کیت اربلند از ایندی‌وایر در مورد این شخصیت نوشت:«فیوروسا قهرمان واقعی داستان است. او مسلح به هوش و ذکاوتی مثال‌زدنی‌ست و هم‌زمان با مهارتی بی‌نظیر هدایت یک ماشین جنگی غول‌آسا را بر عهده دارد.» «تسلیم‌ناپذیری و صلابت بی‌وقفه‌ی او در انتها به مکس – و تماشاگران – اجازه داد تا به اندوخته‌های عاطفی عمیق او وارد شوند.»

آینده‌ی مجموعه‌ی «مکس دیوانه» به لطف ترون و فیوروسایی که خلق کرده بود، بعد از عنوان «جاده‌ی خشم» روشن به نظر می‌رسید، اما میلر در عوض تصمیم گرفت زمان را به عقب ببرد و برای عنوان بعدی‌اش، پیش‌درآمدی درباره‌ی امپراطور فیوروسای محبوب خلق کند. تولید این فیلم تا سال آینده کلید نمی‌خورد اما همین حالا و در مرحله‌ی پیش‌تولید هم، اخبار و حقایق زیادی برای هیجان‌زده شدن وجود دارد. در مطلب زیر، تمام جزئیاتی که تاکنون در مورد فیلم فیوروسا می‌دانیم را لیست کرده‌ایم. از شما دعوت می‌کنیم که با ما به مرور آن‌ها بپردازید.

۱. مسیر خلق فیوروسا

فیوروسا اولین حضور خود در مجموعه به عنوان یک شخصیت اصلی را در «مکس دیوانه: جاده‌ی خشم» انجام داد؛ جایی که شالریز ترون ایفای نقشش را برعهده داشت. بینندگان در ابتدا فیوروسا را در قامت یک فرمانده‌ی جنگی که به ایمورتان جوی شرور خدمت می‌کند ملاقات می‌کنند. اما در ادامه او در مأموریتی برای آزادی زنان جو، علیه او دست به عمل می‌زند. در طول فیلم اشارات بسیار محوی به داستان زندگی این شخصیت زده می‌شود ولی هرگز به طور کامل مورد بررسی قرار نمی‌گیرد و تماشاگران در تمنای آشنایی بیشتر با او، به تیتراژ پایان فیلم می‌رسند. اما میلر بر روی داستان شخصی فیوروسا تمرکز کرده و به همراه ترون، شخصیت دقیق و پرداخت‌شده‌ای خلق کرده.

همانطور که نیویورک تایمز در مطلبی پیرامون فیلم‌نامه‌ی فیلم «فیوروسا» گزارش داده، میلر به دنبال پاسخ دادن به سوالاتی درباره‌ی چگونگی زندگی این شخصیت در «منطقه‌ی سبز» بوده؛ این‌که چگونه از گروه زنان جنگجوی موسوم به ووالینی‌ها بیرون کشیده شد و تبدیل به جنگجوی سرسختی شد که در ابتدای فیلم جاده‌ی خشم با او آشنا می‌شویم.

۲. آنیا تیلور جوی، فیوروسای جدید است

آنیا تیلور جوی

برادران وارنر در ۱۳ اکتبر ۲۰۲۰ تایید کرد که آنیا تیلور جوی در نقش فیوروسا برای فیلم پیش‌درآمد مکس دیوانه حضور خواهد داشت. گزارش‌هایی در مارس ۲۰۲۰ مبنی بر مصاحبه‌ی میلر با چند بازیگر زن بالقوه برای ایفای این نقش منتشر شده بود. از جمله‌ی این بازیگران، برنده‌ی جایزه‌ی امی برای فیلم کشتن حوا، یعنی جودی کامر بود. اما این نقش نهایتاً به آنیا تیلور جوی رسید. تیلور جوی در «جادوگر» رابرت اگرز نقش مهمی را ایفا کرد و همچنین در «تروبردز» کوری فینلی، «اما» از دی وایلد و «شکاف» و «شیشه» ساخته‌ی ام. نایت شامالان بازی کرد. نهایتاً هم به‌‌خاطر ایفای نقش بث هارمون در سریال نتفلیکسی «گامبی پادشاه» در سطح جهانی شناخته شد و بابت آن به جوایزی چون گلدن گلوب و SAG  دست یافت. او همچنین به‌زودی در فیلم‌های «شب گذشته در سوهو» از ادگار رایت و «مرد شمالی» اگرز و فیلم جدید دیوید او. راسل دیده خواهد شد.

۳. بازیگران مکمل

بازیگران فرعی

کریس همسورث و تام برک به آنیا تیلور جوی در گروه بازیگران فیوروسا ملحق می‌شوند. تام برک در اصل جایگزین یحیی عبدال‌متینی شده که به دلیل اختلاف در زمان‌بندی و هماهنگی با گروه، از پروژه جدا شده بود. برک پیش‌تر تجربه‌ی ایفای اورسون ولز در مانک فینچر و بازی در فیلم «سوغات» جوانا هاگ را در نقش یک معتاد به مواد مخدر بازی کرده.

همسورث که تجربه‌ی بازی در نقش ثور برای مارول و ایفای نقش در فیلم «استخراج» را دارد، دیگر با فیلم‌های اکشن جریان اصلی هالیوودی ناآشنا نیست.

همسورث در یک کنفرانس مطبوعاتی برای فیوروسا در اوایل سال میلادی جاری گفت:«کار بر روی فیوروسا بزرگترین اتفاق زندگی من است. من با تماشای «مکس دیوانه» بزرگ شده‌ام و حالا جزوی از گروه بازیگران عنوان جدید این مجموعه‌ام. افتخار بزرگی‌ست و فشار زیادی هم به همراه دارد. اما این فشار مطمئناً انگیزه‌بخش خواهد بود.»

۴. جورج میلر استفاده از فناوری پیری‌زدایی و جلوه‌های ویژه برای شارلیز ترون را رد کرد

امپراطور فیوروسا

شخصیت فیوروسا با بازی شارلیز ترون گره خورده. از همین رو بود که جورج میلر در ابتدا به دنبال راهی برای استفاده از نوعی از جلوه‌های ویژه می‌گشت تا با آن، شارلیز ترون را در سنی متناسب با سن شخصیت فیوروسا در گروه خود داشته باشد. او همان فناوری پیری‌زدایی را مورد بررسی قرار داد که اسکورسیزی پیش‌تر در فیلم «مرد ایرلندی» استفاده کرده بود و توانسته بود رابرت دنیرو را در چند دهه‌ی مختلف به تصویر بکشد. اما در نهایت و پس از بررسی‌های فراوان به این نتیجه رسید که این فناوری هنوز در مرحله‌ای نیست که نتیجه‌ی مطلوبش را حاصل کند.

میلر در مصاحبه‌ای در سال ۲۰۲۰ گفت: «برای مدت زیادی فکر می‌کردم می‌توانیم از جلوه‌های ویژه برای شارلیز استفاده کنیم، اما بعد از بررسی‌ها فکر نمی‌کنم هنوز آن‌قدرها آماده باشیم. علی‌رغم تلاش‌های شجاعانه‌ای که در فیلم «مرد ایرلندی» شد، هنوز حس می‌کنم که شکافی عمیق وجود دارد. همه به ویژه بازی‌سازان ژاپنی در تلاش برای حل این شکاف هستند اما من فکر می‌کنم که هنوز وجود دارد.»

۵. آنیا تیلور جوی از حالا می‌داند که پا گذاشتن در کفش شارلیز ترون ممکن نیست

فیلم مکس دیوانه

چند روز بعد از اینکه اضافه شدن آنیا تیلور جوی به فیلم تایید شد، در اولین مصاحبه‌اش پیرامون فیوروسا گفت: من الان در بلفست هستم. اولین باری که «جاده‌ی خشم» را تماشا کردم هم همینجا بودم. خاطرم هست در حالی سینما را ترک می‌کردم که از ذهن شگفت‌آور جورج میلر به وجد آمده بودم. بیان میزان وجدم ممکن نیست. بسیار بسیار از اینکه حالا جزوی از گروه بازیگران این مجموعه هستم سپاسگزارم و قدرش را می‌دانم. اولین چیزی که به ذهنم آمد این بود که باید خیلی سخت کار کنم. سطح وظیفه‌شناسی و تعهد کسانی که پیش از من در این مجموعه بودند بسیار بالا بوده و من باید سعی کنم مثل آن‌ها باشم. خیلی زیاد برای مبتکران این دنیای عجیب و دیوانه احترام قائلم و مطمئنم که سخت کار خواهم کرد.

اما تیلور جوی آگاه هست که هر قدر هم تلاش کند، نبرد میان او و ترون برای فیوروسای بهتری بودن، یک نبرد آسان نیست. او می‌گوید: من به‌خاطر عملکرد فوق‌العاده‌ی شارلیز شیفته‌ی فیوروسا شدم. او بازی باورنکردنی‌ای از خود نشان داد. من حتی نمی‌توانم به تلاش برای پا گذاشتن جای پای او فکر کنم. باید به فکر خلق چیزی متفاوت باشم، چون مثل او بودن ممکن نیست.

تیلور جوی ادامه داد: من از قبل شروع به رویاپردازی درباره‌ی شخصیت کرده‌ام. او بسیار قدرتمند ظاهر می‌شود. من متعهد شده‌ام تا جایی که می‌توانم سخت کار کنم. همیشه نقشی را می‌خواهم که مجبورم می‌کند همه چیزم را در اختیارش قرار دهم. نقشی که ذهن و بدنم را درگیر کند. من برای همچین نقش‌هایی هیجان‌زده می‌شوم و مطمئنم می‌توانم از محدودیت‌هایی که مغزم تصور می‌کرد عبور کنم.»

۶. نظرات شارلیز ترون در مورد از دست دادن نقش فیوروسا

از آنجایی که «فیوروسا» یک پیش‌درآمد برای «مکس دیوانه: جاده‌ی خشم» است و کاراکتر فیوروسا باید چند سال جوان‌تر از چیزی که در جاده‌ی خشم دیدیم باشد، نیاز بود که بازیگر آن نقش هم جوان‌تر باشد. هم‌زمان با رد کردن ایده‌ی استفاده از جلوه‌های ویژه توسط میلر، ترون هم مجبور به ترک نقشش شد. او درباره‌ی واگذاری این نقش به تیلور جوی به تی‌اچ‌آر گفت:«هضم این اتفاق برایم سخت است. من کاملاً به جورج و نظرش احترام می‌گذارم. او در حرفه‌اش یک استاد است و من برایش چیزی جز بهترین‌ها را آرزو نمی‌کنم.»

ترون اضافه کرد:«البته که این واگذاری برای من دلخراش است. من واقعاً شخصیت فیوروسا را دوست دارم و بسیار سپاس‌گزارم که نقش کوچکی در خلق او داشتم. من همیشه به او فکر خواهم کرد. بدیهی‌ست که دوست داشتم داستان فیوروسا ادامه و بسط پیدا کند و اگر جورج هم این‌طور فکر می‌کند، پس به او اعتماد دارم. ما آن‌قدر درگیر جزئیات کوچک یک مسئله می‌شویم که فراموش می‌کنیم چیزی که از نظر احساسی به آن وابسته‌ایم، هیچ ارتباطی با آن چیز کوچکی که درگیرش شده‌ایم ندارد.»

۷. طرح داستانی «فیوروسا» سال‌های زیادی را شامل می‌شود

فیلم مکس دیوانه

جورج میلر اجازه نمی‌دهد که اطلاعاتی از داستان فیلم به بیرون درز کند. با این‌حال طرفداران از قبل حدس می‌زنند که این فیلم به بررسی داستان شخصیت از زمان از دست دادن بازویش، کودکی‌اش در «منطقه‌ی سبز» و رابطه‌اش با وولوالینی می‌پردازد. به تمام این نکات در فیلم «جاده‌ی خشم» هم اشاره شده بود، اما همه‌ی این موضوعات داستان‌های ضمنی بسیاری را با خود دارند که می‌توان با بسط دادنشان، اطلاعات بیشتری درباره‌ی این شخصیت کشف کرد. تنها چیزی که میلر در مورد خط داستانی «فیوروسا» تایید کرده است این است که داستان سال‌های زیادی را پوشش خواهد داد. میلر در یک کنفرانس مطبوعاتی برای فیلم در سال جاری گفت:‌«در حالی که جاده‌ی خشم اساسا در سه روز و دو شب اتفاق افتاد، فیوروسا در چند سال خواهد گذشت. شما سعی می‌کنید فیلم‌هایی بسازید که هم‌زمان منحصر به فرد و آشنا باشند. این فیلم برای آن دسته از افرادی که «مکس دیوانه» و به ویژه «جاده‌ی خشم» را می‌شناسند آشنا خواهد بود اما ویژگی‌های منحصر به فرد خود را هم دارد.»

۸. «فیوروسا» بزرگترین پروژه‌ی سینمایی تاریخ استرالیا خواهد بود

تصویر فیلم مکس دیوانه

گلدیس برجیکلیان، نخست‌وزیر ایالت نیو ساوت ولز در آوریل ۲۰۲۱ اعلام کرد که «فیوروسا» به بزرگترین فیلم ساخته‌شده در استرالیا تبدیل خواهد شد. ساخت این فیلم اکشن به تهیه‌کنندگی برادران وارنر قرار است در سال ۲۰۲۲ در نیو ساوت ولز آغاز شود. به گفته‌ی برجیکلیان، «فیوروسا» حداقل ۳۵۰ میلیون دلار استرالیا به اقتصاد محلی تزریق خواهد کرد و ۸۵۰ فرصت شغلی جدید فراهم می‌کند. میلر به سیدنی مورنینگ هرالد گفت که تیم «مکس دیوانه» در حال آماده شدن برای فیلم‌برداری یک صحنه‌ی اکشن از فیلم «فیوروسا» در همین سال ۲۰۲۱ هستند تا مالیات کمتری را بپردازند. این تیم ماشین‌ها و بدلکاری‌های لازم برای این صحنه را آماده کرد، اما نمایندگان دولتی اکنون می‌گویند که تخفیف مالیاتی برای سال بعد هم باقی خواهد ماند و این بدان معناست که میلر دیگر مجبور نیست برای گرفتن این صحنه عجله به خرج دهد و می‌تواند تمام فیلم را در ۲۰۲۲ فیلم‌برداری کند.

۹. جان سیل فیلم‌بردار، دوباره از دوران نیمه‌بازنشتگی خارج شد

فیمبرداری فیلم مکس دیوانه

جان سیل پس از فیلم‌برداری «مکس دیوانه: جاده‌ی خشم» که نامزدی اسکار بهترین فیلمبرداری را به همراه داشت، خود را نیمه‌بازنشسته اعلام کرد. به‌نظر می‌رسد که سیل تنها زمانی به یک تولید برمی‌گردد که جورج میلر در آن نقش داشته باشد. او فیلم عاشقانه‌ی «سه‌هزار سال اشتیاق» میلر با بازی ادریس البا و تیلدا سویینتون را هم فیلم‌برداری کرد و قرار است که سال ۲۰۲۲، دوباره برای تولید فیوروسا به پشت دوربین بازگردد.

سیل در تابستان ۲۰۲۰ به نیویورک تایمز گفت: «همان‌طور که قابل تصور است، من فرصت‌های فوق‌العاده‌ای برای کار بعد از «جاده‌ی خشم» داشته‌ام. اما همه‌ی آن‌ها را رد کردم. هنگام تولید «جاده‌ی خشم» به جورج گفتم: اگر کس دیگری زنگ بزند، من بازنشسته‌ام. اگر تو زندگ بزنی، خب… ناهار می‌خوریم!» و هفت سال بعد، او زنگ زد.»

۱۰. مارگارت سیکسل تدوین‌گر باز خواهد گشت

تیم فنی مکس دیوانه در اسکار

یکی از اعضای کلیدی تیم جاده‌ی خشم که برای «فیوروسا» بازگشته، مارگارت سیکسل است که اتفاقا با جورج میلر ازدواج کرده است! سیکسل به خاطر کار بر روی فیلم «جاده‌ی خشم» برنده‌ی اسکار و جایزه‌ی بفتای بهترین تدوین شد. امیدواریم تدوین «فیوروسا» برای سیکسل ساده‌تر از پروژه‌اش بر سر «جاده‌ی خشم» باشد که نهایتاً به نزاعی با برادران وارنر بر سر زمان اتمام پروژه تبدیل شد.

سیکسل در ماه می‌۲۰۲۰ به نیویورک تایمز گفت:«این پرسش ثابت دائما از استودیو مطرح می‌شد که فیلم چه‌قدر کوتاه است؟ این تنها چیزی‌ست که آن‌ها می‌خواستند بدانند. آن‌ها خیلی اصرار داشتند که فیلم زیر ۱۰۰ دقیقه باشد. ولی من می‌دانستم که این غیرممکن است. برش فیلم خیلی دردناک بود. در نهایت من و جورج تصمیم گرفتیم که فقط فیلمی را بسازیم که خودمان می‌خواهیم. و اگر هیچ‌کس دیگری هم آن را دوست نداشته باشد، ایرادی ندارد. زمان گذشت و توانستیم چهارماهه فیلم را جمع کنیم.»

۱۱. کالین گیبسون هم به‌عنوان طراح صحنه بازگشته‌است

جورج میلر و شارلیز ترون

فیلمی از جورج میلر نمی‌بینیم که نام کالین گیبسون در تیتراژش به عنوان طراح صحنه نیامده باشد. آن‌ها از «بیب» یک و دو، «خوش‌قدم» یک و دو تا «مکس دیوانه: جاده‌ی خشم» با هم‌دیگر همکاری کردند. کار گیبسون بابت طراحی‌اش در «جاده‌ی خشم» جایزه‌ی اسکار و جایزه‌ی بهترین طراحی صحنه و جایزه‌ی ویژه‌ی منتقدان ای‌ای‌سی‌تی‌ای را گرفت. او همچنین نامزد جایزه‌ی بفتا هم برای بهترین طراحی هم شد. گیبسون در تابستان ۲۰۲۰ به نیویورک تایمز گفت که ۱۳۵ وسیله‌ی نقلیه‌ی ویژه برای «جاده‌ی خشم» ساخته شده بود و او در حال حاضر به خودروهایی بیش از این تعداد، برای فیلم «فیوروسا» فکر می‌کند.

۱۲. بخش عمده‌ی تیم فنی از کهنه‌سربازان فیلم «جاده‌ی خشم» تشکیل شده

بن اوسمو، صدابردار و لزلی وندروالت، طراح گریم، برای کار بر روی پروژه‌ی «فیوروسا» به تیم بازگشته‌اند. همچنین دستیار اول کارگردان «جاده‌ی خشم» یعنی پی‌جی ووتن و مسئول بدلکاری، گای نوریس هم به گروه اضافه خواهند شد. پس این‌طور انتظار می‌رود که میلر تیم فنی تولید «فیوروسا» را با استعدادهایی که «جاده‌ی خشم» را تبدیل به یک اکشن فوق‌العاده کردند ترکیب می‌کند. واندروالت به لطف فیلم «جاده‌ی خشم» اسکار بهترین گریم چهره و مو را دریافت کرد و اسمو هم اسکار بهترین دستاورد در میکس صدا را از آن خودش کرد.

۱۳. پرونده‌ی حقوقی‌ که داشت جلوی ادامه‌ی تولید مجموعه‌ی «مکس دیوانه» را می‌گرفت

«فیوروسا» شش سال پس از اکران «جاده‌ی خشم» و در سال ۲۰۲۲ فیلم‌برداری خواهد شد. دلیل این انتظار طولانی چه بود؟ این تأخیر نبرد حقوقی میان برادران وارنر و شرکت تولید جورج میلر، یعنی کندی میلر میچل مربوط می‌شد. کمپانی میلر برادران وارنر را متهم کرد که به شیوه‌ای توهین‌آمیز یا سرزنش‌آمیز عمل کرده و با امتناع از پرداخت حق‌الزحمه به کمپانی سازنده برای تحویل فیلم و با تخصیص بودجه‌ی کمتر، رابطه‌ی خود را با کندی میلر تخریب کرده‌اتست. کندی میلر میچر پس از تحویل فیلم با بودجه‌ای کمتر از بودجه‌ی توافق‌شده‌ی ۱۵۷ میلیون دلاری، ادعا کرد که ۹ میلیون دلار دیگر نیز به عنوان پاداش طلب دارد. آن‌ها ادعا می‌کردند که بودجه‌ی نهایی «جاده‌ی خشم» ۱۵۴.۶ میلیون دلار بوده است اما برادران وارنر در مقابل باور داشتند که بودجه‌ی تمام شده بسیار بیشتر و حدود ۱۸۵.۱ میلیون دلار شده.

