برخلاف تصورات قبلی بسیاری از ما، احتمالا امسال سال خوبی برای حوزه داخلی خودروسازی ما باشد. شنیدن خبر امضای تفاهم‌نامه‌ی ایران‌خودرو برای طراحی و ساخت خودروهای جدید، تولید اولین خودروی الکتریکی ملی و رونمایی از نخستین موتور ملی ۳ سیلندر یورو ۶ سایپا نشان از ورق خوردن فصل جدیدی در صنعت خودروسازی ایران باشد.

بازار خودروهای الکتریکی در جهان هر روز داغ‌تر می‌شود اما شاید شهری مثل تهران بیشتر از هرجای دیگری به این خودروها نیاز دارد تا بتوانیم هوای پاک و آسمان آبی‌تری را تجربه کنیم. تنها نگرانی ما کیفیت خودروهاست که امیدواریم شاهد حضور اتومبیل‌هایی با کیفیت باشیم.

همان‌طور که پیش از این برایتان گفتیم، دیروز مراسمی برگزار شد تا سایپا نوید خبرهای خوشی را طی سال‌های آینده برای صعنت خودروسازی ایران بدهد. از اتفاقات مهم این رویداد، انتشار خبر رونمایی از نخستین موتور ملی جدید و کم‌مصرف بود. پیشرانه ملی ۳ سیلندر شامل ۴ موتور با توان‌های مختلف است. در مورد مشخصات این پیشرانه هنوز سایت سایپا نیوز که رسانه رسمی شرکت سایپا است، خبری را در این خصوص منتشر نکرده است. در همین راستا ادعاهای مختلفی را در خبرگزاری‌های مختلف شنیدیم که از پیشرانه‌ی ۱ لیتری توربو با توان‌های ۱۲۵ و ۱۶۰ اسب‌بخاری خبر می‌دهند. با این حال تا زمان انتشار آخرین اخبار قطعی از جزییات این پیشرانه‌ها از رسانه‌ی رسمی سایپا بهتر است کمی صبر کنیم.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، بیش از یک سال است که یک شرکت ایرانی با مرکز تحقیقات ABL اتریش و حمایت و همکاری وزارت، صنعت، معدن و تجارت و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای طراحی و آماده‌سازی نمونه‌ی آزمایشی این پیشرانه اقدام کرده‌اند. هم‌چنین در این گزارش آمده که کارخانه تولید انبوه این موتور در قزوین درحال ساخت است که تا ۲ سال آینده به تولید می‌رسد.

به گزارش سایت خودروکار، مدیرعامل گروه سایپا گفت: استاندارد سوخت این موتور با پایه یورو ۵ است و استانداردهای سال ۱۳۹۸ کشور را پاس خواهد کرد و توانایی توسعه یافتگی به استاندارد سوخت یورو ۶ را دارد و امید است در مدت زمان کوتاهی به تولید انبوه برسد و می‌تواند در محصولات تولیدی سال ۱۴۰۰ به بعد نیز نصب شود. او با بیان اینکه مصرف سوخت این موتور ۵٫۵ کیلومتر در هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش است، یادآور شد: این موتور در محصولاتی نصب خواهد شد که استانداردهای ۸۲ گانه را پاس خواهند کرد و برنامه‌ای برای استفاده از این موتور در محصولات قدیمی وجود ندارد.

مدیرعامل گروه سایپا در رابطه با پراید خاطرنشان کرد: گروه سایپا علاقمند به خروج پراید از چرخه تولید خود است و در حال حاضر به دنبال معرفی جایگزین‌های پراید بوده و دغدغه فعلی سایپا بر آن است که بررسی‌ها نشان از آن دارد که اقتصاد عموم جامعه و به خصوص اقشار کم درآمد به محصول پراید وابسته است. برنامه ریزی‌ها بر آن است تا خروج پراید از چرخه تولید آسیبی به اقشار کم درآمد وارد نکند.

با این که همه‌ی ما علاقمند هستیم تا پراید، خودرویی که بیش از ۳۰ سال پیش طراحی و تولید شده از خط تولید کنار برود اما باید جایگزینی مناسب با قیمتی کم‌تر یا حداقل یکسان به روی خط تولید برود. پیش از این در مورد رنو کویید گفته شده بود که این کراس‌اور کوچک شهری با موتور ضعیف‌تر، حدود ۱٫۵ برابر پراید است که از نظر قیمتی نمی‌توانستیم آن را جایگزین مناسب پراید درنظر بگیریم.

شما آینده‌ی موتورهای ۳ سیلندر یورو ۶ سایپا، توقف تولید پراید و تولید مدل الکتریکی تیبا را چه‌طور می‌بینید؟

منبع متن: digikala