از چند سال پیش ساخت گوشی‌های ماژولار مورد توجه شرکت‌های مختلف قرار گرفت. گوگل اولین شرکتی بود که با Project Ara قصد داشت اولین گوشی ماژولار دنیا را بسازد. محصولی که می‌شد تمام قطعات آن را تعویض کرد. مثلا می‌شد دوربین آن را به تنهایی عوض کرد یا ماژول رم یا حافظه داخلی آن را تغییر داد؛ البته پروژه گوگل هرکز به نتیجه نرسید و روند ساخت آن متوقف شد. چند سال پیش هم ال‌جی سعی کرد با گوشی ال‌جی G5 تعریف تازه‌ای از از یک محصول ماژولار داشته باشد که این گوشی هم با استقبال مردم مواجه نشد. در این میان تنها شرکت موتورولا بود که با گوشی Moto Z توانست یک گوشی ماژولار نسبتا خوب راهی بازار کند. حالا شایعه شده که فیسبوک قصد دارد یک تلفن همراه هوشمند ماژولار تولید کند.

شایعه شده یکی از بخش‌های مخفی شرکت فیسبوک با نام Building 8 شناخته می‌شود در حال ساخت این تلفن همراه هوشمند ماژولار است. این بخش توسط رجینا دوگنا که قبلا در سازمان DARPA یا سازمان پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی آمریکا اداره می‌شود. فیسبوک به تازگی پتنتی برای ساخت یک دستگاه ماژولار ثبت کرده که در دسته گوشی‌ و بلندگوی هوشمند قرار گرفته است.

هنوز مشخص نیست که فیسبوک دقیقا به دنبال چیست و در قصد دارد چه مدل سخت افزاری تولید کند؛ اما می‌دانیم که بخش Building 8 این شرکت علاقه خاصی به تولید محصولات ماژولار دارد. براساس اطلاعات منتشر شده فیسبوک برخی از افرادی که روی Project Ara شرکت گوگل کار می‌کرده را استخدام کرده و به نظر می‌رسد که این شرکت قصد دارد محصولی شبیه به گوشی ساخته نشده گوگل را راهی بازار کند.

منبع: The Verge

منبع متن: digikala