در یک شکایت متقابل، برادران وارنر هم استودیوی کندی میلر میچل را به نقض قرارداد درباره‌ی مدت زمان و رده‌ی سنی فیلم متهم کرد. برادران وارنر گفت که شرکت سازنده‌ی میلر قراردادی برای ارائه‌ی یک فیلم ۱۰۰ دقیقه‌ای با درجه‌ی pg-13 امضا کرده اما در نهایت محصولی ۱۲۰ دقیقه‌ای با درجه‌ی R  تحویل داده. در نهایت و با این شکایت متقابل، دو طرف تصمیم گرفتند اختلافات خود را حل کنند و راه برای تولید «فیوروسا» هموارتر شد.

۱۴. شروع تولید پس از پروژه‌ی «سه هزار سال اشتیاق»

فیلم مکس دیوانه

به دلیل این پرونده‌ی حقوقی و توقف در تولید مجموعه‌ی «مکس دیوانه» میلر فرصت را برای ساخت حماسه‌ی عاشقانه‌ی «سه هزار سال اشتیاق» مهیاتر دید. این محصول ۶۰ میلیون دلاری به مدت ۶۲ روز فیلم‌برداری شد و در انتظار اکران در پاییز است. این بدان معنی‌ست که تماشای این فیلم در یکی از جشنواره‌های پاییزه اصلاً دور از انتظار نیست. استودیوی ‌ام‌جی‌ام تهیه‌کنندگی فیلم را بر عهده دارد. و ستارگانی چون تیلدا سوینتون و ادریس البا در آن نقش‌آفرینی می‌کنند. میلر طی مصاحبه‌ای در سال ۲۰۱۹، «سه هزار سال اشتیاق» را به‌عنوان نوعی «مبارزه‌ی داروینی برای بقای قوی‌ترها» توصیف کرد. این تمام چیزی‌ست که کارگردان تا حالا درباره‌ی خط داستانی فیلمش گفته. او همچنین اضافه کرده که این پروژه مدت‌ها در صدر لیست داستان‌هایی بوده که دوست داشته روزی تبدیل به فیلم کند. میلر این‌طور گفته که حدود ۱۰ سال را صرف ایده‌پردازی و توسعه‌ی فیلم کرده بوده. از همین رو، تولید فیلم «فیوروسا» در سال ۲۰۲۲ و پس از پایان تور تبلیغاتی و جوایز احتمالی میلر برای «سه هزار سال اشتیاق» کلید خواهد خورد.

۱۵. تاریخ انتشار

فیلم مکس دیوانه

برادران وارنر تاریخ اکران «فیوروسا» در سینماها را ۲۳ ژوئن ۲۰۲۳ اعلام کرده است. اکران تابستانه دقیقاً همان زمانی‌ست که «مکس دیوانه: جاده‌ی خشم» هم در آن ارائه شد. آن فیلم در ۱۵ می ۲۰۱۵ اکران شد و ۳۷۵ میلیون دلار عایدی از گیشه‌ی جهانی داشت. برادران وارنر اولین ارائه‌ی «جاده‌ی خشم» را در بخش غیررقابتی جشنواره‌ی فیلم کن انجام داد که با توجه به زمان‌بندی‌ها، برای «فیوروسا» هم دور از ذهن نیست. چیزی که با اطمینان می‌دانیم آن است که «فیوروسا» تنها در سینماها عرضه خواهد شد و اکران همزمان در پلتفورم‌های آنلاین نخواهد داشت. چرا که تنها تولیدات سال ۲۰۲۱ برادران وارنر به‌شیوه‌ی هیبریدی اکران خواهند شد و تولیدات ۲۰۲۳ منحصر به سالن‌های سینما خواهند بود.

منبع: IndieWire

نوشته فیوروسا؛ ۱۵ چیز که درباره‌ی پیش‌درآمد «مکس دیوانه» باید بدانید اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala