جالب‌توجه‌ترین فیلم جدید اکران شده در هفته‌ی گذشته «بندتا» (Benedetta) به کارگردانی پل ورهوفن بود که با فروشی ۱۰۱ هزار دلاری به جایگاه هفدهم باکس آفیس بسنده کرده است. به جز این فیلم فیلم بیوگرافی درام هیچ فیلم مهم و پرفروش دیگری اکران نشد تا انیمیشن افسون بازهم در صدر باقی بماند. افسون طی هفته‌ی گذشته در آمریکا و بازارهای بین‌المللی به ترتیب ۱۲.۷ و ۳۴.۲ میلیون دلار فروخته تا مجموع درآمد آن پس از ۱۲ روز نمایش به ۱۱۶.۰۵ میلیون دلار برسد. این انیمیشن داستان خانواده و جامعه‌ی کوچکی را روایت می‌کند که هر کدام از اعضای آن ویژگی و توانایی خاصی دارند، اما دختر جوان کلمبیایی به نام میرابل هیچ قدرت منحصربه‌فردی ندارد و به این خاطر توسط سایرین دست‌کم گرفته می‌شود. ولی چند اتفاق غیرمنتظره زندگی میرابل را تغییر می‌دهند و شرایط به گونه‌ی دیگری رقم می‌خورد.

  • ۲۳ اشاره‌ی پنهان و پیام مخفی در فیلم «شکارچیان ارواح: زندگی پس از مرگ»

برای انیمیشن افسون تا به این ساعت در راتن‌تومیتوز و متاکریتیک بر اساس ۱۰۸ و ۳۳ بررسی امتیاز ۹۳ از ۱۰۰ و ۷۵ از ۱۰۰ به ثبت رسیده است که نشان می‌دهد با پویانمایی قابل اعتنایی مواجه هستیم. آندریا تاورز، منتقد IGN در جمع‌بندی یادداشت خود برای افسون، ساخته‌ی جدید والت دیزنی را اثری پرجنب‌وجوش خوانده که از لحاظ بصری می‌تواند مخاطبانش را سرشوق بیاورد.

میزان فروش «شکارچیان روح: زندگی پس از مرگ» در قیاس با هفته‌ی گذشته ۵۷ درصد کاهش پیدا کرده و این فیلم با نمایش در ۴۰۵۹ سالن و کسب ۱۰.۳ میلیون دلار از گیشه‌ی سینماهای آمریکا همانند هفته‌ی گذشته به جایگاه دوم بسنده کرده است. «شکارچیان روح: زندگی پس از مرگ» در بازارهای بین‌المللی هم پس از ۱۷ روز نمایش ۴۲.۹ میلیون دلار فروخته تا مجموع درآمد از ۱۴۵ میلیون دلار گذر کند.

«شکارچیان روح: زندگی پس از مرگ» به کارگردانی جیسون رایتمن و با بازی کری کون، فین ولفهارد، مکینا گریس و پل راد دنباله‌ای برای فیلم‌های «شکارچیان روح» محصول ۱۹۸۴ و «شکارچیان روح ۲» محصول ۱۹۸۹ به شمار می‌رود و داستان آن درباره‌ی یک مادر مجرد و دو فرزندش است که پس از نقل مکان به شهری کوچکی، متوجه ارتباط خود با شکارچیان روح اصلی و میراث مخفیانه‌ای که پدربزرگشان از خود به جا گذاشته می‌شوند.

امسال، سال ریدلی اسکات نیست! همانند فیلم «آخرین دوئل» به کارگردانی او، فیلم «خاندان گوچی» هم عملکردی پایین‌تر از انتظار در گیشه داشته و در هفته‌ی دوم اکران‌اش با فروشی ۶.۷ میلیون دلاری به جایگاه سوم بسنده کرده است. انتظار می‌رفت این فیلم زندگی‌نامه‌ای با توجه به تیم بازیگری سرشناس‌اش در هفته‌های آغازین نمایش‌اش  در آمریکا حداقل ۴۰ میلیون دلار بفروشد. خاندان گوچی طی ۱۲ روز گذشته در بازارهای بین‌المللی هم ۳۳.۶ میلیون دلار فروخته و باکس آفیس موجو مجموع درآمد آن تا به امروز را ۶۷.۲ میلیون دلار اعلام کرده است. تا به این ساعت در متاکریتیک و راتن‌تومیتوز به ترتیب بر اساس ۵۵ و ۱۷۳ بررسی امتیاز ۹۵ از ۱۰۰ و ۶۱ از ۱۰۰ برای جدیدترین ساخته‌ی ریدلی اسکات به ثبت رسیده است.

همان‌طور که از اسم فیلم پیداست، قرار است با خاندان گوچی سری به دنیای مد و فشن بزنیم و کمی با اسرار پشت پرده‌ی کمپانی گوچی در زمان ریاست پاتریزیا رجیانی همسر سابق مایوریزیو گوچی آشنا شویم. فیلم جدید اسکات اقتباسی از کتاب «خانه‌ی گوچی: یک داستان حساس از جنایت، جنون، فریبندگی و طمع» نوشته‌ی سارا گی فوردن است که به داستان کشته شدن نوه‌ی گوچی، طراح مشهور ایتالیایی توسط همسرش می‌پردازد.

انیمیشن افسون - خاندان گوچی

خاندان گوچی اولین فعالیت لیدی گاگا در عرصه‌ی بازیگری پس از فیلم موفق «ستاره‌ای متولد شده ‌است» خواهد بود. بازی لیدی گاگا در این فیلم توجه بسیاری از سینمادوستان را به خود جلب کرد و به خاطر آن در نودویکمین دوره‌ی جوایز اسکار، نامزد جایزه‌ی بهترین بازیگر زن نقش مکمل شد.

فیلم مذهبی «کریسمس با برگزیدگان: پیام‌آوران» به کارگردانی دالاس جنکینس طی آخر هفته‌ی گذشته در ۱۷۰۰ سالن روی پرده رفت و ۴.۱ میلیون دلار فروخت تا در جایگاه چهارم جدول این هفته قرار بگیرد. این فیلم بر اساس سریال «آمرزیده» ساخته شده و به بخشی از زندگی حضرت مریم و حضرت عیسی (ع) می‌پردازد. «کریسمس با برگزیدگان: پیام‌آوران» هنوز در بازارهای بین‌المللی روی پرده نرفته است.

فیلم «جاودانگان» به کارگردانی کلویی ژائو در پنجمین هفته‌ی اکران‌ در آمریکا ۳.۹ میلیون دلار فروخته تا با احتساب درآمد ۲۲۷.۸ میلیون دلاری‌اش از گیشه بین‌المللی تا روز دوشنبه، مجموع فروش آن طی ۳۱ روز از ۳۸۴ میلیون دلار گذر کند.

جاودانگان بر خلاف عملکرد خوبش در گیشه، چندان رضایت منتقدان و سینمادوستان جدی را به دست نیاورده است. برای این فیلم ابرقهرمانی تا به این ساعت در راتن‌تومیتوز و متاکریتیک به ترتیب بر اساس ۲۹۷ و ۶۰ بررسی امتیاز ۴۰ از ۱۰۰ و ۵۲ از ۱۰۰ به ثبت رسیده تا بیست‌و‌ششمین فیلم جهان سینمایی مارول به ضعیف‌ترین آن‌ها از نظر منتقدان تا به امروز تبدیل شود. جاودانگان اولین فیلم مارول است که نظر مثبت کم‌تر از ۶۰ درصد منتقدان را جلب کرده است. بدترین فیلم این کمپانی در نظر منتقدان پیش از این «ثور: دنیای تاریک» (Thor: The Dark World) بود که برای آن در راتن‌تومیتوز امتیاز ۶۶ از ۱۰۰ به ثبت رسیده است.

اوون گلایبرمن منتقد ورایتی در بخشی از نقد خود برای جاودانگان نوشته است: «کلویی ژائو اولین کارگردانی نیست که از یک سینمای مستقل پرشور که آثارش با بودجه‌ی متوسط ساخته می‌شود به سوی استودیوهای بزرگ و صندلی کارگردانی یک فیلم ابرقهرمانی حرکت کرده است. با این حال، هنگام مواجهه با جاودانگان بیشتر از هر چیز در این زمینه کنجکاو بودم که آیا ژائو که در سرزمین آواره‌ها و سوارکار سبک فیلم‌سازی خود را به نوعی شیوه‌ی شاعرانه منحصربه‌فرد تعریف کرده بود، رگه‌هایی از آن حالت را به جهان بلاک‌باسترها منتقل می‌کند یا خیر. جاودانگان هیچ یک از آن ویژگی‌ها را ندارد. واضح است که ژائو با حضور در این پروژه، تصمیم گرفت سبک بسیار رسا و خاص خود را کنار بگذارد و شیوه‌های توضیحی و توصیفی بسیار متعارف و سرراست فیلم‌سازی مارول را سرلوحه کار قرار دهد. این موضوع از جهاتی ناامیدکننده است، اما با این حال حساسیت ژائو تا حدی در انسانیت ساده شخصیت‌ها، جریان کنایه‌ها، کشمکش‌ها و شور و اشتیاق‌ها (گاهی با عناصر عاشقانه)، در زیبایی جلوه‌های بصری و در شیوه‌ ساده‌ای که ژائو از طریق آن مهارت‌های لجستیکی خود را افزایش داده، نمایان است.»

در خلاصه داستان رسمی فیلم جاودانگان آمده: «پنج هزار سال پیش از میلاد، ده ابرقهرمان انسان‌نما، معروف به جاودانگان (اترنالز) توسط سلستیال آریشم از سیار‌ه‌ی خود، المپیا برای محافظت از بشریت در برابر همتایان شیطانی خود یعنی منحرفان (Deviants) به زمین فرستاده می‌شوند. طی هزاران سال، جاودانگان از انسان‌ها در برابر خطرات ناشی از این موجودات محافظت کرده‌اند، اما اجازه نداشتند در رشد جمعیت جهان مداخله کنند. پس از کشته‌شدن آخرین منحرف در سال ۱۵۰۰، شکافی در درون گروه جاودانگان ایجاد می‌شود؛ زیرا که نظرات آن‌ها درباره‌ی مسؤولیت‌شان در قبال مردم متفاوت است. در زمان حال باری دیگر بقای بشریت با گروه جاودانگان گره می‌خورد و این سر آغاز اتفاقات هیجان‌انگیز داستان است.»

«رزیدنت ایول: به راکون سیتی خوش آمدید» احتمالا به یکی از بزرگ‌ترین شکست‌های تجاری پاییز تبدیل خواهد شد. با توجه به نظر منتقدان و تماشاگران «رزیدنت ایول: به راکون سیتی خوش آمدید» تلاش‌های بسیار زیاد یوهانس رابرتس برای احیای سری فیلم‌های «رزیدنت اویل» به ثمر ننشسته و داستان این فیلم از انسجام چندانی برخوردار نیست و اتفاقات فیلم به‌سختی می‌توانند تماشاگر را بترسانند. برایان تالریکو، منتقد وب‌سایت راجر ایبرت در بخشی از نقد خود برای «رزیدنت ایول: به راکون سیتی خوش آمدید» آورده است: «سکانس‌های اکشن پرایراد و داستان‌سرایی بی‌نظم، شهر راکون را از تبدیل شدن به کابوس وحشتناکی که طرفداران سرسخت این مجموعه انتظار داشتند، باز می‌دارد.»

انیمیشن افسون - رزیدنت اویل

این فیلم ترسناک طی آخر هفته‌ی گذشته در آمریکا فقط ۲.۶ میلیون دلار فروخته که بسیار پایین‌تر از پیش‌بینی‌هاست. اکران «رزیدنت ایول: به راکون سیتی خوش آمدید» از ۱۲ روز قبل در بازارهای جهانی هم آغاز شده و بر اساس آمار باکس آفیس موجو سهم آن از سینماهای اروپا و آسیا هم تنها ۱۱.۱ میلیون دلار بوده است تا مجموع فروش آن به رقم ناامید کننده‌ی ۲۴.۲ میلیون دلار برسد.

نویسندگی و کارگردانی فیلم رزیدنت اویل را یوهانس رابرتس بر عهده داشته است. این فیلم‌ساز چهل‌وچهار ساله که او را بیشتر به خاطر فیلم «۴۷ متر پایین» (۴۷ Meters Down) می‌شناسیم چندی قبل در گفت‌وگویی از علاقه‌ی خود سری بازی‌های رزیدنت اویل گفت و به این موضوع اشاره کرد که تیم سازنده‌ی ریبوت (بازراه‌اندازی) رزیدنت اویل قصد دارند ضمن پایبندی به سری بازی‌های رزیدنت اویل، نکات و شخصیت‌های جدیدی به داستان اضافه کنند تا پرده از رازهای عمارت مخوف اسپنسر و شهر راکون بردارند. همچنین رابرتس بیان کرده در ساخت فیلم جدید رزیدنت اویل از «حمله به کلانتری ۱۳» (Assault on Precinct 13) به کارگردانی جان کارپنتر الهام گرفته است.

داستان فیلم جدید رزیدنت اویل در سال ۱۹۹۸ و شهر راکون رقم می‌خورد. بخش زیادی از قصه در یک شب اتفاق می‌افتد که می‌توان آن را شبی سرنوشت‌ساز و تلاشی مستمر برای فرار از دست انسان‌هایی دانست که ویروس تی آن‌ها را به هیولا تبدیل کرده است. شخصیت‌های محوری داستان کلر ردفیلد و لیان اسکات کندی هستند و ردپای بازی «رزیدنت اویل ۲» در داستان مشهود خواهد بود.

میزان فروش فیلم «تل‌ماسه» در هفتمین هفته‌ی نمایش‌اش در قیاس با هفته‌ی گذشته ۱۳ درصد کاهش پیدا کرده و ساخته‌ی جدید دنی ویلنوو با یک پله صعود به جایگاه هفتم جدول رسیده است. این فیلم طی هفته گذشته در آمریکا با نمایش در ۱۲۱۷ سالن ۱.۸ میلیون دلار فروخته و باکس آفیس موجو درآمد تل‌ماسه از بازارهای بین‌المللی تا امروز را ۲۷۷.۶ میلیون دلار اعلام کرده تا مجموع فروش آن پس از ۴۵ روز نمایش از مرز ۳۸۲ میلیون دلار عبور کند که با توجه به نمایش آنلاین همزمان فیلم در HBO مکس با اکران در سالن‌ها و دنیاگیری کروناویروس رقم مناسبی است.

فیلم تل‌ماسه تا به این ساعت به‌طور کلی بازخوردهای مثبتی از جانب سینمادوستان و منتقدان دریافت کرده است. برای این فیلم در متاکریتیک و راتن‌تومیتوز به ترتیب بر اساس ۶۲ و ۳۳۷ بررسی امتیاز ۷۴ از ۱۰۰ و ۸۳ از ۱۰۰ به ثبت رسیده که نشان می‌دهد اثر جدید دنی ویلنوو در نظر منتقدها فیلم قابل قبول و خوبی است. رودریگو پرز از پلی‌لیست در بخشی از یادداشت خود برای اثر جدید ویلنوو نوشته: «تل‌ماسه فیلمی نیست که نظر مخالفان دنی ویلنوو را در خصوص سبک کاری وی تغییر دهد؛ افرادی که او را کارگردانی متظاهر، خشک و بیش از حد جدی می‌دانند. هنوز مشخص نیست که با توجه به شرایط ناامید کننده‌ی گیشه برادران وارنر مجوز ساخت تل‌ماسه ۲ را صادر خواهد کرد یا نه، اما در حال حاضر این موضوع دغدغه ما نیست؛ بلکه باید به کیفیت بالا و جادوی غیرقابل انکار بخش اول تل‌ماسه بپردازیم. از نظر زیبایی‌شناسی تل‌ماسه بسیار بزرگ و پیچیده است. موسیقی‌های هانس زیمر بسیار شنیدنی هستند و سبک فیلم‌برداری گریک فریزر هم فوق‌العاده است.»

فیلم کمدی-ماجراجویی «کلیفورد سگ قرمز بزرگ» (Clifford the Big Red Dog) به کارگردانی والت بکر همانند سه هفته‌ی گذشته فروش خوبی داشته و این فیلم نوجوان‌پسند با نمایش در ۳۲۶۱ سالن توانسته ۱.۸ میلیون دلار بفروشد و در جایگاه هشتم جدول پرفروش‌ترین فیلم‌های در حال اکران در آمریکا قرار بگیرد. این فیلم هنوز در بازارهای بین‌المللی روی پرده نرفته است.

کلیفورد سگ قرمز بزرگ با بازی جک وایتهال، داربی کمپ، تونی هیل، سینا گیلری، دیوید آلن گریر و راسل وانگ بر اساس مجموعه کتاب‌های کودکانه به همین نام اثر نورمن بریدول ساخته شده است. عشق فراوان یک دختر جوان به توله سگی کوچک به نام کلیفورد، باعث رشد خیلی زیاد او شده به طوری که کلیفورد تبدیل به یک سگ غول پیکر می‌شود! برای کلیفورد سگ قرمز بزرگ در متاکریتیک و راتن‌تومیتوز به ترتیب بر اساس ۱۷ و ۵۵ بررسی امتیاز ۵۵ از ۱۰۰ و ۴۹ از ۱۰۰ به ثبت رسیده که نشان می‌دهد این فیلم حداقل در نظر منتقدان چندان قابل اعتنا نیست.

فیلم درام و زندگی‌نامه‌ای «شاه ریچارد» به کارگردانی رینالدو مارکوس گرین با بودجه‌ی ۲۸.۱ میلیون دلاری در سومین هفته‌ی اکرانش ۱.۲ میلیون دلار در آمریکا فروخته و از بازارهای بین‌المللی هم پس از ۱۷ روز ۸.۲ میلیون دلار به دست آورده تا در مجموع ۱۸.۲ میلیون دلار به حساب برادران وارنر واریز کند که پایین‌تر از پیش‌بینی‌هاست و احتمالا موفق به بازگشت سرمایه نخواهد شد. از میان بازیگران شاه ریچارد می‌توان به ویل اسمیت، جان برنثال، لیو شرایبر و دیلان مک‌درموت اشاره کرد.

این فیلم به نقش پررنگ ریچارد ویلیامز، مربی سرشناس تنیس در موفقیت‌های ورزشی دخترهایش، ونوس و سرنا ویلیامز می‌پردازد. برای شاه ریچارد در متاکریتیک و راتن‌تومیتوز تا به این ساعت به ترتیب بر اساس ۴۱ و ۱۷۳ رای امتیاز ۷۷ از ۱۰۰ و ۹۲ از ۱۰۰ برای این فیلم به ثبت رسیده است.

انیمیشن افسون - انیمه

انیمه «هنر شمشیرزنی آنلاین: آریا یک شب بی‌ستاره» (Sword Art Online: Progressive – Aria of a Starless Night) طی آخر هفته‌ی گذشته با نمایش در ۸۴۰ سالن ۱.۰۵ میلیون دلار فروخته تا باری دیگر افزایش چشم‌گیر میزان محبوبیت انیمه‌ها در غرب را تایید کند.

این انیمه‌ی سینمایی بر اساس مانگای «هنر شمشیرزنی آنلاین: ترقی‌خواه» ساخته شده و داستان آن از این قرار است که در سال ۲۰۲۲ از یک بازی واقعیت مجازی با نام هنر شمشیرزنی آنلاین رونمایی می‌‌شود که در آن بازیکنان با گذاشتن کلاهی بر سر که با عصب‌های گردن ارتباط برقرار می‌ کند، می‌‌توانند به دنیای مجازی بازی که «آینکرد» نام دارد، منتقل شوند. آینکرد، قلعه فلزی بزرگی‌ست که در میان آسمان شناور است و صد طبقه‌ی متفاوت. هرکدام از طبقه‌ های آن ممکن است دارای جنگل‌ها، کوه‌ها، دریاچه‌ها، زیرزمین‌‌ها، دشت‌‌ها و چالش‌های پنهان مختلفی باشد. در این طبقه‌‌ها جانوران و دیوهایی وجود دارند که بازیکن با نابود کردن آن‌ها تجربه و امتیاز بدست می‌آورد و برای رفتن به طبقه بالاتر باید غول آخر مرحله را شکست داد که در آخرین مکان طبقه قرار دارد. در نوامبر ۲۰۲۲ تمام بازیکنان برای اولین بار پس از آزمایش نسخه بتایهنر شمشیرزنی آنلاین، به سرور اصلی بازی متصل می‌ شوند، اما خیلی زود درمی‌یابند که دکمه خروج از بازی وجود ندارد و سازنده بازی به آن‌ها اطلاع می‌‌دهد که برای خروج از دنیای آینکرد باید تمامی صد مرحله بازی را فتح کنند و در این میان هرکس که آواتارش بمیرد در دنیای واقعی نیز جان خود را از دست خواهد داد.

نام فیلم هفته اکران فروش آخر هفته فروش کلی
افسون
Encanto
۲ ۱۲.۷ ۵۷.۹
شکارچیان روح: زندگی پس از مرگ
Ghostbusters: Afterlife
۳ ۱۰.۳ ۱۰۲.۱
خاندان گوچی
House of Gucci
۲ ۶.۷ ۳۳.۶
کریسمس با برگزیدگان: پیام‌آوران
Christmas with the Chosen: The Messengers
۱ ۴.۱ ۴.۱
جاودانگان
Eternals
۵ ۳.۹ ۱۵۶.۵
رزیدنت اویل: به راکون سیتی خوش آمدید
Resident Evil: Welcome to Raccoon City
۲ ۲.۶ ۱۳.۱
تل‌ماسه
Dune
۷ ۱.۸ ۱۰۴.۵
کلیفورد سگ قرمز بزرگ
Clifford the Big Red Dog
۴ ۱.۸ ۴۵.۷
شاه ریچارد
King Richard
۳ ۱.۲ ۱۳.۴
هنر شمشیرزنی آنلاین: آریا یک شب بی‌ستاره
Sword Art Online: Progressive – Aria of a Starless Night
۱ ۱.۰۵ ۱.۰۵

* رقم فروش بر اساس میلیون دلار است.

منبع: BoxOfficeMojo

نوشته در هفته‌ی کم رمق گیشه انیمیشن افسون در صدر ماند (باکس آفیس هفته) اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala