در حقیقت بعضی وقت‌ها، آنچه که مخاطب به آن نیاز دارد تماشای زمین خشمگینی است که انتقام خونین خود را از ساکنان بی‌رحمش می‌گیرد و آن‌ها را به ورطه‌ی نابودی می‌کشاند. لذا فیلم‌های موجود در فهرست پایین از داستان بسیار متفاوتی بهره می‌برند. داستانی که به شما اهمیت حفاظت از محیط زیست را گوش‌زد می‌کند.

  • ۱۰ فیلم ترسناکی که تارانتینو تماشایشان را توصیه می‌کند
  • ۱۰ فیلم ترسناک برتر که براساس ادبیات کلاسیک ساخته شده‌اند
  • ۱۰ فیلم ترسناک جنگی برتر که تماشایشان تجربه‌ی شگفت‌انگیزی است

در حقیقت شما در لیست زیر شاهد فیلم‌های ترسناک کلاسیکی مانند «پرندگان»، «نابودی» و یا حتی فیلم‌هایی نظیر «اتفاق» خواهید بود. اما به جرات می‌توان گفت که به تماشای هر کدام از فیلم‌های زیر که بنشینید قطعا سرگرم خواهید شد اما بعد از پایان یافتن این فیلم‌ها شاید دیگر از بیرون رفتن و گردش در طبیعت مثل قبل لذت نبرید و از اینکه در طبیعت تنها باشید بترسید.

۱. آخر هفته طولانی (Long Weekend)

فیلم ترسناک

  • کارگردان: کالین اگلستون
  • بازیگران: جان هارگریوز، برایونی بتس
  • تاریخ انتشار: ۱۹۷۸
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۶ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۶۷ از ۱۰۰

لطفا، اگر با شریک زندگی‌تان رابطه‌ی خوبی ندارید و مدام با هم دعوا می‌کنید، با یکدیگر به سفر نروید. بسیاری از فیلم‌های ترسناک به ما در مورد این موضوع هشدار داده‌اند. فیلم‌هایی مانند «میدسامر»، «درخشش» و «آخر هفته طولانی». این فیلم یک فیلم ساخته شده با مضمون انتقام‌جویی است که در طول آخر هفته اتفاق می‌افتد. یک زوج استرالیایی که رابطه‌ی خوبی با هم ندارند به نام‌های پیتر (با بازی جان هارگریوز) و مارسیا (برایونی بتس) به یک سفر آخر هفته‌ای می‌روند به این امید که بتوانند رابطه‌شان را بهبود بخشند.

آن‌ها در طول سفر مرتکب جنایات مختلفی علیه طبیعت می‌شوند که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به کشتن تصادفی یک کانگورو، شکستن تخم یک عقاب، کشتن یک حیوان دریایی، کشتن چند پرنده و قطع بی‌مورد چندین درخت اشاره کرد. اما چندی نمی‌گذرد که طبیعت نیز شروع به انتقام گرفتن از آن‌ها می‌کند. «آخر هفته طولانی» فیلمی در رابطه با طبیعت است که واقعا می‌تواند لرزه بر اندامتان بیندازد. این فیلم از زمان اکرانش تاکنون مورد توجه بسیاری از مخاطبان قرار گرفته و به عنوان یک فیلم ترسناک همواره جایگاه خاص خود را داشته است. البته یادتان باشد که حتما نسخه‌ی اصلی محصول سال ۱۹۷۸ را تماشا کنید نه نسخه‌ی بازسازی شده‌ی سال ۲۰۰۸ را.

۲. نابودی (Annihilation)

فیلم ترسناک

  • کارگردان: الکس گارلند
  • بازیگران: ناتالی پورتمن، اسکار آیزاک، جنیفر جیسون لی
  • تاریخ انتشار: ۲۰۱۸
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۶.۸ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۸۸ از ۱۰۰

«نابودی» یکی از آن فیلم‌هایی است که هم در زمان تماشای آن از دیدن صحنه‌های دل‌خراشش عذاب می‌کشید و هم بعد از تماشای آن وقتی به فیلم فکر می‌کنید مو به تنتان سیخ می‌شود. داستان فیلم زندگی لنا (ناتالی پورتمن) که زیست شناس و سرباز اسبق نیروی ارتش است را دنبال می‌کند. همسرش کین (با بازی اسکار آیزاک) به همراه سربازان دیگر داوطلب شدند تا به منطقه‌ای به نام «شیمر» یا منطقه ایکس بروند و به کاوش در آنجا بپردازند. شیمر یک منطقه‌ی بیگانه‌ی عجیب و غریب است که پس از برخورد شهاب ‌سنگی به منطقه‌ی اطراف فانوس دریایی به وجود آمد.

کین تنها فردی است که از ماموریت خود جان سالم به در برده و البته تنها افسریست که در بین گروه‌های مختلف اعزامی به شیمر زنده مانده است. با این حال، پس از اینکه او به خانه بازمی‌گردد رفتارش کاملا تغییر می‌کند و سلامتی‌اش به خطر می‌افتد و لذا به سرعت به بیمارستان منتقل می‌شود. بنابراین لنا داوطلب می‌شود تا با گروه بعدی‌ای که باید به شیمر بروند عازم این منطقه شود. این فیلم با به تصویر کشیدن منطقه ایکس و زمینه‌هایی که داوطلبان در آن‌ها تخصص دارند، توانسته به فیلم بزرگی در رابطه با محیط زیست تبدیل شود.

در حقیقت آسیبی که شیمر به کسانی که وارد حریمش می‌شوند ایراد می‌کند نه تنها جسمی است بلکه شامل آسیب‌های روحی و روانی نیز هست. دنیای عجیب شیمر در عین زیبایی فوق‌العاده کشنده است. بنابراین اگرچه «نابودی» از صحنه‌هایی نظیر سکانس‌های سایر فیلم‌های ترسناک استفاده نمی‌کند، اما در نهایت قادر است وحشت زیادی را از لحاظ روان ‌شناختی به افرادی که به تماشایش می‌نشینند وارد کند و به همین دلیل است که توانسته در بین مخاطبان به شدت محبوب شود. بنابراین تماشای آن برای شما هم خالی از لطف نخواهد بود.

۳. روز حیوانات (Day of the Animals)

فیلم ترسناک

  • کارگردان: ویلیام گیردلر
  • بازیگران: لسلی نیلسن، کریستوفر جورج، والتر بارنز
  • تاریخ انتشار: ۱۹۷۷
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۴.۹ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۴۰ از ۱۰۰

این همان فیلمی است که در آن لسلی نیلسن پس از در افتادن با یک خرس و مبارزه‌ی تن به تن توسط خرس خورده می‌شود. البته خرس و آقای نیلسن تنها حیوان و انسانی نیستند که در این فیلم به جان هم میافتند. در حقیقت در فیلم «روز حیوانات» همه‌ی حیواناتی که در مناطقی با بیش از ۵۰۰۰ فوت ارتفاع زندگی می‌کنند، ناگهان رفتاری تهاجمی به خود می‌گیرد و به انسان‌ها حمله‌ور می‌شوند. اما واقعا دلیلش چیست؟ دلیلش این است که آن‌ها پس از از بین رفتن کامل لایه‌ی اوزون در برابر حجم بالایی از اشعه UV قرار گرفته‌اند و رفتارشان تغییر کرده است!

در حقیقت خشم حیوانات نسبت به ما نتیجه‌ی تک تک ذرات آلوده‌ای است که به درون جو منتشر کردیم. در فیلم «روز حیوانات»، حیوانات به گروهی از مردم که برای یک طبیعت گردی چند روزه به رهبری استیو باکنر (با بازی کریستوفر جورج) به دل طبیعت رفته‌اند هجوم می‌برند. این گروه علیرغم هشدارهای محیط بان محلی (با بازی والتر بارنز) که به آن‌ها می‌گوید فعلا زمان خوبی برای رفتن به طبیعت نیست وارد محیط آزاد می‌شوند و همین نافرمانی باعث می‌شود که در حین پیاده روی در جنگل، اتفاقات ناگوار فراوانی برایشان روی دهد. در واقع این گروه خیلی زود متوجه می‌شوند که مرتکب اشتباه جبران ناپذیری شده‌اند چراکه تمامی حیوانات از هر گونه‌ای دست به دست هم می‌دهند تا اعضای این گروه را نابود کنند.

می‌توان دهه‌ی ۱۹۷۰ را دهه‌ای دانست که در آن فیلم‌های زیادی با موضوع انتقام جویی طبیعت ساخته شدند و در همه‌ی آن‌ها نیز حیوانات برای گرفتن انتقام طبیعت و جبران خساراتی که به آن وارد شده، انسان‌ها را مورد حمله قرار می‌دادند. با این حال، این بازی بی‌نظیر لزلی نیلسن در فیلم «روز حیوانات» بود که باعث شد این فیلم یک سر و گردن از سایر فیلم‌های ساخته شده با این مضمون بالاتر باشد و با وجود فیلم‌هایی که داستان مشابهی داشتند بتواند مورد توجه بینندگان قرار بگیرد.

۴. اتفاق (​​The Happening)

فیلم ترسناک

  • کارگردان: ام نایت شیامالان
  • بازیگران: مارک والبرگ، زویی دشانل، بتی باکلی
  • تاریخ انتشار: ۲۰۰۸
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۵ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۳۴ از ۱۰۰

درست است که از هر جهت به «اتفاق» بنگرید به این نتیجه می‌رسید که این فیلم یک فیلم کاملا افتضاح است اما در عین افتضاح بودن می‌تواند خنده دار نیز باشد و لذا می‌توان گفت که برای اینکه یک شب به تماشایش بنشینید فیلم بدی نیست، زیرا در فیلم «اتفاق» ما شاهد این امر هستیم که زمین و طبیعت به نحو شگفت انگیزی انتقامشان را از انسان‌ها می‌گیرند. در این فیلم یک پدیده‌ی جدید و در عین حال عجیب در منطقه‌ی شمال شرقی در حال روی دادن است. پدیدهای که به هیچ صورت نمی‌توان آن را توجیه کرد. در پی این اتفاق، نیروی مرموزی گروه‌های بزرگی از مردم را هیپنوتیزم می‌کند تا دست به خودکشی بزنند.

به نظر می‌رسد که گیاهان در این رویداد، مقصر اصلی هستند. آن‌ها سمی را در هوا منتشر می‌کنند که بر مغز انسان‌ها تاثیر بدی می‌گذارد. در حقیقت می‌توان چنین گفت که گیاهان به عنوان یک مکانیسم دفاعی، این سم را برای جبران تمام کارهای وحشتناکی که مردم بر روی زمین انجام داده‌اند در هوا منتشر کرده‌اند. در فیلم «اتفاق»، این سم به تدریج و اندک و اندک در هوا منتشر می‌شود.

در واقع با هر وزش باد و تکان خوردن گیاهان و درختان، مرگ‌های وحشتناک و عجیبی در سراسر شهر رخ می‌دهد. علیرغم اینکه مارک والبرگ و زویی دشانل می‌توانند از دست این گیاهی مهاجم بگریزند، هنوز هم بسیاری از مخاطبان نمی‌توانند باور کنند که آن‌ها و کودک همراهشان توانستند از دست حوادث این فیلم جان سالم به در ببرند. زیرا منطقی بود که آن‌ها نیز مانند بسیاری از انسان‌های موجود در فیلم به واسطه‌ی این گرده‌های سمی بمیرند.

۵. روز پس از فردا (The Day After Tomorrow)

فیلم ترسناک

  • کارگردان: رولند امریش
  • بازیگران: جیک جیلنهال، امی رسوم، ایان هولم
  • تاریخ انتشار: ۲۰۰۴
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۶.۴ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۴۵ از ۱۰۰

اگر سازمان ملل (و معاون رئیس جمهور ایالات متحده) به هشدارهای دنیس کواید گوش داده بودند، قطعا جهان می‌توانست از بلایای آب و هوایی وحشتناکی که در «روز پس از فردا» رخ داد در امان بماند. هر چند شاید سازمان ملل و معاون رئیس ‌جمهور ایالات متحده قدرت لازم برای ایستادگی در برابر عصر یخبندان جهانی را نداشته باشند. اما در این فیلم این‌طور نشان داده شد که در صورتی که آن‌ها توافق می‌کردند می‌شد جلوی این حادثه‌ی ناگوار جهانی را گرفت. با همه‌ی این‌ها این فیلم که از وجود جلوه‌های ویژه‌ی فوق‌العاده‌ای بهره می‌برد یکی از آن دست فیلم‌هایی است که می‌توانید با پاپ کورنی در دست به تماشایش بنشینید و از لحظاتتان لذت ببرید. در واقع جلوه‌های ویژه‌ی این فیلم در زمان خود واقعا بی‌نظیر بودند.

در عین حال، داستان فیلم و عناصر به کار گرفته شده در آن نیز باعث می‌شوند که فیلم «روز پس از فردا» بیش از پیش مخاطب پسند و جالب باشد. هر چند ما در این لیست نمی‌خواهیم فیلم‌های جالب و سرگرم کننده را به شما معرفی کنیم بلکه می‌خواهیم در رابطه با فیلم‌هایی صحبت کنیم که در آن‌ها طبیعت دیوانه شده و به جان مردم می‌افتد. در نهایت می‌توان گفت که رویدادهای این فیلم که از دید بسیاری واقع بینانه به نظر می‌رسند باعث می‌شوند از تماشای آن لرزه بر اندامتان بیفتد و با خود فکر کنید چه می‌شود اگر واقعا این اتفاقات روی دهند؟

۶. پرندگان (The Birds)

فیلم ترسناک

  • کارگردان: آلفرد هیچکاک
  • بازیگران: تیپی هدرن، راد تیلور، ورونیکا کارترایت
  • تاریخ انتشار: ۱۹۶۳
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۷ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۹۵ از ۱۰۰

فیلم «پرندگان» آلفرد هیچکاک در عصر کنونی به این دلیل که توانست در زمان خود جنجال‌های زیادی را به پا کند شناخته شده است. این فیلم به روایت داستانی می‌پردازد که در آن طبیعت به نحو وحشیانه و دیوانه واری به انتقام گرفتن از انسان‌ها می‌پردازد و در این راه از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کند. فیلم «پرندگان» که بر اساس داستان کوتاه دافنه دو موریه (نویسنده‌ی رمان کلاسیک ربکا که هیچکاک فیلمی را نیز با اقتباس از آن ساخته است)، ساخته شده به روایت داستان ملانی دانیلز (با بازی تیپی هدرن) می‌پردازد که یک فرد اجتماعی است و در سانفرانسیسکو زندگی می‌کند.

او که با وکیل جوانی به نام میچ برنر (با بازی راد تیلور) آشنا شده، در آخر هفته‌ تصمیم می‌گیرد که با خریدن هدیه‌ای برای او به خانه‌اش در خلیج بودگا برود. بلافاصله پس از ورود او به این منطقه، پرندگان منطقه حمله به انسان‌ها را آغاز می‌کنند و این حملات به تدریج مرگبارتر می‌شوند. در واقع علاوه بر اقتباس از رمان دو موریه، می‌توان گفت که فیلم هیچکاک از حمله‌ی واقعی انبوهی از پرندگان که در سال ۱۹۶۱ به شهر کاپیتولا، کالیفرنیا هجوم آورده بودند و عده‌ی بسیاری را زخمی کردند نیز الهام گرفته شده است. بعدها مشخص شد که رفتار این پرندگان به دلیل خوردن جلبک‌های سمی بوده است.

۷. آخرین زمستان (The Last Winter)

فیلم ترسناک

  • کارگردان: لری فسندن
  • بازیگران: جیمز لو گروس، ران پرلمن
  • تاریخ انتشار: ۲۰۰۶
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۵.۵ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۶۹ از ۱۰۰

در فیلم «آخرین زمستان»، گروهی از دوستداران محیط زیست با دولت به توافق می‌رسند تا به ماموریتی بروند که در آن باید یک شرکت نفتی آمریکایی را زیر نظر بگیرند. این شرکت در حال ساخت یک جاده‌ی یخی است تا بتواند به حفاری چاه‌های نفتی در اطراف پناهگاه ملی حیات وحش واقع در قطب شمال بپردازد. رهبر محیط بانان، جیمز هافمن (با بازی جیمز لو گروس)، مطمئن است که این عملیات باعث تخریب طبیعت وحشی اطراف پناهگاه ملی حیوانات خواهد شد. بنابراین، او با رئیس خدمه‌ی حفاری، اد پولاک (با بازی ران پرلمن) که مصمم است کار را تمام کند، درگیر می‌شود.

اما گویا مادر طبیعت نیز از فعالیت‌های این شرکت نفتی چندان راضی نیست و لذا چندی نمی‌گذرد که با خشم خود بسیاری از آن‌ها را به خاک و خون می‌کشد. این فیلم توانست نظر مثبت بسیاری از منتقدان و مخاطبان را جلب کند. با این حال بسیاری از مخاطبان با منتقدان هم نظر نبودند و فیلم «آخرین زمستان» را فیلمی خسته کننده می‌دانستند که ارزش تماشا کردن را ندارد. علاوه‌براین بسیاری از بینندگان از پایان فیلم چندان راضی نبودند و از نظرشان فیلم در سکانس‌های پایانی کاملا سر هم بندی شده بود. بنابراین ممکن است شما هم با تماشای این فیلم چنین برداشتی داشته باشید.

۸. انتقام‌جوی سمی (The Toxic Avenger)

فیلم ترسناک

  • کارگردان: لوید کافمن
  • بازیگران: مارک تورگل، میچ کوهن، جان آلتامورا
  • تاریخ انتشار: ۱۹۸۴
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۶.۲ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۷۰ از ۱۰۰

صادقانه بگویم، بر اساس توضیحاتی که در رابطه با خلاصه‌ی فیلم ارائه شده بود، این‌طور به نظر می‌رسید که فیلم «انتقام‌جوی سمی» چندان فیلم امیدوارکننده‌ای نباشد. با این حال بر خلاف آنچه که به نظر می‌آمد فیلم «انتقام‌جوی سمی» توانست به یکی از محبوب‌ترین فیلم‌ها در بین مخاطبان تبدیل شود. هنگامی که ملوین فورد جونکوی سوم (با بازی مارک تورگل) که یک دلقک ۹۸ پوندی است به درون محفظه‌ای مملو از زباله‌های سمی سقوط می‌کند، به یک انتقام جوی سمی و ابرقهرمان جدیدی به نام تروماویل، تبدیل می‌شود. لوید کافمن، کارگردان فیلم و بنیان‌گذار شرکتی که وظیفه‌ی تولید و پخش فیلم را بر عهده داشت، یکی از افرادی است که به شدت طرفدار محیط زیست است و گویا با این فیلم خواسته اهمیت حفاظت از محیط زیست را به ما انسان‌ها یادآوری کند.

بسیاری از مضامین فیلم با نگرانی‌هایی که او در رابطه با حفاظت از محیط اطرافمان دارد همخوانی دارند. لذا در فیلم «انتقام‌جوی سمی» تمام نیوجرسی مملو از زباله‌ها و مواد شیمیایی و سمی است. فیلم «انتقام‌جوی سمی» توانست به چنان شهرتی دست یابد که بسیاری از فیلم‌های این لیست حتی به گرد پایش هم نمی‌رسند و لذا توانست به واسطه‌ی این شهرت، اهمیت نگهداری از محیط اطرافمان را به مخاطبان یادآوری کند. به‌علاوه از آنجایی که این فیلم به شدت مورد توجه مخاطبان قرار گرفت نسخه‌ی بازسازی شده‌ی آن قرار است با بازی پیتر دینکلیج، ویلم دفو، الیجا وود و کوین بیکن در سال ۲۰۲۲ اکران شود.

۹. پادشاهی عنکبوت‌ها (Kingdom of the Spiders)

فیلم ترسناک

  • کارگردان: جان کاردوس
  • بازیگران: تیفانی بولینگ، ویلیام شاتنر، وودی استرود
  • تاریخ انتشار: ۱۹۷۷
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۵.۸ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۴۴ از ۱۰۰

قطعا توصیه من به کسانی که از عنکبوت‌ها می‌ترسند این است که از تماشای این فیلم خودداری کنند. چراکه این فیلم به معنای کامل کلمه می‌تواند روح و روان این‌گونه افراد را به هم بریزد. ویلیام شاتنر که در فیلم «جنگ ستارگان» نیز بازی کرده در این فیلم در نقش رک هانسن که یک دامپزشک است و در وردای آریزونا زندگی می‌کند به ایفای نقش پرداخته است. هانسن در حال بررسی مرگ بسیاری از حیوانات مزارع است که به دلایل نامعلومی ناگهان مرده‌اند. او و دایان اشلی (با بازی تیفانی بولینگ) که یک بیولوژیست است متوجه می‌شوند که رتیل‌های قاتل، عامل اصلی بروز این رویداد هستند. چندی نمی‌گذرد که عنکبوت‌ها شروع به حمله به جمعیت محلی می‌کنند.

در حقیقت این فیلم می‌خواهد به ما نشان دهد که حمله‌ی دسته جمعی رتیل‌ها و عنکبوت‌ها نوع دیگری از انتقام‌جویی طبیعت است. رتیل‌ها دسته دسته جمع می‌شوند و به حیوانات و انسان‌ها حمله می‌کنند، زیرا استفاده بیش از حد از آفت‌کش‌ها باعث شده که منبع غذایی طبیعی آن‌ها از بین برود. شاید موضوع ترسناک‌تری که در رابط با این فیلم وجود دارد این باشد که همه‌ی رتیل‌ها و عنکبوت‌هایی که در این فیلم به نمایش گذاشته شده‌اند صد در صد واقعی هستند نه رتیل‌های پلاستیکی و مصنوعی.

منبع: collider

نوشته ۹ فیلم ترسناک برتر درباره‌ی طبیعت که در آن‌ها محیط اطرافمان تبدیل به دشمن‌مان می‌شود اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala