اگر جایزه‌ای برای عجیب‌ترین خبر خودروی سال وجود داشت، بدون شک امسال سایپا آن را می‌برد! مدیرعامل سایپا اعلام کرد: “تولید انبوه تیبا برقی به زودی آغاز می‌شود”.

این خبر در راستای مراسم رونمایی از خانواده موتور ملی ۳ سیلندر به گوش می‌رسد. مهدی جمالی، مدیرعامل سایپا بیان کرد که بیشتر از یک سال قبل، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و معاونت علمی رئیس جمهور بر تولید خودروی برقی تاکید داشت که خوشبختانه در این فاصله تیبای برقی تولید و درحال تست نمونه اولیه است. این خودرو به زودی روانه بازار می‌شود. بعد از تیبا دو خودروی Spo و Sp100 هم وارد بازار می‌کنیم.

سال ۸۷ بود که سایپا از خودرویی به اسم تیبا رونمایی کرد. در ابتدا قرار بود نام این خودرو مینیاتور باشد اما درنهایت با این نام موافقت نشد و به تیبا تغییر کرد. درمورد ظاهر این خودرو انتقادهای فراوانی شد. با این حال نسخه‌ی هاچ‌بک تیبا یعنی تیبا ۲ در نمای عقب به مراتب طراحی قابل قبول و بهتری نسبت به نمونه‌ی سدان دارد.

موتور تیبا همان نسخه‌ی تقویت‌شده‌ی موتور پراید است که حداکثر توان آن به ۸۰ اسب‌بخار رسیده است. حالا شنیدن تولید نمونه‌ی الکتریکی این خودرو آن هم به صورت انبوه در نوع خود می‌تواند جالب و البته عجیب باشد؛ جالب از این بابت که با داغ شدن بازار خودروهای الکتریکی در بازار جهانی، بتوانیم شاهد عرضه‌ی خودروهای داخلی از نوع الکتریکی باشیم. اما عجیب از این نظر که یک سوال اساسی در ذهن یبشتر ما ممکن است پیش‌ بیاید: “آیا زیرساخت‌های لازم برای حضور اتومبیل‌های برقی در کشورمان فراهم شده که شاهد عرضه‌ی اتومبیل‌های الکتریکی آن هم در تیراژ بالا باشیم؟”

در این مراسم به موضوعات دیگری هم اشاره شد. جمالی گفت: خانواده موتور ملی سه سیلندر شامل ۴ موتور با توان های مختلف است که برای ساخت آن قرارداد انتقال فناوری با برترین شرکت دنیا در زمینه طراحی و توسعه قوای محرکه بسته شد.

خبر امروز، تصمیم جدی سایپا را برای عرضه‌ی اتومبیل‌های جدید نشان می‌دهد. هم‌چنین اگر سایپا به قول خود پایبند باشد، شاید به زودی شاهد عرضه‌ی مدل الکتریکی تیبا به بازار باشیم.

نظر شما در این باره چیست؟

منبع: تسنیم

منبع متن: digikala