حالا که قرار است بازیگر جدید جیمز باند معرفی شود،‌ بد نیست نگاهی بیندازیم به مسیری که این ابرجاسوس دنیای سرگرمی تا به حال طی کرده و دلایلی را که هر کدام از بازیگرها از مجموعه جدا شدند برشماریم.

  • رتبه‌بندی ۶ بازیگر جیمز باند از بدترین تا بهترین

۱. شان کانری – خستگی و تکراری شدن نقش

شان کانری در فیلم دکتر نو

اولین و (از نظر بعضی‌ها) بهترین جیمز باند سینما در مرحله‌ی اول خداحافظیِ کاملی نداشت، چون دو مرتبه‌ی دیگر هم به این نقش بازگشت.

شان کانری بعد از اینکه در پنج فیلم نقش مأمور ۰۰۷ را بازی کرد، با «تنها دو بار زندگی می‌کنی» (You Only Live Twice) به خاطر «فشار وحشتناک» این نقش، از دنیای جیمز باند خداحافظی کرد. از نظر کانری، بازی در فیلم‌های جیمز باند مثل «زندگی در تنگ ماهی قرمز»‌ بود. او در این باره گفت: «یکی از دلایل جدایی من از نقش جیمز باند همین بود. همچنین دیگر زیاد از حد در قامت او ظاهر شده بودم و همه جا مرا به اسم جیمز باند می‌شناختند. فرآیند خسته‌کننده و کسل‌کننده‌ای شده بود.»

با این حال، شان کانری بعد از گذشت یک فیلم دوباره کت‌وشلوار جیمز باند را به تن کرد و در فیلم «الماس‌ها همیشگی‌اند» (Diamonds Are Forever) محصول سال ۱۹۷۱ ظاهر شد. در آن زمان می‌گفتند شرط بازگشت شان کانری، تغییراتی بود که در قراردادش دادند: استودیو United Artists قبول کرد که تهیه‌کنندگی دو فیلم به انتخاب کانری را برعهده بگیرد.

الماس‌ها همیشگی‌اند قرار بود آخرین حضور شان کانری در نقش جیمز باند باشد و خودش هم گفت که بعد از این فیلم امکان ندارد دوباره نقش باند را ایفا کند. حتی در جایی گفت: «همیشه از این جیمز باند لعنتی متنفر بوده‌ام. دلم می‌خواهد با دستان خودم بکشمش».

شان کانری بعد از الماس‌ها همیشگی‌اند دیگر در هیچ‌کدام از فیلم‌های جیمز باند رسمی بازی نکرد، اما سال ۱۹۸۳ و با فیلم «دیگر هرگز نگو هرگز» (Never Say Never Again) که نسخه‌ی بازسازی شده‌ و غیررسمی «گلوله آتشین» (Thunderball) بود و جزئی از مجموعه‌ی اصلی به حساب نمی‌آمد،‌ بار دیگر در نقش جیمز باند ظاهر شد.

۲. جرج لازنبی – توصیه‌ی بد

جرج لازنبی بازیگر جیمز باند

در آن مقطع کوتاهی که شان کانری از جیمز باند جدا شد (بین تنها دوبار زندگی می‌کنی و الماس‌ها همیشگی‌اند)، نقش مأمور ۰۰۷ در فیلم «در خدمت سرویس مخفی ملکه» (On Her Majesty’s Secret Service) به مردی استرالیایی به نام جرج لازنبی رسید که اولین تجربه‌ی بازیگری خود را از سر می‌گذراند.

جرج لازنبی یکی از جنجال‌برانگیزترین بازیگرهای جیمز باند تاریخ سینما در یکی از جنجال‌برانگیزترین فیلم‌های جیمز باند بود. بعد از بازی در این فیلم،‌ قرار بود برای ۶ جیمز باند دیگر هم قرارداد امضا کند که مدیر برنامه‌هایش مانعش شد و او بعدها ادعا کرد که به خاطر همین قضیه، مدت‌ها در لیست سیاه هالیوود قرار گرفت و کسی به او نقشی نداد. اما بعضی شنیده‌ها حاکی از این بودند که عوامل سازنده‌ی در خدمت سرویس مخفی ملکه با او سر صحنه به مشکل برمی‌خوردند و مشکلات زیادی به وجود می‌آورد، چیزی که لازنبی آن را رد می‌کند.

لازنبی سال ۲۰۱۷ درباره‌ی ماجراهای جیمز باند گفت: «به من گفتند دوران جیمز باند دیگر به سر رسیده. این نقش مال شان کانری بود و اتمسفر و حس‌وحال دهه‌ی ۶۰ هم دیگر به این مدل فیلم‌ها نمی‌خورد. مدام می‌گفتند الان دوره و زمانه‌ی هیپی‌ها و عشق‌وحال آن‌هاست، و من هم باورم شد و بیخیال جیمز باند شدم. همچنین به من گفتند یک بنده‌ خدایی هست به اسم کلینت ایست‌وود که در ایتالیا فیلم بازی می‌کند و ماهی ۵۰۰ هزار دلار درآمد دارد. به من گفتند که تو هم می‌توانی چنین کاری کنی. برای همین فکر نمی‌کردم با رد کردن نقش جیمز باند، قرار است میلیون‌ها دلار پول از دست بدهم.»

مأمور ۰۰۷ تا امروز شناخته‌شده‌ترین نقشی است که لازنبی بازی کرده و احتمالا به خاطر توصیه‌های غلطی که آن سال‌ها شنید حسابی حسرت می‌خورد.

۳. راجر مور – سن و سال

راجر مور بازیگر جیمز باند

راجر مور در طول هفت فیلم جیمز باندی که بازی کرد، تبدیل به پیرترین بازیگر مأمور ۰۰۷ شد و زمان آخرین جیمز باندش یعنی «نمایی به یک قتل» (A View to a Kill) 58 سال داشت.

به نظر می‌رسد همین سن‌وسال دلیل اصلی جدایی راجر مور از مجموعه بوده، اما به گفته‌ی خودش او در همان سن هم می‌توانست از پس کارهای فیزیکی سنگین بر بیاید. راجر مور در مصاحبه‌ای که سال ۲۰۱۴ داشت گفت: «جدایی من به خاطر ناتوانی فیزیکی نبود چون هنوز هم می‌توانستم روزی دو ساعت تنیس بازی کنم  و هر روز صبح یک ساعت ورزش کنم. از نظر فیزیکی وضعم خوب بود ولی چهره‌ام، چهره‌ام داشت پیری را نشان می‌داد. به حدی که بازیگران زن فیلم شبیه نوه‌های من می‌شدند و این قضیه آزاردهنده بود.»

راجر مور در آخرین مصاحبه‌ی قبل از مرگش هم درباره‌ی این قضیه صحبت کرد و گفت بعد از نمایی به یک قتل، به نظرش رسیده بود که ظاهرش زیادی مسن است و اگر با این شکل و قیافه با دختر‌های بیست و خرده‌ای ساله وقت بگذراند، صورت خوشی نخواهد داشت و حس ناجوری می‌دهد.

۴. تیموتی دالتون – مشکلات حقوقی

تیموتی دالتون

تیموتی دالتون پیش از اینکه نقش جیمز باند را قبول کند، نگران بود که اگر برای چندین سال در یک نقش گیر بیفتد و آن را بارها و بارها تکرار کند، از آن خسته شود. با این حال دلیل جدایی او از نقش مأمور ۰۰۷ چیز دیگری بود و به خاطر مسأله‌ای که کاملا از اختیارش خارج بود مجبور به خداحافظی شد.

تیموتی دالتون سال ۱۹۹۰ برای بازی در سومین فیلم کاملا آماده بود، تا اینکه مشکلات حقوقی بین MGM و Eon Productions پیش آمد و تولید فیلم را عقب انداخت. دالتون در این باره گفت: «به خاطر همین جریان حقوقی، قرارداد من فسخ شد.»

وقتی سال ۱۹۹۴ این مشکلات برطرف شد، راه برای بازگشت تیموتی دالتون باز بود، اما دالتون تصمیم گرفت که فقط در یک فیلم دیگر بازی کند. دالتون با یادآوری آن زمان می‌گوید: «آلبرت بروکولی، تهیه‌کننده‌ی فیلم خیلی صریح گفت «ببین تیم، نمی‌شود فقط یک فیلم دیگر بازی کنی. هیچ راهی ندارد. بعد از وقفه‌ی پنج ساله‌ای که اتفاق افتاده، نمی‌شود یک فیلم بازی کنی و بروی پی کارت. باید برای چهار یا پنج فیلم آماده باشی.» من هم با خودم فکر کردم «اوه نه. این شکلی که بقیه‌ی عمرم را صرف بازی در نقش جیمز باند می‌کنم» برای همین محترمانه درخواستشان را رد کردم.»

۵. پیرس برازنان – به تصمیم خودش نبود

پیرس برازنان

به نظر می‌رسد پیرس برازنان تنها بازیگری بود که به خواست و اراده‌ی خودش از دنیای جیمز باند جدا نشد. با اینکه «روزی دیگر بمیر» (Die Another Day) بازخوردهای منفی بسیاری از منتقدان دریافت کرد، زمان خودش پرفروش‌ترین فیلم این مجموعه به حساب می‌آمد. برای همین خیلی‌ها انتظار داشتند او برای پنجمین بار هم نقش مأمور ۰۰۷ را بازی کند و خودش هم ابراز تمایل کرده بود.

اما طبق گفته‌های کتاب «نوعی قهرمان: داستان شگفت‌انگیز  فیلم‌های جیمز باند» (Some Kind of Hero: The Remarkable Story of the James Bond Films)، مذاکرات برای فیلم پنجم خوب پیش نرفت و برازنان به خواسته‌هایش نرسید. برازنان مشغول بازی در «پس از غروب» (After the Sunset) بود که به او خبر رسید «مذاکرات برای جیمز باند بعدی متوقف شده» و تهیه‌کننده‌ها «اطمینان ندارند که در آینده‌ می‌خواهند چه تصمیمی بگیرند».

«باربارا بروکولی و مایکل ویلسون پشت خط بودند و می‌گفتند «خیلی متأسفیم. تو جیمز باند فوق‌العاده‌ای بودی. واقعا از تو ممنونیم.» من هم گفتم «خیلی ممنون از شما. خداحافظ». بعد تمام شد. عمیقا بهت‌زده بودم و درک نمی‌کردم که چرا به این شکل همه چیز به پایان رسید.»

۶. دنیل کریگ – به تصمیم خودش بود

دنیل کریگ بازیگر جیمز باند

تا مدتی همه فکر می‌کردیم «اسپکتر» (Spectre) آخرین حضور دنیل کریگ در نقش جیمز باند است، اما بعد مشخص شد که او یک فیلم دیگر هم در چنته دارد. بعد از صحبت‌های جنجالی کریگ درباره‌ی باند و اینکه گفته بود حاضر است رگش را بزند تا اینکه یک باند دیگر بازی کند، خیلی‌ها نسبت به آینده‌ی حضور او شک داشتند. تا اینکه آگوست سال ۲۰۱۷ سرانجام تأیید شد که دنیل کریگ برای آخرین بار قرار است نقش مأمور ۰۰۷ را بازی کند و فیلم دیگری در راه است.

  • ۱۰ پیش‌بینی درباره‌ی آینده‌ی جیمز باند پس از دنیل کریگ

کمتر کسی فکر می‌کرد که چهار سال باید برای تماشای آخرین جیمز باند دنیل کریگ صبر کنیم. اما زمانی برای مردن نیست سرانجام و دو سال بعد از تاریخ اکران اصلی‌اش به نمایش در آمد و هواداران موفق شدند با دنیل کریگ خداحافظی کنند.

دنیل کریگ به خواست و اراده‌ی خودش از دنیای این ابرجاسوس محبوب خداحافظی کرد و در جایی هم توضیح داد که به این خاطر بازگشت که می‌خواست داستانش را به پایان برساند و تکمیل کند: «همیشه ایده‌ای پنهانی درباره‌ی کل این داستان در ذهنم داشتم و می‌دانستم در انتها قرار است به کجا برسد. و اسپکتر آن پایانی که می‌خواستم نبود. ولی حالا و با زمانی برای مردن نیست،‌ حس می‌کنم به آن پایانی که دلم می‌خواست رسیدم. البته اگر با اسپکتر هم تمام می‌شد مشکلی نبود و همه به زندگی‌مان ادامه می‌دادیم. ولی یک جورهایی حس می‌کردم باید قصه را به پایان اصلی خودش برسانیم. اگر با اسپکتر تمامش می‌کردم، همیشه چیزی پس ذهنم آزارم می‌داد و مدام با خودم می‌گفتم ای کاش یکی دیگر هم بازی می‌کردم.»

منبع: digitalspy

نوشته هر کدام از بازیگرهای جیمز باند به چه دلیل با این نقش خداحافظی کردند؟ اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala