مطالعات جدید، خبر از وجود مقادیر زیادی از آب در قمر زمین داده است. این مقدار آب، در زیر سطح مریخ و در بسیار پایین است. پیش از این می‌دانستیم که آب‌های ماه، اطراف دو قطب این قمر ذخیره شده‌اند، اما از مقدار آن خبر نداشتیم. این کشف جدید، می‌تواند روی سفرهای آینده به ماه تاثیر زیادی داشته باشد.

برای سال‌ها، محققان تصور می‌کردند که ماه کاملا خشک و بی‌آب است.

دانشمندان با بررسی نمونه‌هایی از صخره‌های ماه، توانسته‌اند در آن شیشه‌هایی از آب پیدا کنند. این شیشه‌ها میلیاردها سال پیش و به هنگام خروج ماگما از داخل ماه، شکل گرفته‌اند و آب درون آن‌ها ذخیره شده است. دانشمندان سپس با استفاده از داده‌های ماهواره‌ای که توسط یک ماهواره‌ی هندی جمع‌آوری شده بود، توانسته‌اند محل ذخیره‌ی این شیشه‌ها که آب در آن‌ها وجود دارند را پیدا کنند. نتیجه‌ی تحقیقات، که در نشریه‌ی Nature Geoscience منتشر شده است، به این موضوع اشاره می‌کند که قسمت‌هایی روی ماه، دور از قطب‌های این قمر هستند که در آن‌ها آب زیادی وجود دارد.

برای سال‌ها، محققان تصور می‌کردند که ماه کاملا خشک و بی‌آب است. با این حال، در سال ۲۰۰۸ بود که دانشمندان متوجه شدند در صخره‌هایی که توسط ماموریت آپولو در سال ۱۹۷۰ از ماه به زمین آورده شده بود، آب وجود دارد. این سوال به وجود آمده بود که چقدر آب واقعا در ماه وجود دارد. تحقیقات جدید هم سعی می‌کند به این سوال کم و بیش پاسخ دهد.

هنوز آمار دقیقی از میزان آب موجود در ماه نداریم، ولی نقشه‌های منتشر شده، که از مناطق پرآب ماه می‌گوید، می‌تواند به تحقیقات آینده کمک کند. اگر افراد به ماه بروند، می‌توانند سطح این قمر را برای آب مصرفی خود، حفاری کنند.

منبع: The Verge

منبع متن: digikala