پس چگونه نئو و ترینیتی از اتفاقات پایان فیلم «انقلاب‌های ماتریکس» جان سالم به در می‌برند؟ چرا هنوز افرادی هستند که در ماتریکس گیر افتاده‌اند؟ چرا نئو قرص های آبی شوم را، که به معنای پذیرش واقعیت دروغین ماتریکس است، به‌عنوان دارو تجویزی می‌کند؟ همه‌ی اینها سؤالات مهمی هستند که امیدواریم در ۲۲ دسامبر ۲۰۲۱ با اکران «رستاخیز ماتریکس» در شبکه‌ی HBO Max و سینماها پاسخ داده شوند. اما تا آن زمان، طرفداران این فرنچایز تنها می‌توانند درباره‌ی اتفاقات و داستان «رستاخیز ماتریکس» و پاسخ این سوالات نظریه‌پردازی کنند. در این بین یکی از نظریه‌های طرفداری به طور خاص بهترین پاسخ را برای برخی از این سؤالات، از جمله ماهیت واقعی قرص های آبی جدید ارائه می‌دهد.

نئو ممکن است از نظر فنی بشریت را آزاد کرده باشد، اما با واقعیت جدید و متفاوتی روبه‌رو هستیم.

این نظریه که توسط یکی از کاربران Reddit، u/Jacob_Wallace_8721 ارائه شده، بر این است که در حین پیش‌رفتن اتفاقات «انقلاب‌های ماتریکس» به نفع انسان‌ها همانطور که برای ما به تصویر کشیده شد، معمار ماتریکس هم به‌طور مخفیانه درحال یافتن راهی برای نجات خود و دنیای ماتریکس است. اساساً با توزیع قرص‌های آبی بین مردم – همانطور که در تریلر می‌بینم و عده‌ای دچار تهوع می‌شوند- معمار می‌تواند جمعیت انسانی را در ماتریکس حفظ کند. بدین ترتیب حتی اگر از نظر فنی برای ترک ماتریس «آزاد» باشند باز هم به دنیای ماتریکس تعلق خواهند داشت. در نتیجه معمار توانسته حفره‌ای در صلح پیدا کند و انسان‌ها را در ماتریکس نگه دارد.

بر طبق این نظریه ترینتی و مامورین بازگشتی که می‌بینیم صرفاً طراحی شده‌اند تا نئو و سایر انسان‌ها را آزادی منصرف کنند. درحالی که هیچ خشونتی برای جلوگیری از ترک ماتریس اعمال نمی‌شود، جوری انسان‌ها را دستکاری می‌کنند تا با اراده‌ی آزاد خود در ماتریکس بمانند. مطمئناً این نظریه کاملا با رفتاری که از معمار انتظار می‌رود منطبق است. همانطور که خودش در «بارگذاری مجدد ماتریکس» به نئو توضیح می دهد، وجود ماتریکس در واقع بر پایه‌ی تصمیم ناخودآگاه بشر برای پذیرش آن به‌عنوان واقعیت بنا شده. دور زدن اقدامات نئو در سه‌گانه‌ی اصلی از طریق روش‌های دیگر دقیقا در تخصص اوست. با این حال، تا زمانی که «رستاخیز ماتریکس» در ماه دسامبر اکران نشود، نمی‌توانیم مطمئن باشیم که آیا این نظریه درست است یا خیر.

منبع: Looper

نوشته نظریه‌ای از فیلم «رستاخیز ماتریکس» درمورد قرص‌های آبی جدید اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala