«قطار سریع‌السیر» در باکس آفیس بین‌المللی وضعیت نسبتا مطلوبی دارد و توانسته ۳۲.۴۰ میلیون دلار بفروشد و فروش کلش را در هفته‌ی نخست اکران به ۶۲.۵۲ میلیون دلار برساند. هرچند فیلم بزرگی مثل «قطار سریع‌السیر» باید افتتاحیه‌ی قوی‌تری داشته باشد تا انتظارات مخاطبان را برآورده کند اما از آن جایی که در ماه آگوست رقابت زیادی در باکس آفیس وجود ندارد این فیلم کمدی اکشن تازه نفس می‌تواند خودش را نشان دهد و از رقبای احتمالی پیشی بگیرد.

  • ۵ فیلم ترسناک با بازی برد پیت از بدترین تا بهترین

«قطار سریع‌السیر» توسط دیوید لیچ کارگردانی شده که زمانی به عنوان بدلکار برد پیت مشغول به کار بود و بعدها آثاری مثل «بلوند اتمی» (Atomic Blonde) و «ددپول ۲» (Deadpool 2) را کارگردانی کرد. همچنین بازیگرانی مثل برد پیت، جوئی کینگ، اندرو کوجی، آرون تایلر-جانسون، برایان تایری هنری، زازی بیتز و هیرویوکی سانادا در این فیلم به عنوان محصول مشترک ژاپن و ایالت متحده‌ی آمریکا حضور دارند. «قطار سریع‌السیر» ماجرای آدمکش نگون‌بختی را دنبال می‌کند که باید یک چمدان پر از پول نقد را در قطار سریع‌السیر ژاپن به دست آورد اما از شانس بد با گروهی از آدمکش‌ها، دزدها و منحرف‌های اجتماعی درگیری وحشیانه‌ای پیدا می‌کند.

دیوید لیچ می‌خواهد با «قطار سریع‌السیر» ثابت کند فیلم اکشنی که بر اساس عناصر شناخته شده‌ای ساخته نشده هم می‌تواند میان مخاطبان دیده شود. البته منتقدان با این نظر چندان موافق نیستند؛ تا لحظه‌ی نوشتن این گزارش برای فیلم تازه‌ی برد پیت امتیاز راتن تومیتوز ۵۴ از ۱۰۰ و متاکریتیک ۴۹ از ۱۰۰ به ثبت رسیده است. پیتر دبروژ منتقد ورایتی در این باره نوشت «نه تنها شخصیت‌ها بلکه فیلمی که در آن زندگی می‌کنند هم عمیق نیست».

ابر حیوانات لیگ دی سی

اما از ماجراجویی‌های تازه‌ی دیوید لیچ و برد پیت که بگذریم به تازه‌ترین انیمیشن برادران وارنر یعنی «ابر حیوانات لیگ دی سی» می‌رسیم که در هفته‌ی دوم اکران با فروش داخلی ۱۱.۲۰ میلیون دلاری جایگاه دوم جدول باکس آفیس را از آن خودش کرد. ابر حیوانات دی سی تا این جای کار در باکس آفیس بین‌المللی ۳۸.۳۰ میلیون دلار فروخته و فروش کلش را در مجموع به ۸۳.۴۰ میلیون دلار رسانده است. با توجه به این که بودجه‌ی ساخت این انیمیشن بیش از ۹۰ میلیون دلار بوده، این نتیجه را می‌توان تا حدودی ناامیدکننده دانست.

برادران وارنر تحت مالکیت شرکتی تازه در حال ایجاد تغییراتی در دنیای سینمایی دی سی است. به همین دلیل هم این هفته در تصمیمی عجیب و ناگهانی اعلام کردند قصد ندارند «بتگرل» (Batgirl) را چه به صورت سینمایی، چه از HBO Max و چه از هر پلتفرم دیگری نمایش دهند. این در حالی است که مراحل فیلم‌برداری آن به تازگی تمام شده و حدود ۸۰ میلیون دلار هم خرج روی دست سازندگانش گذاشته بود. با این اوصاف به نظر می‌رسد دنیای سینمایی دی سی در روزهای آینده یک پوست‌اندازی اساسی را تجربه خواهد کرد و فیلم‌هایی که نتوانند نظر مخاطبان را جلب کنند و در باکس آفیس ناموفق باشند از این دنیا حذف می‌شوند.

«ابر حیوانات لیگ دی سی» به کارگردانی جارد استرن و صداپیشگی چهره‌های معروفی مثل دواین جانسون، کوین هارت، کیت مک‌کینون، جان کرازینسکی، ونسا بایر، ناتاشا لیون، دیه‌گو لونا و کیانو ریوز داستان گروهی از حیوانات خانگی را دنبال می‌کند که پس از تسخیر لیگ عدالت به دست لکس لوتور، توسط سگ سوپرمن به نام کریپتو دور هم جمع می‌شوند. هر کدام از این حیوانات خانگی قدرت‌های فرا طبیعی دارند که به کمک آن‌ها می‌توانند دنیا را به جای بهتری برای زندگی تبدیل کنند. تا لحظه‌ی نوشتن این گزارش «ابر حیوانات لیگ دی سی» امتیاز راتن تومیتوز ۷۲ از ۱۰۰ و متاکریتیک ۵۶ از ۱۰۰ را کسب کرده است که اقبال نسبی آن میان منتقدان را نشان می‌دهد.

  • ۵۵ فیلم که در سال ۲۰۲۲ نباید از دست بدهید

«نه» (Nope) در هفته‌ی سوم اکران با افت ۵۴.۳ درصدی، یک پله سقوط کرد و در جایگاه سوم جدول باکس آفیس قرار گرفت. فیلم ترسناک و علمی- تخیلی تازه‌ی جردن پیل این هفته ۸.۴۹ میلیون دلار فروش داخلی داشت. «نه» فعلا فقط در آمریکا اکران شده و در مجموع ۹۷.۹۶ میلیون دلار فروخته است. این میزان فروش با توجه به آثار قبلی پیل نتیجه‌ی متوسطی به حساب می‌آید.  دنیل کالویا ستاره‌ی «برو بیرون» در «نه» هم حضور دارد و بازیگران دیگری مثل کیکه پالمر، استیون ین، براندون پریا و مایکل وینکات هم او را در این فیلم ترسناک همراهی می‌کنند. ماجرا درباره‌ی خواهر و برادری است که در شهری کوچک و منزوی در کالیفرنیا زندگی و تلاش می‌کنند شواهد ویدیویی لازم برای وجود نوعی شی عجیب که تصور می‌کنند بشقاب پرنده است را جمع‌آوری کنند. اثر تازه‌ی جردن پیل تا لحظه‌ی نوشتن این گزارش امتیاز راتن تومیتوز ۸۲ از ۱۰۰ و متاکریتیک ۷۷ از ۱۰۰ را کسب کرده که نشان می‌دهد منتقدان هم سو با مخاطبان، این فیلم ترسناک و علمی- تخیلی را دوست داشتند.

ثور: عشق و تندر

«ثور: عشق و تندر» (Thor: Love and Thunder) مارول هم که هفته‌ی گذشته در رده‌ی سوم جدول باکس آفیس قرار داشت، این هفته با افت ۴۲.۳ درصدی ۷.۶۰ میلیون دلار فروش داخلی داشت و در جایگاه چهارم جدول قرار گرفت. با احتساب فروش بین‌المللی ۳۸۲.۸۰ میلیون دلاری خدای صاعقه‌ی مارول تا هفته‌ی پنجم اکران در مجموع ۶۹۸.۸۶ میلیون دلار فروخته است. تایکا وایتیتی سازنده‌ی «ثور: رگناروک» (Thor: Ragnarok) که به با استقبال فوق‌العاده‌ای هم مواجه شد، برای کارگردانی «ثور: عشق و تندر» بازگشته است. ستاره‌های محبوبی مثل کریس همسورث، کریستین بیل، تسا تامپسون، جیمی الکساندر، وایتیتی، راسل کرو و ناتالی پورتمن هم در این فیلم حضور دارند. خدای اسکاندیناوی ثور (کریس همسورث) این بار بازگشته تا به کمک معشوقه‌ی سابقش جین فاستر (ناتالی پورتمن) که چکش معروف او میولنیر را هم در دست دارد، جلوی ابرشروری به نام گور (کریستین بیل) که به قصاب خدایان معروف است را بگیرد تا نتواند نقشه‌اش مبنی بر پاک‌سازی دنیا از همه‌ی خدایان را عملی کند.

رتبه‌ی پنجم جدول باکس آفیس در اختیار «مینیون‌ها: ظهور گرو» (Minions: The Rise of Gru) که در هفته‌ی ششم اکران در آمریکای شمالی ۷.۱۱ میلیون دلار فروخت. انیمیشن تازه‌ی ایلومینیشن و یونیورسال و تا این جای کار با احتساب فروش بین‌المللی ۵۷۰.۴۷ میلیون دلاری، در سراسر جهان ۹۰۵.۰۵میلیون دلار فروخته است و احتمالا فروش کلش در هفته‌ی آینده از مرز یک میلیارد دلار عبور خواهد کرد.

در «مینیون‌ها: ظهور گرو» شاهد بازگشت استیو کارل در نقش گرو در پنجمین فیلم فرانچایز محبوب «من نفرت‌انگیز» (Despicable Me) هستیم. از دیگر صداپیشگان فیلم می‌توان به پی‌یر کافین، تراجی پی. هنسون، میشل یئو، رزا، ژان- کلود ون دام، لوسی لاولس و دولف لاندگرن اشاره کرد. ماجراهای این فیلم در ادامه‌ی قسمت قبلی یعنی «مینیون‌ها» است و گرو را دنبال می‌کند که برای پیوستن به یک گروه شرور تازه وارد مصاحبه‌ای شود اما این گفتگو اصلا خوب پیش نمی‌رود و ناگهان گرو به دشمن درجه یک این گروه شیطانی تبدیل می‌شود.

  • ۱۰ انیمیشن به یادماندنی شبیه به «مینیون‌ها: ظهور گرو»

«تاپ گان: ماوریک» (Top Gun: Maverick) فیلم اکشن تازه‌ی تام کروز هم پس از یازده هفته اکران در جایگاه ششم قرار گرفت. قسمت دوم «تاپ گان» این هفته ۷.۰۲ میلیون دلار فروش داخلی داشت که با احتساب فروش بین‌المللی ۶۹۰ میلیون دلاری، تا این جای کار ۱.۳۵ میلیارد دلار فروخته و پرفروش‌ترین فیلم سال ۲۰۲۲ لقب گرفته است. «تاپ گان: ماوریک» توسط  جوزف کوشینسکی کارگردانی شده و علاوه بر تام کروز بازیگران دیگری مثل مایلز تلر، جنیفر کانلی، جان هم، گلن پاول، لوئیس پولمن، اد هریس، مونیکا باربارو و وال کیلمر در آن نقش‌آفرینی می‌کنند. ماجراهای قسمت دوم، سی‌وشش سال پس از فیلم اصلی اتفاق می‌افتد و کاپیتان ماوریک (تام کروز) را دنبال می‌کند که برای آموزش گروهی از خلبان‌های جوان و یاغی بازگشته است.

«جایی که خرچنگ‌ها آواز می‌خوانند» (Where the Crawdads Sing) در هفته‌ی چهارم اکران یک پله سقوط کرد و به جایگاه هفتم جدول باکس آفیس رسید. فیلم این هفته ۵.۶۴ میلیون دلار فروش داخلی داشت؛ بنابراین اقتباس ادبی سونی با احتساب فروش بین‌المللی ۱۲.۷۰ میلیون دلاری تا این جای کار فروش کلش را به ۷۷.۳۲ میلیون دلار رسانده است.

«جایی که خرچنگ‌ها آواز می‌خوانند» از رمانی به همین نام نوشته‌ی دیلیا اونز اقتباس و توسط اولیویا نیومن کارگردانی شده و بازیگرانی مثل دیزی ادگار-جونز، تیلور جان اسمیت، هریس دیکینسون، مایکل هایت و استرلینگ میسر جونیور هم در آن نقش‌آفرینی می‌کنند. فیلم ماجرای دختری به نام کیا (دیزی ادگار- جونز) را دنبال می‌کند که پس از رها شدن توسط والدینش، به تنهایی در مردابی واقع در کارولینای شمالی رشد می‌کند. کیا سال‌ها بعد متهم به قتل مردی می‌شود که پیش‌تر با او در ارتباط بوده و در حالی که همه‌ی شواهد علیه او است باید بی‌گناهی‌اش را ثابت کند.

یکشنبه‌ی عید پاک

«یکشنبه‌ی عید پاک» (Easter Sunday) از یونیورسال و امبلین فیلم دیگری بود که نخستین هفته‌ی اکرانش را تجربه کرد و با فروش داخلی ۵.۲۵ میلیون دلاری در جایگاه هشتم جدول باکس آفیس قرار گرفت. فیلم فعلا فقط در آمریکا اکران شده است و با توجه به بودجه ۱۷ میلیون دلاری‌اش در افتتاحیه عملکرد متوسطی داشت و احتمالا می‌تواند در آینده برای سازندگانش سودآور باشد. این فیلم کمدی به کارگردانی جی چاندراسکار و بازی استندآپ کمدین مشهور جوی کوی، ماجرای بازیگری را دنبال می‌کند که برای جشن عید پاک به خانواده‌ی فیلیپینی- آمریکایی آشفته‌اش سر می‌زند و باید مشکلات ریز و درشتی را حل کند.

فیلم‌های کمدی که روزگاری گزینه‌های مطمئنی بودند و فروش بالای باکس آفیس را تضمین می‌کردند حالا چند سالی است که با اقبال کمی از سوی مخاطبان مواجه می‌شوند که کاهش محبوبیت این ژانر را نشان می‌دهد. «یکشنبه‌ی عید پاک» تنها کمدی استودیویی بزرگی است که تابستان امسال به صورت سینمایی اکران می‌شود.

«الویس» (Elvis) در هفتمین هفته‌ی اکران ۴ میلیون دلار فروش داخلی داشته و در جایگاه نهم جدول باکس آفیس قرار گرفت. با احتساب فروش بین‌المللی ۱۱۴.۷۰میلیون دلاری، فیلم تا این جای کار ۲۵۱.۲۱ میلیون دلار در سراسر جهان فروخته است. فیلم به کارگردانی باز لورمن برداشت متفاوتی از زندگی الویس پریسلی هنرمند مشهور و یکی از نمادهای قرن بیستم است. آستین باتلر ایفای نقش الویس را بر عهده دارد و تام هنکس افسانه‌ای هم ایفاگر نقش کلنل تام پارکر مدیر فرصت‌طلب الویس است و تمام داستان اوج و سقوط این ستاره، از زاویه‌ی نگاه او روایت می‌شود. از بازیگران دیگر این فیلم می‌توان به هلن تامسون، ریچارد راکسبرا، اولیویا دی جونگ، لوک بریسی، ناتاشا باست، دیوید ونهام و کلوین هریسون جونیور اشاره کرد.

در نهایت رتبه‌ی دهم جدول باکس آفیس در اختیار «تلفن سیاه» (The Black Phone) قرار دارد. این فیلم ترسناک و جنایی در هفتمین هفته‌ی اکران ۱.۴۶ میلیون دلار فروش داخلی داشت و در مجموع ۱۴۸.۳۳ میلیون دلار فروش جهانی داشته است. اسکات دریکسون «تلفن سیاه» را کارگردانی کرده و بازیگرانی مثل ایتن هاک، میسن تامس، مادلین مک‌گراو و جیمز رانسون در آن نقش‌آفرینی می‌کنند. فیلم روایتگر زندگی یک قاتل نقاب‌دار (ایتن هاک) است که پسر ۱۳ ساله را می‌رباید و او را شکنجه می‌دهد. این فیلم با درجه‌ی R اکران شده و تماشای آن برای افراد زیر ۱۸ سال توصیه نمی‌شود.

نام فیلم هفته اکران فروش آخر هفته فروش کلی
قطار سریع‌السیر
Bullet Train
۱ ۳۰.۱۲ ۳۰.۱۲
ابر حیوانات لیگ دی سی
DC League of Super-Pets
۲ ۱۱.۲۰ ۴۵.۱۰
نه
Nope
۳ ۸.۴۹ ۹۷.۹۶
ثور: عشق و تندر
Thor: Love and Thunder
۵ ۷.۶۰ ۳۱۶.۰۶
مینیون‌ها: ظهور گرو
Minions: The Rise of Gru
۶ ۷.۱۱ ۳۳۴.۵۷
تاپ گان: ماوریک
Top Gun: Maverick
۱۱ ۷.۰۲ ۶۶۲.۵۱
جایی که خرچنگ‌ها آواز می‌خوانند
Where the Crawdads Sing
۴ ۵.۶۴ ۶۴.۶۲
یکشنبه‌ی عید پاک
Easter Sunday
۱ ۵.۲۵ ۵.۲۵
الویس
Elvis
۷ ۴ ۱۳۶.۵۱
تلفن سیاه
The Black Phone
۷ ۱.۴۶ ۸۵.۸۹

* رقم فروش بر اساس میلیون دلار است و فروش داخلی فیلم‌ها در آمریکای شمالی را شامل می‌شود.

منبع: boxofficemojo

نوشته برد پیت با «قطار سریع‌السیر» گیشه را درنوردید (باکس آفیس هفته) اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala