سریال «کتاب بوبا فت» بخشی از فرانچایز جنگ ستارگان است که داستان آن پس از وقایع بازگشت جدای روایت می‌شود و اسپین‌آف سریال «مندلورین» است. در این مجموعه، شکارچی جایزه‌بگیر، بوبا فت به عنوان یاغی جدید قلمرو سابق جابای هات ایفای نقش می‌کند. او و فنک شند تلاش می‌کنند تا با تصرف قلمرویی که زمانی توسط جابای هات کنترل می‌شد، برای خود نامی در دنیای زیرین کهکشان دست و پا کنند. این سریال کراس‌اوور مجموعه «مندلورین» و دیگر اسپین‌آف آن، آسوکا است.

  • نقد فیلم تیتان، برنده‌ی نخل طلای جشنواره کن؛ رقیب فیلم فرهادی چنگی به دل نمی‌زند
  • نقد فیلم تل‌ماسه؛ از بهترین آثار علمی-تخیلی چند سال اخیر
  • نقدها و نمرات فیلم «مرد خاکستری»؛ گران‌ترین فیلم نتفلیکس تکراری و کسالت‌بار است

تمورا موریسون در نقش شخصیت اصلی و مینگنا ون و پدرو پاسکال نیز در قالب شخصیت‌های مکمل نقش آفرینی می‌کنند. این نفرات همین نقش‌ها را در «مندلورین» و دیگر آثار دنیای جنگ ستارگان نیز بازی می‌کنند. از دیگر بازیگران این مجموعه می‌توان به مت بری، جنیفر بیلز، کری جونز، سوفی تچر و جوردن بلگر اشاره کرد.

کتاب بوبا فت

قبل از این که لوکاس‌فیلم شروع به تولید سریال‌های استریم مانند «مندلورین» کند یک فیلم مستقل با محوریت بوبا فت در این شرکت در مراحل اولیه توسعه قرار داشت. در ادامه برای اولین بار در نوامبر ۲۰۲۰ خبر ساخت یک سریال اسپین‌آف احتمالی گزارش شد و این مجموعه در دسامبر به طور رسمی معرفی گردید. فیلم‌برداری از آن زمان آغاز شد و تا ژوئن ۲۰۲۱ ادامه داشت. علاوه بر فاورو، دیو فیلونی، کاتلین کندی و کالین ویلسون دیگر تهیه‌کنندگان اجرایی آن هستند و رابرت رودریگز هم که سه قسمت از «مندلورین» را کارگردانی کرده بود به آن‌ها ملحق شد. «کتاب بوبا فت» در ۲۹ دسامبر ۲۰۲۱ به نمایش درآمد و تا ۹ فوریه ۲۰۲۲ به مدت هفت قسمت پخش شد.

باب ایگر، مدیر عامل دیزنی، در فوریه ۲۰۱۳ خبر ساخت چندین فیلم اسپین‌آف مستقل در دنیای جنگ ستارگان را اعلام کرد که یکی از آن‌ها بر شخصیت شکارچی جایزه‌بگیر، بوبا فت متمرکز بود و داستان آن بین «جنگ ستارگان» (۱۹۷۷) و «امپراتوری ضربه می‌زند» (۱۹۸۰) و «بازگشت جدای» (۱۹۸۳) اتفاق می‌افتاد. هم‌چنین اعلام شد که این فیلم به بررسی شخصیت سایر شکارچیان جایزه‌بگیر می‌پردازد. در اوایل سال ۲۰۱۴، سایمون کینبرگ به جاش ترانک پیشنهاد ساخت فیلمی از جنگ ستارگان را داد و ترانک نیز علاقه خود را برای ساخت فیلم بوبا فت اعلام کرد. او در ژوئن همان سال کارگردانی کار را بر عهده گرفت.

وی قرار بود خبر تولید فیلم را در جشن جنگ ستارگان آناهیم در آوریل ۲۰۱۵ اعلام و هم‌چنین یک تیزر از این پروژه را نیز پخش کند اما این پروژه در آخرین لحظه و پس از این که لوکاس‌فیلم از ایجاد مشکل در روند تولید فیلم «چهار شگفت‌انگیز» ترانک آگاه شد، لغو گردید. پس از آن، ترانک دیگر روی فیلم کار نکرد. طبق گزارشات، در ادامه فیلمی دیگر برای بوبا فت در نظر گرفته شده بود تا این که پس از شکست مالی فیلم سولو: داستانی از جنگ ستارگان، دیزنی در روند تولید آثار جنگ ستارگان تجدید نظر کرد. در اکتبر ۲۰۱۸ فیلم بوبا فت دیگر مدنظر نبود و لوکاس‌فیلم به جای آن سریال استریم «مندلورین» را در اولویت قرار داد.

کتاب بوبا فت

ایگر در فوریه ۲۰۲۰ اعلام کرد که اسپین‌آف‌های «مندلورین» نیز ساخته خواهند شد و این داستان پتانسیل اضافه کردن شخصیت‌های بیشتری را به خود دارد. در ماه مه، قرار بر این شد تا تمورا موریسون به عنوان بوبا فت در فصل دوم «مندلورین» ظاهر شود. موریسون نقش جانگو فت پدر بوبا را در «جنگ ستارگان: اپیزود دوم – حمله کلون‌ها» (۲۰۰۲) بازی کرده و هم‌چنین صداپیشگی بوبا را در آثار مختلف جنگ ستارگان بر عهده داشته است. قبل از این که حضور موریسون در «مندلورین» تایید شود، فت برای مدت کوتاهی در فصل اول آن سریال در کنار شخصیت فنک شند ظاهر شد.

در اوایل نوامبر ۲۰۲۰ قرار بود روند تولید فصل سوم «مندلورین» یا یک سریال دیگر با تمرکز بر بوبا فت تا اواخر همان ماه یا اوایل دسامبر آغاز شود. کاتلین کندی، رئیس لوکاس‌فیلم، در یکی از رویدادهای دیزنی در ۱۰ دسامبر، خبر از ساخت اسپین‌آف‌های «مندلورین» داد اما باز هم چیزی درباره سریال بوبا فت نگفت.

قسمت پایانی فصل دوم «مندلورین» در دسامبر ۲۰۲۰ منتشر شد و شامل یک سکانس پایانی غافلگیر‌کننده بود که نشان می‌داد «کتاب بوبا فت» در دسامبر ۲۰۲۱ منتشر می‌شود. این امر منجر به سردرگمی و گمانه‌زنی در میان مفسرانی شد که معتقد بودند این نام عنوان فرعی فصل سوم «مندلورین» است و این که «مندلورین» در فصل سوم تمرکز خود را از شخصیت اصلی خود دین جارین به بوبا فت تغییر می‌دهد. جان فاورو، خالق سریال «مندلورین»، در ادامه توضیح داد که «کتاب بوبا فت» سریالی مستقل است. او توضیح داد که کندی در رویداد دیزنی خبر ساخت و انتشار این اسپین‌آف را اعلام نکرد، زیرا آن‌ها نمی‌خواستند که غافل‌گیری قسمت پایانی فصل دوم «مندلورین» را خراب کنند.

کتاب بوبا فت

فیلم‌برداری این مجموعه در اواخر نوامبر ۲۰۲۰ در استودیوی استیج‌کرفت در لس‌آنجلس که برای سریال «مندلورین» نیز مورد استفاده قرار می‌گرفت آغاز شد. دستورالعمل‌های ایمنی کرونا بر سر صحنه فیلم‌برداری‌ رعایت می‌شد و اعضای تیم ماسک بر صورت می‌گذاشتند و هر سه روز یک‌بار تست می‌دادند. رودریگز سه قسمت از سریال و استف گرین، کوین تانچارون، برایس دالاس هاوارد و فیلونی نیز هر کدام یک قسمت را کارگردانی کردند. دین کندی، دیوید کلاین و پل هیوگن به عنوان فیلم‌بردار در این سریال حضور داشتند. روند فیلم‌برداری تا ۸ ژوئن ۲۰۲۱ به پایان رسید.

بر اساس آمار شبکه سامبا، ۱.۷ میلیون خانوار آمریکایی اولین قسمت سریال را در ۵ روز اول پس از انتشار در ۲۹ دسامبر ۲۰۲۱ تماشا کردند. قسمت پایانی با ۲.۵ میلیون بیننده، بیشترین آمار را در بین سریال‌های جنگ ستارگان دیزنی‌پلاس تا به امروز داشته است.

اما جدای از تمام این موارد، این سریال نقدهای متفاوتی از کارشناسان و منتقدان دریافت کرده است که بد نیست تا خلاصه تعدادی از آنان را با هم بخوانیم.

کتاب بوبا فت

گزیده نظرات منتقدان درباره‌ی سریال «کتاب بوبا فت» (book of boba fett)

مگی لاویت از کولایدر

امتیاز: ۸۳ از ۱۰۰

شاید فصل اول کمی آرام باشد اما «کتاب بوبا فت» ارزش این همه انتظار را داشت. موریسون در نقش‌ خود عالی است و رویکرد جدیدی را به این شخصیت می‌بخشد و به خوبی ون را همراهی می‌کند. وقتی این دو نفر در یک صحنه از سریال در کنار یک‌دیگر هستند انرژی و هیجان بسیاری ایجاد می‌شود.

جوئل کلر از دیسایدر

امتیاز: ۸۰ از ۱۰۰

«کتاب بوبا فت» داستان جنگ ستارگان را با کیفیت ادامه می‌دهد و به ما بینشی خاص درباره این شخصیت می‌بخشد که مدت‌هاست طرفداران این فرانچایز را مجذوب خود کرده است. موریسون به فت جلوه‌ای انسانی‌ و در عین حال سلطنتی می‌بخشد که تمایل او برای اصلاح دنیای کهکشان را قابل باور می‌کند. او و ون، هر دو شوخ‌طبعی لازم برای ایفای این نقش را دارند.

نیک وانسرسکی از ای‌وی کلاب

امتیاز: ۷۵ از ۱۰۰

به نظر می‌رسد که این سریال چیز جدیدی برای ارائه ندارد اما حداقل همان چیزهای قدیمی را به شیوه‌ای سرگرم‌کننده و شایسته نمایش می‌دهد. البته داستان آن جاه‌طلبی لازم را ندارد.

لیز شنون میلر از کانسکوئنس

امتیاز: ۷۵ از ۱۰۰

«کتاب بوبا فت» پتانسیل زیادی دارد اما ممکن است برای طرفداران جدید این فرانچایز قابل درک نباشد.

برایان لوری از سی‌ان‌ان

امتیاز: ۷۵ از ۱۰۰

بیش از هر چیز به نظر می‌رسد که «کتاب بوبا فت» به گروهی از شخصیت‌های «جنگ ستارگان» فرصت می‌دهد تا در یک سریال واقعی خودی نشان دهند.

آلن سپینوال از رولینگ استون

امتیاز: ۷۰ از ۱۰۰

این سریال مناسب بزرگسالان طرفدار جنگ ستارگان است تا با بچه‌هایشان آن را تماشا کنند اما پایان‌بندی فصل اول آن کمی تلخ‌ و دور از آن رویکرد خانوادگی‌پسند مدنظر است.

دنیل داداریو از ورایتی

امتیاز: ۷۰ از ۱۰۰

این مجموعه باید در قسمت‌های آینده دیدگاه خود را نسبت به بوبا فت، شخصیتی که بدون ایجاد ارعاب یا خودنمایی به دنبال کسب احترام اطرافیان خود است، تثبیت کند. کتاب بوبا فت با یک سیاست روایی خاص جلو می‌رود که برای فرانچایزی که اخیرا ضعیف شده، قابل توجه است. خصوصیات، باورها و چالش‌های شخصیتی که طرفداران فرانچایز او را فقط به عنوان یک شخصیت جانبی می‌شناسند نشان می‌دهد که سازندگان می‌خواهند چیزهایی را که در نگاه اول کم‌رنگ به نظر می‌رسند باطراوت جلوه دهند.

نیک آلن از سایت راجر ایبرت

امتیاز: ۶۰ از ۱۰۰

شاید هنوز برای حدس زدن کیفیت کلی کار خیلی زود باشد اما به هر حال می‌توانید متوجه شوید که چه چیزی در فصل‌های بعدی توسعه بیشتری پیدا می‌کند. رودریگز به عنوان کارگردان قسمت‌های خاصی از «مندلورین» سکانس‌های مبارزه بسیار الهام‌بخشی داشت اما عملکرد او در این‌جا جای تامل بیشتری دارد.

یان فریر از امپایر

امتیاز: ۶۰ از ۱۰۰

سریال شروعی سرگرم‌کننده و آرام دارد و اخلاقیات ​​گانگستری فت قانع‌کننده‌ترین جنبه آن است اما به هر حال، این مجموعه به کمی سرعت و هیجان بیشتر نیاز دارد.

کتاب بوبا فت

اسپنسر کورنهابر از آتلانتیک

امتیاز: ۵۰ از ۱۰۰

این سریال، بوبا فت را به ناچار به شیوه‌ای مشابه با جهان‌های سینمای امروزی معرفی می‌کند: تبدیل کردن شخصیت‌ها به قهرمانان قدیمی و البته خسته‌کننده. اما به آینده و شخصیت‌هایی که چیز زیادی نمی‌گویند امید داشته باشید، زیرا آن‌ها هنوز نوید داستان‌هایی را می‌دهند که شاید قبلا به ما گفته نشده است.

بن تراورس از ایندی‌وایر

امتیاز: ۵۰ از ۱۰۰

«مندلورین» به عنوان یک سریال لایواکشن به موفقیت بزرگی دست پیدا کرد و ماجراهای اپیزودیک و سرگرم‌کننده‌ای را ارائه داد اما «کتاب بوبا فت» آن‌قدر کم‌هیجان است که نمی‌تواند آن احساس را تداعی کند. مبارزات ساده و فتوحات قابل پیش‌بینی هستند.

دن فاینبرگ از هالیوود ریپورتر

امتیاز: ۵۰ از ۱۰۰

«مندلورین» جوایز زیادی را به دست آورده و حداقل در درجه اول سرگرم‌کننده بوده است. «کتاب بوبا فت» شبیه کاری نصفه و نیمه است که مخاطب آن را برای زمان خوابیدن انتخاب می‌کند.

مایک هیل از نیویورک تایمز

امتیاز: ۴۰ از ۱۰۰

اوایل سریال مانند همان «مندلورین» و با همان ریتم و فضای آرام به نظر می‌رسد اما آن کلاس کاری یا توجه به جزئیات را ندارد.

اد پاتن از تایمز

امتیاز: ۴۰ از ۱۰۰

همه عناصر این سریال برای بینندگان آشناست، از جاواها و مردم شنزار گرفته تا آن نوازنده عجیب که به نظر می‌رسد خود را برای حضور در یک برنامه کودک آماده می‌کند. انگار مخاطبان هدف این مجموعه ۱۲ ساله هستند و توسعه شخصیت‌ها دومین اولویت را بعد از مبارزات به خود اختصاص می‌دهد.

اد پاور از تلگراف

امتیاز: ۴۰ از ۱۰۰

قسمت اول «مندلورین» با پیدا شدن بیبی یودا به پایان رسید که پیچشی بود که سراسر دنیای کهکشان حول آن قرار گرفت. در مقابل، «کتاب بوبا فت» به گونه‌ای دیگر پیش می‌رود: نبردهای بیشتر اما کسل‌کننده و تلاش‌های عجیب و افتضاح برای استفاده از تمایل طرفداران «جنگ ستارگان» به سبک داستان‌گویی جادویی سه‌گانه اصلی.

راجر مور از مووی نیشن

امتیاز: ۲۵ از ۱۰۰

شاید داستان هرچه پیش برود بهتر شود اما «کتاب بوبا فت» آن‌قدر بد و نابه‌جا آغاز می‌گردد که اصالتی در آن دیده نمی‌شود.

شناسنامه‌ی سریال «کتاب بوبا فت»

نویسنده و کارگردان: جان فاورو
بازیگران: تمورا موریسون، مینگنا ون، پدرو پاسکال
خلاصه‌ی داستان: سریال «کتاب بوبا فت» بخشی از فرانچایز جنگ ستارگان است که داستان آن پس از وقایع بازگشت جدای روایت می‌شود و اسپین‌آف سریال «مندلورین» است. در این مجموعه، شکارچی جایزه‌بگیر، بوبا فت به عنوان یاغی جدید قلمرو سابق جابای هات ایفای نقش می‌کند. او و فنک شند تلاش می‌کنند تا با تصرف قلمرویی که زمانی توسط جابای هات کنترل می‌شد، برای خود نامی در دنیای زیرین کهکشان دست و پا کنند
امتیاز IMDB به فیلم: ۷.۳ از ۱۰
امتیاز متاکریتیک به فیلم: ۶۶ از ۱۰۰
سال: ۲۰۲۱

منبع: screenrant

نوشته هر آن‌چه درباره سریال «کتاب بوبا فت» (book of boba fett) می‌دانیم اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala