جهان سینمایی مارول طی ۱۳ سال گذشته تعدادی از معروف‌ترین و قدرتمندترین ابرشرورهای تاریخ سینما را به ما معرفی کرده، جوری که تا به حال در هیچ رسانه‌ای سابقه نداشته است. هم‌زمان که این جهان سینمایی بزرگ و شگفت‌انگیز گسترده‌تر می‌شود، ابرقهرمان‌های بیشتری را می‌شناسیم.

  • ۱۵ نبرد ابرشرورهای سینما که دوست داریم ببینیم ولی هرگز اتفاق نخواهند افتاد
  • ۲۹ ابرشرور فیلم‌های سینمایی مارول از بدترین تا بهترین

اما در کنار ابرقهرمان‌ها، ابرشرورها هم روز به روز بیشتر می‌شوند. خیلی از آن‌ها ممکن است در طول سالیان متفاوت مشمول گذر زمان شده باشند و دیگر جایگاه قبل را نداشته باشند، ولی هنوز هم تعداد زیادی از ابرشرورهای مارول قدرت سابق را دارند و همچنان بین مردم محبوب هستند. شخصیت‌های پلیدی که قدرت‌های عظیم و ماورایی دارند و خیلی‌هایشان می‌توانند جهان را به نابودی بکشانند.

برعکس قهرمان‌ها که مدام کنار هم جمع می‌شوند، ابرشرورها به‌ندرت همدیگر را می‌بینند. به استثنای تعداد اندکی، بقیه در فیلم خودشان ظاهر می‌شوند و دیگر اثری از آن‌ها نمی‌بینیم. اما گر در یک شرایط فرضی، مقابل هم قرار بگیرند چه می‌شود؟ اگر واقعا نبردی بینشان در بگیرد، چه کسی برند خواهد شد؟

در ادامه ۱۶ تن از قدرتمندترین ابرشرورهای دنیای مارول را مقابل هم قرار داده‌ایم تا قدرت‌هایشان را بسنجیم، و ببینیم در یک مبارزه‌ی چند مرحله‌ای فرضی چه کسی قهرمان خواهد شد.


راند اول


یلوجَکت (زنبور زرد) در برابر میستریو

میستریو و بلک جکت دو ابرشرور مارول

در مبارزه‌ی اول، دو ابرشرور مارول را داریم که اساسا انسان هستند، ولی با استفاده از تکنولوژی به برتری‌های شگفت‌انگیزی رسیده‌اند و قدرت‌های زیادی دارند.

دارن کراس به خاطر نفرت زیادی که از هنک پیم داشت، لباس مخصوص یلوجکت را ساخت، لباسی که شبیه لباس مرد مورچه‌ای است ولی بال و اسلحه درونش جاساز شده. کوئنتین بک (جیک جیلنهال) هم انگیزه و گذشته‌ی مشابهی داشته و نسبت به تونی استارک نفرت بی‌امانی حس می‌کرده چون تکنولوژی او را با نام متفاوتی استفاده کرده بود و اعتباری که حقش بود را نصیبش نکرد. اگر این دو در برابر هم قرار بگیرند، تکنولوژی کدام‌یک می‌تواند بر دیگری برتری داشته باشد و منجر به پیروزی او شود؟

یلوجکت قابلیت این را دارد که به‌شدت ریز شود و در ابعاد میکروسکوپی قرار بگیرد، پرواز کند و با تسلیحات درون لباسش به دشمنش حمله کند. اما تمام این قابلیت‌ها در برابر توهمات قدرتمند میستریو هیچ کاربردی نخواهند داشت. میستریو می‌تواند کاری کند تا دارن کراس هر چیزی که او می‌خواهد ببیند و واقعیت دور و برش را کاملا به هم بریزد. درست همان‌ بلایی که سر پیتر پارکر آورد. او به این طریق، کراس را در موقعیتی بغرنج اسیر خواهد کرد.

دارن کراس حین مبارزه‌اش با اسکات لنگ، تمام مدت در ابعاد کوچکش نماند و همین اشتباه ممکن است منجر به شکست او در برابر میستریو شود. وقتی یلوجکت حسابی سردرگم و گیج شد و نتوانست فرق بین توهم و واقعیت را تشخیص دهد، میستریو می‌تواند یا با حمله‌ی پهبادی کارش را یکسره کند، یا خیلی راحت به سرش شلیک کند، بلایی که نزدیک بود سر مرد عنکبوتی هم بیاورد. پیتر پارکر به خاطر حس ششم فوق‌العاده‌‌ی عنکبوتی‌اش توانست جلو او را بگیرد، ولی کراس از این قدرت‌ها ندارد و شکست خواهد خورد.

برنده: میستریو

ابامینیشن در برابر سورتور

میستریو و یلوجکت از لحاظ قدرت‌های فیزیکی و جسمی در یک سطح بودند، اما دو ابرشرور بعدی که قرار است با هم مبارزه کنند تفاوت‌های زیادی دارند. امیل بلانسکی چندین سرم و فرمول گوناگون را با خونش تلفیق کرد تا تبدیل به هیولایی به نام ابامینیشن شود و به جنگ هالک برود، اما سورتور هیولایی اسطوره‌ای از جهانی دیگر است.

در طول رگناروک، هالک شگفت‌انگیز باور داشت که می‌تواند سورتور را شکست دهد و نگذارد که او آزگارد را نابود کند. حالا که بلانسکی آن‌قدر از خودش مطمئن بود که فکر می‌کرد می‌تواند با تبدیل شدن به ابامینیشن مقابل هر نیرویی بایستد، بد نیست او را در برابر سورتور هم بگذاریم.

در ابتدا به نظر می‌رسید که سورتور در جهان سینمایی مارول نسبتا ضعیف است و قبلا شکست خورده. با اینکه شمشیر غول‌پیکرش دردسرهایی ایجاد کرد، اما ثور به‌راحتی او را شکست داد. بلانسکی با خشم و وحشی‌گری ذاتی‌اش ممکن است بتواند این نسخه از سورتور را شکست دهد.

اما اگر تاج سورتور را درون آتش ابدی بیندازید، داستان کاملا فرق خواهد کرد. در این صورت، با اینکه ابامینیشن هنوز هم می‌تواند مقابلش ایستادگی کند، اما وقتی سورتور به اندازه‌ی یک کوه بلند در بیاید شانسی در برابرش نخواهد داشت.

برنده: سورتور

ابونی ماو در برابر بلک دورف

دو ابرشرور مارول

با اینکه «انتقام‌جویان: جنگ ابدیت» (Avengers: Infinity War) اساسا فیلم تانوس بود، ولی او تنها شخصیت شرور فیلم به حساب نمی‌آمد. تانوس به همراه خودش اعضای فرقه یا محفل سیاه را هم آورده بود، همان «فرزندان تانوس» که دستوراتش را اجرا می‌کردند و سنگ‌های ابدیت را برایش می‌آوردند.

از چهار نفر عضو فرقه‌ی سیاه، دو تن از قدرتمندترین آن‌ها ابونی ماو و بلک دورف بودند، اما هر کدام به دلایلی کاملا متفاوت. ماو این قدرت خارق‌العاده را دارد که اجسام را با قدرت ذهنش کنترل و جابه‌جا کند، و بلک دورف یک هیولای ۶ متری است که بازوهایی قطور مثل تنه‌ی درخت دارد و پتکی بزرگ هم به دست می‌گیرد.

اگر این دو در مبارزه‌ای تن‌به‌تن مقابل هم قرار بگیرند، ابونی ماو به‌راحتی بلک دورف را شکست خواهد داد. ابونی ماو ابرشروری است که توانست با قدرت ذهنش دکتر استرنج را هم به این سو و آن سو پرتاب کند. مهم نیست بلک دورف چه اندازه قدرت فیزیکی دارد، چون ابونی ماو اجازه‌ی نزدیک شدن را به او نمی‌دهد.

وقتی مرد آهنی در نیویورک بلک دورف را به هوا پرتاب کرد، ابونی ماو با یک حرکت کوچک دستش مسیر پرتاب او را تغییر داد تا روی چند ماشین پارک‌شده فرود بیاید، بدون اینکه حتی به خودش زحمت بدهد. برای همین در یک مبارزه‌ی فرضی، ابونی ماو بدون هیچ مشکلی پیروز خواهد شد.

برنده: ابونی ماو

دورمامو در برابر ایگو

دورمامو و ایگو دو تن از قدرتمندترین و خطرناک‌ترین موجودات کیهانی هستند که در بین ابرشرورهای جهان سینمایی مارول قرار گرفته‌اند. یکی فرمانروای بُعد تاریک فضازمان است و قدرت‌های حیرت‌انگیز و غیرقابل وصف دارد، و آن یکی از نیرومند‌ترین موجودات کیهانی است که قدرت‌های خداگونه دارد و عملا یک سیاره‌ را مال خود کرده.

اگر فرض کنیم کسی توانسته دورمامو را از محل اصلی‌اش احضار کند، ایگو بهترین گزینه برای مبارزه با اوست چون نیروهایی شگفت‌انگیز درونش پنهان کرده. او قدرت خلق دارد و می‌تواند از هیچ،‌ همه چیز بسازد. مثلا یک سیاره‌ی بزرگ خلق کرده تا حول «قلب» او را بگیرد و از آن محافظت کند. اما این قدرت‌ها برای مقابله با دورمامو کافی است؟

دورمامو یک وجود با ابعادی دیوانه‌وار است، عظیم و غول‌آسا و شگرف. به حدی بزرگ است که تا الان فقط توانسته‌ایم سر او را در جهان سینمایی مارول ببینیم. دورمامو با کسی شوخی ندارد و قدرت‌هایش از حد و مرزهای دنیای ما فراتر می‌رود. او بارها و به روش‌هایی گوناگون و بدون اینکه زحمتی به خودش بدهد، دکتر استرنج را نابود کرده. برای همین خیلی راحت می‌تواند بدن ایگو را نابود کند، اما هسته‌ی مرکزی قدرت او چطور؟

در این نبرد بین دو وجود بزرگ و نیرومند، دورمامو می‌تواند سیاره‌ی ایگو را از میان بردارد و به قلب سیاره برسد (مثل کاری که نگهبانان کهکشان کردند) و با هر ابزاری که می‌تواند به جان هسته و مرکزش بیفتد. ایگو ایستادگی قابل احترامی مقابل او خواهد داشت و احتمالا موفق خواهد شد برای مدتی او را از هسته‌ی سیاره دور نگه دارد، اما در برابر ضربه‌های سهمگین و نهایی فرمانروای ابعاد تاریک شانسی نخواهد داشت. در نهایت دورمامو از هر سدی خواهد گذشت.

برنده: دورمامو

آلدریچ کیلیان در برابر ون‌وو

ابرشرور مارول

از موجودات خداگونه‌ی جهان دوباره برمی‌گردیم به ابرشرورهایی که شخصیت‌هایی نسبتا انسانی دارند،‌ شرورهایی که در فیلم‌های مرد آهنی ۳ و شانگ‌چی و افسانه‌ی ده حلقه دیدیم. نه تنها هردوی این‌ها انسان هستند، بلکه به هم مرتبط هستند. آلدریچ کیلیان سعی کرد از هویت ون‌وو سو استفاده کند و یک ماندارین قلابی را به مردم نشان داد.

این دو ابرشرور هیچ‌وقت با هم رو در رو نشدند، اگرچه ون‌وو در فیلم شانگ چی اشاره‌هایی به کیلیان می‌کند و همه می‌دانیم که بدش نمی‌آمد دستش به این مرد دروغ‌گو می‌رسید.

اما کیلیان رقیب ساده و ضعیفی نیست  و با توجه به آزمایش‌های افراطی و خطرناکی که روی خودش اجرا کرده، قدرت‌هایی دارد. اگر ون‌وو زخمی روی بدن او ایجاد کند یا حتی یکی از دست‌هایش را قطع کند، دست جدیدی روی بدن کیلیان رشد خواهد کرد و او با نفسی آتشین به استقبال دشمنش خواهد رفت. اما سرنوشت این مبارزه را ده حلقه و قدرت‌هایشان رقم خواهند زد.

در شانگ چی می‌دیدیم که ون‌وو با کمک ابزارهای باستانی‌اش، یک ارتش کامل را از بین می‌برد. پس شکست دادن مردی که از پپر پاتز هم شکست خورده، برایش کار به‌شدت ساده‌ای خواهد بود. قصد بی‌احترامی به پپر را نداریم، ولی ده حلقه قدرتی فراتر از تصورات ما دارند.

برنده: ون‌وو

لوکی در برابر رونان

تانوس کارهای زیادی را به اعضای فرقه‌ی سیاه محول کرده بود، ولی مسؤولیت سنگ‌های ابدیت را معمولا بر عهده‌ی اشخاص دیگری می‌گذاشت. مثلا سنگ ذهن را در اختیار لوکی قرار داد تا با کمک آن بتواند تسراکت را از زمین بیاورد. و از سوی دیگر رونان موظف شده بود تا کُره‌ی موراگ را برای تانوس بیاورد و سنگ قدرت را تحویلش دهد، ولی تصمیم گرفت که آن را برای خودش نگه دارد.

البته هیچ‌کدام موفق نشدند مسؤولیتشان را به سرانجام برسانند (اگرچه لوکی سال‌ها در ابتدای جنگ ابدیت،‌ تسراکت را تحویل تانوس داد) ولی به این معنا نیست که رقبای قدرتمندی برای هم به حساب نمی‌آیند. به‌ویژه اگر هر کدام سنگ ابدیتی در اختیارشان داشته باشند.

سنگ ابدیت در همان ابتدای کار برتری مهمی به رونان می‌دهد، ولی دیگر قدرت‌های او در برابر لوکی شانس زیادی نخواهند داشت. اینجاست که لوکی می‌تواند برتری خودش را نشان دهد.

لوکی، خداوندگار دسیسه، خیلی راحت می‌تواند چند تصویر و توهم علیه رونان به کار بگیرد و هم‌زمان که او درگیر تصورات ذهنی و جنون‌آمیز خودش است، با یک خنجر کارش را یکسره کند.

برنده: لوکی

تانوس در برابر اولتران

ابرشرور مارول

تانوس و اولتران بزرگترین تهدید‌هایی بودند که مقابل انتقام‌جویان جهان سینمایی مارول قد علم کردند و هر دو نشان دادند که توقف‌ناپذیر و خستگی‌ناپذیر هستند و در نبردها ویرانی‌های جبران‌ناپذیری به جا می‌گذارند. تانوس هیمدال، لوکی، گامورا و ویژن را از بین برد و هر کسی هم سر راهش قرار می‌گرفت به نابودی می‌کشاند، و اولتران هم پیه‌ترو را کشت، کسی که تنها چند روز پیش از این اتفاق در تیمش بود و به او کمک می‌کرد.

اگر اولتران و تانوس مقابل هم قرار بگیرند، چه کسی برنده خواهد شد؟ در قسمت هشتم سریال «چه می‌شد اگر…؟» (What If…?) به پاسخ این پرسش می‌رسیم. در آن نسخه از ماجرا، اولتران به بدن کامل خودش می‌رسید و حد نهایی قدرتش را پیدا می‌کرد. ولی در دنیای فعلی مارول، اولتران هرگز موفق نشد به این هدفش برسد و برای همین در مقابل تانوس شانس زیادی نخواهد داشت.

  • تانوس علیه دارک‌ساید؛ چه کسی پیروز میدان است؟

حتی با اینکه اولتران می‌تواند ارتشی از ربات‌های تحت فرمان خودش را به کار بگیرد، باز هم در مقابل ابرشروری مثل تانوس بی‌دفاع خواهد بود. تانوس حتی وقتی چهار سنگ ابدیت را در اختیارش داشت، چنان نیرومند بود که انتقام‌جویان و نگهبانان کهشکان هم نتوانستند از پس او بر بیایند.

ارتشی از ربات‌های اولتران با اینکه قدرت زیادی دارند، ولی نمی‌توانند لحظه‌ای مقابل تانوس دوام بیاورند. شاید در دنیای موازی دیگری اولتران بتواند به حد نهایی قدرتش برسد و تانوس را به چالش بکشد، ولی در دنیای فعلی ما از این خبرها نیست.

برنده: تانوس

هلا در برابر لافی

لافی سابقه‌ی دور و درازی با خانواده‌ی اودین در جهان سینمایی مارول دارد. او شخصا با اودین، پدرِ همگان مبارزه کرده، سال‌ها بعد با ثور هم وارد مبارزه شده و حتی پسر ناتنی اودین، فرزند خونی اوست. اما در جهان سینمایی مارول، هیچ‌وقت شاهد مبارزه‌ی او با دختر اودین نبوده‌ایم.

اودین دخترش هلا را در هل زندانی کرد و او در زمان مبارزه‌ی آزگاردی‌ها با رهبر غول‌های یخی، در همانجا محبوس بود. ولی اگر در آن جنگ حاضر می‌بود، لافی نمی‌توانست قدمی به اودین نزدیک شود، حتی اگر لوکی هم کمکش می‌کرد. هلا که قدرت‌هایش را از آزگارد گرفته، وقتی در زادگاهش بود بیشترین قدرت ممکن را داشت. ولی اگر اراده می‌کرد می‌توانست به یوتنهایم برود و تمام غول‌های یخی را با خاک یکسان کند.

وقتی در جهان سینمایی مارول او به آزگارد می‌آمد، یک‌تنه همه را از میان برداشت و حتی میولنیر، چکش معروف ثور را با دستان خالی‌اش نابود کرد. برای همین هیچ‌کدام از غول‌های یخی توانایی ایستادگی در مقابل او را نخواهند داشت.

برنده: هلا


یک‌چهارم نهایی


میستریو در برابر سورتور

ابرشرور مارول

حالا که راند اول به پایان رسید، ۸ ابرشرور باقیمانده از جهان سینمایی مارول به یک‌چهارم نهایی راه پیدا می‌کنند و در اولین مبارزه، میستریو و سورتور با چالش‌های جدی‌تری روبه‌رو خواهند بود.

کوئنتین بک بعد از شکست دادن دارن کراس، حالا باید با هیولایی جهنمی مبارزه کند و سورتور هم با چالش‌های ذهنی و روانی روبه‌رو خواهد بود و نمی‌تواند تنها به قدرت بدنی‌اش تکیه کند. در زمینه‌ی قدرت‌های فیزیکی و جسمی، سورتور برتری بلامنازعی دارد، اما ذهنش حسابی در خطر است و میستریو می‌تواند آن را به بازی بگیرد.

شیوه و روش میستریو، این استاد توهم و تصورات، فرقی با قبل نخواهد کرد. صرف نظر از اینکه چه کسی در برابرش می‌ایستد، او از پهبادهایش استفاده می‌کند تا تصویر‌های خیالی پیش چشم دشمنش بیاورد و بعد از حواس‌پرتی او بهره ببرد و ضربه‌ی نهایی‌اش را بزند. با این حال، چطور می‌خواهد هیولایی شیطانی را بکشد که مثل یک کوه بلند و مهیب و عظیم است؟

میستریو شاید بتواند  هر چقدر می‌خواهد سورتور را در توهم و تصور نگه دارد، ولی به هیچ عنوان نمی‌تواند ضربه‌ای مهلک به این هیولای غول‌پیکر وارد کند. حتی با تمام پهبادهایش باز هم نمی‌تواند از پس سورتور بر بیاید. در نهایت، این هیولا عنان از کف می‌دهد و چشمانش را می‌بندد و هرچیزی که سر راهش باشد را با خاک یکسان و زیر پایش له می‌کند، از جمله خود میستریو را.

برنده: سورتور

ابونی ماو در برابر دورمامو

ابونی ما در راند اول مبارزه‌ی نسبتا ساده‌ای داشت و با کمترین انرژی می‌توانست بلک دورف را از سر راه بردارد. اما از طرف دیگر، دورمامو نبردی نفس‌گیر در مقابل یک موجود کیهانی داشت و حالا در مبارزه‌ی دوم کار ساده‌تری پیش رویش خواهد داشت.

رهبر فرقه‌ی سیاه هنوز هم قدرت‌های زیادی در چنته دارد و می‌تواند آن‌ها را به کار گیرد، حتی اگر مقابل موجودی مثل دورمامو قرار بگیرد. فرمانروای ابعاد تاریک می‌تواند هرچقدر دلش می‌خواهد اجسام تیز و مرگبار سمت ابونی ماو بفرستد، ولی هیچ‌کدام به هدف نخواهند خورد و او با حرکت یک انگشتش آن‌ها را منحرف خواهد کرد.

اما ابونی ماو نقطه‌ضعفی دارد که منجر به نابودی‌اش خواهد شد. اگر لحظه‌ای تمرکزش را از دست بدهد و قدرت ذهنی خود را به کار نگیرد، دیگر نمی‌تواند مقابل دورمامو دوام بیاورد. کافی است دورمامو لحظه‌ای فرصت پیدا کند و ابونی ماو را برای همیشه به نابودی بکشاند و هیچ‌چیزی از او باقی نگذارد.

برنده: دورمامو

ون‌وو در برابر لوکی

ابرشرور مارول

لوکی و ون‌وو نه تنها دو تن از بهترین شخصیت‌های فاز چهارم جهان سینمایی مارول به حساب می‌آیند، بلکه دو تا از قدرتمندترین و نیرومندترین شخصیت‌های منفی کل فرنچایز هم هستند. چنین مبارزه‌ای احتمالا هرگز رخ نخواهد داد، ولی تصور کنید این دو شخصیت جذاب در صحنه‌ای کنار هم قرار بگیرند. حالا چه با هم مبارزه کنند چه گفت‌وگویی چالشی بینشان در بگیرد.

اگر چنین مبارزه‌ای در جهان سینمایی مارول به وقوع بپیوندد، لوکی در ابتدا دست بالا را خواهد داشت. هرچه نباشد او یک خدای آزگاردی است در حالی که ون‌وو عملا یک انسان است. اگرچه هر دوی آن‌ها دهه‌هاست مشغول زندگی هستند و عمر عادی ندارند. اما اینجا بحث چیز دیگری است، و ده حلقه‌ی ون‌وو بار دیگر به دادش می‌رسند.

این حلقه‌ها قدرت‌های بی‌شماری به ون‌وو داده‌اند. از قدرت سیاسی و مالی گرفته تا قدرت‌های فیزیکی و کلا هر قدرتی که فکرش را بکنید. اگر لوکی با عصای معروفش به جنگ ون‌وو بیاید، باید از خودمان بپرسیم که ده حلقه از یکی از سنگ‌های ابدیت نیرومندتر است یا نه؟

با توجه به چیزهایی که در جهان سینمایی مارول از این دو نفر دیده‌ایم، جواب این پرسش مثبت است. یک سنگ ابدیت در مقابل ون‌وو و ده حلقه‌اش شانسی نخواهد داشت، حتی اگر در اختیار شخصیت قدرتمندی مثل لوکی باشد.

برنده: ون‌وو

هلا در برابر تانوس

چه مبارزه‌ی پرهیجان و نفس‌گیری خواهد بود. در کمیک‌های مارول درباره‌ی گذشته‌ی تانوس اطلاعات جالبی می‌خواندیم و متوجه می‌شدیم که تانوس به خاطر حرف‌های الهه‌ی مرگ، تصمیم گرفته که سنگ‌های ابدیت را جمع کند. برای همین وقتی خبرش پیچید که هلا قرار است الهه‌ی مرگ جهان سینمایی مارول باشد، خیلی‌ها گمان کردند که تانوس و هلا مثل کمیک‌ها به هم مرتبط خواهند بود. اما معلوم شد که چنین ماجرایی پشتشان نیست، ولی با این حال کنار هم قرار گرفتن آن‌ها اتفاق جذاب و کنجکاوی‌برانگیزی خواهد بود.

با اینکه هلا قدرت‌های غیرقابل وصف و حیرت‌انگیزی دارد و عمیقا دلش می‌خواهد تمام موجودات زنده را نابود کند، هیچ‌وقت در مقابل ابرشرور بزرگ و مرگ‌باری مثل تانوس قرار نگرفته. قدرت‌های او ممکن است تانوس را برای مدتی عقب براند و مسلما ضربه‌های سنگینی هم به این تایتان خواهد زد، ولی خودش هم شکست‌ناپذیر نیست.

اگر تانوس تنها یک یا دو سنگ ابدیت را به کار بگیرد، می‌تواند هلا را از سر راهش بردارد،‌ اما خودش هم زخم‌های عمیقی برخواهد داشت و مبارزه‌ی راحتی برایش نخواهد بود. ولی اگر مثل کمیک‌ بوک‌های مارول، عاشق الهه‌ی مرگ نشود، می‌تواند او را شکست دهد.

برنده: تانوس


نیمه نهایی


سورتور در برابر دورمامو

ابرشرور مارول

حالا و در نیمه نهایی، با چهار تن از قدرتمندترین ابرشرورهای مارول طرف هستیم و اولین مبارزه، مبارزه‌ی واقعا سنگینی خواهد بود. هیچ‌کدام از این ابرشرورها زمان زیادی در فیلم‌های مارول حضور نداشتند، ولی همان‌قدر هم کافی بود تا بفهمیم چه نیروهای مهیب و عظیمی در خودشان دارند.

وقتی لوکی تاج سورتور را درون آتش ابدی آزگارد گذاشت، این هیولا به اندازه‌ی یک کوه در آمد و کل سیاره را هم به نابودی کشاند. چنین قدرت ویران‌گری یقینا تهدید جدی علیه دورمامو به حساب می‌آید، ولی دورمامو وجودی بی‌مکان است که به یک سیاره‌ی خاص وابسته نیست.

آیا ابعاد و خشم و قدرت سورتور می‌تواند به حدی برسد که یک بُعد کامل را از بین ببرد؟ شاید بتواند دورمامو را دچار چالشی جدی کند، ولی مثل بقیه‌ی کسانی که مقابل این فرمانروای هراس‌آور بُعد تاریکی دوام نیاوردند و شکست خوردند، سورتور هم در برابرش شانس زیادی نخواهد داشت.

در بُعد تاریکی قدرت و نیروی تمام‌نشدنی و مهیبی قرار دارد و به خاطر همین است که دورمامو شکست نمی‌خورد. احتمالا مجبور خواهد شد تا قدرتمندترین ابزارها و سلاح‌هایش را به کار بگیرد تا هیولایی مثل سورتور را نابود کند، ولی شکی نیست که دورمامو به فینال خواهد رسید. رقیب نهایی او چه کسی خواهد بود؟

برنده: دورمامو

ون‌وو در برابر تانوس

ده حلقه چنان قدرت عظیمی دارند که به یک انسان مثل ون‌وو عمری دراز و هزارساله عطا کرده‌اند و او را تا نیمه‌ نهایی رقابتی مرگ‌بار مثل رقابت ما آورده‌اند. ون‌وو  لوکی را نابود کرد، ولی اگر در مقابل ابرشروری به عظمت تانوس قرار بگیرد چه خواهد کرد؟ تانوسی که تمام سنگ‌های ابدیت را در اختیار خودش دارد و با یک بشکن می‌تواند نیمی از حیات را از بین ببرد.

قدرت ده حلقه به احتمال زیاد تانوس را تحت تأثیر قرار خواهد داد، همان‌طور که استیو راجرز وقتی در واکاندا مقابلش ایستاد او را متأثر کرد، و احتمالا نبرد سخت و نفس‌گیری هم با هم خواهند داشت. ولی در نهایت، تانوس می‌تواند به ون‌وو و ده حلقه‌اش غلبه کند و او را به زانو در بیاورد.

تانوس با استفاده از سنگ واقعیت می‌تواند سلاح او را تبدیل به حباب کند، همان بلایی که سر پیتر کوییل آورد. تانوس همچنین حد نهایی نیروی سنگ قدرت را هم به کار خواهد گرفت تا این رقیب بزرگ و چالش‌برانگیزش را شکست دهد. تانوس بدون سنگ‌های قدرت هم ابرشرور حیرت‌انگیز و قدرتمندی است، ولی وقتی سنگ‌های ابدیت و دستکش مخصوصش را هم داشته باشد، ون‌وو را خیلی زود از بین خواهد برد.

برنده: تانوس


فینال


دورمامو در برابر تانوس

ابرشرور مارول

در نهایت به این مبارزه‌ی بزرگ و کیهانی می‌رسیم. دورمامو، موجودی خداگونه که نیروهای تاریک و شیطانی دارد، در برابر تانوس، تایتان دیوانه. چه کسی دلش نمی‌خواهد چنین مبارزه‌ی نفس‌گیری را تماشا کند؟

تانوس بی‌نهایت قدرتمند است، مهارت‌هایش در مبارزه‌های تن‌به‌تن به حدی است که هیچ‌کسی نمی‌تواند مقابلش بایستد، و تقریبا از هیچ‌چیزی نمی‌ترسد. ولی اگر به بُعد تاریکی برود هیچ‌کدام از این قدرت‌ها به کارش نمی‌آیند. پیش از آنکه بتواند اقدامی کند، دورمامو او را نابود خواهد کرد. به خاطر همین، تانوس برای پیروزی در این مبارزه باید روی قدرت‌های ذهنی خودش اتکا کند.

همان‌طور که در فیلم دکتر استرنج دیدیم، سنگ زمان عنصری حیاتی و کلیدی برای شکست دادن دورمامو است. پس اگر تانوس پیش از ورود به بُعد تاریکی، حسابی خودش را برای بازی با زمان و به عقب برگرداندن آن آماده کند، می‌تواند از همان ترفندی بهره ببرد که دکتر استرنج استفاده کرد و دورمامو را شکست داد. دورمامو قدرت‌های بی‌نهایت دارد، ولی پیداست خیلی صبور نیست و اگر با چنین مشکلی مواجه شود، مقابل تانوس شکست خواهد خورد.

تانوس به شکل حیرت‌انگیزی باهوش و حیله‌گر است، و از آنجایی که هیچ ترسی از مردن ندارد، برایش مهم نیست که بارها و بارها مقابل دورمامو کشته شود تا به هدف نهایی خود برسد.

بنابراین، تانوس برنده‌ی نهایی این رقابت دیوانه‌وار و عظیم خواهد بود.

منبع: WhatCulture

نوشته نبرد بین ۱۶ ابرشرور مارول؛ چه کسی برنده است؟ اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala