار و دیزنی جوری ساخته می‌شوند که کودکان دیروز و امروز با آن ارتباط برقرار می‌کنند. خیلی‌‌ها که زمان اولین قسمت داستان اسباب‌بازی کودک یا نوجوان بودند، زمان اکران قسمت چهارم بزرگسال شده بودند و حتی شاید بچه‌هایشان را به تماشای آن بردند. ولی گربه‌ی چکمه‌پوش چنین تأثیر فرهنگی عمیقی نداشته و ندارد و بعید به‌نظر می‌رسد اتفاق مهمی در گیشه به وجود بیاورد.

۸. تاپ گان: ماوریک (Top Gun: Maverick)

فیلم ماوریک از شکست‌های احتمالی گیشه 2022

  • کارگردان: جوزف کازینسکی
  • بازیگران: تام کروز، ول کیلمر، جنیفر کانلی، مایلز تلر

بعضی دنباله‌ها سال‌ها بعد از قسمت قبلی ساخته و اکران می‌شوند و اصطلاحا به آن‌ها «دنباله‌های میراثی» (Legacy sequels) می‌گویند و گذر زمان را در داستان فیلم‌ هم اعمال می‌کنند. مثلا «مد مکس: جاده‌ی خشم» (Mad Max: Fury Road) 30 سال بعد از آخرین قسمت مد مکس ساخته شد و گذر این سالیان هم تا حدودی در داستان فیلم اعمال شده بود. تاپ گان: ماوریک هم در این دسته دنباله‌ها قرار دارد و دلیلش هم فقط این نیست که ۳۶ سال از قسمت اولش گذشته.

تاپ گان: ماوریک بنا بود سال ۲۰۲۰ اکران شود، ولی شیوع کرونا و گرفتاری‌هایش باعث شد اکران این فیلم تا سال ۲۰۲۲ به تعویق بیفتد. در واقع قسمت دوم تاپ گان تا به حال با فراز و نشیب‌های زیادی روبه‌رو بوده و بارها برنامه‌ریزی‌هایش جابه‌جا شده.

تام کروز چهار دهه است که از ستاره‌های مشهور سینما به حساب می‌آید، ولی این اواخر بیشتر به خاطر فیلم‌های «مأموریت: غیرممکن» (Mission: Impossible) دیده می‌شود و فیلم‌های دیگرش فروغ چندانی ندارند. ماوریک یکی از مشهورترین و به‌یادماندنی‌ترین شخصیت‌هایی است که تام کروز بازی کرده، اما دوران تاپ گان واقعا گذشته است و همه آن را به‌عنوان فیلمی قدیمی که زمانی معروف بود، می‌شناسیم. از آن فیلم‌هایی نیست که خانواده‌ها هر سال ببینند و یادش را زنده نگه دارند.

فیلم‌هایی مثل «پارک ژوراسیک» (Jurassic World) حس نوستالژی و علاقه‌ی مردم به خاطره‌بازی را تحریک می‌کنند. ولی بعضی فیلم‌ها مربوط به دوران دیگری هستند و در همان دوران هم باقی مانده‌اند و با تماشای دوباره،‌ یادشان زنده نمی‌شود، به همین دلیل فیلم‌هایی مثل «روز استقلال: بازخیز» (Independence Day: Resurgence) شکست می‌خورند. تاپ گان جزء دسته‌ی دوم است.

۹. قانوناً بلوند ۳ (Legally Blonde 3)

ریس ویترسپون در فیلم قانونا بلوند

  • کارگردان: جیمی سوک
  • بازیگران: ریس ویترسپون، جسیکا کافیل، جنیفر کولیج

سال ۲۰۰۱ ریس ویترسپون چهره‌ی تازه و جذاب و کنجکاوی‌برانگیزی بود که با فیلم کم‌خرج و جمع‌وجور قانوناً بلوند و کاراکتر ال وودز گیشه‌ها را فتح کرد. این فیلم که با بودجه‌ای ۱۸ میلیون دلاری و بر پایه‌ی کتابی نوشته‌ی آماندا براون ساخته شد و به فروش افتتاحیه‌ی ۲۰ میلیون دلاری رسید، در نهایت ۹۳ میلیون دلار در گیشه‌های آمریکا فروخت و ۱۴۱ میلیون دلار هم در گیشه‌های جهانی.

چنین رقم فروشی برای فیلمی با آن بودجه‌ی محدود، واقعا شگفت‌انگیز بود و سود زیادی نصیب سازندگانش کرد. دو سال بعد، قسمت دوم فیلم ساخته شد و در آن ماجراهای ال وودز را در واشنگتن دنبال می‌کردیم. قسمت دوم قانوناً بلوند موفق شد ۹۰ میلیون دلار در گیشه‌های آمریکا بفروشد و ۱۲۵ میلیون دلار در گیشه‌های جهانی. موفقیت قسمت دوم نسبتا کم‌تر بود ولی نه آن‌قدر که نگران‌کننده باشد. به هر روی، خبری از قسمت سوم نبود تا اینکه اعلام کردند سال ۲۰۲۲ قانوناً بلوند ۳ می‌آید.

MGM استودیو سازنده‌ی فیلم طی سال‌های دهه‌ی ۲۰۰۰ با مشکلات مالی مواجه شد و به خاطر همین بین قسمت دوم چنین فاصله‌ی زیادی به وجود آمد. از طرف دیگر ریس ویترسپون سال به سال مشهورتر و محبوب‌تر شد و رقم دستمزدش بالاتر رفت. در همین حین، قانوناً بلوند از حد و مرز سینما فراتر رفت و به اجراهای برادوی هم رسید.

حالا که تقریبا ۲۰ سال از قسمت قبلی فیلم گذشته، آیا سینمادوستان هنوز هم به ال وودز اهمیت می‌دهند و دلشان می‌خواهد ماجراهایش را دنبال کنند؟ قانوناً بلوند فرنچایزی مختص دوره و زمانه‌ی خودش بود و نمی‌دانیم برای این مقطع جواب خواهد داد یا نه. احتمالا تمرکز اصلی قسمت سوم روی نوستالژی و خاطره‌بازی خواهد بود چون خودشان هم می‌دانند در جذب مخاطب‌های جدیدتر، شانس زیادی ندارند.

۱۰. شرلوک هولمز ۳ (Sherlock Holmes 3)

فیلم شرلوک هولمز

  • کارگردان: دکستر فلچر
  • بازیگران: رابرت داونی جونیور، جود لا، ادی مارسان، جرد هریس

آیا شرلوک هولمز از دوران اوجش فاصله گرفته و مثل سابق هوادار ندارد؟ شاید. این کارآگاه مشهور و محبوب مخلوق سر آرتور کونان دویل اولین بار سال ۱۸۸۷ به جهانیان معرفی شد و از آن زمان تا کنون محبوبیت و جایگاهش را از دست نداده. با ساخته شدن سریال «شرلوک» (Sherlock) محصول BBC، نسل تازه‌ای از مردم با این شخصیت منحصربه‌فرد آشنا شدند و او را در زمانه‌ی مدرن دیدند. از سوی دیگر استودیو وارنر فیلم‌های شرلوک هولمز با بازی رابرت داونی جونیور را ساخت و او را دو بار روی پرده‌های بزرگ آورد. حالا سال ۲۰۲۲ قرار است قسمت سوم شرلوک هولمز داونی جونیور اکران شود و جود لا هم بار دیگر همراهی‌اش می‌کند.

  • ۱۳ اتفاق بزرگ که زندگی رابرت داونی جونیور را دگرگون کرد

دو فیلم شرلوک هولمز محصول سال ۲۰۰۹ و «شرلوک هولمز: بازی سایه‌‌ها» (Sherlock Holmes: A Game of Shadows) محصول ۲۰۱۱ در گیشه خوب عمل کردند و در مجموع ۳۹۵ میلیون دلار از گیشه‌های داخلی و ۱ میلیارد دلار از گیشه‌های جهانی به دست آوردند  (مجموع بودجه‌‌ی دو فیلم ۲۱۵ میلیون دلار بود).

می‌توان حدس زد وارنر از خدایش بود که دنباله‌های بیشتری ساخته شود، اما رابرت داونی جونیور درگیر جهان سینمایی مارول و انتقام‌جویان شد و مدتی شرلوک هولمز را کنار گذاشت. حالا بیش از یک دهه گذشته و می‌خواهد به آن دنیا بازگردد.

سینمادوستان شخصیت شرلوک هولمز و دکتر واتسون را دوست دارند، ولی نمی‌دانیم این نسخه از آن‌ها هنوز هم پرطرفدار است یا نه. همان‌طور که گفتیم، عدد جادویی فاصله‌ی بین دنباله‌ها دو تا چهار سال است و شرلوک هولمز داونی جونیور از این حدود گذشته، و می‌دانیم شرلوک هولمز قابلیت فرنچایزهایی مثل جنگ ستارگان و داستان اسباب‌بازی را ندارد که بتواند از پس هر فاصله و تأخیری بر بیاید. پس به احتمال زیاد با شکست تجاری روبه‌رو خواهد شد.

۱۱. آواتار ۲ (Avatar 2)

فیلم آواتار

  • کارگردان: جیمز کامرون
  • بازیگران: سم ورتینگتون، زویی سالدانا، کیت وینسلت، سیگورنی ویور

احتمالا با دیدن این فیلم در فهرست ما جا خورده‌اید، حق هم دارید. آواتار پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینماست و ۲.۸ میلیارد دلار در سراسر جهان فروش کرده. با یک حساب سرانگشتی می‌توانیم بگوییم قسمت دومش حتی اگر نصف قسمت اول فروش کند و مثلا به رقم ۱.۴ میلیون دلار برسد، باز هم یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ خواهد بود. اصلا اگر ۷۵% هم افت داشته باشد، باز هم یعنی ۱ میلیارد فروش می‌کند که رقم خیره‌کننده‌ای است.

اما یک نکته‌ی اساسی وجود دارد که باید به آن توجه کنیم. آواتار مثل ارباب حلقه‌ها،‌ ماتریکس و جنگ ستارگان نیست و تأثیرگذاری ماندگاری ندارد. طی این سال‌هایی که از اکران قسمت اولش گذشته، بحث و گفت‌وگو در مورد آن سرد و سردتر شده و به‌نظر می‌رسد مردم دیگر تمایل چندانی به آن ندارند.

سال ۲۰۰۹ این فیلم حسابی غوغا به‌پا کرده بود و همه هیجان‌زده شده بودند، ولی درصد زیادی از این هیجان مدیون تکنولوژی سه‌بُعدی بود. اما وقتی به این چند سال نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که تأثیرگذاری آواتار کم و حتی محو شده. هیچ اسپین‌آف، سریال یا بازی کامپیوتری مطرحی از دنیای آن ساخته نشد تا این مدت مردم را سرگرم و علاقه‌مند نگه دارد (تقاضایی هم برایش نبوده). بخواهیم ساده بگوییم، چه کسی برایش مهم است آواتار ۲ (و حتی ۳ و ۴ و ۵) قرار است در آینده بیاید؟

همچنین آواتار ۲ گرفتار تأخیرهای پیاپی هم بوده. تا الان تاریخ اکرانش ۶ بار تغییر کرده و از اکران قسمت اول ۱۳ سال گذشته. بودجه‌ی ساختش هم ۲۵۰ میلیون دلار است. آواتار ۲ ممکن است فروش نسبتا خوبی داشته باشد، اما بعید است به موفقیت شگفت‌انگیز قسمت اولش برسد. برای همین احتمالا باید خودمان را برای چهار دنباله‌ی سینمایی شکست‌خورده آماده کنیم.

۱۲. زیر تخته (Under the Boardwalk)

لوگوی پارامونت

  • کارگردان: دیوید سورن
  • بازیگران: استیو شیریپا، شارون آنجلا

ایده‌ی داستانی رومئو ژولیت ۴۰۰ سال است که جواب می‌دهد و مردم را جذب خودش می‌کند، پس چرا آن را با شخصیت‌های خرچنگی نسازند؟

زیر تخته یک فیلم انیمیشنی و موزیکال است و داستان خرچنگی ساحلی را روایت می‌کند که یک دل نه صددل عاشق خرچنگی دریایی می‌شود. طبیعی است که اختلاف طبقانی بین این دو خرچنگ موقعیت‌های دراماتیکی خلق می‌کند و تضاد بین خرچنگ‌های ساکن ساحل و خرچنگ‌های دریانشین را به اوج می‌رساند.

بعد از اینکه این دو خرچنگ عاشق در دریا گم می‌شوند، خانواده و دوستانشان مجبور می‌شوند با هم کنار بیایند تا با کمک هم این دو را پیدا کنند. ممکن است فیلم تلفیقی باشد از رومئو و ژولیت و «طوفان» (The Tempest) ؟ یا شاید هم داریم زیادی به قصه‌ی آن بها می‌دهیم و فکر می‌کنیم.

در هر صورت، از ظاهر امر پیداست که این انیمیشن محصول کمپانی پارامونت از شکست‌های تجاری سال ۲۰۲۲ خواهد بود. به‌ویژه که پارامونت آن را برای فصل رقابتی اکران تابستان در نظر گرفته و حساب ویژه‌ای رویش باز کرده.

منبع: Looper

نوشته ۱۲ فیلم که سال آینده در گیشه شکست سنگینی می‌خورند اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala