بر کسی پوشیده نیست که فراری جزو معتبرترین خودروسازهای جهان است. خودروهای اسپرت و سوپراسپرتی می‌سازد که با شنیدن نام این خودروساز اصیل ایتالیایی به یاد لباس قرمز و نشان اسب مشهور آن می‌افتیم.

 

فراری F40 جزو به‌یادماندنی‌ترین اتومبیل‌های این شرکت است. خودروی اسپرت دو در که بین سال‌های ۱۹۸۷ تا ۱۹۹۲ میلادی تولید شد. حالا سی سال از تولید اولین مدل این سری می‌گذرد و قصد داریم نگاهی کوتاه به فراری F40 داشته باشیم. در پایان نظر شما را به آلبوم تصاویر این اتومبیل بی‌نظیر جلب می‌کنیم.

در دهه ۹۰ میلادی که اوج بال گرفتن خودروهای اسپرت بود، پورشه مدل ۹۵۹، لامبورگینی اتاق کانتاش و فراری مدل F40 را داشت. منصفانه هر خودرو در نوع خود بی‌‌نظیر بودند و دنیای مخصوص به خود را داشتند. این اتاق آخرین مدلی بود که شخص انزو فراری پیش از فوت در سال ۱۹۸۸ میلادی در ساخت آن نظارت داشت.

پروژه ساخت این خودرو مخفیانه و با سرعت بسیار بالا صورت گرفت. کمتر از ۱۳ ماه از آغاز پروژه، این خودرو به جاده رفت. هم‌چنین در ماه ژوئن سال ۱۹۸۶ یعنی کم‌تر از یک سال تا فروش اولین مدل، پروژه بازطراحی موتور این خودرو تازه استارت خورد.

ریشه موتور این خودرو از مدل ۲۸۸ GTO استفاده شد. پیشرانه اولیه از نوع ۸ سیلندر خورجینی تویین‌توربوشارژ با حجم ۲٫۹ لیتر و توان ۴۰۰ اسب‌بخار بود اما با تغییراتی که در طراحی آن صورت گرفت، قدرت پیشرانه به ۳۷۸ اسب‌بخار رسید. فراری تمام تلاش خود را کرد تا با استفاده از مواد سبک‌تر وزن خودرو کم‌تر شود. مثلا بخش‌هایی مثل منیفولد هوا، بعضی از قطعات گیربکس و قاب موتور از منیزم استفاده شده و وزن خودرو کم‌تر شده است.

قیمت این خودرو بعد از گذشت ۳۰ سال حدود ۱ میلیون دلار است. دلیل قیمت بالای خودروهای فراری، بالارفتن ارزش کلاسیک آن‌هاست. شاید باورتان نشود ولی ماکت Amalgam Collection این خودرو با نسبت ۱ به ۸ حدود ۱۰ هزار دلار است؛ یعنی چیزی حدود ۳۸ میلیون تومان! در ادامه با تصاویر بیشتر از فراری F40 همراه باشید.

منبع: Motor1

منبع متن: digikala